RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 4 English Let's Learn English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird Textbook Exercise Questions and Answers.

The questions presented in the RBSE Solutions for Class 4 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 4 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.

RBSE Class 4 English Solutions Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

Discuss (चर्चा करें)

Question 1.
Name the birds in the above pictures.
उपर्युक्त चित्रों में पक्षियों के नाम बताइए। (चित्र पाठ्यपुस्तक में देखें।)
RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock Our National Bird 3
Answer:
(1) Sparrow 
(2) Parrot 
(3) Peacock.
(1) गोरैया 
(2) तोता 
(3) मोर। 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

Question 2. 
When do we often see a peacock?
हम मोर को प्रायः कब देखते हैं? 
Answer:
We often see a peacock in rainy season.
हम मोर को प्राय: वर्षा ऋतु में देखते हैं। 
RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock Our National Bird 4

Question 3.
What do you know about a peacock?
आप मोर के बारे में क्या जानते हैं? 
Answer:
Peacock is a beautiful bird. It is our National Bird. 
मोर बहुत सुन्दर पक्षी होता है। यह हमारा राष्ट्रीय पक्षी है। 
RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock Our National Bird 5

Activity-I.

Answer the following questions :

निम्न प्रश्नों के उत्तर देवें

Question 1.
Which family of birds does the peacock belong to? 
मोर पक्षियों के किस परिवार से सम्बन्धित
Answer:
Peacock belongs to the family of pheasants. 
मोर लम्बी पूंछ वाले पक्षियों के परिवार से सम्बन्धित है। 

Question 2. 
What is the name of our National Bird ?
हमारे राष्ट्रीय पक्षी का क्या नाम है? 
Answer:
Peacock is the name of our National Bird.
हमारे राष्ट्रीय पक्षी का नाम मोर है। 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

Question 3. 
Where does the Indian peafowl live?
भारतीय मोर समूह कहाँ रहता है? 
Answer:
The Indian peafowl lives in the humid areas of the country.
भारतीय मोर समूह देश के नमीयुक्त क्षेत्रों में रहता है। 

Question 4.
What is the Sanskrit name for peacock?
मोर का संस्कृत में क्या नाम है? 
Answer:
'Mayura' is the Sanskrit name of peacock.
मोर का संस्कृत में 'मयूर' नाम है। 

Question 5. 
What does the name Mayura mean?
'मयूर' नाम का क्या अर्थ होता है? 
Answer:
The name Mayura means, a killer.
'मयूर' नाम का अर्थ 'एक हत्यारा' होता है। 

Question 6. 
Why is the peacock also called Neelakantha? 
मोर को नीलकण्ठ भी क्यों कहा जाता है?
Answer:
The peacock is also called Neelakantha because of its blue neck.
मोर को इसकी नीले रंग की गरदन के कारण, नीलकण्ठ भी कहा जाता है। 

Question 7. 
Why are the peacock feathers in great demand ?
मोर के पंखों की अत्यधिक माँग क्यों है? 
Answer:
The peacock feathers are in great demand because they are widely used in making hand fans:
मोर के पंखों की अत्यधिक माँग होती है क्योंकि इनका प्रयोग दूर-दूर तक हाथों के पंखे बनाने के लिए किया जाता है। 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

B. Read the following sentences and write T for true and F for false against each

निम्न वाक्यों को पढ़ें तथा प्रत्येक के आगे सत्य के लिए T तथा असत्य के लिए F लिखें

1. Mayura is the Sanskrit name of a peacock. () 
2. A peacock is called Lalkantha. () 
3. A peacock is the killer of snakes. ( ) 
4. A peacock has got only one coloured feathers. ( ) 
5. A peacock can fly very high. ( )
6. A peacock's eyes have markings of different colours in them. ( ) 
Answer:
1. True 
2. False 
3. True 
4. False
5. False 
6. True 

Activity-II.

A. Write the names of the parts of a peacock's body.

एक मोर के शरीर के अंगों के नाम लिखें। 
Answer:
1. blue neck
2. iridescent blue-green feathers 
3. beak 
4. legs

B. Write one word for the following group of words.
 
निम्न शब्द समूहों के लिए एक शब्द लिखें
1. any living being : c ..............
2. anything that attracts us : a............... 
an area with a large number of trees in it : g ...........
4. having soft and delicate feathers : f ..............
5 the opposite of a male is called : f ..............
Answer:
1. creature 
2. attractive 
3. groves
4. feathery 
5. female 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

C. Match the words in column A with their meanings in column B.

कॉलम A के शब्दों के अर्थ के अनुसार कॉलम B से मिलान करें 

S.NO

A

B

1.

clusters

a long tailed bird 

2.

magnificent

forming small close groups 

3.

illuminate

brighten with light

4.

pheasant

a long tailed bird 

Answer:
1. clusters - forming small close groups 
2. magnificent - very beautiful and grand
3. illuminate - brighten with light
4. pheasant- a long tailed bird 

D. Study the following words carefully and say how they are formed. 

निम्न शब्दों का सावधानीपूर्वक अध्ययन करें तथा बताएँ उनकी रचना कैसे हुई है
'colourful' and powerful' 

The word 'colourful' and 'powerful' are formed by adding 'ful' to them; colour + ful = colourful; power + ful = powerful.
शब्द "colourful' तथा 'powerful' की रचना colour तथा power में ful को जोड़ने से हुई है। This word is an adjective. It describes a person, place, thing or an animal. यह शब्द एक विशेषण है। यह एक व्यक्ति, स्थान, वस्तु या एक जानवर का वर्णन करता है। 

Form some more words by adding 'full to each
कुछ और शब्दों की रचना, प्रत्येक के 'ful' जोड़कर करें| 

1. wonder _ _ _ 
2. care _ _ _
3. use _ _ _ 
4. hope _ _ _ 
5. harm _ _ _
Answer:
1. wonderful 
2. careful 
3. useful
4. hopeful 
5. harmful 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

E. Arrange the letters of the words given in column A to form meaningful words and write them in column B.

कॉलम A में दिए गए शब्दों को अर्थपूर्ण बनाने के लिए व्यवस्थित करें तथा उन्हें कॉलम B में लिखें B

A

B

1. coulor 
2. cntrouy 
3. pacocek 
4. baek 
5. teres
6. garss 

.................
.................
.................
.................
.................
.................

Answer:
1. colour 
2. country 
3. peacock 
4. beak
5. trees 
6. grass 

Activity-III

A. Study the following sentences in the table given below

आगे दी गई सारणी में वाक्यों का अध्ययन करें

A

B

Harish
My brother
Chittorgarh
They
Many soldiers
Children
Dinesh
Women

plays football.
is writing a letter.
is a historical city.
have done their homework.
died for the protection of our country.
like to listen to comic stories.
will buy a new car.
look after the home affairs.

The words in the left-hand column are names of persons or things or pronouns. They tell us 'what' or 'who we are talking about. They are called subjects. They are the subject of the parts of the sentences given in the column 'B' here. The words in the column 'B' tell us something about the subject and they are called the predicate. A subject is a person or a thing that we want to talk about. It is always a noun or a pronoun. A subject may contain one word or many words. 

बाईं ओर के कॉलम A के शब्द व्यक्तियों या वस्तुओं के नाम या सर्वनाम हैं। वे हमें बताते हैं कि क्या या किसके बारे में हम बातचीत कर रहे हैं। इन्हें कर्ता कहा जाता है। ये कॉलम B में दिये वाक्यों के हिस्सों के कर्ता (Subject) हैं। कॉलम B के शब्द हमें कर्ता के बारे में कुछ बताते हैं तथा वे विधेय (Predicate) कहलाते हैं। एक कर्ता (Subject) एक व्यक्ति या एक वस्तु है जिसके बारे में हम बात करना चाहते हैं। यह | हमेशा एक संज्ञा या एक सर्वनाम होता है। एक कर्त्ता में एक या अनेक शब्द हो सकते हैं।

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

B. Work in pairs. Read the sentences and circle the subject and underline the predicate in each. One has been done for you. 

जोड़ों में कार्य करें। वाक्यों को पढ़ें तथा प्रत्येक कर्ता के गोला बनायें और प्रत्येक विधेय (Predicate) के नीचे रेख खीचें एक आपके लिए किया गया है।Example: Tanmay is my grandson.

1. Pragati is a brilliant girl
2. Chennai is the capital of Tamil Nadu
3. All the offices are closed today
4. This book is very interesting. 
5. We are playing kho-kho. 
6. The doctor examined the injured man. 
7. Sunday is a holiday. 
8. Many people were washed away in the floods. 
9. Yogesh bought an ice cream. 
10. A cow gives us milk. 
Answers : 
1. Pragati is a brilliant girl
2. Chennai is the capital of Tamil Nadu
3. All the offices are closed today
4. This book is very interesting 
5. We are playing kho-kho
6. The doctor examined the injured man
7. Sunday is a holiday
8. Many people were washed away in the floods
9. Yogesh bought an ice cream
10. A cow gives us milk

C. Complete these sentences by adding a suitable subject to each. It may consist of one word or a group of words.

इन वाक्यों को एक उचित कर्ता जोड़ते हुए पूर्ण बनायें। यह एक शब्द या एक से अधिक शब्दों का हो सकता है

1. ........were unable to cross the street. 
2. .......... took part in the race. 
3. .................praised the students. 
4. ...............came out of the house. wants to become a pilot. 
Answer:
1. Naresh and Neeraj 
2. Priya
3. Jagdish 
4. Alka 
5. Naveen 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

Activity-IV

A. Speak out the following words after your teacher. 

अपने अध्यापक के पश्चात् निम्न शब्दों को जोर-जोर से बोलें।
Answer:
1. fly, buy, try, cry, sky, high.
फ्लाइ, बाइ, ट्राइ, क्राइ, स्काइ, हाइ। 

2. all, tall, ball, small, wall, call.
ऑल, टॉल, बॉल, स्मॉल, वॉल, कॉल् । 

3. lake, take, page, make..
लेक्, टेक्, पेज, मेक्। 

4. blue, true, hue, due, few, dew, grew.
ब्लू, टू, ह्यू, ड्यू, फ्यू, ड्यू, ग्रू। 

Activity-V.

Writing a web chart 

Work in pairs. Complete the given web chart by filling in all the details from the lesson. 
साथ-साथ कार्य करें। दिए गए चार्ट में पाठ से विवरणों की पूर्ति करें।
RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock Our National Bird 1

B. Rearrange the sentences in the correct order to make a meaningful paragraph, 

एक अर्थपूर्ण अनुच्छेद बनाने के लिए, निम्न वाक्यों को सही क्रम में व्यवस्थित करें
1. Birds are the creatures that are always ready to fly into action. 
2. Birds are creatures that have feathers, wings and beaks.
3. Birds are the most powerful fliers of all living beings. 
4. Most birds can fly very high in the sky but a peacock cannot do so. 
5. The peacock is our national bird. 
6. This charming bird is a familiar sight all over the country. 
7. It is the most beautiful, attractive and brilliantly coloured one.
8. It belongs to the family of pheasants. 
9. The male is called a peacock. 
10. Collectively both are called peafowl. 
11. The female is called a peahen. 
Answer:
Birds are creatures that have feathers, wings and beaks. They (Birds) are the creatures that are always ready to fly into action. They (Birds) are the most powerful fliers of all living beings. Most birds can fly very high in the sky but a peacock cannot do so. The peacock is our national bird. It is the most beautiful, attractive and brilliantly coloured one. This charming bird is a familiar sight all over the country. It belongs to the family of pheasants. The female is called a peahen. The male is called a peacock. Collectively both are called peafowl. 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

Activity-VI.

Draw a picture of a peacock and colour it. 

एक मोर का चित्र बनायें तथा उसमें रंग भरें।
Answer:
RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock Our National Bird 2

Seen Passages.

Passage 1.

In fact, birds are the most powerful fliers of all living beings. However, not all birds can fly very high, and the peacock is one of them.
There are more than 2000 species of birds in our country. Among these, the most beautiful, attractive and brilliantly coloured one is the peacock. It is also our national bird. It has many colours. This charming bird is a familiar sight all over the country. It belongs to the family of pheasants. The female is called the peahen and the male peacock, collectively both are called peafowl. 

Questions : 1-2. Answer the following questions in English 

1. How many species of birds are in our country? 
2. Which bird looks beautiful, attractive and brilliantly-coloured? 
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. मोर किस वर्ग के पक्षियों का सदस्य है?
4. हमारा राष्ट्रीय पक्षी क्या है? 
5. उपर्युक्त passage में 'मोरनी' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें। 
6. इस वाक्य का हिन्दी अनुवाद दें-It has many colours.
Answers : 
1. There are more than 2000 species of birds in our country. 
2. Peacock looks beautiful, attractive and brilliantly-coloured. 
3. मोर लम्बी पूंछ वाले पक्षियों के वर्ग का सदस्य है। 
4. हमारा राष्ट्रीय पक्षी मोर है|
5. peahen 
6. इसके अनेक रंग होते हैं।

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

Passage 2.

The Indian peafowl lives mainly in the humid areas of the country. It is found in large agricultural farms, gardens, groves and forests. It loves clusters of trees and grassy spaces along freshwater ponds, lakes and rivers. The Peacock is known by many names. The common Sanskrit name for it is Mayura, which means, a killer. It implies that the peacock is a killer of the killer-the snake. The peacock is also called Neelkantha because of its blue neck. 

Questions : 1-2. Answer the following questions in English

1. Where does the Indian peafowl live mainly? 
2. What does an Indian peafowl love?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. भारतीय पीफॉल (मोर) कहाँ पाया जाता
4. मोर को नीलकण्ठ भी क्यों कहा जाता
5. उपर्युक्त passage में प्रयुक्त किए गए शब्द 'country' का हिन्दी अर्थ लिखें। 
6. उपर्युक्त passage में प्रयुक्त किए गए शब्द 'peacock' का बहुवचन (plural) शब्द लिखें। 
Answers: 
1. The Indian peafowl lives mainly in the humid areas of the country. 
2. An Indian peafowl loves clusters of trees and grassy, spaces along freshwater ponds, lakes and rivers. 
3. भारतीय पीफॉल (मोर) विशाल कृषि क्षेत्रों, बगीचों, पेड़ों के कुंजों तथा जंगलों में पाया जाता है। 
4. मोर को इसकी नीले रंग की गरदन के कारण नीलकण्ठ भी कहा जाता है। 
5. देश 
6. peacocks

The Peacock: Our National Bird Summary and Translation in Hindi

Birds are.....................one of them. (Pages 82-83) 

कठिन शब्दार्थ-national (नैशनल) = राष्ट्रीय। bird (बड्) = पक्षी। creatures (क्रीच(२)ज्) = प्राणी। feathers (फेद()ज्) = पंख पर। wings (विंग्ज) = पंख, डैने। beak (बीक्) = चोंच। warm-blooded (वॉम्-ब्लडिड्) = गर्म खूनवाला जीव। ready (रेडि) = तैयार, सक्षम। fly (फ्लाई) = उड़ना। fact (फैक्ट) = तथ्य, सच्चाई। powerful (पाउअफ्ल) = शक्तिशाली, प्रभावशाली, असरदार | living (लिविंग) = वर्तमान में जीवित । beings (बीइंग्ज) = प्राणी| high (हाई) = ऊँचा।

हिन्दी अनुवाद-पक्षी ऐसे प्राणी होते हैं, जिनके पर, पंख (डैने) तथा एक चोंच होती है। वे गर्म खूनवाले जीव होते हैं और वे हमेशा गति में उड़ने के लिए तैयार रहते हैं। वास्तव में, पक्षी सभी जीवित प्राणियों में से सबसे अधिक शक्तिशाली उड़ने वाले होते हैं। तथापि सभी पक्षी अधिक ऊँचाई पर नहीं उड़ सकते हैं, और मोर उनमें से एक है। 

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

There are more .................. called peafowl. (Page 83) 

कठिन शब्दार्थ-species (स्पीशीज) = प्रजातियाँ। brilliantly coloured (ब्रिलिअन्ट्ली कलड्) = चमकीले रंगों युक्त। peacock (पीकॉक्) = मोर | many (मेनि) = अनेक। colours (कलर्ज) = रंग। charming (चामिङ्) = आकर्षकfamiliar (फ 'मिलिअ(र)) = सुपरिचित, जानापहचाना। sight (साइट) = दृश्य, दृष्टि, नजर। belongs (बि'लॉङ्स्) = किसी वर्ग या संगठन का सदस्य हो जाता है। pheasants (फेजन्ट्स्) = लम्बी पूंछ वाले पक्षी। female (फीमेल) = मादा। peahen (पीहेन्) = मोरनी। male (मेल) = नर, पुरुष।

हिन्दी अनुवाद-हमारे देश में पक्षियों की 2000 से अधिक प्रजातियाँ हैं। इनमें से एक सबसे अधिक सुन्दर, आकर्षक तथा चमकीले रंगों युक्त मोर है। यह हमारा राष्ट्रीय पक्षी भी है। इसके अनेक रंग होते हैं। यह आकर्षक पक्षी पूरे देश में एक सुपरिचित दृश्य रखता है। यह लम्बी पूंछ वाले पक्षियों के वर्ग का सदस्य है। मादा को मोरनी तथा नर को मोर कहा जाता है, सामूहिक रूप से दोनों को मयूर (पीफॉल) कहा जाता है। 

The Indian peafowl .................... blue neck. (Page 84) 

कठिन शब्दार्थ-humid (ह्यूमिड्) = नमी, आर्द्रता युक्त। found (फाउन्ड) = पाये जाते। agricultural (ऐग्रिकल्च ल) = कृषि । farm (फाम्) = क्षेत्र, खेत। groves (ग्रोवज्) = पेड़ों का झुरमट, कुंज। forest (फॉरिस्ट्) = जंगल, वन। love (लव्) = प्यार करना, गहरी रुचि। cluster (क्लस्ट(२)) = झण्ड, समूह, गुच्छा। grassy (ग्रासि) = घास से ढका। space (स्पेस) = स्थान। freshwater (फ्रेश्वॉट(२)) = मीठे पानी वाला| ponds (पॉन्ड्स) - तालाबों। rivers (रिवर्ज) = नदियाँ । killer (किल()) = हत्यारा, घातक। implies (इम् 'प्लाइज्) = अर्थ है, संकेत करता है। snake (स्नेक) = साँप। blue (ब्लू) = नीला रंग| neck (नेक्) = गरदन।

हिन्दी अनुवाद-भारतीय पीफॉल (मोर) मुख्य रूप से देश के आर्द्रता युक्त क्षेत्रों में रहता है। यह | विशाल कृषि क्षेत्रों, बगीचों, पेड़ों के कुंजों तथा जंगलों में पाया जाता है। यह पेड़ों के झुण्डों तथा मीठे पानी | वाले तालाबों, झीलों और नदियों के पास से ढके स्थानों को पसन्द करता है। मोर को अनेक नामों से जाना जाता है। संस्कृत में इसका नाम मयूर है। जिसका अर्थ एक हत्यारा होता है। यह संकेत करता है कि मोर एक हत्यारे-साँप को मारने वाला होता है। मोर को इसकी नीले रंग की गरदन के कारण नीलकण्ठ भी कहा जाता है। 

The peacock....................... beautiful poetry. (Page 84-85)

कठिन शब्दार्थ-iridescent (इरि 'डेसन्ट) = विभिन्न प्रकाश में अलग-अलग रंग दिखना। green (ग्रीन्) = हरा रंग। gold (गोल्ड्) = सोना, स्वर्ण । red (रेड्) = लाल । demand (डि'मान्ड) = माँग,आवश्यकता। widely (वाइडलि) = दूर-दूर तक। parts (पाट्स) = अंग। white (वाइट्) = सफेद, | श्वेत। compose (कम् 'पोज) = (यहाँ) कविता लिखना। poetry (पोअट्रि) = कविताओं का संग्रह। poem (पोइम्) = कविता। stand out (स्टैन्ड् आउट) = अपने आप में अलग दिखना, अनोखा।। | feathery (फेदरी) = मुलायम पंखों वाला। illuminate (इ'लूमिनेट) = जगमगाना। magnificent (मेग् 'निफिस्न्ट) = सुन्दर, शानदार।

हिन्दी अनुवाद-मोर के विभिन्न प्रकाश में अलग-अलग रंग दिखने वाले नीले-हरे रंगों के पंख होते | हैं। इसके नीले-सुनहरे लाल आदि रंगों की 'आँख' जैसी आकृतियाँ होती हैं। इन पंखों की काफी माँग होती है क्योंकि इनका प्रयोग दूर-दूर तक हाथ के पंखों को बनाने के लिए किया जाता है। देश तथा संसार के कुछ भागों में कुछ सफेद मोर पाये जाते हैं। वे भी काफी सुन्दर तथा आकर्षक दिखते हैं। मोर ने बहुत | पहले से ही अनेक कवियों को, सुन्दर कविताओं के संग्रह के लिए प्रेरित किया है।

RBSE Solutions for Class 4 English Chapter 5 The Peacock: Our National Bird

Here's a poem written on the peacock. Read and enjoy. 

यहाँ मोर पर लिखी गई एक कविता है। इसे पढ़ें तथा आनन्द लेवें।

The Peacock
The peacock stands tall and proud, 
His blue and green feathers stand out from the crowd.
He unwraps his wings for us all to see,
The beautiful colours so bright and feathery. 
As we sit and wait for the peacock's eyes to illuminate,
Feathers so tall and head held high.
What a magnificent bird!
All the other birds cry.
मोर सीधा तथा गर्व से खड़ा होता है,
उसके नीले तथा हरे पंख भीड़ से अलग दिखते हैं। 
वह अपने पंखों को हमें दिखाने के लिए खोलता है,
रंग अत्यधिक चमकीले तथा पंख मुलायम होते हैं। 
जैसे ही हम मोर की आँखों के लिए बैठते तथा इंतजार करते हैं, वे जगमगाती हैं,
पंख काफी लम्बे तथा सिर ऊँचा होता है।
कितना शानदार पक्षी है! दूसरे सभी पक्षी चिल्लाते हैं।

Bhagya
Last Updated on Sept. 12, 2022, 9:41 a.m.
Published Sept. 9, 2022