Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 5 English Let's Learn English Chapter 11 A Talkative Tortoise Textbook Exercise Questions and Answers.
The questions presented in the RBSE Solutions for Class 5 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 5 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.
Activity -I
(A) Choose the correct alternative.
सही विकल्प चुनिए।
Question 1.
The cranes and the tortoise were worried about.....
(a) big lake
(b) stick
(c) drying pond
(d) village
Answer:
(c) drying pond
Question 2.
Who spoke too much?
(a) villagers
(b) cranes.
(c) tortoise
(d) all of them
Answer:
(c) tortoise
(B) Say whether the following statements are True or False.
बताइए कि निम्नलिखित कथन सत्य हैं अथवा असत्य हैं।
1. The tortoise helped the cranes.
2. The pond started to dry as there was no rain.
3. The tortoise held the stick at the one end.
4. People in the village were foolish.
5. The tortoise kept its mouth shut and reached the big lake.
6. We should think before saying something.
Answer:
1. false
2. true
3. false
4. false
5. false
6. true
(C) Answer the following questions.
निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दीजिए।
Question 1.
Who helped the tortoise in taking him from the pond to the big lake?
कछुए को तालाब से विशाल झील की ओर ले जाने में किसने मदद की?
Answer:
The two cranes helped the tortoise in taking him from the pond to the big lake.
दो सारसों ने कछुए को तालाब से विशाल झील की ओर ले जाने में मदद की।
Question 2.
'I have an idea'. Who said this and what was the idea?
'I have an idea'. ऐसा किसने कहा एवं वह idea क्या था?
Answer:
The tortoise said so. The idea was that the two cranes would hold the ends of a long stick with their beaks and the tortoise would hold it in the middle with his mouth. Thus, they would fly to the lake.
कछुए ने ऐसा कहा। यह विचार था कि दोनों सारस एक लम्बी छड़ी को उसके दोनों छोरों द्वारा अपनी चोंच में पकड़ेंगे एवं कछुआ उसके मध्य भाग को अपने मुँह में पकड़ लेगा। इस तरह वे झील की ओर उड़ जाएंगे।
Question 3.
"The pond started to dry'. Why?
तालाब का सूखना प्रारम्भ हो गया था, क्यों?
Answer:
Since there was no rain, the pond started to dry.
वर्षा नहीं हुयी थी इसलिए तालाब का सूखना आरम्भ हो गया था।
Question 4.
What did the cranes advise the tortoise when they took him to the big lake ?
जब सारस कछुए को विशाल झील की तरफ ले जा रहे थे तब उन्होंने उसे क्या सलाह दी?
Answer:
They advised him to keep his mouth shut while flying, else he would fall down.
उन्होंने उसे सलाह दी कि उड़ते समय वह अपना मुँह बन्द रखे अन्यथा वह नीचे गिर जाएगा।
Question 5.
Should we talk too much ? If yes, why? If no, why not ?
क्या हमें बहुत अधिक बोलना चाहिए? यदि हाँ, तो क्यों? यदि नहीं, तो क्यों?
Answer:
We should not talk too much because it could be harmful for us.
हमें बहुत अधिक बात नहीं करनी चाहिए क्योंकि हमारे लिए यह नुकसानदायक हो सकता है।
Activity - II.
Match the words in column A with their meanings in column B.
कालम A में दिए गए शब्दों का कॉलम B में दिए गए उनके अर्थों से मिलान कीजिए।
A ---- B
chatterbox ---- unwise/ having no wisdom
starvation ---- water drops falling from the clouds
idea ---- land
foolish ---- thought
beak ---- a long thin piece of wood
earth ---- the state of without eating food
rain ---- one who talks too much
stick ---- a long mouth of birds
Answer:
A ---- B
chatterbox ---- one who talks too much.
starvation ---- the state of without eating food.
idea ---- thought
foolish ---- unwise/having no wisdom
beak ---- a long mouth of birds
earth ---- land
rain ---- water drops falling from the clouds
stick ---- a long thin piece of wood
Activity - III.
Look at the sentences given below from the text and understand their meanings.
पाठ से लिए गए निम्नलिखित वाक्यों को देखिए तथा उनके अर्थ को समझिए।
1. We will die of starvation.
2. That foolish tortoise will certainly fall off.
3. I shall not do such a foolish thing.
In the above sentences will/shall has been used to say about the action which will happen in future time. We can talk about future time activity using will / shall. Generally shall is used with 'I' or 'We' and will with other persons like 'you', 'he', 'she', 'it', 'they' and names. In modern English 'will' is used very largely.
उपर्युक्त वाक्यों में will/shall का प्रयोग भविष्य में होने वाले घटनाक्रम को दर्शाने हेतु किया गया है। हम wil/shall का इस्तेमाल कर भविष्य में होने वाली क्रिया के विषय में बात कर सकते हैं।
प्रायः shall का इस्तेमाल I अथवा we के साथ तथा will का इस्तेमाल दूसरे व्यक्तियों जैसे कि you, he, she, it, they तथा नामों के साथ किया जाता है। आधुनिक अंग्रेजी में will का व्यापक रूप से इस्तेमाल किया जाता है।
Now fill in the blanks with the verb using will/shall.
अब, निम्नलिखित रिक्त स्थानों को will अथवा shall क्रिया लगाकर भरिए।
1. ............. (study) in class VI next year.
2. India ............. (be) super power in 2025.
3. Virat Kohli .......... (lead) Indian Cricket Team after Mahendra Singh Dhoni.
4. Tanya ........ (buy) a new pen tomorrow.
5. You ................. (learn) about many inventions in near future.
Answer:
1. shall study,
2. will be,
3. will lead,
4. will buy,
5. will learn.
Activity - IV.
Let's play Antyakshari.
The class is divided into two groups. कक्षा को दो वर्गों में बाँट दिया जाता है। A student from first group would speak out a word from the text. Then a student from the other group would speak a new word that starts with the last letter of the previous word. Now a student from the first group would speak the word beginning with the last letter of the word spoken by the student from the second group.
पहले वर्ग का एक विद्यार्थी पाठ में से कोई एक शब्द लेकर बोलेगा है। तत्पश्चात् दसरे वर्ग का कोई भी विद्यार्थी एक नया शब्द बोलेगा जो पिछले शब्द के अंतिम वर्ण से आरम्भ होता हो। अब, पहले वर्ग का कोई विद्यार्थी, दूसरे वर्ग के किसी विद्यार्थी द्वारा बोले गए शब्द के अन्तिम वर्ण से शुरू होने वाला एक नया शब्द बोलेगा।
Group A -- Group B
pond -- die
English -- hotel
I ........... -- ............
Answer:
Group A -- Group B
Pond -- die
English -- hotel
lived -- dear
rain -- nearby
you -- umbrella
alone -- entrance
either -- rainbow
worried -- drying
great -- telephone
Activity. V.
Here is the format of an informal letter. Complete the letter telling your friend about your future plan. You may take help of the following words in the box.
यहाँ एक अनौपचारिक पत्र का प्रारूप दिया गया है। अपने मित्र को अपनी भविष्य की योजना के विषय में बताते हुए इस पत्र को पूरा कीजिए। आप बॉक्स में से निम्नलिखित शब्दों की मदद ले सकते हैं।
Prepare for the entrance exam, follow my teachers' advice, study sincerely, give extra time to studies.
Shiv Sadan |
Answer:
Shiv Sadan |
Imagine that you are Pooja. Write a letter to Sana in reply to the above letter. A box with format is provided to you.
कल्पना कीजिए कि आप पूजा हैं। सना को उपर्युक्त पत्र का जवाब देने हेतु एक पत्र लिखिए। प्रारूप का एक बॉक्स आपको उपलब्ध कराया गया है।
Answer:
Park Avenue |
Q. What do you see in these pictures?
आपको इन चित्रों में क्या दिख रहा है?
Answer:
I see a crane and a tortoise in these pictures.
मैं इन चित्रों में सारस और कछुआ देखता हूँ।
Q. Have you heard a story about the cranes and tortoise?
क्या आपने सारसों और कछुए की कहानी सुनी है?
Answer:
No, I have not heard the story about the cranes and a tortoise.
नहीं, मैंने सारसों और कछुए की कहानी नहीं सुनी है। Is Let's read. (आओ पढ़ें।)
Long ago ................... there.(Page 62)
Word-meanings-long ago = बहुत समय पहले। cranes (क्रेन्ज़) = सारस। tortoise (टॉटस) = कछुआ। pond (पॉन्ड) = तालाब। chatterbox (चैटरबाक्स) = बहुत बातूनी। started to dry (स्टा:टिड टु ड्राइ) = सूखना आरम्भ हो गया। worried (वरीड) - परेशान, चिंतित। discussed (डिस्कस्ट) - विचार-विमर्श करने लगे। lake (लेक) = झील।
हिन्दी अनुवाद-बहुत समय पहले संकट और विकट नामक दो सारस तथा कम्बुग्रीव नामक एक कछुआ रहते थे। वे अच्छे मित्र थे। वे एक तालाब के निकट रहते थे। कम्बुग्रीव बहुत बातूनी था। एक वर्ष, वर्षा नहीं होने के कारण तालाब सूखना आरम्भ हो गया। सारस और कछुआ परेशान हो गए तथा विचार-विमर्श करने लगे। सारस : हमें यहाँ से जाना होगा। पास में ही एक बड़ी झील है। चलो, हम वहाँ चलते हैं।
Tortoise ...... foolish thing.(Page 63)
Word-meanings-leaving (लीविंग) = छोड़ कर। alone (अलोन) = अकेला। to die (टु डाइ) = मरने के लिए। else (एल्स) = अतिरिक्त । starvation (स्टा:वेशन)- भूखे मरना। save (सेव) = बचाना। bring (बिंग) = लाओ। long (लाँग) = लम्बी। stick (स्टिक) = छड़ी। hold (होल्ड) - पकड़ना। either ends (ईदें एन्ड्ज़) - दोनों छोर। beaks (बीक्स) = चोंच। tightly (टाइट्लि) - कसकर | middle (मिड्ल) = बीच में। fly (फ्लाइ) = उड़ना। great (ग्रेट) = बहुत बढ़िया। talkative (टॉकेटिव) = बातूनी। shut (शट) - बन्द। fall (फ़ॉल) - गिरना। foolish (फूलिश) = बेवकूफी भरा। thing (थिंग) = (यहाँ) कार्य।
हिन्दी अनुवाद-कछुआ : क्या तुम मुझे अकेले यहीं । पर मरने के लिए छोड़कर चले जाओगे?..
सारस : इसके अतिरिक्त हम कर भी क्या सकते हैं?
अब तालाब सूखने लगा है। यदि हम यहाँ पर रहे, तब हम भूखे मर जाएँगे। कछुआ : कृपया मुझे बचा लो। मुझे भी अपने साथ ले चलो। सारस : परन्तु कैसे? कछुआ : मेरे पास एक योजना है। एक लम्बी छड़ी ले आओ। तुम दोनों छोरों को अपनी चोंच में पकड़ लेना। मैं छड़ी को उसके मध्य भाग से अपने मुँह में कसकर पकड़ लूँगा। और हम सब झील की ओर उड़ जाएंगे। सारस : यह तो बहुत बढ़िया योजना है। परन्तु तुम बहुत बातूनी हो। उड़ते समय अपना मुँह बन्द रखना, अन्यथा नीचे गिर जाओगे। कछुआ : आह, मैं ऐसा बेवकूफी भरा कार्य नहीं करूँगा।
The cranes .......... and died. (Page 64)
Word-meanings-held (हेल्ड) = पकड़ लिया। fields (फील्ड्ज़ ) = खेत। villagers. (विलिजज़) = ग्रामवासी। laughed (लाफ्ट्) = हँसने लगे। strange (स्ट्रेन्ज) = अनोखा। scene (सीन) = नजारा। shouted (शाउटिड) = चिल्लाने लगे। certainly (स:टलि ) = यक़ीनन । stupid (स्ट्यूपिड) = बेवकूफ।
हिन्दी अनुवाद-दोनों सारस एक लम्बी छड़ी ले आए तथा उसे अपनी चोंच में पकड़ लिया। कछुए ने उसे मध्य भाग से पकड़ लिया। वे खेतों और एक गाँव के ऊपर से उड़े। ग्रामवासी इस अनोखे नजारे को देखकर हँसने लगे और चिल्लाने लगे। ग्रामवासी : उसे देखो। वह बेवकूफ कछुआ यक़ीनन नीचे गिर जाएगा। कछुआ : (अपना मुँह खोलते हुए) तुम सब बेवकूफ लोग हो। कछुआ नीचे गिर गया एवं मर गया।