RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 4 English Let's Learn English Chapter 9 Ramu and the Mangoes Textbook Exercise Questions and Answers.

The questions presented in the RBSE Solutions for Class 4 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 4 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.

RBSE Class 4 English Solutions Chapter 9 Ramu and the Mangoes

Discuss (चर्चा करें)

Ramu And The Mangoes Question Answer Question 1.
Do you like fruits?
क्या आपको फल पसन्द हैं?
Answer:
Yes, I like fruits.
हाँ, मुझे फल पसन्द हैं। 
RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes 11

Ramu And The Mangoes Question 2.
Which is your favourite fruit?
आपका पसंदीदा फल कौन-सा है? 
Answer:
Mango is my favourite fruit.
मेरा पसंदीदा फल आम है। 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

Ramu And The Mangoes Story Question 3. 
Why do you like it?
आपको ये क्यों पसन्द है? 
Answer:
I like it because it is delicious and sweet.
मुझे ये पसन्द है क्योंकि यह स्वादिष्ट और मीठा होता है। 

Ramu And The Mangoes Story Images Question 4.
Which fruits do we eat in the summer season?
गर्मी के मौसम में हम कौन-कौनसे फल खाते हैं? 
Answer:
We eat watermelon, melon, lychee, plums, mango, orange and many other fruits in summer season. 
हम गर्मी के मौसम में तरबूज, खरबूजा, लीची, आलूबुखारा, आम, सन्तरा और बहुत से अन्य फल खाते हैं।

Activity-I 

A. Choose the correct option

सही विकल्प चुनें...........

Ramu And The Mangoes Story Moral Question 1.
................... got an idea. 
(a) The rich man 
(b) Ramu and his master
(c) Ramu
(d) The friend 
Answer:
(c) Ramu

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

Ramu And The Mangoes Images Question 2.
The mangoes were : ...........
(a) bitter 
(b) tasteless 
(c) sour
(d) sweet
Answer:
(d) sweet

Ramu And The Mangoes Story Moral In English Question 3.
Oh my goodness! shows :
(a) surprise 
(b) fear
(c) anger
(d) worry
Answer: 
(a) surprise 

B. Answer the following questions :

निम्न प्रश्नों के उत्तर दीजिए

Ramu And Mangoes Question 1.
What was the name of the servant?
नौकर का क्या नाम था? 
Answer:
The name of the servant was Ramu.
नौकर का नाम रामू था। 

RBSE Solutions For Class 4 English Question 2.
Who brought the mangoes?
आमों को कौन लेकर आया? 
Answer:
A rich man brought the mangoes.
एक धनवान व्यक्ति आमों को लेकर आया। 

RBSE Solutions Class 4 English Question 3. 
Where did the rich man live?
वह धनवान व्यक्ति कहाँ रहता था? 
Answer:
The rich man lived in a small town in Rajasthan. 
वह धनवान व्यक्ति राजस्थान के एक छोटे कस्बे में रहता था। 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

Class 4 English Lesson 9 Question Answer Question 4. 
What idea came to Ramu's mind?
रामू के दिमाग में क्या विचार आया? 
Answer:
An idea came to Ramu's mind that the knife was blunt. He could not cut the mangoes with it. 
रामू के दिमाग में एक विचार आया कि चाकू भौंटा था। वह उससे आमों को नहीं काट सकता था। 

Story Of Ramu Class 9 Question 5.
Why did the friend run away? 
वह दोस्त क्यों भाग गया? 
Answer:
Having seen a large knife in the master's hand, the friend ran away to save his ears. 
मालिक के हाथ में एक बड़ा चाकू देखकर, वह दोस्त अपने कानों को बचाने के लिए भाग गया।

Class 4 English Chapter 9 Question Answer Question 6. 
How many mangoes did the master bring in the end?
अन्त में मालिक कितने आम लेकर आया? 
Answer:
The master bought two more mangoes in the end.
अन्त में मालिक दो और आम लेकर आया। 

C. Say Whether the following statements are True or False:

बताएं कि निम्न कथन सत्य हैं या असत्य हैं

1. Ramu was the rich man's friend. ( ) 
2. The rich man's friend sharpened the knife. ( )
3. The friend was frightened. ( ) 
4. The rich man brought two juicy mangoes. ( )
5. Ramu was very clever. ( ) 
Answer:
1. False 
2. False 
3. True 
4. True
5. True 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

D. Who said these words to whom.

ये शब्द किसने, किसको कहे

1. Make two cups of coffee too. - - - - to - - - - -
2. The knife is blunt. - - - to -- - - - - 
3. I put on his chappals by mistake. - - to -- - - - - 
4. Stop! Stop!- - - to - - - - - - 
5. He wants to cut off your ears.- - - - to - --- - 
6. Keep one of them if you like but let me have the other one. - - - - - - to
Answer:
1. Master to Ramu
2. Ramu to Master 
3. Master's friend to Ramu 
4. Master to his friend 
5. Ramu to master's friend
6. Master to his friend 

E. Complete the following sentences:

निम्न वाक्यों को पूरा करें

1. He put one more ................
2. Ramu felt a ................
3. The friend crept up ... 
4. I never knew how greedy ................ 
5. The master looked up and 
Answer:
1. He put one more piece into his mouth and then one more. 
2. Ramu felt a little frightened.
3. The friend crept up to an open window and saw the master of the house sharpening a big knife. 
4. I never knew how greedy this man was, and a thief too! 
5. The master looked up and saw his friend running away at top speed. 

Activity-II.

A. Match the words in column A with their opposites in column B.

कॉलम A के शब्दों का मिलान कॉलम B में उनके विलोम से करें

A

B

sharp
sour
gave
friend
fight
nall
always
full

empty
enemy
big
sweet
took
peace
blunt
never

Answer:
A -- B
sharp -- blunt
sour -- sweet
gave -- took
friend -- enemy
fight -- peace
nall -- big
always -- never
full -- empty

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

B. Choose the word from the box and fill in the blanks.
 
बॉक्स से शब्दों को चुनें तथा रिक्त स्थानों को भरकर पूर्ति करें
sharpened, quietly, mistake, catch, top speed, terror 

1. I put on my friend's chappal by........
2. He............ the knife. 
3. The thief entered the house................. 
4. Seeing the police the man ran away at............... 
5. She screamed in .............. 
6. He ran so fast that no one could ..............him. 
Answer:
1. mistake 
2. sharpened 
3. quietly
4. top speed 
5. terror 
6. catch 

C. Match the words in column A with their similar meanings in column B. 

कॉलम A के शब्दों का मिलान उनके समान अर्थों से कॉलम B में करें। - 

A

B

afraid
disappeared
answered
cried loudly
surprise
ran fast

shouted
frightened  
replied 
rushed 
wonder 
vanished

Answer:
afraid -- frightened 
disappeared -- vanished 
answered - replied 
cried loudly -- shouted 
surprise -- wonder 
ran fast -- rushed 

D. Write one word for the group of words --

शब्दों के समूह के लिए एक शब्द लिखें

The first letter of the word is given. 
शब्द का पहला अक्षर दिया गया है।

1. The parts of the body with which one hears: e_ _
2. An instrument to cut a thing: k - - - - 
3. An act of quarrelling with some one : f - - -
4. A man employed to work for a master : S - - - -
5. The room in a house for cooking food : k- - - - -
6. A sweet juicy fruit : m - - 
Answer:
1. ear 
2. knife 
3. fight 
4. servant
5. kitchen 
6. mango 

Activity-III.

Study the following sentences

निम्न वाक्यों का अध्ययन करें

1. You had better reach school in time. 
2: I had better do my home work regularly. 
उपरोक्त वाक्यों में 'had better' शब्दों का प्रयोग |'सलाह/सुझाव' देने के लिए किया गया है। यह 'should' के समान है। हम उपरोक्त वाक्यों को 'should' का प्रयोग करते हुए भी लिख सकते हैं।
1. You should reach school in time. 
2. I should do my home work regularly. 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

A. Rewrite the following sentences using “had better-

निम्न वाक्यों को 'had better' का प्रयोग करते हुए पुनः लिखें

e.g. You/work hard.
You had better work hard. 
1. She/drink milk 
2. Heleat vegetables 
3. I/play games
4. They/go for a walk
Answer:
1. She had better drink milk
2. He had better eat vegetables.
3. I had better play games.
4. They had better go for a walk. 

B. Rewrite the following sentences using should in place of had better -

निम्न वाक्यों को had better के स्थान पर should का प्रयोग करते हुए पुनः लिखें

1. They had better get up early.
2. She had better learn her lessons. 
3. We had better take part in games. 
4. Ram had better help the poor. 
Answer:
1. They should get up early.
2. She should learn her lessons. 
3. We should take part in games. 
4. Ram should help the poor. 

C. Study the following sentences --

निम्न वाक्यों का अध्ययन करें --

1. Rani wrote a letter yesterday. (Affirmative) 
2. Rani did not write a letter yesterday. (Negative) 
3. Did Rani write a letter yesterday? (Interrogative) 

D. Work in groups and rewrite the sentences as directed against each.

समूह में कार्य करें तथा वाक्यों को उनके सामने निर्देशानुसार पुनः लिखें

1. (a) Sita ate rice in the morning last night. (Affirmative) 
(b) Sita ................. (Negative) 
(c) Did sita ............... ? (Interrogative)

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

2. (a) They played games yesterday evening. (Affirmative) 
(b) They .............. (Negative) 
(c) Did .............. ? (Interrogative) 

3. (a) You drank milk in the morning today. .............. (Affirmative)
(b) You ............... (Negative) 
(c) Did ............... (Interrogative) 

4. (a) My friend helped me. (Affirmative) 
(b) My friend......... (Negative) 
(c) .... (Interrogative) 

5. (a) ... .(Affirmative) 
(b) The maid servant did not cook food. (Negative) 
(c) .............? (Interrogative) 
Answer:
1. (b) Sita did not eat rice in the morning last night. 
(c) Did Sita eat rice in the morning last night? 

2. (b) They did not play games yesterday evening.
(c) Did they play games yesterday evening? 

3. (b) You did not drink milk in the ... morning today. 
(c) Did you drink milk in the morning today? 

4. (b) My friend did not help me.
(c) Did my friend help me? 

5. (a) The maid servant cooked food.
(c) Did the maid servant cook food? 

Activity-IV.

A. Speak the following pairs of words together after your teacher and tell their meanings:
 
निम्न शब्दों के जोड़ों को साथ-साथ अपने अध्यापक के पश्चात् बोलें तथा उनके अर्थ

said -- sad
head -- had
met -- mat
pet -- pat
lead(n) -- lad 
bet -- bat
bed -- bad 
set -- sat 
Answer:
said - कहा sad - उदास, दु:खी
head- सिर had - रखा 
lead - नेतृत्व lad - लड़का, युवक 
bed - पलंग bad - बुरा, खराब 
met - मिला mat - चटाई। 
pet - पालतू पशु pat - मैत्रीपूर्ण थपकी 
bet - बाजी, दाँव bat - बल्ला 
set - वस्तुओं का समूह sat - बैठा 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

B. Listen to your teacher's pronunciation of the following pairs of words. Then pronounce the words and say whether their pronunciation is the same or different. Speak out same or different after each pair--

निम्न शब्दों के जोड़ों का उच्चारण अपने अध्यापक से सुनें। इसके बाद इन शब्दों का उच्चारण करें तथा बतायें कि इनका उच्चारण समान है या अलग-अलग है। प्रत्येक जोड़े के बाद समान या अलग-अलग जोर से बोलें_

1. peace, piece 
2. there, their 
3. here, hear
4. ran, rain
5. sea, see
6. know, now
7. by, buy  
8. air, hair 
9. ship, sheep
10. would, wood 
Answer:
1. पीस, पीस - same 
2. देअ(र), देअ(र) - same
3. हिअ(र), हिअ(२) - same
4. रेन्, रेन् - same 
5. सी, सी - same 
6. नो, नाउ - Different 
7. बाइ, बाइ -same 
8. एअ(र), हेअ(र) -Different 
9. शिप, शीप - Different 
10. वुड्, वुड् -same 

C. Pronounce these words --

इन शब्दों का उच्चारण करें

knife, kitchen, window, ears, rushed, screamed, frightened, heard, empty, yesterday, goodness, shouted, looked, vanished. 
Answer: 
knife-(नाइफ्) kitchen-(किचिन्) window-(विन्डो ) ears (इअ(र)ज्) rushed-(रश्ट्) screamed-(स्क्रीमड्) frightened—(फ्राइटन्ड्) heard (हड्) empty-(एप्टि ) yesterday-(येस्टडे) goodness (गुड्नस्) shouted-(शाउटिड्) | looked (लुक्ट) vanished-(वैनिश्ट्)| 

Activity-V.

A. Write five sentences in the group of three students about the activities you do in your home every day. You may use these words in your answer:
 
तीन विद्यार्थियों के समूह में पाँच वाक्य उन गतिविधियों के बारे में लिखें जो आप प्रत्येक दिन अपने घर पर करते हो। आप अपने उत्तर में निम्न शब्दों का प्रयोग कर सकते हो- 
(get up at 6.00 a.m., brush teeth, take breakfast, bath, wear uniform, arrange the school bag, go to school, on foot,with friends) 
Answer:
1. I get up at 6 am.
2. I brush my teeth daily. 
3. Having read newspaper, I take breakfast. 
4. I wear uniform, arrange the school bag and go to school. 
5. I go on foot with my friends. 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

B. Work in groups of five each and complete the story by writing the correct forms of the verbs given in the paragraph:

पाँच-पाँच के समूह में कार्य करें तथा अनुच्छेद में दी गई क्रियाओं के सही रूप (forms) का प्रयोग करते हुए इस कहानी को भरकर पूरी करें

Once there -(be) a rich man. He (has) a servant. His name (be) Ramu. The servant (be) clever. Once the master — (bring) two mangoes. The mangoes (be) sweet and juicy. The servant - (eat) all the mangoes. He _ (tell) his master that the mangoes — (be) rotten. The master (believe) him and .....(buy) two more mangoes. The servant (cut) the mangoes into pieces. Both of them- (enjoy) eating them.
Answer:
Once there was a rich man. He had a servant. His name was Ramu. The servant was clever. Once the master brought two mangoes. The mangoes were sweet and juicy. The servant ate all the mangoes. He told his master that the mangoes were rotten. The master believed him and bought two more mangoes. The servant cut the mangoes into pieces. Both of them enjoyed eating them.

Activity-VI.

Practise these tongue twisters 

जटिल उच्चारण वाले इन कथनों का अभ्यास कीजिए
1. Six silly sheep still asleep. 
2. She sells seashell on the seashore. 
3. The big fat cat sat on the rat. 
4. Double bubble gum bubbles double.
5. Billy blows big blue bubbles. 
Answer: 
1. सिक्स सिलि शीप स्टिल अस्लीप्।
2. शी सैल्स सीशैल ऑन द सीशॉर। 
3. द बिग फैट कैट सैट ऑन द रैट। 
4. डबल बबल गम बबल्ज् डबल।। 
5. बिलि ब्लोज् बिग ब्लू बबल्ज्।

Activity-VII.

1. The teacher will give a dictionary to a pair of students. 
अध्यापक महोदय विद्यार्थियों के एक जोड़े को एक शब्दकोश देंगे।

2. The teacher will write down some words on the blackboard and the students will find out their meanings as quickly as possible. 
अध्यापक महोदय श्यामपट्ट पर कुछ शब्द लिखेंगे और विद्यार्थी जितना जल्दी हो सके उनके अर्थ ढूँढ़ेंगे। 

Kitchen, shout, mistake, catch, knife, reply
Answer:
kitchen = रसोई 
shout = चिल्लाना
mistake = गलती 
catch = पकड़ना 
knife = चाकू reply = जवाब

Seen Passages

Passage 1.

A rich man lived in a small town in Rajasthan. One day he brought home two large and juicy mangoes. He gave them to his servant and said, "Hey Ramu!Take these to the kitchen and cut them. Make two cups of coffee too. A friend of mine will be coming soon. Bring the mangoes and coffee when he comes." Ramu took the mangoes to the kitchen and cut them with a knife. Then, to make sure they were not sour, he put one piece in his mouth. Ah !how sweet it tasted! "If I eat just one more piece, the master will never know", he thought. He put one more piece into his mouth and then one more. In a few minutes, the plate was empty. 

Questions: 1-2. Answer the following questions in English 

1. Where did Ramu take the mangoes?
2. Why was the plate empty? 
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए- 
3. धनवान व्यक्ति घर पर किस प्रकार के आम लाया? 
4. धनवान व्यक्ति ने अपने नौकर से आमों को काटने तथा कॉफी बनाने के लिए क्यों कहा? 
5. उपर्युक्त अनुच्छेद में से 'poor' का विलोम (opposite) लिखें। 
6. उपर्युक्त अनुच्छेद में 'चाकू' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें। 
Answers: 
1. Ramu took the mangoes to the kitchen.
2. The plate was empty because Ramu had eaten all the pieces of mangoes. 
3. धनवान व्यक्ति घर पर दो बड़े तथा रसदार आम लाया। 
4. धनवान व्यक्ति ने अपने नौकर से आमों को काटने तथा कॉफी बनाने के लिए कहा क्योंकि
उसका मित्र आने वाला था। 
5. rich 
6. knife

Passage 2.

Ramu felt a little frightened. The master was sure to beat him. Just then he heard his master calling, "Ramu, have you cut the mangoes? Keep the coffee ready too. My friend will be here any minute." Poor Ramu! What was he to do now? He had already eaten up the mangoes. He thought quickly, and got an idea. "Oh master!" he replied, "The knife is blunt. I can't cut the mangoes with it." “You fool! Why didn't you tell me earlier?" the master shouted. “Bring the knife here. I'll sharpen it, for you."

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

Questions: 1-2. Answer the following questions in English.

1. Who felt a little frightened? 
2. What did Ramu say about the knife? 
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. मालिक ने रामू से अपने दोस्त के लिए क्या तैयार रखने के लिए कहा? 
4. मालिक ने चिल्लाकर क्या कहा? 
5. उपर्युक्त passage में से 'पीटना' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें। 
6. उपर्युक्त passage में से 'wise' का विलोम (opposite) शब्द लिखें। 
Answers :
1. Ramu felt a little frightened. 
2. Ramu said about the knife that it was blunt. 
3. मालिक ने रामू से अपने दोस्त के लिए आम काटकर तथा कॉफी तैयार रखने के लिए कहा। 
4. मालिक ने चिल्लाकर कहा, "चाकू यहाँ लाओ। मैं इसे तुम्हारे लिए घिसकर पैना करूँगा।" 
5. beat 
6. fool

Passage 3.

Ramu took a large and blunt knife from the kitchen and gave it to his master. While the master was busy sharpening it, Ramu quietly went out of the house. He saw his master's friend coming up the road. Ramu ran to meet him. “Sir, sir," he said to the friend, "have you had a fight with my master? He says that he will cut off both your ears!" The friend stared in surprise. "Fight?" he said. “We didn't really have a fight. But yesterday when he came to my house, I put on his chappals by mistake." 

Questions: 1-2. Answer the following questions in English.

1. Whom did Ramu give the blunt knife? 
2. What did Ramu see when he went out of the house? 
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. रामू ने मालिक के दोस्त को क्या कहा? 
4. मालिक के दोस्त ने भूल से क्या किया था?
5. उपर्युक्त passage में प्रयुक्त किए गए 'house' शब्द का हिन्दी अर्थ लिखें। 
6. उपर्युक्त passage में से 'sharp' का विलोम (opposite) शब्द लिखें। 
Answers: 
1. Ramu gave the blunt knife to his master. 
2. When Ramu went out of the house, he saw his master's friend coming up the road. 
3. रामू ने मालिक के दोस्त से कहा कि वह आपके दोनों कानों को काटकर अलग कर देगा। 
4. मालिक के दोस्त ने भूल से उसकी चप्पलें पहन ली थीं। 
5. घर 
6. blunt

Passage 4. 

"I'm telling you sir, he wants to cut off your ears." Ramu said again. "If you don't believe me, you can see for yourself. But mind, don't let him catch you!" The friend crept up to an open window and saw the master of the house sharpening a big knife. “My goodness!" he cried. "He really wants to cut off my ears! I had better run away before he sees me." He turned round and ran back the way he had come. Ramu then ran to his master crying, "Master, master, your friend has taken both the mangoes. There he is, running away!" 

Questions: 1-2. Answer the following questions in English.

1. What did the friend see after creeping up to an open window?
2. Why did Ramu then run to his master crying? 
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए3. दोस्त ने मालिक को चाकू घिसकर तेज करते हुए देखने के बाद, क्या महसूस किया? 
4. दोस्त किस रास्ते से भाग गया? 
5. उपर्युक्त passage में से 'खिड़की' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें। 
6. उपर्युक्त passage में प्रयुक्त किए गए "friend' का बहुवचन (plural) शब्द लिखें। 
Answers : 
1. After creeping up to an open window, the friend saw the master of the house sharpening a big knife. 
2. Ramu then ran to his master crying to tell him that his friend had taken both the mangoes. 
3. दोस्त ने मालिक को चाकू घिसकर तेज करते हुए देखने के बाद, महसूस किया कि वह वास्तव में उसके कान काटना चाहता था। 
4. दोस्त उसी रास्ते से भाग गया, जिस रास्ते से वह आया था। 
5. window 
6. friends

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 9 Ramu and the Mangoes

Passage 5.

The master looked up and saw his friend running away at top speed. He rushed out and ran after his friend. "Stop! Stop!", he shouted. Keep one of them if you like, but let me have the other one." The friend looked back and saw the master running after him with a big knife in one hand. He screamed in terror. Doubling his speed, he vanished in the distance.The master soon gave up the chase and went back to his house. Calling Ramu, he said, "I never knew how greedy this man was, and a thief too! Thank you for telling me." 

Questions : 1-2. Answer the following questions in English. 

1. What did the friend look back?
2. Why did the master soon give up - the chase? 
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. मालिक ने अपने नौकर से, अपने मित्र के बारे में क्या कहा? 
4. मालिक ने क्या देखा? 
5. उपर्युक्त अनुच्छेद में 'दूरी' के लिए प्रयुक्त - शब्द लिखें। 
6. इस वाक्य का हिन्दी अनुवाद दें-
He screamed in terror. 
Answers: 
1. The friend looked back, the master running after him with a big knife in one hand. 
2. The master soon gave up the chase because his friend has vanished in the distance. 
3. मालिक ने कहा कि वह नहीं जानता था कि उसका मित्र इतना लोभी और चोर भी था। 
4. मालिक ने अपने मित्र को तीव्र गति से भागते हुए देखा। 
5. distance 
6. वह भय में जोर से चीखा।

Ramu and the Mangoes Summary and Translation in Hindi

A rich man............... was empty. (Pages 58-59) 

कठिन शब्दार्थ-rich (रिच्) = धनी, अमीर। Small (स्मॉल्) = छोटा । town (टाउन्) = कस्बा। juicy (जूसि) = रसदार, रसीला । mangoes (मैङ्गोज्) = आम। gave (गेव्) = दिया। Servant (सवन्ट्) = नौकर। take (टेक्) = लेना। kitchen (किचिन्) = रसोई| cut (कट्) = काटना। bring (ब्रिक) = साथ लाना । sour (साउअ())= खट्टा | mouth (माउथ्) = मुख, मुंह I sweet (स्वीट्) = मधुर, मीठा | master (मास्ट(२)) = मालिक-1 piece (पीस्) = अंश, टुकड़ा। empty (एप्टि) = खाली।

हिन्दी अनुवाद-एक धनवान व्यक्ति राजस्थान के एक छोटे से कस्बे में रहता था। एक दिन वह घर | पर दो बड़े तथा रसीले आम लाया। उसने उनको अपने नौकर को दिया तथा कहा "अरे राम! इन्हें रसोई | में ले जाओ और काट लो। दो कप कॉफी भी बनाओ। मेरा एक मित्र शीघ्र ही आयेगा। जब वह आये, | आमों तथा कॉफी को साथ लेकर आना।" रामू आमों को रसोई में ले गया तथा एक चाकू से उन्हें काटा। इसके बाद, यह निश्चित करने के लिए | कि आम खट्टे नहीं थे, उसने एक हिस्सा अपने मुंह में रख लिया। अरे! यह बहुत मीठा था। "अगर मैं एक और टुकड़ा खा लूँ तो मालिक कभी भी नहीं जान पायेगा", उसने सोचा। उसने अपने मुँह में एक और टुकड़ा रखा तथा बाद में एक और रखा। कुछ ही मिनटों में, प्लेट खाली हो गई। 

Ramu felt ...............for you. (Page 59)

कठिन शब्दार्थ-frightened (फ्राइटन्ड्) = भयभीत। beat (बीट) = पीटना। keep (कीप्) = रखना। ready (रेडि) = तैयार। too (टू) = भी। quickly (क्विलि ) = शीघ्र, जल्दी। idea (आइडिआ) = योजना, विचार | blunt (ब्लन्ट) = भौटा। tell (टेल्) = बताना। fool (फूल) = मूर्ख। | shouted (शाउटिड्) = चिल्लाया। sharpen (शापन) = घिसकर तीखा करना, तेज करना। 

हिन्दी अनुवाद-रामू कुछ भयभीत हो गया। मालिक निश्चित ही उसे पीटने वाला था। उसी समय, उसने अपने मालिक की पुकार सुनी, "रामू, क्या आपने आम काट लिए हैं? कॉफी भी तैयार रखना । मेरा | मित्र किसी भी समय यहाँ होगा।" बेचारा रामू! अब उसके पास करने के लिए क्या था? आमों को उसने पहले ही खा लिया था। उसने शीघ्रता से सोचा और उसे एक विचार आया। "ओह मालिक!" उसने जवाब दिया, "चाकू भौंटा है। मैं इसके साथ आमों को नहीं काट सकता हूँ।" "तु मुर्ख! तुमने मुझे पहले क्यों नहीं बताया?" मालिक चिल्लाया।"चाकू यहाँ लाओ। मैं इसे तुम्हारे लिए घिसकर तीखा करूँगा।" 

Ramu took ............... catch you! (Pages 59-60) 

कठिन शब्दार्थ-knife (नाइफ्) = चाकू। large (लाज) = बड़ा। busy (बिजि) = व्यस्त । quietly (क्वाइट्लि) = शान्तिपूर्वक | meet (मीट) = मिलना । sir (सर्) = श्रीमान । fight (फाइट) = हाथापाई, लड़ाई। cut off (कट् आफ्) = काटकर अलग करना| stared (स्टेअ(२)इ) = घूरा। surprise (स'प्राइज) = आश्चर्य, हैरानी। really (रिअलि) = वास्तव में, सचमुच । put on (पुट ऑन्) = पहनना, पहना। mistake (मि'स्टेक) = भूल, गलती।

हिन्दी अनुवाद-रामू रसोई से एक बड़ा तथा भौंटा चाकू लाया तथा उसे अपने मालिक को दिया। जब मालिक उसे घिसकर तीखा कर रहा था, राम शान्तिपूर्वक घर से बाहर आया। उसने मालिक के मित्र को उधर सड़क पर आते हुए देखा। रामू उससे मिलने के लिए दौडा।" श्रीमान, श्रीमान" उसने उस मित्र से कहा."क्या आपकी मेरे मालिक से लड़ाई है? वह कहता है कि वह आपके दोनों कानों को काटकर अलग कर देगा!"
दोस्त ने हैरानी से घूरा।"लड़ाई?" उसने कहा। "सचमुच हमारे में कोई लड़ाई नहीं थी। लेकिन कल, जब वह मेरे घर आया, मैंने भूल से उसकी चप्पलें पहन ली थीं। अब उसे क्यों एक छोटी सी चीज के लिए मेरे कान काटने चाहिए?" _"मैं आपको बता रहा हूँ श्रीमान, वह आपके कान काटना चाहता है।" रामू ने दुबारा कहा। "अगर आपको मुझ पर विश्वास नहीं है, आप स्वयं देख सकते हो। लेकिन ध्यान रहे, आप उसे अपने आपको पकड़ने मत देना!" 

The friend............one for me. (Page 60)

कठिन शब्दार्थ-crept up (क्रेप्ट् अप्) = रेंगकर गया। way (वे) = रास्ता, मार्ग। speed (स्पीड्) = गति । screamed (स्क्रीमड्) = जोर से चीखा। terror (टेर()) = डर, भय । vanished (वैनिशूट) = गायब, अदृश्य हो गया। gave up (गेव् अप्) = त्याग दिया, छोड़ दिया । chase (चेस्) = पीछा करना, पीछा । back (बेक्) = वापिस । greedy (ग्रीडि) = लोभी, लालची। thief (थीफ्) = चोर।

हिन्दी अनुवाद-दोस्त रेंगकर एक खुली खिड़की के पास गया तथा घर के मालिक को एक बड़ा चाकू घिसकर तेज करते हुए देखा। "हे भगवान!" वह चिल्लाया। "वह वास्तव में मेरे कान काटना चाहता है। अच्छा हो कि वह मुझे देखे उससे पहले मैं भाग जाऊँ।" वह पीछे मुड़ा तथा उसी रास्ते भाग गया जिस रास्ते से वह आया था। तब रामू चिल्लाता हुआ आया, "मालिक, मालिक, आपका दोस्त दोनों आमों को ले गया है। वह वहाँ, भाग रहा है।" मालिक ने ऊपर देखा और उसने अपने मित्र को पूरी गति से भागते हुए देखा। वह तेजी से बाहर आया तथा अपने दोस्त के पीछे दौड़ा। 

"ठहरो! ठहरो!" वह चिल्लाया। "अगर तुम चाहो तो एक रख लो, लेकिन दूसरा मुझे लेने दो।" दोस्त ने पीछे देखा और देखा कि मालिक एक हाथ में एक बड़ा चाकू लिये उसके पीछे दौड़ रहा था। वह भय से चीखा। अपनी गति दुगुनी की, वह दूर अदृश्य हो गया। मालिक ने शीघ्र ही पीछा छोड़ दिया तथा वापिस अपने घर आ गया। रामू को पुकारता हुआ, उसने कहा, "वह कभी नहीं जानता था कि वह व्यक्ति इतना लोभी तथा एक चोर भी था! आपको मुझे बताने के लिए धन्यवाद।" फिर वह बाहर गया तथा दो और बड़े रसदार आमों के साथ आया। रामू को देते हुए, | उसने कहा, "रामू, एक तुम खा लो तथा दूसरा मेरे लिए काट लो।"

Bhagya
Last Updated on Nov. 30, 2023, 12:01 p.m.
Published Nov. 29, 2023