RBSE Solutions for Class 11 English Woven Words Poem 10 Felling of the Banyan Tree

Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 11 English Woven Words Poem 10 Felling of the Banyan Tree Textbook Exercise Questions and Answers.

The questions presented in the RBSE Solutions for Class 11 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 11 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts. Our team has come up with Tenses Class 11 to ensure that students have basic grammatical knowledge.

RBSE Class 11 English Solutions Woven Words Poem 10 Felling of the Banyan Tree

RBSE Class 11 English Felling of the Banyan Tree Textbook Questions and Answers

Understanding the Poem :

Question 1. 
Identify the lines that reveal the critical tone of the poet towards the felling of the tree.
उन पंक्तियों को पहचानिये जो पेड़ की कटाई के प्रति कवि के आलोचनात्मक स्वर को दर्शाती हैं।
Answer:
There are many expressions in the poem that reveal the critical tone of the poet towards the felling of the tree :
“Its scraggy aerial roots fell to the ground.' “Sawing them off for seven days and the heap was huge.' "Insects and birds began to leave the tree.' 'Fifty men with axes chopped and chopped.' “We watched in terror and fascination this slaughter.

कविता में ऐसी कई अभिव्यक्तियाँ हैं जो पेड़ की कटाई के प्रति कवि के आलोचनात्मक स्वर को प्रकट करती हैं :
'इसकी खुरदरी हवा में लहराती जड़ें जमीन तक गिरती थीं।' 'सात दिनों तक उन्हें चीरते हुए, अलग-अलग किया और एक विशाल ढेर लग गया।' 'कीड़ों और पक्षियों ने उस पेड़ को छोड़ना शुरू कर दिया।' 'कल्हाडी लेकर पचास लोग उसे काटते रहे और काटते रहे।' 'हमने इस कत्ले आम को भय और सम्मोहन की स्थिति में होकर देखा।'

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Question 2. 
Identify the words that help you understand the nature of the poet's father.
उन शब्दों को पहचानिये जो तुम्हें कवि के पिता का स्वभाव समझने में मदद करते हों।।
Answer: 
There are such words in the poem that help us understand the nature of the poet's father. The father did not care for the old traditions that value the trees being sacred. He had materialistic feelings and so he was something practical. Probably he was a property dealer, so he got all the trees removed and the surrounding buildings demolished. He was not an emotional man but a man of actions. 'One by one the structures were demolished.' Felling them is a crime but he massacred them all.' 'My father ordered it to be removed'.

कविता में ऐसे शब्द हैं जो हमें कवि के पिता के स्वभाव को समझने में सहायता देते हैं। पिता ने उन पुरानी परम्पराओं की परवाह नहीं की जो वृक्षों को पवित्र होने की मान्यता देती हैं। उसके अन्दर भौतिकवादी भावनाएँ हैं और इसलिये वह कुछ-कुछ व्यावहारिक है। शायद वह कोई प्रोपर्टी डीलर है। इसलिये उसने सारे पेड़ों को कटवा दिया और आस-पास की सारी इमारतों को नष्ट करवा दिया। वह कोई भावुक व्यक्ति नहीं था बल्कि वह कार्य कर देने वाला व्यक्ति था। 'एक-एक करके इमारतों को ध्वस्त करवा दिया गया।' 'उन्हें काटना एक अपराध है लेकिन उसने उन सभी की हत्या कर दी।' 'मेरे पिता ने उसे हटा देने का आदेश दे दिया।'

Question 3. 
'Trees are sacred my grandmother used to say'—what does the poet imply by this line?
मेरी दादी माँ कहा करती थीं-'पेड़ पवित्र होते हैं।' इस पंक्ति से कवि क्या दिखाता है?
Answer: 
There are many legends about the trees and the banyan tree is considered to be the most sacred tree. These are considered mythologically holy in Hinduism. Old people who are more related to religion consider it sin to cut down green trees. Moreover they are worshipped according to the holy scriptures. Here the poet means to say that trees should be conserved. They are helpful in keeping the environment balanced. So felling, chopping, sawing or cutting them down is a cruelty not only to trees but also to human beings and to the whole world as a whole.

वृक्षों के बारे में बहुत-सी किंवदन्तियाँ हैं और बरगद के वृक्ष को सबसे अधिक पवित्र माना जाता है। उन्हें हिन्दू धर्म में पौराणिक रूप से पवित्र माना जाता है। पुराने लोग जो धर्म से अधिकाधिक जुड़े हुए होते हैं वे हरे पेड़ों को काटना पाप मानते हैं। और ऐसा भी है कि धर्म ग्रन्थों के अनुसार उनकी पूजा की जाती है। यहाँ कवि के कहने का तात्पर्य है कि वृक्षों का संरक्षण किया जाना चाहिए। वे पर्यावरण को सन्तुलित बनाये रखने में मददगार होते हैं। इसलिये उन्हें काटना, टुकड़े-टुकड़े करना, चीरना या काट कर गिरा देना केवल वृक्षों के ही प्रति निर्दयता नहीं है बल्कि मानव प्राणियों के लिये भी और कुल मिलाकर सम्पूर्ण संसार के लिए निर्दयता है।

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Question 4. 
‘No trees except the one which grows and seethes in one's dreams'why is the phrase 'grows and seethes' used?
'जो पेड़ किसी के सपनों में उग रहा है और उत्तेजित हो रहा है केवल उस पेड़ को छोड़कर वहाँ और कोई पेड़ नहीं है' यहाँ यह वाक्यांश 'उग रहा है और उत्तेजित हो रहा है' प्रयोग में क्यों लाया गया है?
Answer: 
In the climax of the poem, the poet with his family moves from Baroda to Bombay. He finds no tree there. The memory of the banyan rushes to him and now the tree in reality is dead. The poet's father has brought it down. Now the poet carries its memory in his fading dreams.

The poet assumes that the tree is growing in a man's dreams. He means to say that the tree is alive in the heart of the poet. In his dream the tree seethes i.e. it boils. He means to say that the tree is not only sad but it is also in anger because he has been cut down. Thus it boils in anger while it grows in the poet's dreams though dead in reality.

कविता की चरम अवस्था में कवि अपने परिवार के साथ बड़ौदा छोड़कर बम्बई चला जाता है। उसे वहाँ कोई पेड़ नहीं मिलता है। बरगद के वृक्ष की स्मृति उसे हो आती है और अब वास्तविकता में वह पेड़ मृत है। कवि के पिता ने उसे गिरवा दिया है। अब कवि अपने धुंधले होते हुए सपनों में इसकी स्मृति को लिये हुए है।

कवि ऐसा मान लेता है कि वह वृक्ष किसी आदमी के सपनों में उगा हुआ है। उसके कहने का आशय है कि वृक्ष कवि के हृदय में जीवित है। उसके सपने में वृक्ष उत्तेजित होता है अर्थात् वह खौलता है। उसके कहने का तात्पर्य होता है कि वृक्ष केवल दुःखी ही नहीं है बल्कि यह क्रोध में भी है क्योंकि उसे काट दिया गया है। इस प्रकार यह क्रोध में उबलता है जबकि यह कवि के सपनों में उगा हुआ है चाहे भले ही वास्तविकता में वह मृत हो चुका है।

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Question 5. 
How does the banyan tree stand out as different from other trees? What details of the tree does the poet highlight in the poem?
बरगद का वृक्ष दूसरे वृक्षों से किस प्रकार से भिन्न है? कविता में कवि वृक्ष की किन विस्तृत बातों को आलोकित करता है?
Answer: 
In Bhagwad Geeta, Lord Krishna says, “of all the trees I am Banyan Tree." Banyan is considered to be the most pious tree in Hindu mythology. The poet is impressed by its huge figure. He says, “The great tree revealed its rings of two hundred years'.

The physical description of the tree carves an image of an enigma. The tree's aerial roots are dangling from above to reach the ground. These are the proofs of all the ancient times during which the tree has lived. It is a tough tree and it takes more than usual efforts to bring it down. When it happens, all watch it fall in terror and fascination. It was the slaughter of the age old banyan tree.

भगवद्गीता में भगवान कृष्ण कहते हैं, "सभी वृक्षों में मैं बरगद वृक्ष हूँ।" हिन्दू पौराणिक धर्म में बरगद को सबसे अधिक पवित्र वृक्ष माना जाता है। कवि इसकी विशाल आकृति से प्रभावित है। वह कहता है, "यह महान् वृक्ष अपने बलयों से दो सौ वर्षों की आयु होने की बात प्रमाणित करता है।" इस वृक्ष के शरीर का वर्णन एक पहेली होने का प्रतिरूप बनाता है। इस वृक्ष की हवा में लटकती हुई जड़ें पृथ्वी तक पहुँचने के लिये ऊपर से झूल रही हैं।

ये उन सभी प्राचीन समयों का प्रमाण हैं जिनके दरम्यान यह वृक्ष जीवित बना रहा है। यह एक कठिन पेड़ है और इसे काट कर गिराने के लिये किये गये स्वाभाविक प्रयासों से कहीं अधिक प्रयास करना पड़ता है। जब ऐसा होता है तब सभी लोग भय से भरकर और आकर्षण से भरकर इसे देखते हैं। यह युगों पुराने बरगद के वृक्ष की एक हत्या है।

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Question 6. 
What does the reference to raw mythology imply? 
कच्ची पौराणिक कथा किस सन्दर्भ को देती है?
Answer: 
The Banyan tree is a mythological tree. When the poet's grandmother calls it to be a sacred tree, a religious sentiment is brought out in not just the poet but in the reader as well. When the tree is slaughtered at the order of the poet's father, a mystery is revealed. First the scraggy aerial roots were brought down. Then they came at the trunk which was fifty feet in circumference. It was a tree that had witnessed ages and held all the knowledge inside it. When it was brought down, it felt as if all the mythology were revealed to the poet.

बरगद का वृक्ष एक पौराणिक वृक्ष है। जब कवि की दादी माँ इसे एक पवित्र पेड़ कहकर पुकारती हैं तो केवल कवि में ही नहीं बल्कि साथ ही साथ कविता पढ़ने वाले व्यक्ति में भी एक धार्मिक भावना उत्पन्न होती है। जब उसके पिता के आदेश पर वृक्ष की हत्या की जाती है तो एक रहस्य उजागर होता है। पहले तो हवा में लटकती हुई रूखी-सूखी जड़ों को काटा जाता है। फिर लोग इसके तने पर आते हैं जिसकी पचास फीट की परिधि है। यह एक ऐसा पेड़ था जिसने युगों को देखा है और अपने अन्दर सारे ज्ञान को समेटे हुए था। जब इसे गिरा दिया गया तो ऐसा लगा जैसे कि मानो सारी प्राचीन बातें कवि को उजागर हुई हों।

Question 7. 
'Whose roots lay deeper than our lives'-what aspect of human behaviour does this line reflect? 
'जिसकी जड़ें हमारे जीवन से भी अधिक गहरी हैं' इस पंक्ति के द्वारा मानव व्यवहार के किस पहलू पर रोशनी डाली जा रही है?
Answer: 
A banyan tree's life cycle is a unique one. It may live for more than two hundred years while an average human life is only of 70 or 80 years. It is clearly seen to us that one banyan alone can see many generations of human beings. Banyan has strangled roots and it grows for centuries. It gathers a vast knowledge of many generations. All its mythical hugeness makes it an enigma. It hides much greater knowledge inside its vast trunk. Its aerial roots prove that it has lived again and again witnessing all the human lives that descended and perished with time.

बरगद का जीवन चक्र अद्वितीय है। यह दो सौ वर्षों से भी अधिक समय तक जीवित रह सकता है जबकि औसत मानव जीवन केवल 70 या 80 साल का होता है। यह हमें स्पष्ट रूप से दिखाई देता है कि एक अकेला बरगद का वृक्ष मानव प्राणियों की कई पीढ़ियों को देख सकता है। बरगद की उलझी-सुलझी जड़ें होती हैं और सैकड़ों सालों तक उगती रहती हैं। यह कई पीढ़ियों के विशाल ज्ञान को एकत्रित रखता है। इसकी पौराणिक विशालता इसे एक पहेली बनाती है। यह अपने विशाल तने में बहुत अधिक ज्ञान छुपाये रहता है। इसकी हवा में लटकती हुई जड़ें इस बात को सिद्ध करती हैं कि यह बार-बार जीवित रहा है और समय के साथ-साथ जो मानव जीवन आये और समाप्त हुए उन सभी को यह देखता रहा है।

Question 8.
Comment on the contemporary concern that the poem echoes. 
जो समकालीन चिन्ता कविता गुञ्जित करती है उसके ऊपर टिप्पणी लिखिये।
Answer: 
The poet is concerned about the pace with which the traditions are changing and are affected by the modern notions. In ancient times trees were greatly valued. But the people of the modern society feel no concern with that value. The old cultural values are breaking giving way to western science and studies. Modern people do not want to pay any heed to the religious values which were once associated with trees. Life is busy and it is consuming not only our time and space but also our life style. At a time our traditions raised the moral values. But now they are treated as bygones. The poet wonders at the change our society is undergoing and has written the poem on it.

जिस तीव्रता से परम्पराएँ बदल रही हैं उस गति के बारे में कवि चिन्तित है और जिन आधुनिक भावनाओं से परम्पराएँ प्रभावित हो रही हैं कवि उससे भी चिन्तित है। प्राचीन समय में वृक्षों का बड़ा महत्त्व होता था। परन्तु आधुनिक समाज के लोग उस मूल्य से कोई सम्बन्ध रखते हुए नहीं लगते हैं। प्राचीन सांस्कृतिक मूल्य टूटते जा रहे हैं और पाश्चात्य विज्ञान और अध्ययन को रास्ता दिया जा रहा है।

आधुनिक लोग उस धार्मिक महत्त्व की ओर कोई ध्यान नहीं देना चाहते हैं जो धार्मिक महत्त्व किसी समय वृक्षों के साथ जुड़ा हुआ रहता था। जीवन व्यस्त हो गया है और यह व्यस्तता केवल हमारे समय और स्थान को ही नहीं खा रही है बल्कि हमारी जीवन शैली को भी खा रही है। एक समय था जब हमारी परम्पराओं ने नैतिक मूल्यों को ऊपर उठाया था। परन्तु अब उन्हें बीती हुई बातें माना जाता है। हमारा समाज जो परिवर्तन ले रहा है उस पर कवि को आश्चर्य है और उसने यह कविता लिख डाली है।

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RBSE Class 11 English Felling of the Banyan Tree Important Questions and Answers

Question 1. 
Write a summary of the poem 'Felling of the Banyan Tree'. 
कविता 'Felling of the Banyan Tree' का सारांश लिखिए।
Answer: 
Dilip Chitre, the poet, expresses his feelings of gavulsion and regret over the felling of a large number of trees, including a banyan tree which stood in his house for two hundred years. His father got the houses, in which tenants lived, vacated and demolished. The trees too, were eliminated. The poet's grandmother held trees to be sacred and, therefore, inviolate.

A banyan tree, which lives for hundreds of years and considered holy by scriptures, is worshipped and cannot be harmed. The poet expresses his revulsion at the felling of the banyan by using words like ‘massacred', ‘slaughter'. He sees the banyan in his dreams.

कवि, दिलीप चित्रे, उसकी घृणाजनक एवं पश्चात्ताप की भावनाओं को व्यक्त करता है जो बहुत सारे वृक्षों एवं एक बरगद के वृक्ष को काट डालने पर उत्पन्न हुई थीं। बरगद का वृक्ष उनके घर में दो सौ वर्षों से खड़ा था। उसके पिता ने मकानों, जिनमें किराएदार रहते थे, को खाली करवा दिया था तथा उन्हें ढहा दिया था।

वृक्ष भी नष्ट कर दिए गए थे। कवि की दादी वृक्षों को पवित्र मानती थी और इस कारण उन्हें हानि नहीं पहुंचाई जा सकती थी। एक बरगद का वृक्ष सैकड़ों वर्षों तक जीवित रहता है और धर्म-ग्रन्थों द्वारा पवित्र माना जाता है। उसकी पूजा की जाती है और उसे हानि नहीं पहुँचाई जा सकती। कवि बरगद के वृक्ष को गिराए जाने पर घृणाजनक भावनाएँ प्रकट करता है। वह इस कृत्य के लिए 'कत्लेआम', 'हत्या' जैसे शब्दों का प्रयोग करता है। वह बरगद के वृक्ष को उसके सपनों में भी देखता है।

Question 2. 
Describe the banyan tree in brief. 
बरगद के वृक्ष का संक्षेप में वर्णन कीजिए।
Answer: 
The banyan was a huge tree. It was a problem to fell it. It was three times as tall as the poet's house. Its trunk was so thick that its circumference measured fifty feet. Its aerial roots dangled from a height of thirty feet. It took seven days to saw off its branches and fifty men to chop its trunk. Its trunk revealed rings which put it as two hundred years old. Its cutting down left a huge heap of wood. Its felling left the poet disgusted and angry.

बरगद का वृक्ष विशालकाय था। इसे काटना बहुत बड़ी समस्या थी। यह कवि के मकान से तीन गुना ऊँचा था। इसका तना इतना मोटा था कि इसकी गोलाई पचास फीट थी। बरगद की हवाई जड़ें तीस फीट की ऊँचाई से लटकती थीं। इसकी शाखाओं को काटने में सात दिन लगे तथा इसके तने के टुकड़े करने के लिए पचास लोगों को लगाना पड़ा । इसके तने के काटे जाने से घेरे प्रकट हुए जिन्होंने इसे दो सौ वर्ष पुराना सिद्ध किया। इसके काटे जाने से लकड़ियों का विशाल ढेर बन गया। इसके गिराए जाने ने कवि को नफरत एवं क्रोध से भर दिया।

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Seen Passages 

Read the following stanzas carefully and follow the questions set thereon keeping the answers in mind :

Stanza-1 

My father told the tenants to leave 
Who lived on the houses surrounding our house on the hill 
One by one the structures were demolished 
Only our own house remained and the trees 
Trees are sacred my grandmother used to say 
Felling them is a crime but he massacred them all 
The sheoga, the oudumber, the neem were all cut down 
But the huge banyan tree stood like a problem 
Whose roots lay deeper than all our lives
My father ordered it to be removed 

Questions: 

1. Why were the tenants told by the poet's father to vacate the houses?
कवि के पिता के द्वारा मकानों को खाली करने के लिए किराएदारों को क्यों कहा गया? 

2. What did the poet's grandmother say about the trees?
कवि की दादी वृक्षों के बारे में क्या कहा करती थी? 

3. “But he massacred them all.” What does use of the word 'massacred' reveal about the poet's attitude towards trees?
“But he massacred them all.” यहाँ massacred' शब्द का प्रयोग वृक्षों के प्रति कवि के दृष्टिकोण के बारे में क्या प्रकट करता है?. 

4. Which tree proved a problem?
किस वृक्ष ने समस्या प्रस्तुत की? 
Answers : 
1. They were told to vacate the houses because they (the houses) had to be demolished.
उन्हें मकानों को खाली करने हेतु इसलिए कहा गया क्योंकि उन्हें (उन मकानों को) गिराया जाना था। 

2. She used to say that trees are sacred and it is a crime to cut them down.
वह कहा करती थी कि वृक्ष पवित्र होते हैं और उन्हें काटना अपराध है। 

3. Like his grandmother, he too, has great love and respect for trees. His use of the word, "massacred' for felling of trees proves this.
उसकी दादी के समान ही कवि भी वृक्षों के प्रति अत्यधिक प्रेम एवं सम्मान का भाव रखता है। कत्लेआम' शब्द का प्रयोग वृक्षों को काटने के सम्बन्ध में किया जाना इस बात को सिद्ध करता है। 

4. It was the huge banyan tree the felling of which posed a great problem. 
यह बरगद का विशाल वृक्ष था जिसे काटे जाने ने बड़ी समस्या प्रस्तुत की।

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Stanza-2.

The banyan tree was three times as tall as our house 
Its trunk had a circumference of fifty feet 
Its scraggy aerial roots fell to the ground 
From thirty feet or more so first they cut the branches 
Sawing them off for seven days and the heap was huge 
Insects and birds began to leave the tree 

Questions : 
1. How tall was the banyan tree? 
बरगद का वृक्ष कितना ऊँचा था? 

2. How long were the aerial roots of the banyan tree? . 
बरगद के वृक्ष की हवाई जड़ें कितनी लम्बी थीं? 

3. How long did it take to cut down the branches?
शाखाओं को काटने में कितना समय लगा? 

4. Who were rendered homeless when the banyan tree was cut down?
कौन बेघर हो गए जब बरगद के वृक्ष को काट दिया गया?

Answers : 
1. It was very tall, nearly three times as tall as their house.
यह बहुत ऊँचा था, उनके मकान से करीब तीन गुना ऊँचा था। 

2. They were thirty feet long or more.
वे तीस फीट अथवा इससे अधिक लम्बी थीं। 

3. It took seven days to saw off the branches.
शाखाओं को चीरने में सात दिन लगे। 

4. Insects and birds that lived in the tree were deprived of their home when the banyan tree was cut down.
कीड़े-मकोड़े तथा पक्षी, जो उस बरगद के वृक्ष में रहते थे, वे उसे काट दिए जाने से उनके घर से वंचित हो गए, अर्थात् बेघर हो गए। .

Stanza-3.

And then they came to its massive trunk 
Fifty men with axes chopped and chopped 
The great tree revealed its rings of two hundred years 
We watched in terror and fascination this slaughter 
As a raw mythology revealed to us its age 
Soon afterwards we left Baroda for Bombay 
Where there are no trees except the one 
Which grows and seethes in one's dreams, its aerial roots
Looking for the ground to strike. 

Questions : 

1. How can you form an idea about the thickness of the trunk of the banyan tree?
बरगद के वृक्ष के तने की मोटाई के बारे में आप किस प्रकार अनुमान लगा सकते हैं? 

2. What caused terror and fascination in the minds of the family? .
कवि के परिवार वालों के मस्तिष्क में किस कारण भय एवं सम्मोहन के भाव पैदा हुए? 

3. What indicated that the tree was two hundred years old?
कौनसी चीज़ संकेत करती थी कि वृक्ष दो सौ वर्ष पुराना था? 

4. Where, in Bombay, did he find a tree?
बोम्बे में उसे वृक्ष कहाँ मिला? 
Answers: 
1. The trunk of the banyan was massive. Fifty men with axes were engaged by the poet's father to chop the trunk into pieces. 
बरगद का तना बहुत भारी-भरकम था। कुल्हाड़ी वाले पचास आदमियों को कवि के पिता ने तने को टुकड़ों में काटने हेतु काम पर लगाया था। 

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2. Cutting down an ancient, sacred tree, caused terror in the minds of the family. The suspense about how it would look like when the tree is grounded caused fascination. 
एक प्राचीन, पवित्र वृक्ष को काटे जाने के कृत्य ने परिवार के लोगों के मनों में भय पैदा कर दिया। इस कौतूहल ने कि वृक्ष के गिराए जाने के बाद कैसा लगेगा, सम्मोहन पैदा कर दिया। 

3. The ring-like structures visible inside the trunk indicate that it was two hundred years old.
वृक्ष के तने के भीतर दिखाई देने वाले घेरे यह संकेत करते थे कि वृक्ष दो सौ वर्ष पुराना था। 

4. The poet found no tree in Bombay. However, he had one in his dream, growing and boiling with anger.
कवि को बोम्बे में कोई वृक्ष नहीं मिला। किन्तु एक वृक्ष उसके स्वप्न में था जो क्रोध से उबलता हुआ खड़ा रहता था।

Felling of the Banyan Tree Summary and Translation in Hindi

About the Poet

Dilip Chitre (1938-2009) was born in Baroda. He writes poetry both in Marathi and English. Travelling in a Cage, from which the poem selected here has been taken, was published in 1980. Apart from poetry, Chitre has also written short stories and critical essays. An Anthology of Marathi Poetry 1945-1965 is one of his most important works of translation. He sees poetry as an expression of the spirit. He lived and worked in Mumbai.

कवि के बारे में

दिलीप चित्रे (1938-2009) का जन्म बड़ौदा में हुआ था। वह मराठी और अंग्रेजी दोनों ही भाषाओं में कविता लिखते थे। सन् 1980 में Travelling in a Cage का प्रकाशन हुआ था जिसमें से यहाँ चुनी हुई इस कविता को लिया गया है। कविता से अलग हटकर चित्रे ने लघु कथाओं और आलोचनात्मक लेखों को भी लिखा है। 1945 से 1965 के बीच में लिखी गई An Anthology of Marathi Poetry सर्वाधिक महत्त्वपूर्ण अनुवादित रचनाओं में से एक है। वह कविता को आत्मा की अभिव्यक्ति के रूप में देखते हैं। वह मुम्बई में रहते थे और वहीं कार्य करते थे।

About the Poem 

The poem describes the love of the poet for trees and nature. He is sad about the cutting down of the trees in his own house. He compares it with that of murdering any human being. He is against cutting down the trees and building concrete jungle instead.

कविता के बारे में यह कविता वृक्षों और प्रकृति के प्रति कवि के प्रेम का वर्णन करती है। वह अपने ही घर में पेड़ों के काटे जाने से दु:खी है। वह इसकी तुलना मानव प्राणी की हत्या से करता है। वह वृक्षों के काटे जाने के विरुद्ध है और इसके स्थान पर कंक्रीट के जंगल बनाये जाने के विरोध में है।

Stanzas from the Poem with Word-Meanings and Hindi Translation

Stanza-1.

My father told the tenants to leave 
Who lived on the houses surrounding our house on the hill 
One by one the structures were demolished 
Only our own house remained and the trees 
Trees are sacred my grandmother used to say 
Felling them is a crime but he massacred them all
The sheoga, the oudumber, the neem were all cut down 
But the huge banyan tree stood like a problem 
Whose roots lay deeper than all ourlives 
My father ordered it to be removed
(Page 132) 

कठिन शब्दार्थ-tenants (टेनन्ट्स) = renters (किराये पर रहने वाले लोग)। structures (स्ट्रक्च(र)स) = buildings (मकान)। demolished (डिमॉलिश्ड) = destroyed (नष्ट कर दिये गये)। sacred (सेक्रिड्) = holy (पवित्र) । felling (फेलिङ्) = cutting (काटना)। crime (क्राइम) = sin (अपराध)। massacred (मैसक(र)ड) = slaughtered (कत्ले आम कर दिया)। huge (ह्यूज) = very big (विशाल)। removed (रिमूव्ड्) = eliminated (हटा दिया जाना)।

हिन्दी अर्थ-मेरे पिता ने उन सभी किरायेदारों से मकान खाली कर देने के लिये कह दिया जो उस पहाड़ी पर हमारे घर के चारों ओर बने हुए मकानों में रहा करते थे। एक-एक करके उन सारे मकानों को गिरा दिया गया बस केवल हमारा मकान और पेड़ बचे रह गये। मेरी दादी माँ कहा करती थीं कि पेड़ पवित्र हुआ करते हैं और उन्हें काट कर गिराना एक अपराध होता है लेकिन उन्होंने उन सबका संहार करा डाला। शियोगा का वृक्ष, उडुम्बर का वृक्ष और नीम का वृक्ष सभी काट डाले गये। लेकिन विशाल बरगद का वृक्ष एक समस्या के समान खड़ा हुआ था। उस बरगद के वृक्ष की जड़ें हम सभी मनुष्यों की जीवन अवधि से भी अधिक गहराई तक पड़ी हुई थीं। मेरे पिता ने उसे भी हटा देने का आदेश दे दिया था।

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Stanza-2 

The banyan tree was three times as tall as our house 
Its trunk had a circumference of fifty feet 
Its scraggy aerial roots fell to the ground 
From thirty feet or more so first they cut the branches 
Sawing them off for seven days and the heap was huge
Insects and birds began to leave the tree
(Page 132) 

कठिन शब्दार्थ-trunk (ट्रङ्क्) = thick main stem (मोटा-सा मुख्य तना) । circumference (सकम्फरन्स्) = circular, perimeter (परिधि, गोलाई)। scraggy (स्क्रैगि) = dried (रूखा-सूखा)। aerial (एअरिअल्) = from air in the air (हवा में लटकती हुई)। roots (रूट्स) = जड़ें। sawing (साइङ्) = चीरना।

हिन्दी अर्थ-वह बरगद का वृक्ष जितना बड़ा हमारा मकान था उससे वह तीन गुना था। उसके तने की परिधि पचास फीट थी। उसकी खुरदरी रूखी सूखी हवा में लटकती हुई जड़ें जमीन तक गिरती थीं। वे करीब तीस या चालीस फीट से या और भी अधिक ऊँचाई से आती थीं। इसलिये उन्होंने पहले शाखाओं को काटा। सात दिनों तक आरा चलाते हुए उन्हें चीरते रहे और उन लकड़ियों का एक विशाल ढेर लग गया। कीड़ेमकोड़े और पक्षियों ने उस पेड़ को छोड़ना शुरू कर दिया था।

Stanza-3.

And then they came to its massive trunk
Fifty men with axes chopped and chopped 
The great tree revealed its rings of two hundred years 
We watched in terror and fascination this slaughter 
As a raw mythology revealed to us its age 
Soon afterwards we left Baroda for Bombay 
Where there are no trees except the one 
Which grows and seethes in one's dreams, its aerial roots 
Looking for the ground to strike.
(Pages 132-133)

कठिन शब्दार्थ-massive (मैसिव्) = vast (बड़ा)। axes (एक्स्स ) = कुल्हाड़ियाँ। chopped (चॉप्ड) = sliced (काट कर टुकड़े-टुकड़े किया)। revealed (रिवील्ड) = displayed (दिखाया)। in terror (इन् टेर(र)) = in fear (डर से भरकर)। fascination (फैसिनेशन्) = spell-bound (सम्मोहित होकर)। slaughter (स्लॉट(र)) = killing (हत्या)। raw (रॉ) = कच्ची। mythology (मिॉलजि) = पौराणिक कथा। seethes (सीद्स) = boils (खौलना, उत्तेजित होना)। strike (स्ट्राइक्) = reach (पहुँचना)।

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हिन्दी अर्थ-और फिर इसके बाद वे लोग इसके उस विशाल तने पर आ गये। पचास लोगों ने मिलकर इसके काट-काट कर टुकड़े कर दिये। उस विशाल वृक्ष में दो सौ साल की अवस्था को दर्शाने वाले घेरे दिखाई पड़े। हमने इस हत्या को भय और सम्मोहन की स्थिति से देखा। अपरिपक्व पुरानी कहानियाँ हमें इसकी उम्र के बारे में ऐसा ही दर्शाती हैं। इसके शीघ्र ही पश्चात् हम बड़ौदा को छोड़कर बम्बई पहुँच गये। वहाँ पर कोई पेड़ नहीं है। बस एक पेड़ को छोड़कर और नहीं है और वह पेड़ है किसी के सपनों में। वह वहाँ बड़ा भी हो रहा है और कुछ याद करते हुए उत्तेजित भी हो रहा है। इसकी हवा में लटकती हुई जड़ें जमीन तक पहुँचने की तलाश कर रही हैं।

Bhagya
Last Updated on Aug. 20, 2022, 10:35 a.m.
Published Aug. 20, 2022