Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 6 Sanskrit Ruchira Chapter 2 शब्द परिचयः - II Textbook Exercise Questions and Answers.
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प्रश्न 1.
(क) उच्चारणं कुरुत - (उच्चारण कीजिए-)
उत्तरम् :
[नोट-छात्र उपर्युक्त शब्दों का स्वयं उच्चारण करें एवं इनका अर्थ भी जानें। ये सभी आकारान्त स्त्रीलिङ्ग के शब्द हैं।]
(ख) चित्राणि दृष्ट्वा पदानि उच्चारयत। (चित्रों को देखकर पदों का उच्चारण कीजिए।)
उत्तरम् :
[नोट-पाठ्यपुस्तक में दिये गये चित्रों को देखकर तथा उनका अर्थ समझते हुए पदों का उच्चारण कीजिए। ये सभी शब्द स्त्रीलिङ्ग के हैं।]
प्रश्न: 2.
(क) वर्ण संयोजन कृत्वा पदं कोष्ठके लिखत - (वर्णों को जोड़कर पद कोष्ठक में लिखिए-)
यथा - क् + उ + र् + उ + त् + अ: = [कुरुतः]
(i) उ + द् + य् + आ + न् + ए = [ ]
(ii) स् + थ् + आ + ल् + इ + कू + आ = [ ]
(iii) घ् + अ + ट् + इ + क् + आ = [ ]
(iv) स् + त् + र् + ई + ल् + इ + इ + ग् + अ: = [ ]
(v) म् + आ + प् + इ + क् + आः = [ ]
उत्तरम् :
(i) उद्याने
(ii) स्थालिका
(iii) घटिका
(iv) स्त्रीलिङ्गः
(v) मापिकाः।
(ख) पदानां वर्णविच्छेदं प्रदर्शयत - (पदों का वर्ण विच्छेद प्रदर्शित कीजिए-)
प्रश्न: 3.
चित्रं दृष्ट्वा संस्कृतपदं लिखत-(चित्र देखकर संस्कृत के पद लिखिए-)
[नोट-पाठ्यपुस्तक में दिये गये चित्रों को देखें।।]
उत्तरम् :
(i) उत्पीठिका
(ii) पेटिका
(iii) नौका
(iv) चटका
(v) वृद्धा
(vi) मापिका।
प्रश्न: 4.
वचनानुसारं रिक्तस्थानानि पूरयत - (वचनानुसार रिक्तस्थानों की पूर्ति कीजिए-)
प्रश्नः 5.
कोष्ठकात् उचितं शब्दं चित्वा वाक्यं पूरयत -
(कोष्ठक से उचित शब्द चुनकर वाक्य की पूर्ति कीजिए-)
यथा - बालिका पठति। (बालिका/बालिकाः)
(क) .......................... चरतः। (अजा/अजे)
(ख) .................... सन्ति। (द्विचक्रिके/द्विचक्रिकाः)
(ग) .................... चलति। (नौके/नौका)
(घ) .................... अस्ति। (सूचिके/सूचिका)
(ङ) ................... उत्पतन्ति। (मक्षिका/मक्षिके)
उत्तरम् :
(क) अजे चरतः।
(ख) द्विचक्रिकाः सन्ति।
(ग) नौका चलति।
(घ) सूचिका अस्ति।
(ङ) मक्षिकाः उत्पतन्ति।
प्रश्नः 6.
सा, ते, ताः इत्येतेभ्यः उचितं सर्वनामपदं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत(सा, ते, ता:-इनमें उचित सर्वनाम पद का चयन करके रिक्त स्थानों की पूर्ति कीजिए-)
यथा - लता अस्ति। - सा अस्ति।
(क) महिलाः धावन्ति। - ................ धावन्ति।
(ख) सुधा वदति। - ................... - वदति।
(ग) जवनिके दोलतः। - ..................... - दोलतः।
(घ) पिपीलिका: चलन्ति। - ............... - चलन्ति।
(ङ) चटके कूजतः। - ................ - कूजतः।
उत्तरम् :
(क) ताः धावन्ति।
(ख) सा वदति।
(ग) ते दोलतः।
(घ) ताः चलन्ति।
(ङ) ते कूजतः।
प्रश्न 7.
मञ्जूषातः कर्तृपदं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत -
(मंजूषा से कर्तृपद का चयन करके रिक्तस्थान पूर्ति कीजिए-)
लेखिका बालकः सिंहाः त्रिचक्रिका पुष्पमालाः
उत्तरम् :
(क) पुष्यमालाः सन्ति।
(ख) बालकः पश्यति।
(ग) लेखिका लिखति।
(घ) सिंहा: गर्जन्ति।
(ङ) त्रिचक्रिका चलति।
प्रश्नः 8.
मञ्जूषातः कर्तृपदानुसारं क्रियापदं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत -
(मंजूषा से कर्तृपद के अनुसार क्रियापद चुनकर रिक्तस्थानपूर्ति कीजिए-)
गायतः नृत्यति लिखन्ति पश्यन्ति विहरतः।
उत्तरम् :
(क) सौम्या नृत्यति।
(ख) चटके विहरतः।
(ग) बालिके गायतः।
(घ) छात्राः लिखन्ति।
(ङ) जनाः पश्यन्ति।
प्रश्न 1.
अधोलिखितप्रश्नानाम् उत्तराणि प्रदत्तविकल्पेभ्यः चित्वा लिखत -
(अधोलिखित प्रश्नों के उत्तर प्रदत्त विकल्पों में से चुनकर लिखिए-)
(i) ................. दोला।' अत्र पूरणीयं सर्वनाम पदं किम्?
(अ) एषा
(ब) एते
(स) एताः
(द) एषः
उत्तरम् :
(अ) एषा
(ii) 'एताः........।' अत्र पूरणीयं संज्ञापदं किम्?
(अ) बालिका
(ब) बालिके
(स) बालिकाः
(द) बालकाः
उत्तरम् :
(स) बालिकाः
(iii) 'चटके ........... अत्र पूरणीयं क्रियापदं किम्?
(अ) विहरति
(ब) विहरतः
(स) विहरन्ति
(द) विहरसि
उत्तरम् :
(ब) विहरतः
(iv) अधोलिखितेषु आकारान्त-स्त्रीलिङ्गः कः?
(अ) फलानि
(ब) गुरुः
(स) रमेश:
(द) माया
उत्तरम् :
(द) माया
(v) एतेषु आकारान्त-स्त्रीलिङ्गः कः?
(अ) रोटिके
(ब) पुस्तके
(स) फले
(द) वृक्षे
उत्तरम् :
(अ) रोटिके
प्रश्न 2.
कोष्ठकात् समुचितपदं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत -
(कोष्ठक से समुचित पद चुनकर रिक्त-स्थानों की पूर्ति कीजिए-)
उत्तराणि :
अतिलघूत्तरात्मकप्रश्ना: -
प्रश्न :
एकपदेन प्रश्नान् उत्तरत -
(क) दोला कुत्र अस्ति?
(ख) घटिका किं सूचयति?
(ग) चटके किं कुरुतः?
(घ) वाहनं के चालयत:?
(ङ) अजाः किं कुर्वन्ति?
उत्तराणि :
(क) उपवने
(ख) समयम्
(ग) विहरतः
(घ) चालिके
(ङ) चरन्ति।
लघूत्तरात्मकप्रश्ना: -
प्रश्न 1.
अधोलिखितपदानाम् एकवचनस्य रूपाणि लिखत -
(i) माला:
(ii) बालिकाः
(iii) लते
(iv) वीणाः।
उत्तरम् :
(i) माला
(i) बालिका
(iii) लता
(iv) वीणा।
प्रश्न 2.
निम्नलिखितपदानां द्विवचनस्य रूपाणि लिखत -
(i) नौका
(ii) बाला
(iii) दोलाः
(iv) अजाः।
उत्तरम् :
(i) नौके
(ii) बाले
(iii) दोले
(iv) अजे।
प्रश्न 3.
निम्नलिखितपदानां बहुवचनस्य रूपाणि लिखत -
(i) चटका
(ii) छात्रा
(iii) लेखिका
(iv) एषा।
उत्तरम् :
(i) चटकाः
(ii) छात्राः
(iii) लेखिकाः
(iv) एताः।
पाठ-परिचय - प्रस्तुत पाठ में चित्रों के माध्यम से आकारान्त स्त्रीलिङ्ग शब्दों का ज्ञान कराया गया है। जिन शब्दों| के अन्त में 'आ' स्वर आता है, वे आकारान्त शब्द कहलाते हैं तथा स्त्री जाति के लिए प्रयुक्त होने वाले शब्द 'स्त्रीलिङ्ग' कहलाते हैं। यथा-छात्रा, बालिका, कक्षा, रमा, मक्षिका, माला, लता आदि। इसी के साथ पाठ में आकारान्त स्त्रीलिङ्ग शब्दों के साथ प्रयोग में आने वाले सर्वनाम शब्दों-सा, एषा, एताः आदि का भी ज्ञान कराया गया है। पाठ में संज्ञा, सर्वनाम तथा क्रियापदों का तीनों वचनों में प्रयोग हुआ है।
पाठ के कठिन-शब्दार्थ :
पाठ का हिन्दी-अनुवाद :
1. एषा का?
एषा ...................................................... घटिका समयं सूचयति।
हिन्दी-अनुवाद -
यह क्या है?
यह झूला है।
झूला कहाँ है?
झूला बगीचे में है।
वह क्या है?
वह घड़ी है।
घड़ी क्या सूचित करती है?
घड़ी समय सूचित करती है।
विशेष-यहाँ सभी वाक्यों में एकवचन तथा स्त्रीलिङ्ग शब्दों का प्रयोग हुआ है।
2. एते के?
किम् एते .......................................... ते वाहनं चालयतः।
हिन्दी-अनुवाद -
ये दो कौन हैं?
क्या ये दो कोयलें हैं?
नहीं, ये दो गौरैया हैं।
गौरैया क्या कर रही हैं?
ये दोनों फुदक रही हैं।
वे दो कौन हैं?
वे दो महिला ड्राइवर (चालक) हैं।
वे दोनों क्या कर रही (करती) हैं?
वे दोनों वाहन चला रही (चलाती) हैं।
विशेष-यहाँ सभी वाक्य द्विवचन में हैं तथा कर्तृपद स्त्रीलिङ्ग द्विवचन में हैं।
3. एताः का:? एताः ............................................ ताः चरन्ति।
हिन्दी-अनुवाद -
ये (सब) क्या हैं?
ये थालियाँ हैं।
क्या ये (सब) गोल हैं?
हाँ, ये गोल ही हैं।
वे (सब) क्या हैं?
वे बकरियाँ हैं।
वे क्या कर रही (करती) हैं?
वे चर रही (चरती) हैं।
विशेष - यहाँ सभी वाक्य स्त्रीलिङ्ग एवं बहुवचन में हैं।