Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 4 English Let's Learn English Vocabulary Questions and Answers.
The questions presented in the RBSE Solutions for Class 4 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 4 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.
1. Missing Letters
इस प्रकार के प्रश्न में कुछ शब्द दिए होते हैं | जिनमें एक या अधिक अक्षर छोड़े हुए (Imissing) होते हैं तथा उनकी जगह रिक्त स्थान में डेश (-) दिया होता है। इस रिक्त स्थान में dash की जगह सही अक्षर लिखना होता है। ये missing letters (छोड़े गए अक्षर) प्राय: vowels-a,e, i, o, u होते हैं।
Exercise : (Based on Let's Learn English)
Fill in the missing letters in each of the following words
नीचे दिये गये शब्दों में छूटे हुए अक्षर लिखिए.
1. h_ _ se
2. we_r
3. car_
4. flow_r
5. for _et
6. reason_ble
7. spr _ in
8. sm_ll
9. fam_ly
10. bea_tiful
11. h_ry
12. buff _l_es
13. vill_g
14. att _ ck
15. br_v_ry .
Answers:
1. house
2. wear
3. care
4. flower
5. forget
6. reasonable
7. sprain
8. small
9. family
10. beautiful
11. hurry
12. buffaloes
13. village
14. attack
15. bravery
II.
1. forc_
2. str_ke
3. sudd_nl_
4. wo- -y
5. aw rd
6. c_m_l
7. t_mpl_
8. c_l_ brate
9. nat _ ve
10. for _ _gn
11. ev_nt
12. j_well_ry
13. ad_t
14. cont_st
15. sw_ng
Answers:
1. force
2. strike
3. suddenly
4. worry
5. award
6. camel
7. temple
8. celebrate
9. native
10. foreign
11. event
12. jewellery
13. adult
14. contest
15. swing
III.
I. cr_ _ ture
2. f _ _ ther
3. peac _ck
4. _ _ntry
5. f_mal_
6. hum_d
7. f_r_st
8. c_mm_n
9. d_m_nd
10. attr_ctiv_
11. c_mpos _
12. ev_ry
13. w_t_r
14. s_ ve.
15. nev_r
Answers:
1. creature
2. father
3. peacock
4. country
5. female
6. humid
7. forest
8. common
9. demand
10. attractive
11. compos
12. every
13. water
14. save
15. never
IV.
1. sh_wer
2. reali_ _
3. w _ st
4. rec_iv_
5. fath_r
6. pe-pl -
7. w _ nd_w
8. sw _ts
9. announc_m_nt
10. arriv_l
11. gr__n
12. h_ wker
13. lugg - g _
14. vend_r
15. w_ gon
Answers:
1. shower
2. readise
3. waste
4. receive
5. father
6. people
7. window
8. sweets
9. announcement
10. arrival
11. green
12. hawker
13. luggage
14. vendor
15. wagon
V.
1. fri_nd
2. w - men
3. sch_ _ l
4. interv - -W
5. bec_m_
6. plan_t
7. cr _W
8. sp_c_craft
9. coll _ _ gues
10. m _ ss_on
11. vegetar__n
12. to_n
13. mangs
14. k_tch_n
15. fright_n
Answers:
1. friend
2. women
3. school
4. interview
5. become
6. planet
7. crew
8. spacecraft
9. colleagues
10. mission
11. vegetarian
12. town
13. mangoes
14. kitchen
15. frighten
VI.
1. surpr_s_
2. scr_m
3. van_sh
4. terr_l
5. cond_ct
6. cann_n
7. sc_ne
8. cr _wd
9. plac_
10. S_cr_t
11. env_l_nment
12. discss_on
13. nec _ ss_ ry
14. prot_ct
15. sm _ ke
Answers :
1. surprise
2. scream
3. vanish
4. terror
5. conduct
6. cannon
7. scene
8. crowd
9. place
10. secret
11. environment
12. discussion
13. necessary
14. protect
15. smoke
2. Jumbled Letters
इस प्रकार के प्रश्न में कुछ शब्द, अव्यवस्थित अक्षरों के दिए होते हैं, जिन्हें व्यवस्थित (उपयुक्त क्रम) करके सही शब्द बनाना होता है ताकि वे एक | निश्चित तथा पूर्ण अर्थ दर्शायें।
Exercise
(Based on Let's Learn English)
Arrange the jumbled letters in correct order to form meaningful words अर्थपूर्ण शब्द बनाने के लिए अक्षरों को सही क्रम में व्यवस्थित कीजिए.
1. gasrs
2. sfae
3. aawy
4. fsat
5. viist
6. lhyo
7. mane
8. afre
9. eyra
10. wtaer
Answers:
1. grass
2. safe
3. away
4. fast
5. visit
6. holy
7. name
8. fare
9. year
10. water
II.
1. leiv
2. veas
3. dan
4. mdole
5. ougny
6. esu
7. oodf
8. ihli
9. ngu
10. ays
Answers:
1. live
2. save
3. and
4. model
5. young
6. use
7. food
8. hill
9. gun
10. say
3. Different Sound
उदाहरण:
व्याख्या :
प्रथम उदाहरण के प्रथम तीन शब्दों का रेखांकित अंतिम अक्षर/व्यंजन 'ज' की ध्वनि दे रहा है जबकि अंतिम शब्द roofs का रेखांकित अंतिम अक्षर/व्यंजन 'स' की ध्वनि दे रहा है। अत: roofs का अंतिम व्यंजन ही भिन्न ध्वनि वाला है।
द्वितीय उदाहरण के तीन शब्दों (more, fore, store) का रेखांकित अक्षर/स्वर 'ओ' की ध्वनि दे रहा है जबकि शब्द role का रेखांकित अक्षर/ स्वर 'अउ' की ध्वनि दे रहा है। अत: role का
'स्वर' ही भिन्न ध्वनि का है।
नोट: स्वर ध्वनियाँ- a,e,i,o,u
सरलता की दृष्टि से आप अंग्रेजी वर्णमाला के 26 अक्षरों में से पाँच स्वर ध्वनियाँ (a, e, i, o, u) को घटाकर शेष 21 अक्षरों को व्यंजन मान सकते हैं।
Rule : दिये हुए प्रत्येक शब्द को ध्यान से पढ़ो तथा रेखांकित अक्षरों की ध्वनि पर विशेष ध्यान दो। जिस शब्द के, रेखांकित अक्षरों की ध्वनि में भिन्नता हो, वही answer है, अत: उस शब्द का क्रमाक्षर उत्तर में लिख दो। भिन्न ध्वनि पहचानने के लिए निरन्तर अभ्यास की आवश्यकता है।
चुने हुए शब्दों के सही उच्चारण
(ध्यान दें)
Exercise : 1
(Based on Let's Learn English)
Find the word which has a different sound in the middle or at the end. Write it as answer.
उस शब्द को ढूंढिए जो बीच से या अन्त में भिन्न ध्वनि रखता है। इसे उत्तर के रूप में लिखिए।
Question 1.
(a) look
(b) book
(c) took
(d) food
Answer:
(d) food
Question 2.
(a) cold
(b) sold
(c) hot
(d) told
Answer:
(c) hot
Question 3.
(a) about
(b) double
(c) mouth
(d) doubt
Answer:
(b) double
Question 4.
(a) teach
(b) cheap
(c) bread
(d) cheat
Answer:
(c) bread
Question 5.
(a) hive
(b) fine
(c) ice
(d) sit
Answer:
(d) sit
Question 6.
(a) page
(b) dance
(c) barber
(d) car
Answer:
(a) page
Question 7.
(a) copy
(b) control
(c) city
(d) colour
Answer:
(c) city
Question 8.
(a) sing
(b) ring
(c) king
(d) line
Answer:
(d) line
Question 9.
(a) march
(b) maths
(c) mash
(d) match
Answer:
(a) march
Question 10.
(a) park
(b) beast
(c) heart
(d) car
Answer:
(b) beast
Question 11.
(a) teach
(b) leave
(c) area
(d) weave
Answer:
(c) area
Question 12.
(a) large
(b) black
(c) dark
(d) park
Answer:
(b) black
Exercise 2.
(Based on Let's Learn English)
Question 1.
(a) faiths
(b) beliefs
(c) caps
(d) sisters
Answer:
(d) sisters
Question 2.
(a) bags
(b) schools
(c) bats
(d) teachers
Answer:
(c) bats
Question 3.
(a) taps
(b) maps
(c) books
(d) hands
Answer:
(d) hands
Question 4.
(a) apples
(b) mangoes
(c) carrots
(d) bananas
Answer:
(c) carrots
Question 5.
(a) news
(b) peas
(c) things
(d) books
Answer:
(d) books
Question 6.
(a) earth
(b) birth
(c) dearth
(d) bathe
Answer:
(d) bathe
Question 7.
(a) beam
(b) steam
(c) head
(d) team
Answer:
(c) head
Question 8.
(a) sky
(b) leaky
(c) cheeky
(d) happy
Answer:
(a) sky
Question 9.
(a) below
(b) best
(c) bell
(d) belt
Answer:
(a) below
Question 10.
(a) no
(b) go
(c) so
(d) do
Answer:
(d) do
Question 11.
(a) luggage
(b) big
(c) dig
(d) pig
Answer:
(a) luggage
Question 12.
(a) done
(b) some
(c) home
(d) come
Answer:
(c) home
4. Rhyming words
समान ध्वनि रखने वाले शब्द या समान ध्वनि से अन्त होने वाले शब्द Rhyming words कहलाते हैं।
Write three rhyming words for each of the following words.
अग्रलिखित प्रत्येक शब्द के तीन-तीन rhyming words लिखें-
1. thing = ring, sing, wing
2. classes = glasses, matches, wishes
3. completed = corrected, divided, added
4. sound = ground, bound, found
5. took = look, book, shook
6. cool = fool, tool, school
7. thick = tick, pick, wick
8. pain = rain, main, plain
9. village = college, knowledge, baggage
10. sell = fell, hell, tell
11. let = wet, get, set
12. useful = careful, harmful, hopeful
13. fly = try, cry, high
14. all = tall, ball, wall
15. lake = take, make, fake
16. blue = true, crew, flu
17. it = sit, hit, bit
18. day = play, away, way
19. seat = heat, beat, neat
20. mat = pat, bat, sat
21. train = main, pain, rain
22. bill = fill, till, ill
23. bed = red, led, head
24. deer = clear, peer, near
25. rare = air, fair, dare
5. Homophones
जब दो शब्दों की वर्तनी (spelling) तथा अर्थ (meaning) तो अलग-अलग (different) हों किन्तु उनके 'उच्चारण' (pronunciation) समान हों तो उन्हें Homophones कहते हैं। इन्हें हल करने के लिए students को ऐसे शब्दों के अर्थ का ज्ञान होना अनिवार्य है। इसके लिए आप Pocket Dictionary का प्रयोग करें। नीचे ऐसे शब्दों की संक्षिप्त सूची दी जा रही है।
A list of homophones (Based on Let’s Learn English and other words)
Exercise 1
Fill in the blanks with the correct word from the brackets
कोष्ठकों में से सही शब्द से निम्न रिक्त स्थान भरें
1. I can.........this paper sheet. (tier/tear)
2. I like to eat.......... (been/bean)
3. They.........English daily. (reed/read)
4. A cricket.........has eleven players. (team/teem)
5. They........to be students. (seem/seam)
6. Yesterday you.........a stone at a dog. (threw/through)
7. It's a lovely.......... (scene/seen)
8. Wheat is a.......... (serial/cereal)
9.......... increases blood. (Beat/Beet)
10. We live......... (hear/here)
Answers :
1. tear
2. bean
3. read
4. team
5. seem
6. threw
7. scene
8. cereal
9. Beet
10. here
Exercise 2.
(Based on Let's Learn English)
Fill in the blanks with the correct word from the brackets
कोष्ठकों में से सही शब्द से निम्न रिक्त स्थान भरिये
1. Come............... This is a good place. (hear/here)
2. It's all.. ..................Seema. (right/write)
3. The camel.. .................of Pushkar is very famous. (fare/fair)
4. The doctor had to cut............ .......his hand. (of/off)
5. Bridal competition is one of the .....attractions of the camel fair. (mane/main)
6. Peacock can.................fly very high. (knot/not)
7. Make............cups of coffee. (two/too)
8. If you don't believe me, you can .................for yourself. (sea/see)
9. ..................are no official estimates. (Their/There)
10. In a small tribal village.... lived a girl. (there/their)
Answers:
1. here
2. right
3. fair
4. off
5. main
6. not
7. two
8. see
9. There
10. there
6. Similar Words/Synonyms
किसी भाषा का एक शब्द या पदबंध जो उस ही भाषा के समान या लगभग समान अर्थ रखता है, उसे Similar Word/Synonyms (समानार्थी/पर्यायवाची) शब्द कहते हैं।
पाठ्यपुस्तक (Textbook) में प्रयुक्त शब्दों के
समानार्थी/पर्यायवाची शब्द
Exercise
(Based on Let's Learn English)
Fill in the following blanks with the similar words/synonyms of the words given in the blanks
निम्न रिक्त स्थानों की पूर्ति नीचे कोष्ठकों में दिए शब्द के समानार्थी/पर्यायवाची शब्द से करें
1. She was brave and ......... (beautiful)
2. Brahmma is ............. all over the country. (famous)
3. You must ............... water is good. (realise)
4. The train ............ on time. (arrived)
5. I have made a ............... of rain. (model)
6. ............. on the field or hold a bat! (Move)
7. Suddenly there was a ............. of stick on the python. (blow)
8. I was very ............... to you. (rude)
9. We saw .............. of camels. (lots)
10. He is ............... to speak three languages (able)
Ans.
1. pretty
2. popular
3. feel
4. came
5. sample
6. walk
7. hit
8. impolite
9. a large number
10. worthy
7. Singular and Plural
एक व्यक्ति, वस्तु आदि को इंगित करने वाले संज्ञा/ सर्वनाम (noun/pronoun) को एकवचन (singular) तथा एक से अधिक व्यक्ति, वस्तु आदि को इंगित करने वाले संज्ञा/सर्वनाम शब्दों को बहुवचन (plural) कहते हैं।
उदाहरण
1. bag -- bags
2. bus -- buses
3. story -- stories
4. thief -- thieves
5. foot -- feet
6. she -- they
व्याख्या
1. उदाहरण संख्या एक से चार में singular शब्द के अन्त में s या es जोड़कर plural बनाया गया है।
2. उदाहरण संख्या पाँच में singular शब्द के बीच के vowels (स्वर ध्वनियों) को बदलकर plural बनाया गया है।
3. उदाहरण सख्या छः में singular pronoun . (एकवचन सर्वनाम) के स्थान पर plural pronoun (बहुवचन सर्वनाम) भिन्न शब्द के रूप में है।
बहुवचन बनाने के नियम (Rules for forming plurals)
1. Singular nouns के अंत में 5 जोड़कर..
1. pen - pens
2. toy - toys
2. Singular nouns जिनका अंतिम अक्षर S, sh, _ch, x, o हो तो इनके अंत में es जोड़कर
1. gas -gases
2. bush -- bushes
3. catch - catches
4. fox - foxes
5. mango - mangoes
3. कुछ singular nouns जिनका अन्तिम अक्षर o होता है फिर भी केवल 5 जोड़कर ही इन्हें plural बनाया जाता है
1. kilo - kilos
2. piano - pianos
3. photo - photos
4. radio - radios
4. Singular nouns जिनका अन्तिम अक्षर y हो तथा । से ठीक पहले एक consonant (व्यंजन) हो तो y कोने में बदलकर इसमें es जोड़ दें-
1. family - families
2. story - stories
3. baby - babies
4. library - libraries -
5. city - cities
नोट-यदि y से पूर्व vowel (a,e, i, o, u) हो तो 5 जोड़ना है, जैसे-
day - days,
donkey - donkeys,
monkey - monkeys
5. Singular nouns जिनका अन्त f या fe से होता है तो इनके स्थान पर v का प्रयोग कर es जोड़ दें
1. thief - thieves
2. knife – knives
3. wolf - wolves
4. life - lives
नोट-अपवाद शब्द-
chief - chiefs,
safe - safes,
proof - proofs,
gulf - gulfs,
handkerchief - handkerchiefs (इन्हें s जोड़कर plural बनाया गया है)।
6. Singular nouns के आन्तरिक vowel में परिवर्तन कर
1. man - men
2. foot. - feet
3. tooth - teeth
4. goose -geese
5. woman -- women
7. Singular nouns जोड़कर --
1. ox - oxen
2. child - children
8. Pronouns (सर्वनाम) के plural
1. I - We
2. my - our
3. me - us
4. he/she -- they
5. his/her - their
6. him - them
Exercise 1.
(Based on Let's Learn English)
Write the plurals of the following words-
1. hand
2. friend
3. academy
4. country
5. story
6. child
7. match
8. foot
9. woman
10. family
11. village
12. buffalo
13. devotee
14. row
15. knife
16. thief
17. creature
18. factory
19. mango
20. university
Answers :
1. hands
2. friends
3. academies
4. countries
5. stories
6. children
7. matches
8. feet
9. women
10. families
11. villages
12. buffaloes
13. devotees
14. rows
15. knives
16. thieves
17. creatures
18. factories
19. mangoes
20. universities
Exercise 2.
Fill in the blanks with the plural form of the words given in the brackets
निम्न रिक्त स्थानों की पर्ति नीचे कोष्ठकों में दिए गए शब्दों के बहुवचन रूप से करें
1. He should brush his.........daily. (tooth)
2. She stayed in a hotel for five......... (day)
3. There are five.........at gate. (child)
4. They have to wear.........daily. (shoe)
5. There are 300..........to be checked. (answer book)
6. Her.........are not equal to one another. (finger)
7. His.........are equal to each other. (foot)
8. Pawan's.........are to arrest the thieves. (hand)
9. Priya spent five.........in Renwal. (night)
10. The.........of the sun, attract us. (ray)
Answers :
1. teeth
2. days
3. children
4. shoes
5. answer books
6. fingers
7. feet
8. hands
9. nights
10. rays
8. Re-arrangement of Words to make meaningful/logical Sentences
इस प्रकार के प्रश्न में किसी वाक्य के शब्द अव्यवस्थित क्रम में दिए हुए होते हैं। उन्हें एक निश्चित क्रम में रखकर अर्थपूर्ण वाक्य बनाने को कहा जाता है।
Exercise 1.
(Based on Let's Learn English)
Arrange the words in correct order to make meaningful sentences
अर्थपूर्ण वाक्य बनाने के लिए शब्दों को सही क्रम में रखिए |
1. visited/is/it/by lots of devotees/every year
2. is awarded/her bravery/for/Ritu !
3. quiet place/the/liked/Seema
4. in the garden/was/dancing/the peacock
5. there/a big clock/they/saw
6. arrived/the train/on time
7. Ramu/to meet/ran/him
8. screamed/he/terror/in
9. were/the tribals/gathering/for a meeting
10. was imprisoned/Govind Guru/
Hyderabad jail/in
Answers :
1. It is visited by lots of devotees every year.
2. Ritu is awarded for her bravery.
3. Seema liked the quiet place.
4. The peacock was dancing in the garden.
5. They saw a big clock there
6. The train arrived on time.
7. Ramu ran to meet him.
8. He screamed in terror.
9. The tribals were gathering for a meeting.
10. Govind Guru was imprisoned in Hyderabad jail.
Exercise 2.
(Based on Let's Learn English)
Rearrange the following words to form meaningful sentences
निम्न शब्दों को पुनः व्यवस्थित कर अर्थपूर्ण वाक्य बनाइए|
1. every/enjoyed/moment of it
2. vegetarian/am a/strict/I
3. small town/man/a rich/lived in a
4. a/frightened/little/Ramu felt
5. the friend/in/stared/surprise
6. led by/were/Govind Guru/the tribals
7. my/is/village/this
8. a/they/caught/puppy
9. useful/is/Nimbu-Paani/a very/drink
10. buying/some people/were/books
Answers :
1. I enjoyed every moment of it.
2. I am a strict vegetarian.
3. A rich man lived in a small town.
4. Ramu felt a little frightened.
5. The friend stared in surprise.
6. The tribals were led by Govind Guru.
7. This is my village.
8. They caught a puppy.
9. Nimbu-Paani is a very useful drink.
10. Some people were buying books.
9. Opposites
जब एक शब्द दूसरे शब्द के एकदम विपरीत (Completely different) अर्थ वाला होता है तो उस Tot opposite (ऑपॉजिट) कहते हैं।
नीचे, आपकी Textbook (पाठ्यपुस्तक) के Lessons (पाठों) में आये मुख्य opposites की एक सूची दी जा रही है। परीक्षा की तैयारी के लिए ये अत्यन्त महत्त्वपूर्ण हैं।
पाठ्यपुस्तक के विलोम (Opposites) शब्दों की एक संक्षिप्त सूची
1. sharp तेज - blunt भौंटा
2. sour खट्टा - sweet मीठा
3. gave दिया - took लिया
4. friend मित्र - enemy दुश्मन
5. fight लड़ाई - peace शान्ति
6. small छोटा - big बड़ा
7. always हमेशा - never कभी नहीं
8. full भरा हुआ - empty खाली
9. kind दयालु - cruel निर्दयी
10. live रहना - die मरना
11. lost खोया - found पाया
12. loose ढीला - tight कसा हुआ
13. weak कमजोर - strong ताकतवर
14. warm गर्म - cold ठण्डा
15. attractive आकर्षक - ugly कुरूप
16. save बचत करना - spend खर्च करना
17. depart जाना - arrive आना
18. receive प्राप्त करना - give दे देना ।
19. far दूर - near पास
20. death मृत्यु - birth जन्म
21. sour खट्टा - Sweet Hot
22. quiet शान्त - loud तेज आवाज
23. busy व्यस्त - idle निष्क्रिय
24. similar समान - different भिन्न
25. arrest गिरफ्तार करना - release छोड़ देना
26. base तल - top शिखर
27. found बरामद - lost गुम
28. back पीछे - front आगे
29. cruel क्रूर - kind दयालु
30. useful उपयोगी - useless बेकार
31. wide चौड़ा - narrow संकरा
32. sharp तेज - blunt कुन्द
33. whisper कानाफूसी करना -shout चिल्लाना
34. forgive माफ करना- punish सजा देना
35. sunny उजला - shady छायादार
36. hide छिपाना -expose दिखाना
37. climb चढ़ना - descend उतरना
38. bad बुरा - good अच्छा
39. native मूल निवासी faret - foreigner विदेशी
40. ugly भददा - beautiful सुन्दर
Exercise 1.
(Based on Let's Learn English)
Write opposite words of the following
निम्न के विलोम शब्द लिखिए:
1. gave
2. native
3. same
4. like
5. happy
6. long
7. love
8. weak
9. won
10. safe
12. small
13. powerful
14. bold
15. vanish
16. before
17. few
18. failure
Answers :
1. took
2. foreigner
3. different
4. unlike
5. sad
6. short
7. hate
8. story
9. lost
10. unsafe
11. poor
12. big
13. powerless
14. timid
15. appear
16. after
17. many
18. success
Exercise 2.
(Based on Let's Learn English)
Fill in the blanks with the opposites of the words given in the brackets.
कोष्ठकों में दिये शब्दों के विलोम से रिक्त स्थान
1. Devendra was.............. and very much interested in sports. (unconfident)
2. Ina...............tribal village there lived a girl. (big)
3. Ritu was.........and beautiful. (coward)
4. Exhibitions make a fair ................ (lifeless)
5. Birds are ...............blooded creatures. (cold)
6. We should ...............every drop of water. (spend)
7. I am a............... vegetarian. (leniant)
8. A...............man lived in a small town. (poor)
9. The tribals began ...............taxes.(supporting)
10. It is ...............to waste water. (good)
Answers:
1. confident
2. small
3. brave
4. lively
5. warm
6. save
7. strict
8. rich
9. opposing
10. bad
10. Punctuation marks and Capital Letters
Punctuation शब्द की उत्पत्ति लेटिन (Latin) भाषा के शब्द punctum (पंकटम) से हुई है, जिसका अर्थ है a point (एक बिन्दु)। ऐसे तो English Language (अंग्रेजी भाषा) में अनेक Points. या Stops हैं लेकिन आपके पाठ्यक्रम में Comma (.), full stop (.) तथा Question Mark (?) को ही शामिल किया गया है। लेखन में punctuation marks (विराम चिह्नों) का प्रयोग 'ठहराव' (pause) की अवधि (length) तथा प्रयोग की परिस्थितियों (situations for use) को दर्शाते हैं। इसके साथ ही वाक्य में बड़े अक्षरों (Capital Letters) का उपयोग भी आपके पाठ्यक्रम में शामिल किया गया है।
विराम चिह्नों का प्रयोग-
1. Comma (,) -
यह सबसे छोटे विराम/ठहराव.
को दर्शाता है तथा निम्न परिस्थितियों में प्रयोग किया जाता है
(i) दो या दो से अधिक parts of speech को अलग-अलग दर्शाने के लिए
Health, wealth, and peace can go together.
(ii) संबोधन वाले शब्दों को अलग दर्शाने के लिए-.
I tell you, sir, I have read it.
Hari, you are a good student.
(iii) एक ही प्रकार के शब्दों के जोड़ों को अलग करने के लिए
Rich and poor, high and low, young and old, all breathe equally.
(iv) वक्ता के कहे शब्दों को शेष वाक्य से अलग । करने के लिए
'Union is strength', said the old man.
(v) एक शब्द की व्याख्या करने वाले शब्दों को अलग करने के लिए
Gandhi, the father of the nation, was a Mahatma.
(vi) एक compound वाक्य के छोटे-छोटे coordinate उपवाक्यों को अलग करने के लिए
I came, I saw, I conquered.
2. Full Stop (.)
यह सबसे लम्बे विराम/ठहराव
तथा separation (अलगाव) को दर्शाता है तथा
निम्न परिस्थितियों के लिए इसका प्रयोग किया
जाता है
(i) एक अभिकथनात्मक या आदेशात्मक वाक्य के अन्त में
Honesty is the best policy. Open the door.
(ii) संक्षिप्त रूप के बाद यद्यपि आधुनिक शैली में इसका प्रयोग बंद है
M.A. या MA
M.L.A. या MLA
U.N.O. या UNO
Jr. (Junior)
3. Uses of Question Mark (?)
1. Direct question के अन्त में
Where do you live?
2. Elliptical question (संक्षिप्त प्रश्न) के अन्त में In Problem?
3. Question Tag के अन्त में He works hard, doesn't he ?
4. Capital Letters (बड़े अक्षरों) का प्रयोग
(i) वाक्य के प्रथम शब्द का प्रथम अक्षर Capital letter से लिखा जाता है।
(ii) किसी भी व्यक्ति या स्थान के नाम का पहला
अक्षर Capital में लिखा जाता है।
(iii) I वाक्य के प्रारम्भ या बीच में, जहाँ भी
अकेला आ रहा हो, Capital में लिखा जाता
(iv) इन्वर्टेड कोमा (" ") के अन्दर का पहला
अक्षर Capital latter में लिखा जाता है।
(v) जब God का अर्थ ईश्वर हो तो Capital में लिखा जाता है।
Exercise 1.
(Based on Let's Learn English)
Rewrite the following sentences using capital letters, full stops, comma and Question Mark wherever required
जहाँ आवश्यकता हो, वहाँ बड़े अक्षरों, फुल स्टॉप (.), कोमा ( ) तथा प्रश्नवाचक (?) का प्रयोग करते हुए निम्न वाक्यों को पुनः लिखिए
1. they were selling sweets fruits eatables toys shoes etc
2. the princely states of banswara santrampur dungarpur and kushalgarh imposed forced labour
3. What is your name
4. kalpana chawla was a source of inspiration
5. the common sanskrit name for peacock is mayura
6. birds have feathers wings and a beak
7. thank you madam
8. When is the festival of Dussehra celebrated.
9. the tc was checking tickets
10. environment includes water land air light etc
Answers:
1. They were selling sweets, fruits,eatables, toys, shoes, etc.
2. The princely states of Banswara,Santrampur, Dungarpur and Kushalgarh imposed forced labour.
3. What is your name?
4. Kalpana Chawla was a source of inspiration.
5. The common Sanskrit name for peacock is Mayura.
6. Birds have feathers, wings and a beak.
7. Thank you, Madam. 8. When is the festival of Dussehra celebrated ?
9. The TC was checking tickets.
10. Environment includes water, land, air, light, etc.
Exercise 2.
Rewrite the following sentences using capital letters, full stops, comma and Question Mark wherever required-
जहाँ आवश्यकता हो, वहाँ बड़े अक्षरों, फल स्टॉप (.), कोमा (,) तथा प्रश्नवाचक (?) का प्रयोग करते हुए निम्न वाक्यों को पुनः लिखिए-
1. don't you clean your room
2. his mother is an RAS
3. you are a hardworker
4. jaipur udaipur and bikaner are beautiful cities
5. come here sonu
6. shut the door
7. how do the firefly light up little spaces
8. we have won the match
9. girls and boys men and women all need food
10. 'the grapes are sour' said the fox
11. nehru the first prime minister was a good man
12. What is your wish
Answers :
1. Don't you clean your room ?
2. His mother is an RAS.
3. You are a hardworker.
4. Jaipur, Udaipur and Bikaner are beautiful cities.
5. Come here, Sonu.
6. Shut the door.
7. How do the firefly light up little spaces ?
8. We have won the match.
9. Girls and boys, men and women, all need food.
10. "The grapes are sour', said the fox.
11. Nehru, the first Prime Minister, was a good man.
12. What is your wish ?
11. Short forms
1. Introduction-परिचय
पहले निम्न short forms (संक्षिप्त रूपों) को पढ़ें व समझें
(a) not of short form = n't
(b) मुख्य सहायक क्रियाओं (Principal auxiliary verbs) के साथ 'not' होने पर इनकी short forms = is not-isn't, am not-ain't, are not-aren't, was not-wasn't, were not--weren't, do not don't, does not-doesn't, did not-didn't, has not-hasn't, have not - haven't, had not - hadn't
(c) वृत्तिवाचक सहायक क्रियाओं (Modal auxiliary verbs) के साथ not होने पर इनकी short forms = can not-can't, could not-couldn't, may not mayn't, might not-mightn't, shall not-shan't, should not-shouldn't, will not-won't, would not wouldn't, must not-musn't, ought to oughtn't to आदि।
(d) कुछ सहायक क्रियाओं (Auxiliary verbs)
की short forms = is-'s, has-'s, are - 're, am - 'm, have - 've, had 'd, shall - 'll, will-'ll, would'd.
नोट-इनका प्रयोग Pronouns-सर्वनामों (I, We, You, He, She, It, They) के बाद, Short adverbs-छोटे क्रिया
fasteunt (here, there, how, now आदि) के बाद तथा Short nouns-छोटी संज्ञाओं dog, soup आदि) के बाद होता है।
2. उदाहरण
1. Full form : Parents do not waste their time.
Short form : Parents don't waste their time.
2. Full form : Children will not quarrel.
Short form : Children won't. quarrel.
3. Full form : I have done my homework.
Short form : I've done my homework.
4. Full form : Now is the time to act.
Short form : Now's the time to act.
5. Full form : The soup will get cold.
Short form : The soup'll get cold.
व्याख्या
1. प्रथम उदाहरण में Principal auxiliary verb
(प्रधान सहायक क्रिया) की full form-do - not को short form-don't में बदला है।
2. द्वितीय उदाहरण में Modal auxiliary verb
(वृत्तिवाचक सहायक क्रिया) की full form - will not को short form-won't में बदला
3. उदाहरण संख्या 3 से 5 तक कुछ Auxiliary - verbs (सहायक क्रियाओं) को full forms
I have से short form I've, Now is से
Now's तथा soupwill से soup'll में बदला है।
4. Short form में apostrophe (') का प्रयोग करना है।
5. आप भी 'परिचय' (Introduction) में दिए गए matter (विषयवस्तु) के आधार पर short form बना सकते हैं।
3. Uses-प्रयोग
1. isn't, aren't, ain't, don't, doesn't, hasn't तथा haven't का प्रयोग Present Tense वर्तमान काल के लिए करें। He, She, It तथा किसी व्यक्ति/वस्तु/स्थान के नाम के बाद/पहले isn't, hasn't या doesn't का प्रयोग नियमानुसार करें। We, You, They तथा बहुवचन संज्ञा के बाद/ पहले aren't या don't का प्रयोग नियमानुसार करें। I के बाद/पहले ain't या don't या haven't का प्रयोग नियमानुसार करें।
2. wasn't, weren't, didn't, hadn't का प्रयोग Past Tense भूतकाल के लिए करें। He, She, It, I तथा एकवचन संज्ञा के बाद/ पहले wasn't या didn't या hadn't का प्रयोग नियमानुसार करें। We, You, They तथा बहुवचन संज्ञा के बाद/पहले weren't, didn't तथा hadn't का प्रयोग नियमानुसार करें।
3. Modal auxiliary verbs में can't का प्रयोग वर्तमान अयोग्यता/अक्षमता बताने के लिए Subject (कर्ता) के बाद/पहले नियमानुसार प्रयोग करें। Couldn't का प्रयोग भूतकाल की अयोग्यता/अक्षमता बताने के लिए, Mayn't वर्तमान में अधिक सम्भावना नहीं होने के लिए, Mightn't वर्तमान की न्यून संभावना बताने के लिए, Won't/Shan't भावी स्थिति या दृढ़ निश्चय बताने के लिए, Wouldn't विनम्र निवेदन करने या भूतकालिक आदत बताने के लिए, Shouldn't सुझाव/परामर्श देने के लिए, Musn't अनिवार्यता दर्शाने के लिए, Oughtn't to नैतिक कर्त्तव्य दर्शाने के लिए नियमानुसार प्रयोग करें।
Exercise 1.
(Based on Let's Learn English)
Rewrite the following sentences using the full forms of the underlined words
रेखांकित शब्दों के पूर्ण रूप लिखते हुए निम्न वाक्यों को पुनः लिखें
1. I've a shadow hooked to me.
2. It's all right.
3. You've practised so hard.
4. I can't play.
5. That's too bad.
6. We'll all find a way to play together.
7. Let's play carrom.
8. It's a simple strain.
Answers:
1. I have a shadow hooked to me.
2. It is all right.
3. You have practised so hard.
4. I cannot play.
5. That is too bad.
6. We will all find a way to play together.
7. Let us play carrom.
8. It is a simple strain.
Exercise 2.
(Based on Let's Learn English)
Rewrite these sentences using the full forms of the underlined wordsरेखांकित शब्दों के पूर्ण रूप लिखते हुए इन वाक्यों को 1: fete
1. Prakash won't come now.
2. My grandmother isn't too well.
3. Run fast or else you'll lose the gold medal.
4. She's going to the market.
5. We've just finished our homework.
6. Seema didn't like Ritu.
7. Prakash can't play.
8. They'll go to the market.
Answers:
1. Prakash will not come now.
2. My grandmother is not too well.
3. Run fast or else you will lose the gold medal.
4. She is going to the market.
5. We have just finished our homework.
6. Seema did not like Ritu.
7. Prakash cannot play.
8. They will go to the market.
Exercise 3.
(Based on Let's Learn English)
Change the following 'full forms' into their 'short forms'
निम्न full forms को उनकी short forms में बदलिए
1. is not
2. are not
3. do not
4. does not
5. did not
6. has not
7. have not
8. had not
9. must not
10. will not
11. shall not
Answers:
1. isn't
2. aren't
3.don't
4. doesn't
5. didn't
6. hasn't
7. haven't
8. hadn't
9. musn't
10. won't
11. shan't
12. One Word
One word वह शब्द होता है जो किसी एक सार्थक शब्दसमुच्चय (phrase) या एक वाक्यांश (clause) के बदले में प्रयोग किया जाता है।
उदाहरण --
Phrase/Clause -- One word
1. Rays of sunlight = beams
(सूरज की किरणें)
2. One of the main branches of a tree = bough
(एक वृक्ष की मुख्य शाखाओं में से एक)
3. Move slowly in the air = float
(हवा में धीरे-धीरे तैरना/चलना)
व्याख्या
1. प्रथम उदाहरण में एक phrase (शब्दसमुच्चय) है - Rays of sunlight - सूरज की किरणें, जिसके लिए अंग्रेजी में one word है - beams
2. द्वितीय उदाहरण में भी एक phrase है - One of the main branches of a tree - एक वृक्ष की मुख्य शाखाओं में से एक, जिसके लिए अंग्रेजी में one word है - bough play.
3. तृतीय उदाहरण में भी एक clause (वाक्यांश) है - Move slowly in the air - हवा में धीरेधीरें तैरना/चलना, जिसके लिए अंग्रेजी में one word है - float
4. अतः आपको अपनी textbook (पाठ्यपुस्तक) के words (शब्दों) तथा उनके meanings (अर्थों) का ज्ञान अवश्य होना चाहिए। परीक्षा की दृष्टि से महत्त्वपूर्ण one word जो आपकी textbook में हैं, उनकी नीचे सूची दी जा रही है।
A list of one word from the textbook
Phrase/Clause -- One Word
1. A place where we live in -- house
(एक स्थान जहाँ हम रहते हैं-घर)
2. The children with whom you run and -- friends
(बच्चे जिनके साथ आप दौड़ते तथा खेलते हो-दोस्त)
3. The supreme being in the world -- God
(संसार में सर्वोच्च अस्तित्व-भगवान)
4. The part of the day when we can't see the sun -- night
(दिन का वह भाग जिसमें हम सूर्य नहीं देख सकते हैं-रात)
5. A big town -- city
(एक बड़ा कस्बा-शहर)
6. One who does not eat meat -- vegetarian
(वह जो मांस नहीं खाता है-शाकाहारी)
7. Twelve months make a -- year
(बारह महीने बनाते हैं एक-वर्ष)
8. Boys, girls, babies etc -- children
(लड़के, लड़कियाँ, शिशु आदि-बच्चे)
9. Belonging to our country -- native
(हमारे देश से सम्बन्धित-देशी)
10. Any living being -- creature.
(कोई भी जीवित अस्तित्व-प्राणी)
11. An area with a large number of trees in -- grove
(एक क्षेत्र जिसमें काफी संख्या में वृक्ष हों कुंज)
12. The opposite of a male is called. -- female
(नर के विलोम को पुकारा जाता है-मादा)
13. A person who sells fruits, biscuits etc --vendor
(एक व्यक्ति जो फल, बिस्कुट आदि बेचता है-विक्रेता)
14. A long line of people -- queue
(लोगों की एक लम्बी लाइन-कतार)
15. An instrument that shows time --clock
(समय दशाने वाला एक उपकरण-घड़ी)
16. The parts of the body with which one hears -- ears
(शरीर का ऐसा अंग जिससे एक व्यक्ति सुनता है-कान)
17. An act of quarrelling with someone -- fight
(किसी के साथ झगड़ने का एक कार्य-लड़ाई)
18. A person employed to work for a master -- servant
(एक व्यक्ति जिसकी नियुक्ति मालिक के कार्य के लिए होती है-नौकर)
19. The room in a house for cooking food. -- kitchen
(भोजन पकाने के लिए घर का एक कमरा रसोई)
20. A sweet juicy fruit. -- Mango
(एक मीठा रसदार फल-आम)
21. Area of land where farmers grow crops -- farm
(जमीन का क्षेत्र जहाँ किसान फसल उगाते हैं खेत)
22. The thing about which we know -- nothing.
(चीज जिसके बारे में हम कुछ नहीं जानते रहस्य)
23. A place for birds to live in -- nest
(पक्षियों के लिए रहने का स्थान-घौंसला)
24. The young one of a dog -- puppy
(कुत्ते का बच्चा-पिल्ला)
25. An iron or wooden frame to keep an animal or a bird in -- cage
(लोहे या लकड़ी का फ्रेम, एक जानवर या पक्षी को रखने के लिए-पिंजरा)
Exercise
(Based on Let's Learn English)
Write one word for group of words given below
नीचे दिये गये शब्द समूहों के लिए एक शब्द लिखिए
1. a star that shines in the sky during the day S..............
2. a large snake that kills animals by squeezing p..........
3. solid part of the surface of the earth I .............
4. display of various things of art, craft, etc. e.............
5. cups, dishes, glasses, mugs, plates, etc.
6. belonging to other country f.............
7. group of similar types of birds,animals, etc.
8. act of leaving a place d..............
9. a person who is selling something S............
10. persons working on a ship or a plane
11. small planets that go around the sun a .........
12. edge of a river/pond/lake b...
13. to make a sound like water flowing quietly
14. to make cloth from yarn or thread k.............
15. a very big and strong person g.......
Answers :
1. sun
2. python
3. land
4. exhibition
5. crockery
6. foreign
7. species
8. departure
9. vendor
10. crew
11. asteroids
12. banks
13. gurgle
14. knit
15. giant