Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 6 Sanskrit Ruchira Chapter 1 शब्द परिचयः - I Textbook Exercise Questions and Answers.
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प्रश्न: 1.
(क) उच्चारणं कुरुत - (उच्चारण कीजिए-)
उत्तरम् :
[नोट-उपर्युक्त सभी अकारान्त पुंल्लिङ्ग शब्दो का उच्चारण अपने अध्यापकजी की सहायता से स्वयं कीजिए तथा इनके अर्थ को भी जानिए।]
(ख) चित्राणि दृष्ट्वा पदानि उच्चारयत - (चित्रों को देखकर शब्दों का उच्चारण कीजिए-)
[नोट-पाठ्यपुस्तक में दिये गये चित्र को देखें।]
उत्तरम् :
[नोट-पाठ्यपुस्तक में दिये गए चित्रों को देखकर तथा चित्रों के संस्कृत में नाम याद करते हुए उनका उच्चारण अपने अध्यापकजी की सहायता से कीजिए।]
प्रश्न: 2.
(क) वर्णसंयोजनेन पदं लिखत-(वर्ण जोड़ कर पद लिखिए-)
यथा - च् + अ + ष् + अ + क् + अः = [चषकः]
उत्तरम् :
स् + औ + च् + इ + क् + अः = [सौचिकः]
श् + उ + न् + अ + क् + औ = [शुनको]
ध् + आ + व् + अ + त् + अ = [धावतः]
व् + ऋ + द् + ध् + आः = [वृद्धाः]
ग् + आ + य् + अ + न् + त् + इ = [गायन्ति]
(ख) पदानां वर्णविच्छेदं प्रदर्शयत - (पदों का वर्णविच्छेद प्रदर्शित कीजिए-)
प्रश्न: 3.
उदाहरणं दृष्ट्वा रिक्तस्थानानि पूरयत -
(उदाहरण देखकर रिक्तस्थानों की पूर्ति कीजिए-)
प्रश्न 4.
चित्राणि दृष्ट्वा संस्कृतपदानि लिखत-(चित्रों को देखकर संस्कृत के पद लिखिए-)
उत्तरम् :
(i) गजः
(ii) काकः
(iii) चन्द्रः
(iv) तालः
(v) ऋक्षः
(vi) बिडालः।
प्रश्न: 5.
चित्र दृष्ट्वा उत्तरम् लिखत-(चित्र देखकर उत्तर लिखिए-)
उत्तरम् :
(i) अश्वौ धावतः।
(ii) कुक्कुराः बुक्कन्ति।
(iii) छात्रौ तिष्ठतः।
(iv) कृषकः क्षेत्रं कर्षति।
(v) गजौ चलतः।
प्रश्न: 6.
पदानि संयोज्य वाक्यानि रचयत-(पदों को जोड़कर वाक्य बनाइए-)
उत्तरम् :
(i) गजाः - चलन्ति।
(ii) सिंहौ - गर्जतः।
(iii) गायक: - गायति।
(iv) बालकौ - पठतः।
(v) मयूराः - नृत्यन्ति।
प्रश्नः 7.
मञ्जूषातः पदं चित्वा रिक्तस्थानानि परयत -
(मञ्जूषा से पद चुनकर रिक्तस्थानों की पूर्ति कीजिए-)
[नृत्यन्ति गर्जतः धावति चलतः फलन्ति खादति]
उत्तरम् :
(क) मूयराः नृत्यन्ति।
(ख) गजौ चलतः।
(ग) वृक्षाः फलन्ति।
(घ) सिंहौ गर्जतः।
(ङ) वानरः खादति।
(च) अश्वः धावति।
प्रश्न: 8.
सः, तौ, ते इत्येतेभ्यः उचितं सर्वनामपदं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत -
(सः, तौ, ते-इनमें से उचित सर्वनाम पद चुनकर रिक्त-स्थानों की पूर्ति कीजिए-)
यथा-
अश्वः धावति। - सः धावति।
(क) गजाः चलन्ति। - ................. चलन्ति।
(ख) छात्रौ पठतः। - ................... पठतः।
(ग) वानराः क्रीडन्ति। - ................ क्रीडन्ति।।
(घ) गायकः गायति। - .................... गायति।
(ङ) मयूराः नृत्यन्ति। - ................... नत्यन्ति।
उत्तरम् :
(क) ते चलन्ति।
(ख) तौ पठतः।
(ग) ते क्रीडन्ति।
(घ) सः गायति।
(ङ) ते नृत्यन्ति।
ध्यातव्यम् -
(क) संस्कृत में तीन लिंग होते हैं
पुंल्लिंग, स्त्रीलिंग और नपुंसकलिंग।
(ख) संस्कृत में तीन पुरुष होते हैं -
प्रथम पुरुष, मध्यम पुरुष और उत्तम पुरुष।
(ग) संस्कृत में तीन वचन होते हैं
एकवचन, द्विवचन और बहुवचन।
प्रश्न 1.
शुद्धम् उत्तरं चित्वा लिखत(शुद्ध उत्तर चुनकर लिखिए-)
(i) अधोलिखितेषु पुंल्लिङ्गः कः?
(अ) चटका
(ब) फलम्
(स) अश्वः
(द) पुस्तकम्
उत्तरम् :
(स) अश्वः
(ii) अधोलिखितेषु अकारान्त पुंल्लिङ्गः कः?
(अ) नारी
(ब) कपोतः
(स) शिक्षा
(द) नदी
उत्तरम् :
(ब) कपोतः
(iii) अधोलिखितेषु पुंल्लिङ्गशब्दः कः न अस्ति?
(अ) विद्यालयः
(ब) हिमालयः
(स) छात्रः
(द) कक्षा
उत्तरम् :
(द) कक्षा
(iv) अधोलिखितेषु एकवचनस्य रूपं किम्?
(अ) सः
(ब) तौ
(स) तेभ्यः
(द) तानि
उत्तरम् :
(अ) सः
(v) अधोलिखितेषु द्विवचनस्य रूपं किम्?
(अ) एषः
(ब) एषा
(स) एतौ
(द) एतानि
उत्तरम् :
(स) एतौ
(vi) 'कुक्कुरः' इत्यर्थे किम् पदम् अस्ति?
(अ) शुकः
(ब) शुकरः
(स) शृगालः
(द) शुनकः
उत्तरम् :
(द) शुनकः
प्रश्न 2.
कोष्ठकात् उचितं पदं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत -
(कोष्ठक से उचित पद चुनकर रिक्तस्थानों की पूर्ति कीजिए-)
उत्तराणि :
अतिलघूत्तरात्मकप्रश्ना: -
प्रश्न :
एकपदेन प्रश्नान् उत्तरत -
(क) चषकः कीदृशः अस्ति?
(ख) 'दर्जी' इत्यर्थे संस्कृते किं पदम्?
(ग) को उच्चैः बुक्कत:?
(घ) बलीवदौ कम् कर्षतः?
उत्तराणि :
(क) लघुः
(ख) सौचिकः
(ग) शुनको
(घ) क्षेत्रम्।
लघूत्तरात्मकप्रश्ना: -
प्रश्न 1.
पूर्णवाक्येन प्रश्नान् उत्तरत -
(क) स्यूताः कीदृशाः सन्ति?
उत्तरम् :
स्यूताः नीलवर्णाः सन्ति।
(ख) वृद्धाः किं कुर्वन्ति?
उत्तरम् :
वृद्धाः हसन्ति।
(ग) वस्त्रं कः सीव्यति?
उत्तरम् :
वस्वं सौचिक: सीव्यति।
प्रश्न 2.
अधोलिखितपदानां हिन्द्याम् अर्थ लिखत।
उत्तरम् :
पदम् - हिन्दी-अर्थ
प्रश्न 3.
संज्ञा-सर्वनामपदानि योजयत।
उत्तरम् :
(i) एते स्यूताः।
(ii) ते वृद्धाः।
(iii) एषः चषकः।
(iv) एतौ शुनको।
पाठ-परिचय - प्रस्तुत पाठ में चित्रों के माध्यम से अकारान्त पुंल्लिङ्ग शब्दों का परिचय कराया गया है। जिन शब्दों के अन्त में 'अ' स्वर आता है, वे अकारान्त शब्द कहलाते हैं। पुरुष जाति का ज्ञान कराने वाले शब्द पुंल्लिङ्ग कहलाते हैं। जैसे - राम, मोहन, वृक्ष, बालक, वृद्ध आदि। पाठ में अकारान्त पुंल्लिङ्ग शब्दों के साथ प्रयोग में आने वाले सर्वनाम शब्दों का तथा कर्ता पद के साथ प्रयुक्त क्रियाओं (धातुओं) का भी प्रायोगिक ज्ञान कराया गया है।
संज्ञा शब्दों में जो लिङ्ग, विभक्ति एवं वचन होता है, वही सर्वनाम में भी होता है। जैसे-एषः चषकः। यहाँ 'चषकः' संज्ञा शब्द पुंल्लिग, प्रथमा विभक्ति व एकवचन का रूप है, अतः 'एषः' सर्वनाम भी पुंल्लिग, प्रथमा विभक्ति व एकवचन का रूप है। इसी प्रकार कर्ता जिस पुरुष एवं वचन का होता है, क्रिया भी उसी पुरुष एवं वचन की आती है। जैसेबालकः पठति। सः क्रीडति। ते गच्छन्ति। आवां वदावः। यूयम् चलथ।
पाठ के कठिन-शब्दार्थ :
पाठ का हिन्दी अनुवाद :
एषः कः? एषः ...................................... स: वस्त्रं सीव्यति।
हिन्दी-अनुवाद :
यह क्या (कौन) है?
यह गिलास है।
क्या यह बड़ा है?
नहीं, यह छोटा है।
वह कौन है?
वह दर्जी है।'
दर्जी क्या करता है?
क्या वह खेलता है?
'नहीं, वह कपड़ा सिलता (सीता) है।
विशेष - यहाँ सभी वाक्य एकवचन में प्रयुक्त हुए हैं।
2. एतौ कौ?
एतौ शुनको .......................................................... तौ क्षेत्रं कर्षतः।
हिन्दी-अनुवाद - ये दो कौन हैं?
ये दो कुत्ते हैं।
क्या ये दोनों गरजते हैं?
नहीं, ये दोनों जोर से भौंकते हैं।
वे दो कौन हैं?
वे दो बैल हैं।
क्या वे दोनों दौड़ रहे (दौड़ते) हैं?
नहीं, वे दोनों खेत जोत रहे (जोतते) हैं।
विशेष - उपर्युक्त सभी वाक्यों में द्विवचन का प्रयोग हुआ है।
3. एते के?
एते स्यूताः ................................................................... नहि ते हसन्ति।
हिन्दी-अनुवाद :
ये (सब) कौन हैं?
ये थैले हैं।
क्या ये हरे रंग के हैं?
नहीं, ये नीले रंग के हैं।
वे कौन हैं?
वे वृद्ध (बूढ़े) हैं।
क्या वे गा रहे (गाते) हैं?
नहीं, वे हँस रहे (हँसते) हैं।
विशेष - उपर्युक्त सभी वाक्यों में बहुवचन का प्रयोग हुआ है।