Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 4 English Let's Learn English Chapter 3 A Brave Tribal Girl Textbook Exercise Questions and Answers.
The questions presented in the RBSE Solutions for Class 4 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 4 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.
Discuss (चर्चा करें)
Question 1.
Are you afraid of anything?
क्या आप किसी चीज से डरते हो?
Answer:
No. नहीं।
Question 2.
What are you afraid of?
आप किससे डरते हो?
Answer:
I am not afraid of anything.
मैं किसी चीज से नहीं डरता हूँ।
Question 3.
Is there any brave woman in your neighbourhood?
क्या आपके पड़ोस में कोई बहादुर महिला है?
Answer:
Yes, Roopal Devi is a brave lady in my neighbourhood.
हाँ, रूपल देवी मेरे पड़ोस में रहने वाली बहादुर महिला है। अब हम एक बहादुर जनजातीय लड़की के बारे में कहानी पढ़ते हैं।
Activity-I.
A. Answer the following questions
निम्न प्रश्नों के उत्तर देवे
Question 1.
Who did not like Ritu?
रितु को कौन पसन्द नहीं करता था?
Answer:
Seema did not like Ritu.
सीमा रितु को पसन्द नहीं करती थी।
Question 2.
Where did Seema take her cows and buffaloes?
सीमा अपनी गायों तथा भैंसों को कहाँ पर ले गई?
Answer:
Seema took her cows and buffaloes to the jungle for grazing.
सीमा अपनी गायों तथा भैंसों को घास चराने के लिए जंगल में ले गई।
Question 3.
What attacked Seema? Who saved her?
सीमा पर किसने आक्रमण किया? उसको किसने बचाया?
Answer:
The python attacked Seema. Ritu saved her.
अजगर ने सीमा पर आक्रमण किया। रितु ने उसे बचाया।
Question 4.
What did Seema say to Ritu?
सीमा ने रितु से क्या कहा?
Answer:
Seema asked Ritu to save her from the python.
सीमा ने रितु से उसे अजगर से बचाने के लिए कहा।
Question 5.
What award did Ritu get?
रितु ने क्या पुरस्कार प्राप्त किया?
Answer:
Ritu got award for her bravery.
रितु ने अपनी वीरता का पुरस्कार प्राप्त किया।
Question 6.
Why were there tears in Seema's eyes?
सीमा की आँखों में आँसू क्यों थे?
Answer:
There were tears in Seema'seyes for Ritu who had saved her life. She had been rude to Ritu.
सीमा की आँखों में रितु के लिए आँसू थे जिसने उसके जीवन को बचाया था। वह रितु के प्रति अशिष्ट रही थी।
B. Say whether the following statements are True or False.
बताएँ कि निम्न कथन सत्य हैं या असत्य हैं
1. Seema did not have cows and buffaloes. ( )
2. Ritu was rich. ( )
3. Seema saw Ritu under a tree. ( )
4. Ritu first heard the sound: Hissss........ ( )
5.The python coiled around cow's legs.( )
Answer:
1. False
2. False
3. True
4. False
5. False
C. Read the lesson and answer the following questions in the format given below the questions:
पाठ को पढ़ें तथा अग्रलिखित प्रश्नों के उत्तर प्रश्नों के नीचे दिए गए प्रारूप में देवें
1. Who was brave and beautiful?
साहसी तथा सुन्दर कौन थी?
2. How was the grass in that place?
उस स्थान पर घास कैसी थी?
3. Who was frightened?
भयभीत कौन थी?
4. How did she fight with the python?
वह अजगर से कैसी लड़ी?
5. Who got the bravery award?
वीरता का पुरस्कार किसने प्राप्त किया?
Q.No |
Paragraph No. |
Line No. |
From ....... to ..... |
1. |
2 |
1,2 |
Her name....beautiful |
2. |
5 |
2 |
There .............. that place. |
3. |
6 |
2,3 |
Seema ......... frightened |
4. |
10 |
3,4 |
She caught ........ using her hands |
5. |
15 |
1,2 |
Later, she (Ritu) bravery. |
Activity-II.
A. Fill in the blanks with missing letters --
(a) fright_n
(b) br_v_ry
(c) p_thon
(d) c_il
Answer:
(a) frighten
(b) bravery
(c) python
(d) coil
B. Arrange the jumbled letters
घालमेल अक्षरों को व्यवस्थित करें
(a) gasrs : ________
(b) sfae: ________
(c) aawy: ________
(d) fsat: ________
Answer:
(a) grass
(b) safe
(c) away
(d) fast
C. Fill in the blanks using the words given in the box below -
निम्न रिक्त स्थानों की पूर्ति नीचे दिए गए बॉक्स के शब्दों के प्रयोग से करें
fast, python, worry, award, bravery
1. Don't............I am always with you.
2. A tiger runs very .............
3. Maharana Pratap is known for his .............. all over the country.
4. Charu saw a .............. in the zoo.
5. Saroj got an..................in the drawing competition in our school.
Answer:
1. worry
2. fast
3. bravery
4. python
5. award
D. Write down two words starting with each of the following letters
नीचे दिए गए प्रत्येक अक्षर से शुरू होने वाले दो-दो शब्द लिखिए --
Example :
1. b : -- ball, -- bank
2. r : -- round -- rude
3. a : -- away -- around
4. v : -- very -- village
5. e : -- eyes -- elephant
6. r : -- run -- right
7. y : -- you -- yellow
Activity-III
A. Study the following sentences carefully
निम्न वाक्यों का सावधानीपूर्वक अध्ययन
Seema's family was not very poor.
She went to another place.
Now using the underlined words, we can make new sentences.
अब रेखांकित शब्दों का प्रयोग करते हुए, हम नये वाक्य बना सकते हैं।
For Examples:
Seema's family was not very poor.
1. Rohan was not in the class.
2. The road was not clean.
She went to another place.
1. They went to the Karnimata fair.
2. Neeta went to meet her uncle.
1. Seema did not like her.
a. ......................
b. ......................
2. There was a big python.
a. ......................
b. ......................
3. Ritu used all her force to throw the python away.
a. ......................
b. ......................
4. There were tears in her eyes.
a. ......................
b. ......................
5. She got the bravery award for children.
a. ......................
b. ......................
Answers :
1. a. Priya did not run fast.
b. Mukesh did not drive a car.
2. a. There was an elephant.
b. There was a jungle.
3. a. Neeraj used his pen to write a letter.
b. Alka used her stick to hit the python.
4. a. There were books in her school bag.
b. There were some tables in the classroom.
5. a. Naresh got his mobile.
b. She got a box full of pencils.
B. Rewrite the following paragraph using proper capital letters.
वर्णमाला के उचित बड़े अक्षरों का प्रयोग करते हुए निम्न पैराग्राफ को दोबारा लिखें।
"don't worry," said ritu. She struck blow after blow on the python. but the python did not leave seema. ritu, then threw away the stick.
Answer:
"Don't worry", said Ritu. She struck blow after blow on the python. But the python did not leave Seema. Ritu,then threw away the stick.
( Activity-IV)
A. Pronounce the following words correctly --
निम्न शब्दों का सही उच्चारण करें|
village, college, knowledge,
1. buffaloes, cows, family, beautiful.
2. pain, rain, train, main, drain, sprain, plain.
3. walked, talked, washed, missed, wished, watched.
4. sound, ground, bound, found.
5. thick, tic, pick, sick, wick.
6. took, look, book, shook, wool, fool,
good, cook, food, tool, school.
Answer:
विलिज्, कॉलिज्, नॉलिज्
1. बफलोज्, काउज्, फैमिलि, ब्यूटिफ्ल्
2. पेन्, रेन्, ट्रेन्, मेन्, ड्रेन्, स्प्रेन्, प्लेन्
3. वॉक्ट, टॉक्ट, वॉश्ट, मिस्ट, विश्ट, वॉच्ट
4. साउन्ड्, ग्राउन्ड्, बाउन्ड्, फाउन्ड्
5. थिक्, टिक्, पिक्, सिक्, विक्
6. टुक्, लुक्, बुक्, शुक्, वुल्, फूल, गुड्, कुक्, फूड्, टूल्, स्कूल
B. Listen to the rhyme recited by the teacher. Then speak it after the teacher.
अध्यापक के द्वारा सुनाई गई कविता की लय 'सुनें। इसके बाद अध्यापक के पश्चात् इसे बोलें।
Answer:
(अध्यापक मरोदय की सहायता से स्वयं कीजिये )
C. Answer the following questions orally
निम्न प्रश्नों के जवाब मौखिक रूप से देवें
1. Who is your fast friend?
2. What is his/her father's name?
3. What is his/her mother's name?
4. Speak a few words about his/her mother's qualities.
5. How does he/she help you?
6. How do you help him/her?
Answers :
1. Arun/Aruna is my fast friend.
2. His/Her father's name is Shri Banwari Lal.
3. His/Her mother's name is Smt. Gayatri Devi.
4. His/Her mother is very kind, dutiful, caring and wise.
5. He/She helps me in my study.
6. I help him/her in his/her study.
D. Here is a list of words made from the letters of the word 'holiday'.
'holiday' शब्द के अक्षरों से बने शब्दों की एक सूची निम्न प्रकार है
1. daily
2. laid
3. idol
4. idly
5. lady
6. hold
7. only
8. load
9. dial
10. day
11. holy
12. hay
Now make as many as words using the letters of the words another and 'great अब 'another' तथा 'great'
शब्दों के अक्षरों का प्रयोग करते हुए ज्यादा से ज्यादा शब्द बनाइये
Answer:
[नोट-Lesson 2 की Activity IV में देखें।] dial
Activity-V.
Work in pairs and write a paragraph of five lines about any brave person of your area.
जोड़ों में कार्य करें तथा अपने क्षेत्र के किसी बहादुर व्यक्ति के बारे में पाँच लाइनों का एक पैराग्राफ लिखें।
(begin like this Mr/Mrs is a brave ............. of my town. One day some thieves came to our village. He/She ran after them. Villagers also chased,
caught and handed them over to police.
Answer:
Mr. Jagdish is a brave man of my town. One day a child was bathing in a pond. He did not know swimming. When he was drowning, Jagdish saw him and saved his life. The villagers thanked him for his bravery.
श्री जगदीश हमारे कस्बे का एक बहादुर व्यक्ति है। एक दिन एक बच्चा तालाब में स्नान कर रहा था। वह तैरना नहीं जानता था। जब वह डूब रहा था, जगदीश ने उसे देखा और उसे बचा लिया। गाँव वालों ने उसकी वीरता के लिए उसे धन्यवाद दिया।
Seen Passages
Passage 1.
In a small tribal village in Rajasthan there lived a girl. Her name was Seema. Seema's family was not very poor. They had some land, some cows and buffaloes. In the same tribal village there lived another girl. Her name was Ritu. She was brave and beautiful. But she was poor. Seema did not like her. One day, Seema took her cows and buffaloes to the jungle for grazing. Seema liked the quiet place. She saw Ritu under a tree there. She was not happy to see Ritu.
Questions : 1-2. Answer the following questions in English.
1. Who lived in a small tribal village in Rajasthan
2. Why did Seema take her cows and buffaloes to the jungle?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. सीमा का परिवार कैसा था?
4. रितु कैसी लड़की थी?
5. उपर्युक्त passage में से 'खुश' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें।
6. उपर्युक्त passage से 'rich' का विलोम (opposite) शब्द लिखें।
Answers :
1. Seema and Ritu lived in a small tribal village in Rajasthan.
2. Seema took her cows and buffaloes to the jungle for grazing.
3. सीमा का परिवार अधिक गरीब नहीं था।
4. रितु एक बहादुर तथा सुन्दर लड़की थी।
5. happy
6. poor
Passage 2.
"Hello! Seema." Ritu said. "Come here! This is a good place." Seema did not answer. She walked away. She went to another place. There was thick grass at that place. Suddenly, Seema heard a sound, 'Hisssss.....Hisssss....' She turned round. There was a big python. Seema was frightened. The python attacked Seema. It coiled itself around Seema's legs. She had great pain. "Oh !Help !" She cried. Suddenly there was a blow of stick on the python Seema looked behind. There was Ritu.
Questions: 1-2. Answer the following questions in English.
1. Why was Seema frightened?
2. Who attacked Seema?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. रितु, सीमा को अपने पास क्यों बुलाना चाहती थी?
4. सीमा किस स्थान पर गई?
5. गद्यांश में से 'भयभीत' शब्द का अंग्रेजी शब्द
6. इस वाक्य का हिन्दी अनुवाद दें-Seema
looked behind.
Answers:
1. Seema was frightened because there was a big python.
2. A big python attacked Seema.
3. रितु, सीमा को अपने पास बुलाना चाहती थी क्योंकि वह एक अच्छा स्थान था। '
4. सीमा घनी घास वाले स्थान पर गई।
5. frightened
6. सीमा ने पीछे देखा।
Passage 3.
Ritu, then threw away the stick. She caught the python's head and fought with it using her hands. The python now left Seema and attacked Ritu.
"Run away, Seema!" Ritu shouted.
"No, Ritu” said Seema. She stood there. Soon Ritu used all her force and threw the python away.
"Come Seema!" she shouted. Both the girls ran as fast as they could. They reached the grazing cows. Now they were safe. Seema looked at Ritu. There were tears in her eyes. "Ritu, I am sorry. I was very rude to you.”
Questions: 1-2. - Answer the following questions in English
1. Who caught the python's head and fought with it using her hands?
2. When were they safe?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. अजगर ने सीमा को छोड़कर किस पर हमला किया?
4. कौन-किसके प्रति उद्दण्ड/असभ्य थी?
5. उपर्युक्त passage में से 'सुरक्षित' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें।
6. इस वाक्य का हिन्दी अनुवाद दें - 'She stood there'.
Answers:
1. Ritu caught the python's head and fought with it using her hands.
2. They were safe when they reached the grazing cows.
3. अजगर ने सीमा को छोड़कर रितु पर हमला किया।
4. सीमा, रितु के प्रति उद्दण्ड/असभ्य थी।
5. safe
6. 'वह वहाँ खड़ी हो गई।
In a small .............. to see Ritu. (Page 64)
कठिन शब्दार्थ-tribal (ट्राइबल्) = जनजातीय। village (विलिज्) = गाँव। lived (लिव्ड) = रहती थी। family (फैमिलि) = परिवार। poor (पॉ(र)) = गरीब, निर्धन । some (सम्) = कुछ। cows (काउज्) = गायें। buffaloes (बफलोज्) = भैंसें। beautiful (ब्यूटिफ्ल्) = सुन्दर, आकर्षक। like (लाइक्) = पसन्द करना। jungle (जङ्ग्ल ) = जंगल। grazing (ग्रेजिङग्) = घास चराना। | quiet (क्वाइअट्) = शांत, खामोश। place (प्लेस्) = स्थान, क्षेत्र | under (अन्ड(1)) = नीचे।
हिन्दी अनुवाद-राजस्थान के एक छोटे जनजातीय गाँव में, एक लड़की रहती थी। उसका नाम सीमा | था। सीमा का परिवार बहुत गरीब नहीं था। उनके पास कुछ जमीन, कुछ गायें तथा भैंसें थीं। उसी जनजातीय गाँव में, एक दूसरी लड़की रहती थी। उसका नाम रितु था। वह बहादुर तथा सुन्दर थी। लेकिन वह गरीब थी। सीमा उसे पसन्द नहीं करती थी। एक दिन, सीमा अपनी गायों तथा भैंसों को घास चराने के लिए जंगल में ले गई। सीमा शान्त क्षेत्र को | | पसन्द करती थी। वहाँ उसने रितु को एक पेड़ के नीचे देखा। वह रितु को देखकर प्रसन्न नहीं थी।
"Hello! Seema" .............. There was Ritu. (Page 65)
कठिन शब्दार्थ-walked away (वॉक्ट अ'वे) = दूर चली गई। thick (थिक्) = घनी, मोटी। |grass (ग्रॉस्) = घास । Suddenly (सन्लि ) = एकाएक, अचानक । sound (साउन्ड्) = आवाज, ध्वनि । turned round (टड राउन्ड्) = मुड़ी। big (बिग्) = बड़ा। python (पाइथन्) = अजगर। frightened (फ्राइटन्ड्) = बहुत भयभीत। attacked (अ'टैक्ड्) = आक्रमण/हमला किया। coiled | (कॉइल्ड) = कुंडली बनायी। around (अराउन्ड्) = चारों ओर। great pain (ग्रेट् पेन्) = अत्यधिक दर्द/पीड़ा। cried (क्राइड्) = चीखी, चिल्लाई। blow (ब्लो) = प्रहार | stick (स्टिक्) = लकडी का छोटा डंडा, छड़ी। behind (बिहाइन्ड) = के पीछे। there (देअ(र)) = वहाँ।
हिन्दी अनुवाद-"हैलो! सीमा।" रितु ने कहा। "यहाँ आओ! यह एक अच्छी जगह है।" सीमा ने कोई जवाब नहीं दिया। वह दूर चली गई। वह दूसरे स्थान पर गई। उस स्थान पर घनी घास थी।
अचानक, सीमा ने एक आवाज सुनी, 'हिस्स्...हिस्स्....' वह मुड़ी। वहाँ पर एक बड़ा अजगर था। | सीमा बहुत भयभीत हो गई। अजगर ने सीमा पर हमला किया। उसने सीमा के पैरों के चारों तरफ कुण्डली बनायी। उसे अत्यधिक | पीड़ा हुई। “आह ! मदद करो!" वह चिल्लाई। . एकाएक अजगर पर छड़ी से एक प्रहार हुआ। सीमा ने पीछे देखा। वहाँ रितु थी।
"O Ritu! ...................... the python away. (Page 65)
कठिन शब्दार्थ-save (सेव) = किसी को बचाना, रक्षा करना। worry (वरि) = चिन्तित होना।। | struck (स्ट्रक) = चोट मारी, लगाई। leave (लीव्) = छोड़ना। threw away (श्रू अवे) = दूर फेंका। | caught (कॉट्) = पकड़ा। head (हेड्) = सिर। fought (फॉट्) = लड़ी। using (यूजिङ्) = उपयोग करते हुए। left (लेफ्ट) = छोड़ा । shouted (शाउटिड्) = चीखी। force (फॉस्) = बल, ताकत।
हिन्दी अनुवाद-"ओ रितु ! मुझे बचाओ!" सीमा चिल्लाई।
"चिन्ता मत करो", रितु ने कहा। उसने अजगर पर एक के बाद एक चोट मारी। लेकिन अजगर ने सीमा को नहीं छोड़ा। इसके बाद रितु ने छड़ी दूर फेंक दी। उसने अजगर के सिर को पकड़ा और अपने हाथों का प्रयोग करते हुए, उससे लड़ी। अब अजगर ने सीमा को छोड़ दिया और रितु पर आक्रमण किया। - "सीमा! भाग जाओ।" रितु चिल्लाई। "नहीं, रितु" सीमा ने कहा। वह वहाँ खड़ी रही। शीघ्र रितु ने अपनी पूरी ताकत लगाई और अजगर को दूर फेंक दिया।
"Come Seema!” ....................... for her bravery. (Page 65)
कठिन शब्दार्थ-both (बोथ्) = दोनों। they (दे) = वे। reached (रीच्ट्) = पहुंचे। safe (सेफ्) = सुरक्षित । looked (लुक्).कदेखी। tears (टिअ(र)ज) = आँसू । Sorry: (सॉरि) = खेद। rude (रूड्) = अशिष्ट । replied (रि 'प्लाइड्) = उत्तर दिया, जवाब दिया । awarded (अ'वॉडिड्) = पुरस्कार दिया। bravery (ब्रेवरि) = वीरता, साहस।
हिन्दी अनुवाद-"आओ सीमा।" वह चिल्लाई। दोनों लड़कियाँ उतनी तेज दौड़ी जितनी तेज दौड़ सकती थीं। वे घास चरती हुई गायों के पास पहुँचीं। अब वे सुरक्षित थीं। सीमा ने रितु की ओर देखा। उसकी आँखों में आँसू थे। "रित, मुझे खेद है। मैं आपके प्रति बहुत अशिष्ट रही थी।" "यह सब ठीक है, सीमा। हम दोस्त हैं।" रितु ने जवाब दिया। क्या रितु एक बहादुर लड़की नहीं थी? वास्तव में वह बहादुर थी। बाद में, उसे उसकी वीरता के लिए | पुरस्कार दिया गया।