Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 4 English Let's Learn English Chapter 2 Each One is Unique Textbook Exercise Questions and Answers.
The questions presented in the RBSE Solutions for Class 5 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 5 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.
Discuss (चर्चा करें)
Question 1.
Whose picture is this?
यह किसका चित्र है? (चित्र पाठ्यपुस्तक में देखें।)
Answer:
This picture is of Devendra Jhajharia.
यह देवेन्द्र झाझरिया का चित्र है।
Question 2.
Has he lost his one hand?
क्या उसने अपना एक हाथ खो दिया है?
Answer:
Yes, he has lost his one hand.
हाँ, उसने अपना एक हाथ खो दिया है। आओ हम निम्नलिखित कहानी को पढ़ते हैं। यह उसके जीवन में उसकी उपलब्धियों का वर्णन|| करती है।
(Activity-I)
Check your understanding
(अपनी समझ को जाँचें)
A. Answer the following questions
निम्न प्रश्नों के उत्तर दें
Question 1.
What thing did Ram make for his project?
राम ने अपने प्रोजेक्ट के लिए क्या बनाया?
Answer:
Ram made a model of Rain Water Harvesting for his project.
राम ने अपने प्रोजेक्ट के लिए 'वर्षा जल संग्रहण' का एक नमूना बनाया।
Question 2.
Who took Prakash to hospital and why?
प्रकाश को अस्पताल कौन ले गया और क्यों?
Answer:
Prakash was taken to hospital by his father because he had a sprain.
प्रकाश के पिताजी उसे अस्पताल ले गये क्योंकि उसके मोच लगी थी।
Question 3.
Who helped Ram in joining the school?
स्कूल में भर्ती होने के लिए राम की किसने मदद की?
Answer:
Prakash helped Ram in joining the school.
प्रकाश ने राम की स्कूल में भर्ती होने में मदद की।
Question 4.
Why could not Prakash play the cricket match?
प्रकाश क्रिकेट का मैच क्यों नहीं खेल पाया?
Answer:
Prakash could not play the cricket match because of his a sprained foot.
प्रकाश एक पैर में मोच के कारण क्रिकेट का मैच नहीं खेल पाया।
Question 5.
How did Prakash realise Ram's pain?
प्रकाश ने राम के दर्द को कैसे महसूस किया?
Answer:
Prakash realised Ram's pain when he had to watch other people play like him. Ram used a wheel chair and could not play cricket.
प्रकाश ने राम के दर्द को उस समय महसूस किया जब उसे, उसकी तरह दूसरे लोगों को खेलते देखना पड़ा। राम एक पहियों वाली कुर्सी का प्रयोग करता था और क्रिकेट नहीं खेल सकता था।
B. Choose the correct option
सही विकल्प चुनें
Question 1.
I wonder why Prakash is not on time. The meaning of the word 'wonder' in this sentence is ..............
a. surprised
b. worried
c. afraid
d. ask myself
Answer:
b. worried
Question 2.
Prakash practised for the......... match to be played the next day.
a. hockey
b. cricket
c. football
d. carrom
Answer
b. cricket
Question 3.
Who said these words? 'Be reasonable Prakash.'
a. Nitya
b. Ashwin
c. Amit
d. Prakash's father
Answer:
a. Nitya
C. Write T for the true and F for the false sentences given below
नीचे दिए गए वाक्यों के सत्य होने पर T तथा असत्य होने पर F लिखें
1. Prakash was limping because of a fracture in his leg. ( )
2. Prakash fell down because his scooter hit an auto. ( )
3. Prakash played the cricket match. ( )
4. Ram watched other people play all his life. ( )
5. Finally Prakash and Ram played the game of carrom together. ( )
Answer:
1. False
2. False
3. False
4. True
5. True
Activity-II
A. Choose from the box the opposites of the words given below and write them in the blanks
नीचे दिए गए शब्दों के बॉक्स में से विलोम शब्द चुनें तथा उन्हें रिक्त स्थानों में लिखें
remember, small, weep, separately, started, yesterday
a. big...................
b. laugh ...............
c. together..............
d. finished..............
e. tomorrow..........
f. forget....
Answer:
a small
b. weep
c. separately
d. started
e. yesterday
f. remember
B. Match the words in column A with their meaning in column B --
कॉलम A के शब्दों को कॉलम B में उनके अर्थ से मिलाइए -
A |
B |
lunch |
to injure a joint in your body. |
Answer:
lunch - a meal eaten in the middle of the day.
sprain - to injure a joint in your body.
parents - mother and father.
happen - take place.
worry - to keep thinking about the happening of something unpleasant.
reasonable - fair, practical and sensible.
simple - not special, ordinary
C. Complete the spellings of the following words by inserting the missing letters in each of them.
निम्न शब्दों की वर्तनी, उनमें से प्रत्येक में छूटे हुए अक्षर को भरकर पूरी करें
1. It is an imp_ft_nt match.
2. He went to h_sp_tal because he was ill.
3. I got adm_ssi_n to class IV in July last.
4. Ramesh is my best fr_end.
5. He got first prize for his m_d_l in physics.
Answer:
1. important
2. hospital
3. admission
4. friend
5. model
Activity-III
Look at the following sentences given below
नीचे दिए गए वाक्यों को देखें
1. Hey, I can bat.
2. You can't move on the field.
3. How can you play with a sprained foot?
4. Someone can run for me.
5. Can I use your phone? Yes, you can.
In the above sentence number 1 and 2 'can' has been used for showing the ability/power to do something.
उपरोक्त वाक्य संख्या 1 तथा 2 में 'can' का प्रयोग किसी कार्य को करने की योग्यता/ क्षमता दर्शाने के लिए किया गया है।
In sentence number 3 and 4 'can' has been used for showing the possibility of doing something in the present. In sentence 5 'can' has been used for permission (informal). वाक्य संख्या 3 तथा 4 में 'can' का प्रयोग वर्तमान में किसी कार्य को करने की सम्भावना को दर्शाने के लिए किया गया है। वाक्य 5 में 'can' का प्रयोग अनुमति (अनौपचारिक) के लिए किया गया है। We use 'can' + infinitive (can do, can play, etc.) for showing the ability, the possibility or the permission to do something, without 'to': हम 'can' + infinitive का प्रयोग किसी कार्य को करने की योग्यता, सम्भावना या अनुमति को दर्शाने के लिए बिना 'to' का प्रयोग किये करते हैं।
The negative of 'can' is 'can't' (cannot). We can also use 'be able to' in place of 'can' but 'can' is more usual. 'can' का नकारात्मक रूप 'can't' (cannot) है। हम 'can' के स्थान पर 'be able to' का प्रयोग भी कर सकते हैं लेकिन 'can' बहुधा प्रयोग में आता है। For example : Are you able to speak any foreign language? . 'Can' has only two forms, 'can' (Present) and 'could' (Past). The| negative of 'could' is 'could not'. 'Can' के केवल दो रूप हैं, 'can' (वर्तमान समय) and 'could' (भूतकाल/ पिछला समय)। 'Could' का नकारात्मक 'could not' होता है। Could you give me your books? (Request)
Study the following sentences --
निम्न वाक्यों का अध्ययन करें
1. In my childhood, I could do what I liked.
2. The teacher told me, "You can write a paragraph on any topic of your choice."
A. Fill in the blanks with can/cannot/ could as required
आवश्यकतानुसार रिक्त स्थानों की can/ cannot/could से पूर्ति करें
1. Abhinay ............. drive but he hasn't got a car.
2. ........... see you on Saturday but I can see you on Sunday morning.
3. My friend is ill so he ............... play with me.
4. He............run because he has a sprain in his ankle.
5. When I was a child, I ............... climb a tree.
6. The principal told us that we ............ go on a tour.
7. Accidents..............happen anywhere.
8. As a tennis player he ............... beat anybody in his young age.
9. A deaf is a person who ............ hear anything.
10. I have no money so I .................. lend you any money.
Answer:
1. can
2. can't
3. can't
4. can't
5. could
6. could
7. can
8. could
9. can't
10. can't
B. Rewrite the following sentences using can/cannot/could/could not in place of the underlined words
रेखांकित शब्दों के स्थान पर can/cannot/ could/could not का प्रयोग करते हुए निम्न वाक्यों को पुनः लिखिए
1. He is able to speak three languages.
2. His leg has sprained. He is not able to walk properly.
3. As I got late, I was not able to catch the train.
4. Our school team played well but was not able to win.
5. My grandfather was a very clever man. He was able to play chess well.
6. I looked for the book everywhere but I was not able to find it.
Answers:
1. He can speak three languages.
2. His leg has sprained. He can't walk properly.
3. As I got late, I could not catch the train.
4. Our school team played well but could not win.
5. My grandfather was a very clever man. He could play chess well.
6. I looked for the book everywhere but I could not find it.
Activity-IV.
Pronounce the following words after your teacher.
अपने अध्यापक के पश्चात् निम्न शब्दों का उच्चारण करें।
1. completed, corrected, divided, decided, invited, rewarded, added, arrived, provided, waited, wasted, acted, protected.
2. games, words, girls, teachers, guns, drums, runs, daughters, cars, maps, charts, chairs, books, bags, laughs, bananas, tomatoes, potatoes.
3. classes, glasses, matches, batches, catches, judges, bridges, boxes, prizes, possesses, brushes, villages, wishes, languages.
Answer:
1. (कम्प्लीटिड्), (करेक्टिड्), (डिवाइडिड्), (डिसाइडिड्), (इन्वाइटिड्), (रिवॉडिड्), (ऐडिड्), (अराइव्ड्), (प्रवाइडिड्), (वेटिड्), (वेस् टिड्), (ऐक्टिड्), (प्रटेक्टिड)।
2. (गेम्ज्), (वड्ज्), (गल्ज्), (टीच()ज्), (गन्ज्), (ड्रम्ज्), (रन्ज्), (डॉट()ज्), (का(२)ज),(मैज्), (चाट्स्), (चेअ()ज्), (बुक्स्), (बैग्ज्), (लाफ्स्), (बनानाज), (टमाटोज), (पटेटोज्)।
3. (क्लासिज्), (ग्लासिज्), (मैचिज्), (बैचिज्), (कैचिज्), (जजिज्), (ब्रिजिज्), (बॉक्सिज्), (प्राइजेज),(पजेसिज्), (ब्रशिज्), (विलेजिज्), (विशिज्), (लैंग्विजिज्)।
B. Here is a list of words made from the letters of the word 'holiday'.
'holiday' शब्द के अक्षरों से बने शब्दों की एक सूची निम्न प्रकार है
1. daily
2. laid
3. idol
4. idly
5. lady
6. hold
7. only
8. load
9. dial
10. day
11. holy
12. hay
Now make as many as words using the letters of the words 'another' and 'great'-.
अब 'another' तथा 'great' शब्दों के अक्षरों का प्रयोग करते हुए ज्यादा से ज्यादा शब्द बनाइये
Answer:
Using the letters of 'another'
1. an
2. ant
3. no
4. not
5. nor
6. on
7. other
8. or
9. oh
10. to
11. ton
12. tan
13. ten
14. the
15. hot
16. hen
17. her
18. rat
19. rent
20. ear
21. eam.
Using the letters of 'great
1. gate
2. rat
3. rag
4. gear
5. at
6. ear
7. tear
8. tag
9. eat
10. grate
11. rate
12. tea.
Activity-V.
You are a student of class IV. Write five sentences about things you can do. Begin your answer like this.
आप कक्षा IV के छात्र हैं। पाँच वाक्य उन चीजों के बारे में लिखें जो आप कर सकते हो। अपने उत्तर की शुरुआत इस प्रकार से
I can run a race.
2. I can...... swim well.
4. ........................prepare tea.
5. .....................a letter to my friend.
Answers :
1. I can run a race.
2. I can read my book.
3. I can swim well.
4. I can prepare tea.
5. I can write a letter to my friend.
B. Now write five sentences using 'cannot' --
अब 'cannot' का प्रयोग करते हुए पाँच वाक्य लिखें
1. I can't sing a song. ..........
2. ...........swim.
3. They.................. buy anything without money.
4. We........... study in a dirty room
5. She ...... attend a party without a new dress.
Answers :
1. I can't sing a song.
2. I can't swim.
3. They can't buy anything without money.
4. We can't study in a dirty room.
5. She can't attend a party without a new dress.
C. Write five sentences each about what you could do and what you could not do in your childhood.
आप अपने बचपन में 'क्या कर सकते थे' तथा 'क्या नहीं कर सकते थे' के बारे में प्रत्येक के लिए पाँच वाक्य लिखें
1. Begin like this: I could walk.
2. Begin it like this : I could not swim. ...............
Answers 1.
1. I could walk on the floor.
2. I could play in the rain.
3. I could play with toys.
4. I could dance in a cultural programme.
5. I could recite a poem after my teacher.
Answers 2.
1. I could not swim in the pond.
2. I could not play cricket.
3. I could not sing a song well.
4. I could not run fast to win a medal.
5. I could not speak English well.
Seen Passages
Passage 1.
Devendra Jhajharia was bom in 1981 and he is from Churu district in Rajasthan. At the age of eight, while climbing a tree he touched a live electric cable. He received medical attention but the doctors had to cut off his left hand. But he was confident and very much interested in sports. He joined a sports academy. In 2002 Jhajharia won the gold medal in Korea. In 2004 Jhajharia qualified for his first summer Paralympics games representing India at Athens.
Questions: 1-2. Answer the following questions in English
1. When was Devendra Jhajharia born?
2. What did Jhajharia win in 2002?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए:
3. देवेन्द्र झाझरिया कितने वर्ष का था जब उसने विद्युत प्रवाह हो रहे एक तार को छुआ था?
4. झाझरिया ने 2002 में स्वर्ण पदक कहाँ जीता?
5. उपर्युक्त passage में 'काटकर अलग करना' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें।
6. उपर्युक्त passage से 'got' का समानार्थी (synonym) लिखें।
Answers:
1. Devendra Jhajharia was born in 1981.
2. Jhajharia won the gold medal in 2002.
3. देवेन्द्र झाझरिया आठ वर्ष का था जब उसने विद्युत प्रवाह हो रहे एक तार को छुआ था।
4. झाझरिया ने 2002 में स्वर्ण पदक कोरिया में जीता।
5. cut off
6. received
Passage 2.
At the games Devendra Jhajharia set a new world record in javelin throw at a distance of 62.15 m and got the gold medal. And he became the only second gold medalist at the Paralympics for his country. His success in Athens honoured him with 2004 Arjuna Award. He received India's prestigious 'Padamshri Award' in March, 2012 from the President of India, becoming the first paralympian to be honoured with the award. He has recently won a silver medal at Doha, Qatar in 2015.
Questions: 1-2. Answer the following questions in English.
1. When did Devendra Jhajharia receive 'Padamshri Award'?
2. What and where has he recently won in 2015?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. उसने भाला फेंक खेल में संसार का एक नया रिकॉर्ड स्थापित कैसे किया?
4. उसे 2004 में किस पुरस्कार से सम्मानित किया गया? सजाव आल इन वन
5. उपर्युक्त passage में से 'प्रतिष्ठित' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें।
6. उपर्युक्त passage से 'gave' का विलोम (opposite) शब्द लिखें।
Answers:
1. He received 'Padamshri Award' in March, 2012.
2. He has recently won a silver medal at Doha, Qatar in 2015.
3. उसने भाला-फेंक खेल में, 62.15 मीटर भाला फेंककर संसार का एक नया रिकॉर्ड स्थापित किया।
4. उसे 2004 में अर्जुन पुरस्कार से सम्मानित किया गया।
5. pretigious
6. got
Devendra .......... medal is Korea. (Page 50)
कठिन शब्दार्थ-born (बॉन) = जन्म लेना। from (फ्रम) = से। district (डिसट्रिक्ट) = जिला। age (एज) = उम्र, आयु। while (वाइल्) = उस समय, जब। climbing (क्लाइमिंग) = चढ़ते हुए। tree (ट्री) = पेड़। touched (टचट्) = स्पर्श किया। live electric cable (लाइव इलेक्ट्रिक केबल) = विद्युत प्रवाह हो रहा बिजली का तार । received (रिसीव्ड) = प्राप्त किया। medical (मेडिक्ल) = डॉक्टरी। attention (अटेन्श्न् ) = ध्यान । cut off (कट ऑफ्) = काटकर अलग करना। left (लेफ्ट) = बायाँ । confident (कॉन्फिडन्ट्) = आत्मविश्वासी। interested (इन्ट्रस्टिड्) = रुचिकर। much (मच्) = अधिक मात्रा। sports (स्पॉट्स) = खेल-कूद, क्रीड़ाएँ। academy (अकैडमि) = विशेष प्रशिक्षण देने वाली संस्था। won (वॉन) = जीता। gold (गोल्ड्) = स्वर्ण, सोना । medal (मेड्ल) = पदक।
हिन्दी अनुवाद-देवेन्द्र झाझरिया का जन्म 1981 में हुआ था और वह राजस्थान के चूरू जिला से है। आठ वर्ष की आयु में, एक पेड़ पर चढ़ते समय, उसने विद्युत प्रवाह हो रहे बिजली के एक तार को छू लिया था। उसने डॉक्टरी इलाज लिया लेकिन डॉक्टरों को उसका बायाँ हाथ काटकर अलग करना पड़ा। लेकिन वह आत्मविश्वासी था तथा खेल-कूद में बहुत ज्यादा रुचिकर था। वह खेल-कूद में विशेष प्रशिक्षण देने वाली संस्था (खेल अकादमी) में भर्ती हुआ। झाझरिया ने 2002 में, कोरिया में स्वर्ण पदक जीता।
In 2004 ................ Riodejanerio. (Pages 50-51)
कठिन शब्दार्थ-qualified (क्वॉलिफाइड्) = अर्हता प्राप्त की, पात्रता अर्जित की। summer (सम(र)) = ग्रीष्म ऋतु । paralympics (पैरालिम्पिक्स) = शारीरिक रूप से अक्षम व्यक्तियों के लिए एक दौड़-कूद प्रतिस्पर्धा । games (गेम्स्) = खेल। representing (रेप्रिजेन्टिन्ग) = प्रतिनिधित्व करते हुए। set (सेट) = स्थापित किया। new (न्यू) = नया। world (वल्ड्) = संसार, विश्व। record (रेकॉड्) = अभिलेख, रेकार्ड। javelin (जैव्लिन्) = खेल स्पर्धाओं में फेंका जाने वाला भाला, भाला फेंक का खेल। distance (डिसटन्स्) = दूरी।
got (गॉट) = प्राप्त किया। became (बिकेम्) = हुआ। only (ओन्लि) = एकमात्र, केवल । second (सेकन्ड्) = दूसरा । medalist (मेडलिस्ट्) = पदक विजेता। country (कन्ट्रि) = देश । success (सक्सेस्) = सफलता। honoured (ऑन(र)ड्) = सम्मान दिया। prestigious (प्रेस्टिजस्) = प्रतिष्ठित, ख्यातिप्राप्त। President (प्रेजिडन्ट) = राष्ट्रपति । award (अवॉड्) = पुरस्कार, इनाम। recently (रीट्लि ) = हाल ही में। silver medal (सिल्व(र) मेडल) = रजत पदक।
हिन्दी अनुवाद-2004 में झाझरिया ने अपने प्रथम ग्रीष्म पैरालिम्पिक्स खेलों में, एथेन्स में भारत का प्रतिनिधित्व करने की पात्रता अर्जित की। उसने भाला फेंक खेल में 62.15 मीटर भाला फेंककर, संसार का एक नया रिकॉर्ड स्थापित किया और स्वर्ण पदक प्राप्त किया। और वह अपने देश के लिए पैरालिम्पिक्स खेलों में स्वर्ण पदक प्राप्त करने वाला दूसरा व्यक्ति बना। एथेन्स में उसकी सफलता के कारण, 2004 में उसे अर्जुन पुरस्कार से सम्मानित किया गया। मार्च, 2012 में उसने भारत का प्रतिष्ठित 'पद्मश्री अवार्ड' भारत के राष्ट्रपति से प्राप्त किया और इस पुरस्कार को प्राप्त करने वाला प्रथम पैरालिम्पियन व्यक्ति (पैरालिम्पिक्स में भाग लेने वाला व्यक्ति) बना। उन्होंने कतर के दोहा में 2015 में एक रजत पदक जीता। उन्होंने हाल ही एक स्वर्ण पदक ग्रीष्म ऋतु में शारीरिक रूप से अक्षम व्यक्तियों के लिए | एक दौड़-कूद प्रतिस्पर्धा में जीता।
Answer the following questions first orally and then in writing
निम्न प्रश्नों के उत्तर पहले जुबानी तथा फिर लिखित में देवें
Question 1.
Where was Devendra Jhajharia born?
देवेन्द्र झाझरिया का जन्म कहाँ हुआ? संजीव आल इन वन
Answer:
Devendra Jhajharia was born at Churu district in Rajasthan.
देवेन्द्र झाझरिया का जन्म राजस्थान के चूरू जिला में हुआ।
Question 2.
Why was his hand cut off?
उसके हाथ को काटकर अलग क्यों किया गया?
Answer:
While climbing a tree, he touched a live electric cable. So the doctors had to cut off his hand.
एक पेड़ पर चढ़ते समय उसने एक प्रत्यक्ष विद्युत तार को स्पर्श कर लिया। अतः डॉक्टर्स को उसका हाथ काटकर अलग करना पड़ा।
Question 3.
For what did he get gold medal in 2004?
2004 में उसने किसलिए स्वर्ण पदक प्राप्त किया?
Answer:
For his first summer Paralympics games at Athens he set a new world record in javelin throw at a distance of 62.15 m and got the gold medal.
अपने प्रथम ग्रीष्म पैरालिम्पिक खेलों में एथेन्स में उसने 62.15 मीटर दूर भाला फेंककर एक नया विश्व रिकॉर्ड स्थापित किया और स्वर्ण पदक प्राप्त किया।
Question 4.
When was he awarded Padamshri award?
उसे 'पद्मश्री पुरस्कार' कब प्रदान किया गया?
Answer:
He was awarded Padamshri award in March, 2012.
उसे पद्मश्री पुरस्कार, मार्च 2012 में प्रदान किया गया। हमें एक दूसरी कहानी, नाटक के रूप में, राम नामक लड़के के बारे में जो अपने मित्रों के साथ खेलने में सक्षम नहीं था, पढ़नी चाहिए।
(कठिन शब्दार्थ एवं हिन्दी अनुवाद)
Here is a small ............... Thank you, Ashwin! (Page 52)
कठिन शब्दार्थ-play (प्ले) = नाटक। adapted (अडैप्टिड) = लिया गया। institution (इंस्टिट्यूशन्) = संस्था। children (चिल्ड्रन) = बच्चे । special (स्पेशल) = विशेष । needs (नीड्ज) = आवश्यकताएँ। wheel chair (वीलचेअर) = पहिए वाली कुर्सी। you (यू) = तुम, आप। finished (फिनिश्ट्) = समाप्त कर लिया। put (पुट्) = रखना। corrected (क रैक्टिड्) = गलती को शुद्ध करने ।
हिन्दी अनुवाद-यहाँ एक छोटा नाटक है जो विद्या सागर, एक संस्था जो चेन्नई में विशेष जरूरतमंद बच्चों के लिए है, के बच्चों के द्वारा लिखी गई एक कहानी से लिया गया है। यह नाटक हमें प्रकाश तथा राम जो एक ही कक्षा में अध्ययनरत् हैं , के बारे में बताता है। प्रकाश चलने में सक्षम है, राम पहियों वाली कुर्सी का उपयोग करता है।
क्या राम को कक्षा के खेलों में शामिल किया जायेगा?
नित्या : हाइ, राम! क्या आपने अपना गृहकार्य पूरा कर लिया है?
राम : हाइ, नित्या, हाँ! मैंने यह पूरा कर लिया है।
अश्विन : राम, मुझे तुम्हारी गृहकार्य कापी दे दो। मैं इसे अध्यापक की मेज पर सही करवाने के लिए रख देता हूँ।
राम : आपको धन्यवाद, अश्विन!
Ashwin : Ram! Have you .........................admission to class IV. (Pages 52-53)
कठिन शब्दार्थ-forget (फ'गेट्) = भूल जाना । such (सच) = इस या उस प्रकार का | never (नेव(र)) = कभी नहीं। because (बि'कॉज) = क्योंकि।
हिन्दी अनुवाद:
अश्विन : राम! क्या आपने अपना भौतिक विज्ञान का प्रोजेक्ट (परियोजना) पूरा कर लिया है?
राम : हाँ! मैंने 'वर्षा जल संरक्षण' का एक नमूना बनाया है।
नित्या : राम ऐसे अच्छे नमूने बनाता है। (घण्टी बजती है)
प्रकाश : (अन्दर आते हुए) अरे, मैं आपको दिन के भोजन पर खेल के मैदान ले जाने के लिए आया हूँ।|
अश्विन : आप अपने घनिष्ठ मित्र को कभी नहीं भूलते हो, क्या आप भूलते हो?
प्रकाश : मैं उसे कैसे भूल सकता हूँ? वह मुझे कभी नहीं भूलता है।
राम : यह प्रकाश के कारण ही हुआ है कि मैं इस साल उसके विद्यालय में भर्ती हो सका। उसने
मेरे माता-पिता को बताया कि मुझे कक्षा IV के प्रवेश के लिए आवेदन करना चाहिए।
Ashwin : Okay, okay! .......... .......... comes in limping. (Page 53)
कठिन शब्दार्थ-happy (हैपि) = प्रसन्न। too (टू) = भी। move (मूव्) = चलना। hold (होल्ड्) = थामना। ring (रिङ्) = घंटी बजाना। limping (लिम्पिंग) = लंगड़ाता हुआ।
हिन्दी अनुवाद:
अश्विन : अच्छा, ठीक है! हमें भी खुशी है। प्रकाश, दिन के भोजन के बाद क्रिकेट खेल के लिए हममें शामिल हो जाओ।
प्रकाश : हाँ, पक्का।
राम : मुझे भी शामिल होने दो।
प्रकाश : राम, आप कैसे खेल सकते हो? आप मैदान में स्थान छोड़कर नहीं जा पाते हो, न ही बल्ला
पकड़ सकते हो। मैं आपके साथ बाद में कैरम खेलूँगा।
राम : (लम्बी गहरी साँस खींचते हुए) हाँ, प्रकाश। (एक माह बाद में)
अमित : मुझे आश्चर्य है कि प्रकाश समय पर क्यों नहीं है। हमारा कल एक महत्त्वपूर्ण मैच है।
अश्विन : उसने कहा था कि वह सुबह के अभ्यास के लिए आयेगा लेकिन अब घण्टी बजने वाली है।। (प्रकाश लँगड़ाते हुए आता है)
Amit : What happened ................team any more? (Pages 53-54)
कठिन शब्दार्थ-hit (हिट्) = टकराना। fell down (फेल डाउन्) = नीचे गिर गया। simple (सिम्प्ल ) = मामूली, साधारण । sprain (स्प्रेन) = मोच। sad (सैड्) = उदास। important (इम्पॉटन्ट) = महत्त्वपूर्ण।
हिन्दी अनुवाद अमित : क्या हुआ प्रकाश?
प्रकाश : दुर्घटना! एक ऑटो ने मेरे पिताजी के स्कूटर के टक्कर मारी और मैं नीचे गिर गया। उन्हें
मुझे अस्पताल ले जाना पड़ा। यह एक साधारण मोच है।
नित्या : बहुत दु:ख की बात है! अब आप मैच कैसे खेलोगे?
प्रकाश : अरे, मैं बल्ला चला सकता हूँ। कोई मेरे लिए दौड़ सकता है। (अमित और अश्विन एक दूसरे की तरफ देखते हैं)
अमित : प्रकाश, क्षमा करें। यह एक महत्त्वपूर्ण मैच है।
प्रकाश : क्या आप मुझे बता रहे हो, मैं अब इस दल में नहीं हूँ?
Ashwin : Well! Yes. .............. carrom. (They laugh) (Page 54)|
कठिन शब्दार्थ-reasonable (रीजनेब्ल्) = व्यावहारिक। except (इक्सेप्ट्) = को छोड़कर। small (स्मॉल्) = छोटा। all right (ऑल राइट्) = एकदम ठीक। worry (वरि) = चिन्तित होना। संजीव आल इन वन about (अबाउट) = के बारे में। bad (बैड्) = बुरा, खराब। practised (प्रैक्टिस्ट) = अभ्यास किया। feel (फील्) = महसूस करना । watch (वॉच) = देखना।
हिन्दी अनुवाद --
अश्विन : चलो ठीक है ! हाँ।
नित्या : प्रकाश, व्यावहारिक हों। आप एक मोच लगे हुए पैर से कैसे खेल सकते हो?
प्रकाश : ओह! ठीक है! (प्रकाश के अलावा सभी बाहर चले जाते हैं) [घण्टी बजती है] राम अन्दर आता है।
राम : अरे, प्रकाश! क्या हुआ?
प्रकाश : कुछ नहीं, एक छोटी सी दुर्घटना। मैं एकदम सही हो जाऊँगा, चिन्ता मत करो।
राम : कल के मैच का क्या है?
प्रकाश : मैं नहीं खेल सकता हूँ।
राम : प्रकाश, यह बहुत बुरा हुआ। आपने कठोर अभ्यास किया और अब आप खेल नहीं सकते हो।
प्रकाश : आप जानते हो, मैं दूसरों को खेलता देख कैसा महसूस करता हूँ, जब आप उनमें शामिल नहीं हो पाते हो, क्या आप ऐसा महसूस नहीं करते हो?
राम : हाँ, मैं ऐसा ही महसूस करता हूँ। मैंने अपने पूरे जीवन में इसे महसूस किया है, प्रकाश।
प्रकाश : मैं ऐसा आपके साथ दुबारा घटित नहीं होने दूंगा, राम। हम साथ-साथ खेलने का कोई तरीका ढूँढ़ लेंगे।
राम : (मुस्कुराता हुआ) धन्यवाद, प्रकाश । यह अच्छा होगा। इस समय के दौरान हमें कैरम खेलना चाहिए। (वे हँसते हैं।)