RBSE Class 8 English Paragraph Writing

RBSE Solutions for Class 8 English

Rajasthan Board RBSE Class 8 English Paragraph Writing

परीक्षा में एक प्रश्न Paragraph Writing का आता है। यह लगभग 70-80 शब्दों में लिखना होता है। इस प्रश्न में दिए विषय के नीचे सहायता के लिए कुछ शब्द (Key-words) या कुछ प्रश्न दिये होते हैं। इन शब्दों का प्रयोग करते हुए या प्रश्नों का उत्तर देते हुए Paragraph लिखा जाता है। कभी-कभी परीक्षा में चित्र देकर भी उसके ऊपर Paragraph लिखवाया जाता है।

Question 1.
Write a short paragraph on ‘My School’. Use the following words:
Govt, big, building, gate, rooms, airy, doors, hall, library, reading room, headmaster, students, teachers.
Answer:
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 1
I read in Government Upper Primary School. The building of the school is very grand. It is in the centre of the city. There are thirty rooms in my school. All the rooms are very big and airy. Our school has a big hall. There is a good library in our school. There are two thousand books in it. There is a reading room. We read newspapers and magazines in it. Our school has a big playground. We play games there in the evening. There are five hundred students in our school. All the teachers are very kind and learned. Our headmaster is a learned man.

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

हिन्दी अनुवाद – मैं राजकीय उच्च प्राथमिक विद्यालय में पढ़ता हूँ। स्कूल की इमारत बहुत भव्य है। यह शहर के मध्य में है। मेरे स्कूल में तीस कमरे हैं। सारे कमरे बहुत बड़े-बड़े और हवादार हैं। हमारे स्कूल में एक बड़ा हॉल है। हमारे स्कूल में एक अच्छा पुस्तकालय है। इसमें दो हजार पुस्तकें हैं। एक वाचनालय है। हम इसमें समाचार-पत्र तथा पत्रिकाएँ पढ़ते हैं। हमारे स्कूल में एक बड़ा खेल का मैदान है। हम शाम को वहाँ खेल खेलते हैं। हमारे स्कूल में पाँच सौ विद्यार्थी हैं। सब अध्यापक बहुत दयालु तथा विद्वान हैं। हमारे प्रधानाध्यापक एक विद्वान व्यक्ति हैं।

Question 2.
Write a short paragraph on ‘My Favourite Teacher’. Use the following words:
name, teaches, years, simple dress, late, punctual, hard-working, waste, happy, method, help, love. (Board Paper 2015)
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 2
Answer:
My Favourite Teacher (मेरे प्रिय अध्यापक)

I read in class VIII A. Shri A. N. Sharma is my favourite teacher. He is a good teacher. He teaches us English. He is about forty years old. He always wears simple dress. He is a man of simple nature. He never comes ate. He is punctual in his work. He is hard-working. He does not waste time in the class. His method of teaching is very interesting. He is very kind to all of us. He is always happy. He never gets angry. He always helps the students. He loves all the boys very much. We also respect him very much. He is a good sportsman too.

हिन्दी अनुवाद – मैं कक्षा 8 अमें पढ़ता हूँ। श्री ए. एन. शर्मा मेरे प्रिय अध्यापक हैं। वह एक अच्छे अध्यापक हैं। वह हमको अंग्रेजी पढ़ाते हैं। वह लगभग चालीस वर्ष के हैं। वह हमेशा साधारण कपड़े पहनते हैं। वह सरल स्वभाव के व्यक्ति हैं। वह कभी देर से नहीं आते हैं। वह अपने कार्य में समय के पाबन्द हैं। वह कठोर परिश्रमी हैं। वह कक्षा में समय नष्ट नहीं करते हैं। उनका पढ़ाने का तरीका बहुत रुचिप्रद है। वह हम सबके प्रति बहुत दयालु हैं। वह हमेशा प्रसन्न रहते हैं। वह कभी क्रोधित नहीं होते हैं। वह हमेशा विद्यार्थियों की सहायता करते हैं। वह सब लड़कों को बहुत प्रेम करते हैं। हम भी उनका बहुत आदर करते हैं। वह एक अच्छे खिलाड़ी भी हैं।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 3.
Write a paragraph on ‘Our Headmaster’.
You may take help of the following questions:

1. What is the name of your Headmaster?
2. What are some qualities of your Headmaster?
3. How is his behaviour?
4. What do our parents think about him?
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 3
Answer:
Our Headmaster (हमारे प्रधानाध्यापक)
I read in Government Upper Primary School. Shri T. C. Sharma is our headmaster. He is about fortyfive years old. He is a very simple man. He always wears very simple dress. He never comes late. He is very punctual in his work. He never gets angry. He is very hard-working. He is a very learned man. He is very kind and gentle. He always helps the poor students. His behaviour towards all the teachers and students is very good. He is a man of gentle nature. He punishes the naughty boys. Our parents are very pleased with him. We are proud of our headmaster.

हिन्दी अनुवाद-मैं राजकीय उच्च प्राथमिक विद्यालय में पढ़ता हूँ। श्री टी. सी. शर्मा हमारे प्रधानाध्यापक हैं। वह लगभग 45 वर्ष के हैं। वह बहुत सरल स्वभाव के व्यक्ति हैं। वह हमेशा साधारण वस्त्र पहनते हैं। वह कभी देर से नहीं आते हैं। वह अपने कार्य में समय के बहुत पाबन्द हैं। वह कभी क्रोधित नहीं होते हैं। वह बहुत परिश्रमी हैं। वह बहुत विद्वान व्यक्ति हैं। वह

बहुत दयालु तथा सज्जन हैं। वह हमेशा निर्धन विद्यार्थियों की सहायता करते हैं। सारे अध्यापकों तथा विद्यार्थियों के प्रति उनका व्यवहार बहुत अच्छा है। वह सज्जन प्रकृति के व्यक्ति हैं। वह नटखट लड़कों को सजा देते हैं। हमारे माता-पिता उनसे बहुत प्रसन्न हैं। हम अपने प्रधानाध्यापक पर गर्व करते हैं।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 4.
Write a short paragraph on ‘My Best Friend’.
You may take help of the following questions:

1. What is name of your friend?
2. Where does he live?
3. Who are his parents?
4. What are the qualities of your friend?
Answer:
My Best Friend
(मेरा सबसे अच्छा मित्र)
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 4

I read in class VIII B. I have many friends. Ramesh is my best friend. He lives near my house. He reads in my class. He is of my age. We go to school together. His father is a doctor. His mother is a teacher. He puts on simple dress. He helps me in my work. He is honest. He is hardworking. He is punctual in his work. He is obedient. He obeys his elders. He respects his teachers and parents. He never gets angry. He does not waste his time. He is the monitor of the class. He is a good speaker. He is a good player. All the teachers like him. I am proud of him.

हिन्दी अनुवाद-मैं कक्षा 8 ब में पढ़ता हूँ। मेरे अनेक मित्र हैं। रमेश मेरा सबसे अच्छा मित्र है। वह मेरे घर के पास रहता है। वह मेरी कक्षा में पढ़ता है। वह मेरी आयु का है। हम साथ-साथ स्कूल जाते हैं। उसके पिता एक डॉक्टर हैं। उसकी माताजी एक अध्यापिका हैं। वह साधारण वस्त्र पहनता है। वह मेरे काम में मेरी सहायता करता है। वह ईमानदार है। वह परिश्रमी है। वह अपने कार्य में समय का पाबन्द है। वह आज्ञाकारी है। वह अपने से बड़ों की आज्ञा मानता है। वह अपने अध्यापकों तथा माता-पिता का सम्मान करता है। वह कभी क्रोधित नहीं होता है। वह अपना समय नष्ट नहीं करता है। वह कक्षा का मॉनीटर है। वह एक अच्छा वक्ता है। वह एक अच्छा खिलाड़ी है। सारे अध्यापक उसे पसन्द करते हैं। मुझे उस पर है।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 5.
Write a short paragraph on ‘The Deepawali’. You may take help of the following questions:

1. When does this festival fall?
2. What do people do on this festival?
3. Which goddess is worshipped on this day?
4. How do children enjoy this festival ?
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 5
Answer:
The Deepawali (दीपावली)

Deepawali is a very important festival of the Hindus. It falls in the month of Kartik. The word Deepawali means a row of lamps. On this day Shri Ram Chandra returned to Ayodhya after exile of fourteen years. People clean and whitewash their houses and shops on this festival. They decorate them with pictures and toys. People buy sweets and crackers. They put on new clothes. Children like sweets. In the night, people light lamps, candles and bulbs. They worship goddess Lakshmi. They send sweets to their friends and relatives. They go to see the light in markets. They fire crackers.

हिन्दी अनुवाद – दीपावली हिन्दुओं का एक महत्वपूर्ण त्योहार है। यह कार्तिक के महीने में आती है। दीपावली शब्द का अर्थ है, दीपकों की पंक्ति। इस दिन श्री रामचन्द्रजी चौदह वर्ष के वनवास के पश्चात् अयोध्या लौटे थे। इस त्योहार पर लोग अपने घरों तथा दुकानों को साफ तथा सफेदी करते हैं। वे उन्हें तस्वीरों और खिलौनों से सजाते हैं। लोग मिठाइयाँ तथा पटाखे खरीदते हैं। वे नये कपड़े पहनते हैं। बच्चे मिठाइयाँ पसन्द करते हैं। रात को लोग दीपक, मोमबत्तियाँ तथा बल्ब जलाते हैं। वे देवी लक्ष्मी की पूजा करते हैं। वे अपने मित्रों तथा रिश्तेदारों को मिठाइयाँ भेजते हैं। वे बाजार में रोशनी देखने जाते हैं। वे पटाखे छोड़ते हैं।

Question 6.
Write a short paragraph on ‘A Visit to a Zoo’. Use the following words: (Board Paper 2014)
Jaipur, zoo, entry, tickets, birds, swans, cranes, ducks, fishes, tigers, lions, panthers, zebras, stags, deer, elephants, camels.
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 6
Answer:
A Visit to a Zoo (चिड़ियाघर की सैर)
Last year I went to Jaipur with my father. My father took me to the zoo. The entry was by tickets. We bought our tickets and entered the gate. Different kinds of birds were twittering there. There were many strange birds. There were swans, cranes and ducks. We saw tortoises, crocodiles and fish. The lions, tigers, bears and panthers were in cages. There were zebras, stags and deer. We also saw elephants, camels, horses and donkeys. Owls, foxes, cuckoos and hawks were also there. I liked the zoo very much.

हिन्दी अनुवाद-पिछले वर्ष मैं अपने पिताजी के साथ जयपुर गया। मेरे पिताजी मुझे चिड़ियाघर ले गये। प्रवेश टिकटों से था। हमने अपनी टिकटें खरीदी और दरवाजे में प्रवेश किया। वहाँ विभिन्न प्रकार की चिड़ियाँ चहचहा रही थीं। वहाँ कई अनोखी चिड़ियाएँ थीं। वहाँ हंस, सारस और बतखें थीं। हमने कछुआ, मगर और मछलियाँ देखीं। शेर, चीते, रीछ और तेंदुए पिजरों में थे। वहाँ जेबरा, बारहसिंगा और हिरन थे। हमने हाथी, ऊँट, घोड़े तथा गधे देखे। उल्लू, लोमड़ियाँ, कोयल तथा बाज भी वहाँ थे। मुझे चिड़ियाघर बहुत अच्छा लगा।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 7.
Write a short paragraph on ‘A Picnic’. Use the following words:
Sunday, weather, picnic, garden, canal, bicycles, sun, birds, flowing, monkeys, rest, tea, biscuits, songs, enjoyed.
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 7
Answer:
A Picnic (पिकनिक)

It was Sunday. The weather was pleasant. We decided to go on a picnic. The place was a garden near a canal. We got up early in the morning. We went there on our bicycles. We reached the garden. The sun was shining. The birds were singing songs in the trees. The canal was flowing. There were monkeys in the trees. We reached there and took rest. Then we bathed in the canal. We prepared tea. We took it with biscuits. We sang many songs. We cooked food. We took food. We enjoyed the day.

हिन्दी अनुवाद – रविवार का दिन था। मौसम सुहावना था। हमने एक पिकनिक पर जाने का निश्चय किया। वह स्थान नहर के पास का एक बाग था। हम सुबह जल्दी उठे। हम वहाँ अपनी साइकिलों पर गये। हम बाग में पहुँच गये। सूर्य चमक रहा था। चिड़ियाऐं पेड़ों पर गाना गा रही थीं। नहर बह रही थी। पेड़ों पर बन्दर थे। हम वहाँ पहुँचे और आराम किया। फिर हमने नहर में स्नान किया। हमने चाय तैयार की। हमने इसे बिस्कुट के साथ लिया। हमने अनेक गाने गाये। हमने खाना पकाया। हमने खाना खाया। हमने दिन का आनन्द लिया ।

Question 8.
Last Sunday you went to visit a fair with your friends. Write a short paragraph of about ten sentences telling what you saw and did there at the fair site. You may use the following words in the paragraph: (Board Sample Paper 2017)

(Dussehra fair, reached by bus, many shops, sweet shops, selling ladoos, jalebies, gulabjamuns, etc.; namkeen shops, selling potato chips, samosas, etc. utensil shops, cloth shops, toy shops; great noise, a large number of people, merry-go-rounds, swings, circus, magic shows, people looked cheerful, enjoyable sight, returned home in the evening.
Answer:
Visit to a Fair (एक मेलों का भ्रमण)

Last Sunday I went to Kota to see Dussehra fair with my father. We reached there by bus. There were many shops. The shopkeepers of sweet shops and namkeen shops were selling ladoos, jalebies, gulabjamuns, potato chips, samosas etc. There were also utensil shops, cloth shops, toy shops and others. There was a great noise. A large number of people were enjoying the merrygo-rounds, swings, circus and magic shows. All the people looked cheerful. I enjoyed many enjoyable sights. I bought a doll for my younger sister. In the evening, we returned home happily.

हिन्दी अनुवाद – पिछले रविवार को मैं अपने पिताजी के साथ दशहरा का मेला देखने गई। हम वहाँ बस से पहुंचे। वहाँ पर कई सारी दुकानें थीं। मिठाइयों व नमकीन की दुकान वाले लड्डू, जलेबी, गुलाबजामुन, आलू चिप्स, समोसे इत्यादि बेच रहे थे। वहाँ पर बर्तनों की, कपड़ों की, खिलौनों की तथा अन्य दुकानें भी थीं। वहाँ पर बहुत शोर था। बहुत सारे लोग रहट, झूले, सर्कस तथा जादू के शो का आनन्द ले रहे थे। सभी लोग प्रसन्न दिखाई दे रहे थे। मैंने कई आनन्ददायक स्थलों का आनन्द लिया। मैंने अपनी छोटी बहन के लिये एक गुड़िया खरीदी। शाम को हम खुशी-खुशी घर लौटे।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 9.
One day you were going to your uncle’s house. You saw an accident on the road. Describe the scene in about one hundred words. You may use the following outlines:
going ………. uncle’s house ……… a car coming fast …….. road wet because of rains ……. a girl crossing the road ……… red. light …….. car crossed ………. girl hurt ………. taken to hospital ………. broken hand ………. parents informed …….. reported ……… police …….. car driver arrested ……… one should never cross the road when the traffic signal is red.
Answer:
A Road Accident (एक सड़क दुर्घटना)

The rain had stopped. The road was wet and slippery. I was walking carefully to my uncle’s house. The traffic light was red. I saw a car coming fast. It hit a girl crossing the road. The girl fell down. She was shrieking. Some people took that girl to the hospital. The girl’s hand was injured. The doctor cured the girl. Her parents were informed on phone. They came to the hospital. The police came and arrested the driver. The drivers must care for the red traffic light. They should stop their vehicles when the traffic signal is red.

हिन्दी अनुवाद – बरसात रुक चुकी थी। सड़क गीली व फिसलन भरी थी। मैं अपने चाचा के घर के लिए सावधानी पर्वक जा रहा था। यातायात की बत्ती लाल थी। मैंने एक कार को तेज गति से आते हुए देखा। इसने सड़क पार करती हुई एक लड़की को टक्कर मार दी। लड़की नीचे गिर पड़ी। वह चीख रही थी। कुछ व्यक्ति उस लड़की को अस्पताल ले गए। लड़की के हाथ में चोट लगी थी। डॉक्टर ने लड़की का इलाज किया। उसके माता-पिता को फोन पर सूचित किया गया। वे अस्पताल आए। पुलिस आई और चालक को गिरफ्तार किया। चालकों को यातायात की लाल बत्ती का ध्यान रखना चाहिए। उन्हें अपने वाहनों को रोक देना चाहिए जब यातायात संकेत लाल है।

Question 10.
Your school organized an “Educational Tour” to Agra. You were also the part of it. write a short paragraph of about ten sentences telling what you saw and did there. You may use the following words in the paragraph. [Board Exam 2017]
[reached by bus, Taj Mahal, bought tickets, beautiful building, white marble, Shahjahan, memory of Mumtajmahal, breakfast, returned, happy]
Answer:
A Tour to the Taj Mahal Last week our school organized an educational tour to Agra. I also joined this tour. We reached there by bus. We visited the Taj Mahal there. We bought tickets and entered the premises of the Taj. It is one of the beautiful buildings of the world. It is made of white marble. It was built by Shahjahan in the memory of his beloved queen, Mumtajmahal. We came out. We took breakfast. In the evening we returned home. We were very happy.

हिन्दी अनुवाद-पिछले सप्ताह हमारे विद्यालय ने आगरा के एक शैक्षिक भ्रमण का आयोजन किया। मैं भी इस भ्रमण में शामिल हुआ। हम वहाँ पर बस से गये। हमने वहाँ पर ताजमहल देखा। हमने टिकट खरीदी व ताज के परिसर में प्रवेश किया। यह संसार की सबसे सुंदर इमारतों में से एक है। यह सफेद संगमरमर का बना है। इसे शाहजहाँ द्वारा अपनी प्यारी बेगम, मुमताजमहल की याद में बनवाया गया था। हम बाहर आये। हमने नाश्ता किया। शाम को हम घर लौटे। हम बहुत ही खुश थे।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 11.
Write a paragraph on ‘An Annual Prize Distribution Function’. You may take help of the following questions: (Board Paper 2015)
(a) When was it held last year?
(b) Who was the chief guest?
(c) Which cultural programmes were presented?
(d) Who thanked the chief guest?
Answer:
An Annual Prize Distribution Function (वार्षिक पारितोषिक-वितरण समारोह)

Every year the Annual Prize Distribution Function is held in our school. Last year it was held on the 10th of February. The school building was whitewashed and decorated. A large number of guardians and dignitaries were invited to the function. The Collector of Dungarpur was the chief guest. At 6 p. m. the function started. The chief guest was garlanded. He was requested to take the seat. Our Headmaster read out the annual report of the school. The chief guest gave away the prizes. Various entertainment programmes were presented by the student-artists. In the end, our Headmaster thanked the chief guest as well as others.

हिन्दी अनुवाद-प्रतिवर्ष हमारे विद्यालय में वार्षिक पारितोषिक-वितरण समारोह मनाया जाता है। गत वर्ष यह 10 फरवरी को मनाया गया। विद्यालय भवन की सफेदी की गई व इसे सजाया गया। इस अवसर पर अनेक अभिभावक एवं गणमान्य व्यक्ति आमंत्रित किए गए थे। डूंगरपुर के जिला कलैक्टर मुख्य अतिथि थे। शाम को छः बजे समारोह प्रारम्भ हुआ। मुख्य अतिथि को माला पहनायी गयी। उनसे आसन ग्रहण करने का अनुरोध किया गया। हमारे प्रधानाध्यापक ने विद्यालय की वार्षिक रिपोर्ट पढ़कर सुनाई। मुख्य अतिथि ने पुरस्कार वितरित किए। छात्र-कलाकारों द्वारा विभिन्न सांस्कृतिक कार्यक्रम प्रस्तुत किये गये। अन्त में हमारे प्रधानाध्यापक ने मुख्य अतिथि तथा अन्य लोगों को धन्यवाद दिया।

Question 12.
Write a paragraph of about 100 words on ‘ A House on Fire.’ You may take help of the following questions:
1. When did it happen?
2. What did the people do to put out the fire?
3. What was the loss?
4. How did you help to prevent fire?
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 8
Answer:
A House on Fire (घर में आग)

One summer night, I was fast asleep. I heard cries in my neighbourhood. I got alarmed. I noticed that a house was on fire. Big flames were coming out of the house. The people were throwing water and sand on the rising flames. The flames were rising higher and higher. I rang up the fire-brigade. The lady of the house was crying bitterly. After some time, the fire-brigade arrived there. The firemen controlled the fire in two hours. There was a heavy loss of the property. Thank God there was no loss of life.

हिन्दी अनुवाद-एक गर्मी की रात को मैं गहरी नींद में सोया हुआ था। मुझे अपने पड़ोस से चीखने की आवाजें सुनाई दीं। मैं चौकन्ना हो गया। मैंने देखा कि एक मकान में आग लगी हुई थी। मकान से बड़ी-बड़ी लपटें निकल रही थीं। लोग उठती हई लपटों पर पानी व रेत फेंक रहे थे। लपटें ऊँची और ऊँची बढ़ती जा रही थीं। मैंने अग्निशमन विभाग को फोन किया। मकान मालकिन फूट-फूट कर रो रही थी। कुछ समय पश्चात् दमकल गाड़ी वहाँ आ गई। दमकल कर्मियों ने दो घण्टे में आग पर काबू पा लिया। सम्पत्ति का बहुत नुकसान हुआ था। ईश्वर की कृपा से कोई जन-हानि नहीं हुई।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 13.
Write a short paragraph on ‘How You Spent Your Summer Vacation.’ You may take help of the following questions:
1. How did you decide to do social work?
2. How did you clean the village, repair roads and well?
3. How did you plant trees?
4. How did you teach the children?
Answer:
How I Spent My Summer Vacation (मैंने अपना ग्रीष्मावकाश कैसे बिताया)

My Annual Examination was over. I with the help of my some friends decided to do some social services in the village. First of all, we cleaned the village streets. We repaired the drains. We repaired the village well. We threw away the rubbish out of the village. We planted trees along the road. We decided to teach children. We requested their parents to send their children to us to read. We started to teach the children in a temple. The children showed interest in reading. We asked them to join school after the summer vacation. In this way, I spent my summer vacation.

हिन्दी अनुवाद-मेरी वार्षिक परीक्षाएँ समाप्त हो गई थीं। मैंने अपने कुछ मित्रों के साथ गाँव में समाजसेवा करने का निश्चय किया। सर्वप्रथम हमने गाँव के मार्गों को साफ किया। हमने नालियों को सुधारा। हमने गाँव के कुएँ की मरम्मत की। हमने कूड़े-कचरे को गाँव से बाहर डाल दिया। हमने सड़क के किनारे वृक्ष लगाए। हमने बच्चों को पढ़ाने का निश्चय किया। हमने उनके माता-पिताओं से निवेदन किया कि वे अपने बच्चों को हमारे पास पढ़ने के लिए भेजें। हमने मंदिर में बच्चों को पढ़ाना प्रारम्भ किया। बच्चों ने पढ़ने में रुचि दिखाई। हमने उनसे ग्रीष्मावकाश के पश्चात् विद्यालय जाने के लिए कहा । इस प्रकार मैंने अपना ग्रीष्मावकाश बिताया।

Question 14.
Write a short paragraph on ‘A Hocky Match.’You may take the help of the following questions:
1. Who played a match?
2. How were the players dressed?
3. When did the match start?
4. How was the match played?
5. What happend in the end?
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 9
Answer:
A Hockey Match (एक हॉकी मैच)

Last Tuesday our school team played a hockey match with the players of Jain School. The players were in proper dress. Both the teams were very strong. I also played in the match. At 4 p.m. both teams entered the field. At 4:30 the referee blew his whistle. Now the match began. Both of the teams were playing well. For some time none of them could score a goal. Our captain was a good player. He hit the ball and it went into the goal post. Rival team could not score goal till the end. The game was over. Our team won the match.

हिन्दी अनुवाद – पिछले मंगलवार को हमारे स्कूल की टीम ने जैन स्कूल के खिलाड़ियों के साथ एक हॉकी मैच खेला। खिलाड़ी उचित पोशाक में थे। दोनों टीमें बहुत मजबूत थीं। मैं भी मैच में खेला। चार बजे दोनों टीमों ने मैदान में प्रवेश किया। साढ़े चार बजे निर्णायक ने सीटी बजाई। अब मैच शुरू हुआ। दोनों टीमें अच्छा खेल रही थीं। कुछ देर तक दोनों में से कोई भी गोल नहीं कर सका। हमारा कप्तान एक अच्छा खिलाड़ी था। उसने गेंद को मारा और यह गोल पोस्ट में चली गई। प्रतिद्वन्द्वी टीम अन्त तक गोल नहीं कर सकी। खेल समाप्त हो गया। हमारी टीम ने मैच जीता।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 15.
Write a short paragraph on the given picture with the help of the following questions
1. When was RTE implemented in Rajasthan?
What is under this act?
3. What is to be done by every private school?
4. What will be provided to the students after passing class VIII?
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 10
Answer:
Right to Education (शिक्षा का अधिकार)

As we know that Rajasthan Govt has implemented the Right to Education Act since March 29, 2011. It is followed by the Act implemented by the Central Govt in 2009. Under this Act, every child of age between 6 to 14 years has got a right to get free and compulsory education. The school has to focus attention to provide education to children of the weak and deprived section of the society. Every private school has to give free admission to 25% students from the weak and deprived group of the society. No student will be declared fail. After passing the eighth class, the student will be provided a certificate stating that the child has completed his elementary education.

हिन्दी अनुवाद – जैसा कि हम जानते हैं कि राजस्थान सरकार ने शिक्षा का अधिकार कानून 29 मार्च 2011 से लागू कर दिया है। यह केन्द्र सरकार द्वारा लागू किये गये 2009 के कानून के अनुपालन में है। इस कानून के तहत 6 से 14 वर्ष के प्रत्येक बालक को मुफ्त व अनिवार्य शिक्षा प्राप्त करने का अधिकार प्राप्त हो गया है। विद्यालयों को अपना ध्यान समाज के कमजोर व वंचित वर्ग के बालकों की शिक्षा देने पर केन्द्रित करना है। प्रत्येक निजी विद्यालय को समाज के गरीब व वंचित वर्ग के 25 प्रतिशत बच्चों को मुफ्त प्रवेश देना होगा। लिपा भी विधार्थी को अनुतीर्ण नहीं किया जायेगा। कक्षा आठ उत्तीर्ण करने के पश्चात् बालक को एक प्रमाण-पत्र दिया जायेगा कि उसने अपनी प्रारम्भिक शिक्षा पूरी कर ली है।

Question 16.
Given picture describe how man is polluting the environment. With the help of this picture, write a paragraph on ‘Pollution’.
RBSE Class 8 English Paragraph Writing - 11
Answer:
Pollution (प्रदूषण)

The picture given above describes how man is polluting the environment. The air is being polluted by the harmful emission of smoke from vehicles and chimneys of factories, mill or workshops etc. It causes many diseases like asthma, eye-flu, headache etc. Noise pollution is caused by unwanted sounds coming out of machines of factories, musical instruments, loudspeakers etc. Water is polluted by the waste of industries and human. There are three things that can help to tackle the problem-education, law and economics.

हिन्दी अनुवाद – ऊपर दी गई तस्वीरें बताती हैं कि किस प्रकार से मनुष्य पर्यावरण को प्रदूषित कर रहा है। वायु को वाहनों तथा फैक्ट्रियों, मिलों या वर्कशॉप की चिमनियों से निकालने वाले हानिकारक धुएँ के द्वारा प्रदूषित किया जा रहा है। इसकी वजह से दमा, आईफ्लू, सिरदर्द जैसी कई बीमारियाँ हो रही हैं। ध्वनि प्रदूषण फैक्ट्रियों की मशीनों, संगीत वाद्य यंत्रों, ध्वनिप्रसारक यंत्रों इत्यादि से आने वाली अवांछित ध्वनियों से होता है। जल प्रदूषण उद्योगों तथा मानवों के अपशिष्टों द्वारा होता है। इस समस्या से निपटने के लिए तीन चीजें सहायक हो सकती है-शिक्षा, कानून व अर्थव्यवस्था।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 17.
Write a paragraph on ‘Beti Bachao Beti Padhao’. You may take help from the following hints:
(Governmental social schems, gender imbalance, discrimination, launched by Narendra Modi, aware, female foeticide.)
Answer:
‘Beti Bachao Beti Padhao’ is a government social scheme. It has been launched by our Prime Minister Narendra Modi. The scheme is to aware people about the importance of girls in the society. It is also to increase awareness among common people to save the lives of girl child. People should celebrate the birth of their girl child. They should educate girls with full responsibility as they do for their sons.

‘बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ’ एक राजकीय सामाजिक योजना है। यह श्री नरेन्द्र मोदी, हमारे प्रधानमंत्री द्वारा प्रारंभ की गई। यह योजना समाज में बेटियों के महत्व के बारे में लोगों को जाग्रत करने के लिए बनी है। यह बेटियों के जीवन को बचाने के लिए आम लोगों में चेतना जाग्रत करने के लिए भी बनी है। लोगों को बेटियों के जन्म का समारोह मनाना चाहिए। लोगों को बेटियों को उतनी ही जिम्मेदारी से पढ़ाना चाहिए जिस जिम्मेदारी से वे अपने बेटों को पढ़ाते हैं।

Question 18.
Write a paragraph on how you can make your country clean. Use the following words:
(country clean, not throw, throw into dustbins, avoid, use, follow simple steps, be proud.)
Answer:
If we want to make our country clean, we should not throw any wrapper, waste paper or any dry waste on the road. We should keep paper bags with us to store wet or dry waste and throw them into dustbin. We should avoid spitting on roads, use of plastic bags, chewing gutkha and tobacco. We generally appreciate foreign countries for their cleanliness. If we follow these above simple steps, we can also make our country clean. Then every foreigner will like and love our country and on that day we will feel very proud to be the citizen of this great Indian Nation.

यदि हम अपने देश को स्वच्छ बनाना चाहते हैं तो हमें रैपर, रद्दी कागज या अन्य कोई सूखी चीज सड़क पर नहीं फेंकना चाहिए। अपने पास हमें कागज के थैले रखने चाहिए ताकि उनमें हम गीला या सूखा कचरा एकत्र कर सकें और उसे कूड़ेदान में फेंक सकें। हमें सड़कों पर थूकने, गुटखा, तम्बाकू चबाने की उपेक्षा करनी चहिए। हम सामान्य रूप से विदेशों की उनकी सफाई के कारण तारीफ करते हैं। यदि हम उपर्युक्त साधारण बातों पर ध्यान दें तो हम अपने देश को भी स्वच्छ बना सकते हैं। तब प्रत्येक विदेशी हमारे देश पसंद व प्यार करने लगेगा उस समय हम इस महान भारतीय राष्ट्र के नागरिक होने पर गर्व महसूस करेंगे।

Question 19.
How are Suji Laddos made? Use the following clues to write a paragraph. (Board Exam 2016)
(Suji, roast, sugar, ghee, cardamom powder, mix, almond, make round balls, cool place, in a container.)
Answer:
We put ghee and suji in a pan and roast it on medium low heat. We roast it until it becomes brown. Then we put the pan away from the heat. When the roasted material becomes cool, we mix sugar, cardamom powder and crushed almonds in it. We then make round balls of the material. Now the suji ladoos are ready. We put these ladoos in a cool or open place for some time and then keep them in a container. We can serve whenever we like.

घी तथा सूजी को कढ़ाही में रखकर मन्द आँच पर इसे भूनते हैं। इसे तब तक भूनते हैं तब जक कि यह भूरा न हो जाय। तब हम कढ़ाही को आँच पर से अलग रख देते हैं। जब भुना हुआ सामान ठंडा हो जाता है तब उसमें चीनी, इलायची पाउडर, कुचले हुए बादाम मिलाते हैं। तब हम इस सामग्री से गोल गोल गेंद जैसा बना लेते हैं। अब सूजी के लड्डू तैयार हैं। इनको हम कुछ समय के लिए खुला या ठंडे स्थान में रखते हैं तथा उसके बाद इन्हें किसी बर्तन में रख देते हैं। जब चाहें तब इन्हें खाने के लिए दे या ले सकते हैं।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Question 20.
Write a paragraph on how you will make chapati. You may take help of the item required:

  1. 2 cups wheat flour
  2. water as per requirement
  3. salt to taste.

Answer:
How Chapati is Made We knead the soft dough. Then we leave it for at least 15 minutes. We, then, break off to a table tennis-ball sized, even smaller, bit of dough. We roll it with the help of dry flour to a thin round. After heating the tawa, we put it on it. When dry on one side, we turn it. When brown spots appear on second side, we turn it again. After taking kitchen towel we press the phulka lightly, it will puff now. We can serve it now.

हम लचीला आटा गूंथते हैं। फिर हम इसे 15 मिनट छोड़ देते है। तब हम टेबिल टेनिस के आकार की या इससे भी छोटी लोई तोड़ते हैं। सूखे आटे की मदद से हम गोल गोल बेलते हैं। तवे को गरम कर हम इस को तवे पर रखते हैं। तब एक ओर से सूख जाए तब हम इसको पलटते हैं। जब दूसरी ओर भी भूरे धब्बे दिखाई देने लगे तो हम इसे दुबारा तबे पर पलटते हैं। रसोई का तौलिया लेकर फुलके को हल्के से दबाते और घुमाते रहते हैं, यह फूल जाती है। अब हम इसे परोस सकते हैं।

Question 21.
Write a short para on ‘How Kheer in Prepared’. You may take help from the items required. Items required

  1. 1/4 cup rice washed and drained
  2. 4-5 cups of milk
  3. 5-6 cardamom seeds crushed
  4. 4-5 almonds
  5. a pinch of saffron, soaked in a little hot milk
  6. 10-15 raisins
  7. 2-3 tbsp sugar or as desired.

Answer:
How Kheer is Prepared

We put the rice and milk in a pan. We, then, bring to boil and simmer gently until the rice is soft, and the grains are starting to break up. After it we add crushed almonds, saffron, raisin, crushed seeds of cardamom and simmer for 3-4 minutes.
Then we add sugar and stir until it is completely disolved and after it we remove the rice Kheer from heat. It is now ready to serve.

हम चावल, दूध को एक बर्तन में रखते हैं। इसे हम तब तक उबालते और पकाते हैं जब तक कि चावल कोमल न हो जाये और चावल के दाने टूटने ना लगें। इसके बाद हम इसमें कुचले हुए बादाम, केशर, किशमिश तथा इलायची के कुचले बीच मिलाते हैं और 3-4 मिनट तक धीमी आँच पर पकाते हैं। तत्पश्चात् इसमें चीनी मिलाते हैं और तब तक इसे हिलाते रहते हैं तब तक कि यह घुल न जाये। तब हम चावल की खीर को अँगीठी या चूल्हे से उतार लेते हैं। अब यह परोसने के लिए तैयार है।

RBSE Class 8 English Paragraph Writing

Leave a Comment