Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 4 English Let's Learn English Chapter 6 Save Water Textbook Exercise Questions and Answers.
The questions presented in the RBSE Solutions for Class 4 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 4 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.
Discuss (चर्चा करें)
Save Water Class 4 Question 1.
What things do we need to live?
जीवित रहने के लिए हमें किन चीजों की आवश्यकता होती है?
Answer:
We need air, water and food to live.
जीवित रहने के लिए हमें हवा, पानी और भोजन की आवश्यकता होती है।
RBSE Class 4 English Chapter 6 Question Answer Question 2.
Where do we get water from?
हम पानी कहाँ से प्राप्त करते हैं?
Answer:
We get water from rivers, lakes, wells, hand-pumps and rain etc.
हम पानी नदियों, झीलों, कुओं, हैण्डपम्प और बारिश से प्राप्त करते हैं।
Save Water Question Answer Question 3.
How do you think people waste water?
आपके विचार में लोग किस प्रकार से पानी बर्बाद करते हैं?
Answer:
People let their water taps on, even though they are not in use. They use water carelessly. Thus they waste water.
लोग अपने नलों की टोटियों को काम में नहीं आने पर भी खुला छोड़ देते हैं। वे लापरवाहीपूर्वक पानी का उपयोग करते हैं। इस प्रकार वे पानी बर्बाद करते हैं।
Save Water Question Answer In English Question 4.
Do we save water?
क्या हम पानी की बचत करते हैं?
Answer:
Yes, we save water.
हाँ, हम पानी की बचत करते हैं। आइए कविता पढ़ते हैं
Activity-I.
A. Answer the following questions:
निम्न प्रश्नों के उत्तर देवें
Save Water Questions And Answers Question 1.
What do we find in the rivers, lakes and ponds?
हम नदियों, झीलों तथा तालाबों में क्या पाते
Answer:
We find water in the rivers, lakes and ponds.
हम नदियों, झीलों तथा तालाबों में जल पाते हैं।
Class 4 English Chapter 6 Question Answer Question 2.
For what activities is water used?
किन-किन गतिविधियों में पानी का उपयोग किया जाता है?
Answer:
Water is used in drinking, bathing, washing, flushing, watering plants etc. activities.
पानी का उपयोग पीने, स्नान करने, कपड़े धोने, शौचस्थल साफ करने, पौधों को पानी देने आदि गतिविधियों में किया जाता है।
Save Water Save The World Question Answer Question 3.
Do you keep the tap on when you brush your teeth or bathe?
क्या आप दांतों में ब्रश करते समय या स्नान करते समय नल की टोंटी को चालू रखते हो?
Answer:
No, we do not keep the tap on when we brush our teeth or bath.
नहीं, हम दाँतों के ब्रश या स्नान करते समय, नल की टोंटी को चालू नहीं रखते।
Save Water Questions Question 4.
Does your mother keep the tap on while washing the utensils?
क्या आपकी माँ बर्तन धोते समय, नल की टोंटी को चालू रखती है?
Answer:
No, my mother does not keep the tap on while washing the utensils.
नहीं, मेरी माँ बर्तन धोते समय नल की टोंटी को चालू नहीं छोड़ती है।
RBSE Solutions For Class 4 English Question 5.
Does your father waste water while shaving?
क्या आपके पिता दाढ़ी बनाते समय पानी बर्बाद करते हैं?
Answer:
No, my father does not waste water while shaving.
नहीं, मेरे पिता दाढ़ी बनाते समय पानी बर्बाद नहीं करते हैं।
B. Write T for the true statement and F for the false statement against each of the sentences given below:
नीचे दिये गये वाक्यों के सामने सत्य कथन के लिए T तथा असत्य कथन के लिए F लिखें।
1. We should save every drop of water. ( )
2. Never let the taps run. ( )
3. Water should be harvested. ( )
4. People should use the shower for bath. ( )
5. People can wash their cars with the water from taps. ( )
Answer:
1. True
2. True
3. True
4. False
5. False
Activity-II
A. Write the opposites of the bracketed words in the blanks given in the sentences :
नीचे दिये गये वाक्यों के रिक्त स्थानों में, कोष्ठक वाले शब्दों के विलोम शब्द लिखें
1. We should.................water. (waste)
2. It is...............to waste water. (good)
3. We should ..................reach school in time. (never)
4. I have. .....my watch. (lost)
Answer:
1. save
2. bad
3. always
4. found
B. Write one word for each of the given group of words. The first letter of the word has been given:
दिये गये प्रत्येक शब्द समूहों के लिए एक शब्द लिखें। शब्द का पहला अक्षर दिया गया है
1. A four wheeled vehicle we travel in : c _ _
2. An instrument from which we get water : t _ _
3. The water we get in the form of drops from the clouds : r _ _
Answer:
1. car
2. tap
3. rain
Activity-III
Study the following sentences:
निम्न वाक्यों का अध्ययन करें
1. Save every drop that can be found.
2. Wash your car in rain.
3. Never let your taps run.
Don't waste time in a shower.
• क्या आपको इन वाक्यों में कर्ता (Subjects) मिलते है।
• ये वाक्य किस प्रकार प्रारम्भ होते हैं?
• ये वाक्य किस प्रकार के हैं?
1. वाक्य 1, 2, 3 तथा 4 आदेशात्मक वाक्य हैं।
2. लेकिन वाक्य 1 तथा 2 में आदेश/आज्ञा सकारात्मक है।
3. इसी प्रकार वाक्य 3 तथा 4 में आदेश/आज्ञा नकारात्मक है।
सकारात्मक आज्ञा की शुरुआत मुख्य क्रिया की I form से होती है। सामान्यतया इसका कर्ता 'you' छिपा रहता है। नकारात्मक आज्ञा की शुरुआत सामान्यतया 'Don't' (Do not) या 'Never' से होती है, जिसके बाद मुख्य क्रिया की I form आती है। सामान्यतया कर्ता द्वितीय पुरुष 'you' छिपा रहता है। आज्ञाओं के अलावा, हम इस प्रकार के वाक्यों का प्रयोग करते हुए निवेदन/बाध्यता को व्यक्त कर सकते हैं।
A. Read the following sentences and write the command sentences for them:
निम्न वाक्यों को पढ़ें तथा उनके लिए आज्ञासूचक/आदेशात्मक वाक्यों को लिखें
1. You should reach school in time.
Reach school in time............
2. You should pay attention to your work.
............
3. You are ordered to play games in the evening.
...............
4. I request you to get up early in the morning.
...............
5. I suggest you to watch T.V. in your free time.
...............
Answer:
1. Reach school in time.
2. Pay attention to your work.
3. Play games in the evening.
4. Get up early in the morning.
5. Watch T.V. in your free time.
B. Read the following sentences and write the command sentences, using 'Don't' for them --
'Don't करते हुए आदेशात्मक वाक्य लिखेंI advice you not to waste time. Don't waste time. You should not be late for the school.
1. l advice you flot to waste time.
Don’t waste time.
2. You should not be late for the school.
................
3. You are advised not watch T.V. too much.
................
4. I advice you not to quarrel with your friends.
................
Answer:
1. Don't waste time.
2. Don't be late for the school.
3. Don't watch T.V. too much.
4. Don't quarrel with your friends.
Activity-IV.
Read the similar kind of the poem and answer the questions:
इसी प्रकार की कविता पढ़ें तथा प्रश्नों के उत्तर देवें
We wasted it in lots of ways,
Like a bath instead of a shower,
Watering the plants on sunny days,
Leaving the tap on full power.
To save the world now we must act
And use our water well,
Change our ways, or we will pay,
In this beautiful world we want to dwell,
Saving water is very good, everybody should say.
A. Answer the following questions:
निम्न प्रश्नों के उत्तर देवें
Question 1.
What should we do if we want to live in this world?
हमें क्या करना चाहिए अगर हम इस संसार में | जीवित रहना चाहते हैं?
Answer:
We should save water if we want to live in this world.
हमें पानी बचाना चाहिए अगर हम इस संसार में जीवित रहना चाहते हैं।
Question 2.
Mention two ways in which people waste water.
दो तरीकों का उल्लेख करें जिससे लोग पानी बर्बाद करते हैं।
Answer:
(1) People take bathe in the shower.
(2) People wash the things keeping the taps on.
(1) लोग फव्वारे में स्नान करते हैं।
(2) लोग चीजों को नल की टोंटियों को चालू रखकर धोते हैं।
Question 3.
We wasted 'it' in lots of ways.
हम 'इसे' अनेक तरीकों में बर्बाद करते हैं।
The word 'it' here stands for
(a) water
(b) dust
(c) air
(d) stone
Answer:
(a) water
Question 4.
Everybody should................water.
(a) change
(b) throw away
(c) waste
(d) save
Answer:
(d) save
B. After reading the poem speak out the rhyming words --
कविता पढ़ने के बाद लययुक्त शब्दों में बोलें
e.g. ways, days,
Answer:
[स्वयं करें]
C. Add two more words and speak--
दो और शब्दों को जोड़ें तथा बोलें
1. ways, days ................
2. shower, power ................
3. well, dwell ................
Answer:
1. says, pays
2. water, flower
3. tell, fell
Activity-V.
A. Having read the poem and looking at the poster, write five sentences each on --
कविता पढ़कर तथा पोस्टर देखते हुए, प्रत्येक पर पाँच वाक्य लिखें --
What we should do to save water - What we should not do to waste water -
Begin your answer like this --
अपने उत्तर की शुरुआत इस तरह से करें
1. We should save every drop.
2. ..................
3. ..................
4. ..................
5. ..................
1. We should not waste water.
2. ..................
3. ..................
4. ..................
5. ..................
Answers :
(a)
1. We should save every drop.
2. We should turn the taps off after doing the things.
3. We should use harvested water on a flower.
4. We should wash our cars in the rain.
5. We should use a little brick in the flushing.
(b)
1. We should not waste water.
2. We should not let our taps on.
3. We should not take bathe in the shower.
4. We should not keep the tap on regularly while brushing teeth.
5. We should not wash clothes keeping the tap on uninterrupted.
B. Write ten sentences how people use water every day --
लोग प्रतिदिन किस प्रकार से पानी का उपयोग करते हैं, पर दस वाक्य लिखें।
You may use the following words in your answer.
आप अपने उत्तर में निम्न शब्दों को प्रयोग कर सकते हैं।
use, water, drinking, cooking, washing, bathing, sweeping the floor, watering plants, trees, irrigating fields, growing vegetables, wheat, maize, barley, etc.
Answers:
1. People use water for drinking.
2. People use water for cooking.
3. People use water for washing.
4. People use water for bathing.
5. People use water for sweeping the floor.
6. People use water for watering plants and trees.
7. People use water for irrigating fields.
8. People use water for growing vegetables.
9. People use water for growing wheat, maize, barley etc.
10. People use water for flushing.
कठिन शब्दार्थ एवं हिन्दी अनुवाद:
Water, Water...................on a flower. (Pages 94-95)
कठिन शब्दार्थ-water (वॉट(२)) = पानी, जल । save (सेव्) = बचाना। every (एवरि) = प्रत्येक। drop (ड्रॉप) = बूंद | found (फाउन्ड्) = पाया, ढूंढ़ निकाला । so (सो) = इसलिए कि, ताकि। never (नेव(२)) = कभी नहीं। taps (टैप्स्) = नल की टोंटियाँ । turn off (टन् ऑफ्) = जल प्रवाह रोकना। run (रन्) = चलाना, दौड़ना। soon (सून) = शीघ्र, जल्दी। time (टाइम) = समय । shower (शाउअ(1)) = फुहारा । harvested (हाविस्टिड) = संचित | flower (फ्लाउअ(र)) = फल, पुष्प।
हिन्दी अनुवाद-चारों तरफ पानी ही पानी है, पानी की प्रत्येक बँद को बचाएँ, जो पाई जाती है। पानी। |को बर्बाद करना, अच्छा नहीं है, इसलिए आपको पानी कभी-भी बर्बाद नहीं करना चाहिए। अपने नल की टोंटियों को कभी भी बहने नहीं दें (चालू नहीं छोड़ें), जैसे ही आपके कार्य पूरे हो जायें, नल की टोंटियों का जल प्रवाह रोक दें। फुहारा से स्नान करने में समय बर्बाद न करें, आपके संचित | पानी का उपयोग एक पुष्प पर होना चाहिए।
Wash your car............we should!! (Page 95)
कठिन शब्दार्थ-wash (वॉश्) = पानी और साबुन से धोना। rain (रेन्) = वर्षा, बारिश। go down (गो डाउन) = नीचे जाना। drain (ड्रेन्) = गंदे पानी की नाली। toilet (टॉइलट्) = शौचस्थल, | शौचालय। flush (फ्लश्) = पानी को तेज चलाकर शौचस्थल साफ करने की क्रिया । gush (गश्) = तेज बहाव। realise (रिअलाइज्) = जानना और समझना, महसूस करना। knows (नोज्) = जानता है।
हिन्दी अनुवाद-अपनी कार को बारिश में धोयें, ताकि ज्यादा पानी गंदे पानी की नाली में नहीं जाये। पानी के वेग से शौचस्थल को साफ करते समय एक छोटे झटके का प्रयोग करें, जिससे पानी तेज बहाव से नीचे नहीं जायेगा। आपको जानना और समझना चाहिए कि पानी (व्यक्ति या वस्तु के लिए) अच्छा है। | इसलिए पानी बचायें जैसे कि हम में से प्रत्येक जानता है, कि हमें पानी की प्रत्येक बूंद बचानी चाहिए।