Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 3 English Let's Learn English Chapter 15 Freedom Fighters of Rajasthan Textbook Exercise Questions and Answers.
The questions presented in the RBSE Solutions for Class 3 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 3 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.
The teacher shows the following pictures and asks the following questions
अध्यापक निम्न चित्रों को दिखाते हैं तथा निम्न प्रश्न पूछते हैं|
Discuss (विचार-विमर्श कीजिए)
Question 1.
Can you recognise the persons in the above pictures? Who are they?
क्या आप ऊपर चित्रों में दिये गये व्यक्तियों को पहचान सकते हो? ये कौन हैं?
Answer:
Yes, I can recognise them. They are Bhagat Singh, Chandra Shekhar Azad and Rani Laxmi Bai.
हाँ, मैं उन्हें पहचान सकता हूँ। वे भगत सिंह, चन्द्रशेखर आजाद और रानी लक्ष्मीबाई हैं।
Question 2.
Do you know something about the freedom fighters of Rajasthan?
क्या आप राजस्थान के स्वतंत्रता सेनानियों के बारे में कुछ जानते हैं?
Answer:
Yes, I know.
हाँ, मैं जानता हूँ।
(Activity-I)
A. Answer the following questions
निम्न प्रश्नों के उत्तर दीजिए
Question 1.
Write the names of the freedom fighters of Rajasthan.
राजस्थान के स्वतन्त्रता सेनानियों के नाम लिखिए।
Answer:
Pratap Singh Barhath, Vijay Singh Pathik, Sagarmal Gopa and Thakur Kushal Singh are the names of freedom fighters of Rajasthan.
प्रताप सिंह बारहठ, विजय सिंह पथिक, सागरमल गोपा तथा ठाकुर कुशाल सिंह राजस्थान के स्वतंत्रता सेनानियों के नाम हैं।
Question 2.
Who gave shelter to the revolutionary army from Neemach Cantt?
नीमच कैन्ट की क्रांतिकारी सेना को शरण किसने दी थी?
Answer:
Thakur Kushal Singh gave shelter to the revolutionary army from Neemach Cantt.
ठाकुर कुशाल सिंह ने नीमच कैन्ट की क्रांतिकारी सेना को शरण दी थी।
Question 3.
Who led the Bijolia Kisan Andolan?
बिजौलिया किसान आन्दोलन का नेतृत्व किसने किया था?
Answer:
Vijay Singh Pathik led the Bijolia Kisan Andolan.
विजय सिंह पथिक ने बिजौलिया किसान आन्दोलन का नेतृत्व किया था।
Question 4.
Where was Sagarmal Gopa born?
सागरमल गोपा का जन्म कहाँ हुआ था?
Answer:
Sagarmal Gopa was born in Jaisalmer.
सागरमल गोपा का जन्म जैसलमेर में हुआ था।
B. Match the names in column 'A' with the places in column 'B'. One has been done for you.
कॉलम 'A' में दिये नामों का मिलान कॉलम 'B' में समान अर्थ दर्शाने / रखने वाले शब्दा से कीजिए -
Answer:
Activity-II
Write one word from the box for each of the given group of words. The first letter of the word is given.
दिए गए शब्दों के समूह के लिए बॉक्स में से एक शब्द लिखिए। शब्द का पहला अक्षर दिया गया है।
patriot, poet, ruler, conspiracy, jail, fighter.
1. A person who loves his/her country and is ready to sacrifice her/his life for it. p..................
2. A building where criminals are kept. j ...............
3. An act or plan against government or rulers. c................
4. A person who writes poems. p.........
5. One who fights for something. f.........
6. One who rules over a country or state. r .............
Answers:
1. patriot
2. jail
3. conspiracy
4. poet
5. fighter
6. ruler
B. Match the words in column 'A' with the words having similar meanings in column 'B'.
कॉलम 'A' के शब्दों का मिलान, कॉलम 'B' में समान अर्थ दर्शाने/रखने वाले शब्दों से कीजिए
Answer:
C. Match the words in column 'A' with their opposites in column 'B'.
कॉलम 'A' के शब्दों का मिलान उनके विलोम से कॉलम 'B' से कीजिए
Answer:
(Activity-III)
Look at these sentences
इन वाक्यों को देखिए
• Vijay Singh Pathik was a great patriot.
• Both Pratap Singh and Sagarmal Gopa were freedom fighters.
In the above two sentences word 'was' has been used for singular number and 'were' for plural numbers.
उपरोक्त दो वाक्यों में 'was' का प्रयोग एकवचन के लिए तथा 'were' का प्रयोग बहुवचन के लिए किया गया है।
Now fill in the blanks choosing 'was' or 'were'
अब 'was' या 'were' को चुनते हुए रिक्त स्थानों को भरिए --
1. Major Dhyan Chand..............a Hockey player.
2. Tulsidas and Raskhan...............poets.
3. Abdul Kalam and Ramanujam..... scientists.
4. Ashfak Ullah.............a freedom fighter.
Answer:
1. was
2. were
3. were
4. was
( Activity-IV)
The teacher speaks the following words. The students listen to them. The teacher asks them to pay attention to the final 'r' sound which is not spoken. He then divides the students in four groups and asks them to pronounce these words one by one.
अध्यापक निम्न शब्दों को बोलते हैं। विद्यार्थी उनको सुनते हैं। अध्यापक उनसे अन्तिम 'r' की ध्वनि पर ध्यान देने के लिए कहते हैं जिसे बोला नहीं जाता है। इसके बाद अध्यापक विद्यार्थियों को चार समूहों में बाँट देता है तथा उन्हें एक-एक शब्द का उच्चारण करने के लिए कहता है।
Answer:
writer-राइट(र्)
fighter-फाइट(र्)
ruler-रूल( र् )
actor-ऐक्ट(र्)
singer-सिंग(र्)
farmer-फाम( र् )
player-प्लेअ( र् )
painter-पेन्ट( र् )
washer-वॉश( र् )
(Activity-V)
Look at the picture given below carefully.
नीचे दिए गए चित्र को सावधानीपूर्वक देखिए।
Write three sentences about the picture.
चित्र के बारे में तीन वाक्य लिखिए।
You may use the words given in the box.
आप बॉक्स में दिए गए शब्दों का प्रयोग कर सकते
flag, sweet, celebrate, hoist, stage, distribute, national anthem, speeches
1. .....................
2. .....................
3. .....................
Answer:
1. Our school celebrates the independence day and the flag is hoisted on the stage.
2. The chief guest and the headmaster make speeches.
3. All sing the national anthem and sweets are distributed among the students.
B. Match the names of freedom fighters with their pictures.
स्वतंत्रता सेनानियों का उनके चित्रों से मिलान कीजिए।
Read and Enjoy
I wonder
I wonder why the grass is green,
Why the wind is never seen?
Who taught the birds to build a nest,
And told the trees to take a rest? O,
when the moon is not quite round,
Where can the missing bit be found?
Who lights the stars, when they blow out,
And makes the lightning flash about?
Who paints the rainbow in the sky,
And hangs the fluffy clouds so high?
Why is it now, do you suppose,
That Dad won't tell me, if he knows?
मैं जानने को उत्सुक हूँ कि घास हरी क्यों है, हवा को कभी भी क्यों नहीं देखा जाता है? पक्षियों को घोंसला बनाना किसने सिखाया, और पेड़ों को आराम करने के लिए किसने कहा? ओ, जब चन्द्रमा बिल्कुल गोल नहीं होता है, छूटा हुआ अंश (हिस्सा) कहाँ पाया जा सकता है? जब तारे बुझ जाते हैं, तो उन्हें जलाता कौन है, और कौन बिजली (आसमान में) चमकाता है? आसमान में इन्द्रधनुष को कौन रंगीन करता है, और किसने रोएँदार बादलों को इतना ऊँचा लटकाया है? क्या आपको लगता है, क्यों अब पिताजी यदि जानते भी होंगे तो मुझे नहीं बतायेंगे? - Jeannie Kirby
Seen Passages
Passage 1.
Vijay Singh Pathik was a great patriot and freedom fighter. His real name was Bhoop Singh. He was born at Guthawali village in Bulandshahar district of Uttar Pradesh. He led the Bijolia Kisan Andolan in Rajasthan. He was a well known Hindi poet, writer and journalist. After his death in 1954, the government of India issued a postage stamp in his memory.
1-2. निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर अंग्रेजी में दीजिए
1. What was the real name of Vijay Singh Pathik?
2. Where was he born?
3-4. निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. विजय सिंह पथिक ने राजस्थान में किसका नेतृत्व किया?
4. भारत सरकार ने उसकी याद में क्या किया?
5. निम्नलिखित शब्दों के बहुवचन (plurals) लिखिए
(i) writer
(ii) patriot
Answers:
1. The real name of Vijay Singh Pathik was Bhoop Singh.
2. He was born at Guthawali village in Bulandshahar district of Uttar Pradesh.
3. विजय सिंह पथिक ने राजस्थान में बिजौलिया किसान आन्दोलन का नेतृत्व किया।
4. भारत सरकार ने उसकी याद में एक डाक टिकट जारी किया।
5. (i) writers
(ii) patriots
Passage 2.
Sagarmal Gopa was a freedom fighter and patriot. He was born on November 3, 1900 in Jaisalmer. He took an active part in the Non-cooperation Movement in 1921. He opposed anti people policies of the rulers of Jaisalmer. He was arrested on May 25, 1941. He was tortured in prison for many years. He died on 4th April, 1946 in prison.
1-2. निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर अंग्रेजी में दीजिए
1. Who was Sagarmal Gopa?
2. What did he do in 1921?
3-4. निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. उसने किसका विरोध किया?
4. सागरमल गोपा का देहान्त कब तथा कहाँ हुआ?
5. निम्नलिखित शब्दों के गद्यांश में से विलोम शब्द (opposites) लिखिए
(i) released
(ii) supported
Answers: :
1. Sagarmal Gopa was a freedom fighter and patriot.
2. He took an active part in the Non cooperation Movement in 1921.
3. उसने जैसलमेर शासकों की जनविरोधी नीतियों का विरोध किया।
4. सागरमल गोपा का देहान्त 4 अप्रैल, 1946 को जेल में हुआ।
5. (i) arrested
(ii) opposed
Passage 3.
Thakur Kushal Singh was a great freedom fighter. He was from Auwa village of Jodhpur Riyasat. He actively participated in the freedom struggle of 1857. He gave shelter to the revolutionary army from Neemach Cantt. He also defeated the king of Jodhpur, Takhat Singh and the British army.
1-2. निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर अंग्रेजी में दीजिए-
1. Who was a great freedom fighter?
2. What did he do for freedom?
3-4. निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. ठाकुर कुशाल सिंह ने किनको शरण दी थी?
4. उसने किसको हराया था?
5. गद्यांश में प्रयोग किए गए निम्न शब्दों के हिन्दी अर्थ लिखिए
(i) great
(ii) struggle
Answers:
1. Thakur Kushal Singh was a great freedom fighter.
2. He participated in the freedom struggle of 1857.
3. ठाकुर कुशाल सिंह ने नीमच की क्रान्तिकारी सेना को शरण दी थी।
4. उसने जोधपुर के राजा तख्त सिंह तथा ब्रिटिश फौज को हराया था।
5. (i) महान्
(ii) संघर्ष।
Oral Examination
(मौखिक परीक्षा) .. कक्षा 3 की अंग्रेजी की मौखिक परीक्षा हेतु प्रायः निम्न बातों का ध्यान रखना आवश्यक है
(1) अध्यापक महोदय आपसे छोटे-छोटे सामान्य प्रश्न अंग्रेजी में पूछ सकते हैं। ये प्रश्न आपसे स्वयं से, आपके परिवार से, आपके विद्यालय से तथा आपके आसपास की बातों से सम्बन्धित हो सकते हैं। इन प्रश्नों के उत्तर आपको अंग्रेजी में ही देने हैं।
(2) अध्यापक महोदय आपसे आपकी पाठ्यपुस्तक की कुछ पंक्तियाँ पढ़ने को कह सकते हैं। अत: आपको अंग्रेजी पढ़ने का भी अभ्यास कर लेना चाहिए।
(3) आपसे अंग्रेजी की Poems भी सुनाने को कहा जा सकता है। ये पाठ्यपुस्तक की अथवा बाहर की भी हो सकती हैं। अतः आपको पाठ्यपुस्तक की तथा कुछ अन्य
Poems भी याद होनी चाहिए। कुछ सामान्य Questions तथा Answers
Question 1.
What is your name?
(तुम्हारा नाम क्या है?)
Answer:
Sir, my name is (श्रीमान्, मेरा नाम .....
[अपना नाम बतायें।]
Question 2.
How old are you?
(तुम्हारी आयु कितनी है?)
Answer:
Sir, I am......... years old.
(श्रीमान्, मेरी आयु ............. वर्ष है।)
[अपनी आयु बतायें।]
Question 3.
What is your father's name?
(तुम्हारे पिताजी का क्या नाम है?)
Answer:
Sir, my father's name is Shri ..............
(श्रीमान्, मेरे पिताजी का नाम श्री है।)
[अपने पिताजी का नाम बतायें।]
Question 4.
What is your father?
(तुम्हारे पिताजी क्या करते हैं?)
Answer:
Sir, he is a..............
(श्रीमान्, वह एक............................ है।)
[अपने पिताजी का व्यवसाय बतायें।]
Question 5.
What is your mother's name?
(तुम्हारी माताजी का क्या नाम है?) ।
Answer:
Sir my mother's name is Smt.
(श्रीमान् मेरी माताजी का नाम श्रीमती
[अपनी माता का नाम बतायें।]
Question 6.
What is the date of your birth?
(तुम्हारी जन्म-तिथि क्या है?)
Answer:
It is......
(...................)[अपनी जन्म-तिथि बतायें।]
Question 7.
How many brothers and sisters do you have?
(तुम्हारे कितने भाई-बहिन हैं?)
Answer:
Sir, I have one brother and one sister.
(श्रीमान्, मेरे एक भाई और एक बहिन है।)
[अपने भाई-बहिनों की संख्या बतायें।]
Question 8.
Where do you live?
(तुम कहाँ रहते हो?) ....,
Answer:
Sir, I live in......................"
(श्रीमान्, मैं...........................में रहता हूँ।)
[अपने शहर/गाँव/मोहल्ले का नाम बतायें।]
Poem (1)
Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are!
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky.
Poem (2)
One two,
Buckle my shoe.
Three four,
Shut the door.
Five six,
Pick up sticks.
Seven eight,
Lay them straight.
Nine ten,
A big fat hen.
आइए हम उनके बारे में एक-एक कर पढ़ते हैं
Pratap Singh......................... on May 7, 1918. (Page 42)
कठिन शब्दार्थ-freedom (फ्रीडम्) = स्वतंत्रता। fighters (फाइट(र)स्) = योद्धाओं, सेनानियों। recognise (रेकग्नाइज्) = पहचानना। person (पस्न्) = व्यक्ति। above (अबव्) = उपर्युक्त, ऊपर। revolutionary (रेव'लूशनरि) = क्रांतिकारी। plot (प्लॉट) = योजना, षड्यंत्र । throw (थ्रो) = फेंकना। bomb (बॉम्) = बम, गोला। arrested (अरेस्टिड्) = गिरफ्तार किया। conspiracy (कन्स्पिरसि) = षड्यंत्र, साजिश । sent (सेन्ट्) = भेजा। torture (टॉच(र)) = यातना देना, पीड़ा देना।
हिन्दी अनुवाद-प्रताप सिंह बारहठ एक स्वतंत्रता सेनानी था। उसका जन्म 24 मई, 1893 को राजस्थान के उदयपुर में हुआ था। उसने लॉर्ड हॉर्डिंग पर एक बम फेंकने की क्रान्तिकारी योजना में हिस्सा लिया था। उसे 'बनारस षड्यंत्र मामले' (बनारस कन्स्पिरसि केस) में गिरफ्तार किया गया। उन्हें बरेली केन्द्रीय कारागार | में भेज दिया गया। वहाँ पर उन्हें यातनाएँ दी गईं। उनका 7 मई, 1918 को जेल में देहान्त हो गया।
Vijay Singh Pathik................ in his memory. (Page 42)
कठिन शब्दार्थ-great (ग्रेट) = महान् । patriot (पेट्रिअट्) = देशभक्त । led (लेड्) = नेतृत्व किया। writer (राइट(२)) = लेखक। journalist (जनलिस्ट्) = पत्रकार। issue (इशू) = जारी करना। | postage stamp (पोस्टिज् स्टैम्प) = डाक-टिकट । memory (मेमरि) = याद।
हिन्दी अनुवाद-विजय सिंह पथिक एक महान् देशभक्त तथा स्वतंत्रता सेनानी था। उसका वास्तविक नाम भूपसिंह था। उसका जन्म उत्तर प्रदेश के बुलन्दशहर जिले में, गुथावली गाँव में हुआ था। उसने राजस्थान में बिजौलिया किसान आन्दोलन का नेतृत्व किया था। वह एक विख्यात हिन्दी कवि, लेखक तथा पत्रकार था। 1954 में उसके देहान्त के पश्चात् भारत सरकार ने उसकी याद में एक डाक-टिकट जारी किया था।
Sagarmal Gopa ..................... in prison. (Page 42)
कठिन शब्दार्थ-active (एक्टिव) = सक्रिय। part (पार्ट) = भाग लेना। non-cooperation (नॉन कोऑपरेशन्) = असहयोग। movement (मूवमन्ट) = आन्दोलन। opposed (अपोज्ड्) = विरोध किया। anti (ऐन्टि) = के विरुद्ध, प्रति। policies (पॉलसिज्) = नीतियाँ । prison (प्रिजन्) = जेल, कारागार।
हिन्दी अनुवाद-सागरमल गोपा एक स्वतंत्रता सेनानी तथा देशभक्त था। उनका जन्म 3 नवम्बर, 1900 को जैसलमेर में हुआ था। उसने 1921 में असहयोग आन्दोलन में सक्रिय भाग लिया था। उसने जैसलमेर के शासकों की जनविरोधी नीतियों का विरोध किया। उसे 25 मई, 1941 को गिरफ्तार कर लिया गया। उसे जेल में अनेक वर्षों तक पीड़ा दी गई। उसका 4 अप्रैल, 1946 को जेल में देहान्त हो गया।
Thakur Kushal Singh ................... British army. (Page 42)
कठिन शब्दार्थ-participated (पाटिसिपेटिड्) = भाग लिया, सहभागी हुआ। struggle | (स्ट्रगल्) = संघर्ष । shelter (शेल्ट()) = शरण, पनाह । defeated (डिफीटिड्) = हराया।
हिन्दी अनुवाद-ठाकुर कुशाल सिंह एक महान् स्वतंत्रता सेनानी था। वह जोधपुर रियासत के आऊवा गाँव का रहने वाला था। उसने 1857 के स्वतंत्रता संघर्ष में सक्रिय भाग लिया था। उसने नीमच कैन्ट की क्रान्तिकारी फौज को शरण दी थी। उसने जोधपुर के राजा तख्त सिंह तथा ब्रिटिश सेना को भी हराया था।