Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 4 English Let's Learn English Chapter 8 Kalpna Chawla: The Star Textbook Exercise Questions and Answers.
The questions presented in the RBSE Solutions for Class 4 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 4 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.
Discuss (चर्चा करें)
Kalpana Chawla The Star Question 1.
Who was the first person to travel into space?
अन्तरिक्ष में यात्रा करने वाला प्रथम व्यक्ति कौन था?
Answer:
Yuri Gagarin was the first person to travel into space.
अन्तरिक्ष में यात्रा करने वाला प्रथम व्यक्ति यूरी गागरिन था।
RBSE Class 4 English Chapter 8 Question Answer Question 2.
Who was the first Indian to travel into space?
अन्तरिक्ष में यात्रा करने वाला प्रथम भारतीय कौन था?
Answer:
Rakesh Sharma was the first Indian to travel into space
अन्तरिक्ष में यात्रा करने वाला प्रथम भारतीय राकेश शर्मा था।
The Star Class 4 Question Answer Question 3.
Who was the first Indian woman to go into space?
अन्तरिक्ष में जाने वाली प्रथम भारतीय महिला कौन थी?
Answer:
Kalpna Chawla was the first Indian woman to go into the space.
अन्तरिक्ष में जाने वाली प्रथम भारतीय महिला कल्पना चावला थी।
Activity-I.
Answer the following questions in one or two sentences
निम्न प्रश्नों के उत्तर एक या दो वाक्यों में दीजिए
Kalpana The Star Question Answer Question 1.
When and where was Kalpana Chawla born?
कल्पना चावला का जन्म कब और कहाँ हुआ था?
Answer:
Kalpana Chawla was born on 1 July, 1961 in Karnal, Haryana.
कल्पना चावला का जन्म हरियाणा के करनाल में 1 जुलाई, 1961 को हुआ था।
Class 4 English Chapter 8 Question Answer Question 2.
What were her hobbies?
उसके क्या शौक/रुचियाँ थीं?
Answer:
Her hobbies were reading, flying and bird-watching.
उसके शौक पढ़ाई, उड़ान तथा पक्षियों को देखना थे।
The Stars Class 4 Question Answer Question 3.
Who inspired her to fly?
उसे उड़ने के लिए किसने प्रेरित किया?
Answer:
The Indian pilot J.R.D. Tata inspired her to fly.
उसे उड़ने के लिए भारतीय पायलट जे.आर.डी. टाटा ने प्रेरित किया।
Kalpana Chawla Interview Questions And Answers Question 4.
When did she first fly into space?
उसने अन्तरिक्ष में प्रथम उड़ान कब भरी?
Answer:
She first flew into space on 19 November, 1997.
उसने अन्तरिक्ष में प्रथम उड़ान 19 नवम्बर, 1997 को भरी।
Class 4th English Chapter 8 Question Answer Question 5.
How many experiments did the crew of Flight STS-107 perform?
उड़ान STS - 107 के कर्मचारियों ने कितने प्रयोग किये?
Answer:
The crew of Flight STS-107 performed eighty experiments in space.
B. Say whether the following statements are True or False.
बताएँ कि निम्न कथन सत्य हैं या असत्य हैं
1. Kalpana wanted to become a computer engineer. ( )
2. Kalpana Chawla is a role model for many young Indian girls and women. ( )
3. J.R.D. Tata was a source of inspiration for Kalpana. ( )
4. Kalpana did her Ph.D in Aerospace Engineering in 1984. ( )
Answer:
1. False
2. True
3. True
4. False
Activity-II.
A. Write the opposite of the words given in brackets
नीचे कोष्ठकों में दिए गए शब्दों के विलोम शब्द लिखें
1. Kalpana Chawla..........on 1 February 2003. (born).
2. My grandmother is............. (young)
3. Lalit felt ................. in his friend's company. (uncomfortable)
4. Good ................. friends. (evening)
Answer:
1. died
2. old
3. comfortable
4. morning
B. Read the sentence.
वाक्य को पढ़ें
Please make yourself comfortable. The word 'comfortable' has been formed by adding 'able' to the word 'comfort'. This word 'comfortable' describes something and it is called an adjective.
शब्द 'comfort' के 'able' जोड़ने से शब्द 'comfortable' की रचना हुई है। यह शब्द 'comfortable' किसी वस्तु का वर्णन करता है | तथा यह विशेषण कहलाता है।
Now make more words by adding 'able' to them and write their meanings अब 'able' जोड़कर और शब्दों को बनायें तथा उनके अर्थ लिखें
1. read.. ....
2. enjoy.........
3. change...............
4. compare......
5. sale...........
6. pity.....................
7. drink..................
8. wash.................
9. eat......................
10. notice......................
Answer:
1. readable - पढ़ने योग्य ।
2. enjoyable - आनन्दप्रद
3. changeable - परिवर्तन-योग्य
4. comparable - तुलनीय
5. saleable - बिक्री-योग्य
6. pitiable - दया-योग्य
7. drinkable - पीने योग्य
8. washable - धोए जाने योग्य
9. eatable - खाने योग्य
10. noticeable - देखने योग्य, सुस्पष्ट
C. Fill in the blanks the missing letters.
रिक्त स्थानों को छूटे हुए अक्षरों की वर्तनी को भरकर पूरा करें
1. mad_m
2. childr_n
3. d. gree
4. mil_ion
5. fl_ght
6.op_rat_r
Answer:
1. madam
2. children
3. degree
4. million
5. flight
6. operator
Activity-III.
A. Study the following sentences along with the underlined words in them.
निम्न वाक्यों का रेखांकित शब्दों के साथ अध्ययन करें
1. Ankit gets up at 6.00 a.m. daily.
2. We play games at 5.00 p.m. daily.
3. She wanted to be a pilot at the age of thirteen.
4. Ravi passed his Secondary Examination in 1957.
5. Santosh goes for a walk in the morning.
6. Mahesh went on a tour in June last year.
7. Our country become free on 15th August, 1947.
8. She was born on July 1st.
9. They'll be here on Monday.
वाक्य 1, 2 तथा 3 में रेखांकित शब्द "at' एक विशेष समय का उल्लेख करता है जब कुछ घटित होता है। वाक्य 4,5 तथा 6 में रेखांकित शब्द 'in' एक समय का उल्लेख करता है, जिसमें कोई चीज घटित होती है। वाक्य 7, 8 तथा 9 में रेखांकित शब्द 'on' एक विशेष दिनांक या दिन का उल्लेख करता है जब कोई चीज घटित होती है। अत: 'at' का प्रयोग एक विशेष समय के उल्लेख के लिए; 'in' का प्रयोग दिन, महीना, वर्ष आदि की समयावधि के लिए तथा 'on' का प्रयोग दिन, | दिनांक आदि के उल्लेख के लिए उस समय | किया जाता है, जब कुछ घटित होता है।
Fill in the blanks with 'at', 'in' or 'on'
रिक्त स्थानों को 'at', 'in' या 'on' से भरकर पूर्ति करें
1. I take my lunch...............1.30 p.m.
2. They met me............ the evening.
3. Sunil was born...........1 March, 2008.
4. The cricket match will be........ the next Sunday.
5. We usually have summer vacation
6. .............June every year. .......the day of Deepawali we decorate our houses.
7. The accident took place.......5.00 a.m. yesterday.
8. The Chetak train arrives at the station .............7.00 p.m. every day.
Answer:
1. at
2. in
3. on
4. on
5. in
6. on
7. at
8. at
B. Read the following sentences carefully
निम्न वाक्यों को सावधानीपूर्वक पढ़ें
Shanta writes neatly.
The boys are waiting outside.
She left early
रेखांकित शब्द आपको बताते हैं कि एक कार्य कैसे, कहाँ या कब घटित होता है। इन शब्दों को क्रिया विशेषण (adverbs) कहा जाता है। क्रिया विशेषण एक क्रिया, एक विशेषण या दूसरी क्रिया | विशेषण के अर्थ में कुछ जोड़ते हैं।
Now underline the adverbs in the following sentences
अब निम्न वाक्यों में क्रिया विशेषण को रेखांकित करें |
1. She behaved foolishly.
2. We looked for her everywhere.
3. The children laughed loudly.
4. The school will open tomorrow.
5. The soldiers fought bravely.
6. She wrote to me yesterday.
7. He lives here.
8. The old man walked slowly.
9. She ran fast.
10. The bus stops there.
Answer:
1. She behaved foolishly.
2. We looked for her everywhere.
3. The children laughed loudly.
4. The school will open tomorrow.
5. The soldiers fought bravely.
6. She wrote to me yesterday.
7. He lives here.
8. The old man walked slowly.
9. She ran fast.
10. The bus stops there.
Activity-IV.
A. The teacher will read out the paragraph related to Kalpana Chawla and the student will listen to him/her and then answer the following questions.
अध्यापक कल्पना चावला से सम्बन्धित अनुच्छेद पढ़कर सुनायेंगे तथा विद्यार्थी उसको सुनेंगे और इसके बाद निम्न प्रश्नों के उत्तर देंगे
The space shuttle Columbia Flight STS-107 took off as scheduled. The crew successfully performed eighty experiments in space. Unfortunately, 16 minutes prior to landing, their spacecraft developed a snag. Columbia perished with her crew on 1 February 2003. The whole world grieved at the loss.
Kalpana was awarded several honours after her death.
Question 1.
Name the shuttle that was destroyed.
उस शटल का नाम बताओ जो नष्ट हो गया था।
Answer:
The space shuttle Columbia STS-107 was destroyed.
अन्तरिक्ष यान कोलम्बिया STS-107 नष्ट हो गया था।
Question 2.
What did the world grieve at?
संसार किस पर दुःखी हुआ?
Answer:
The world grieved at the loss of Columbia with her crew.
संसार कोलम्बिया तथा उसके कर्मचारियों की क्षति पर दुःखी हुआ।
Question 3.
Name Kalpana Chawla's brother.
कल्पना चावला के भाई का नाम बतायें।
Answer:
The name of Kalpana Chawla's brother is Sanjay Chawla.
कल्पना चावला के भाई का नाम संजय चावला है।
Question 4.
Which two things have been named after her?
कौनसी दो चीजों का नाम उसके नाम पर रखा गया है?
Answer:
A heavenly body (Asteroid 51826) and a hill on the planet Mars, have been named after her.
एक आकाशीय पिण्ड (एस्टिरॉइड 51826) तथा मंगल ग्रह पर एक पर्वत का नाम उसके नाम पर रखा गया है।
Question 5.
Who is immortal?
अमर कौन है?
Answer:
Kalpana Chawla is immortal.
कल्पना चावला अमर है।
B. Imagine that you are a reporter of a famous magazine for children. You have to interview one of the children (of your class) as you have come to know that he has attained first place in the District Middle Board Examination.
सजीव आल इन वन मान लो कि आप बच्चों की एक प्रसिद्ध पत्रिका के संवाददाता हो। आपको आपकी कक्षा में से एक बच्चे का साक्षात्कार लेना है जैसा कि आप जान चुके हो कि उसने जिलास्तरीय आठवीं बोर्ड की परीक्षा में पहला स्थान प्राप्त किया है।
Complete the interview with the help of the clues given below-
नीचे दिए गए सुरागों/संकेतों की मदद से इस साक्षात्कार को पूरा करें
Answer:
Reporter : Congratulations, Master
Deepak. I am from 'The Daily Times'. I would like to ask you a few questions on your brilliant success.
Deepak : Thank you, sir. Please have a seat.
Reporter: Which position did you attain in the District Middle Board Examination?
Deepak : I attained first place.
Reporter: How did you get the first position in District Middle
Board Examination ?
Deepak : I did it attending regular classes and doing hard study.
Reporter: How did you feel after getting first position ?
Deepak : I felt happy and proud.
Reporter: What did your teachers say to you ?
Deepak : They congratulated and (congratulated) blessed me.
Reporter : What did you say to them ?
Deepak : I honoured (thanked) and thanked them.
C. Listen to your teacher and speak after her/him the following words.
अपने अध्यापक को ध्यान से सुनें तथा अग्र शब्दों को उनके पश्चात् बोलें।
Answer:
1. take, lake, make, ray, way, day, play, away, may
टेक्, लेक्, मेक्, रे, वे, डे, प्ले, अवे, मे
2. live, leave; it, eat; sit, seat; hit, heat; bit, beat; knit, neat.
लिव्, लीव्; इट, ईट्; सिट, सीट; हिट्, हीट् बिट, बीट; निट, नीट् ।
D. Also speak out some more words which describe things, people, places and animals, etc.
कुछ और शब्दों को बोलें जो वस्तुओं, लोगों, स्थानों तथा जानवरों आदि का वर्णन करते हैं।
e.g. good, bad, fine, easy, beautiful, tall
1. .................
2. .................
3. .................
4. .................
5. .................
6. .................
Answer:
1. tasty
2. mad
3. hard
4. crazy
5. wonderfull
6. short
Activity-V.
A. You are Rekha, residing at Pratap nagar, Chittorgarh. Write a letter to your friend, Monika, telling her that you are inspired by Kalpana Chawla and want to be an astronaut.
आपका नाम रेखा है, चित्तौड़गढ़ के प्रतापनगर में रहती हो। अपनी सहेली मोनिका को पत्र लिखकर बतायें कि आप कल्पना चावला से प्रेरित हैं तथा एक अन्तरिक्ष यात्री बनना चाहती
(You may use the following words in your answer : work hard, study Maths, Science, engineer, reputed institute, fly high, in the sky, etc.)
Answer:
A-56, Pratapnagar
Chittorgarh
11 January 20XX
Dear Monika
I am happy here. I hope that you are also well there. I am inspired by Kalpana Chawla and want to be an astronaut. I will work hard and study Maths and Science. After passing XII class, I will join a reputed institute of Aeronautical Engineering. I want to fly high in the sky. It is my dream to be an astronaut.
Yours sincerely
Rekha
B. Discuss with your teacher about the schemes to promote girl education in Rajasthan.
राजस्थान में लड़कियों की शिक्षा को बढ़ावा देने के लिए बनी योजनाओं पर शिक्षक के साथ चर्चा कीजिए |
Answer:
To promote girl education in Rajasthan, Govt. has started many schemes. Some schemes are as follow :
1. Free education to girls upto XII.
2. Free books to girls.
3. Incentive to girls for Secondary education.
4. Free cycles to girls.
5. Fare of the bus to girls coming from very far to school.
6. 'Gargi Puruskar' to girls obtaining more than 75% marks in class X and XII.
7. Scholarship to girls for higher study, who obtain more than 90% marks.
8. Post-Graduate scholarship for Single Girl Child, etc.
Activity-VI
Solve this crossword puzzle --
इस वर्गपहेली को हल करें
Across
2. The opposite of strong (4)
4. The colour of the sky (4)
5. Creature that make webs (7)
6. A bird builds this (4)
7. A green animal that croaks in the rainy season (4)
Down
1. A soft comfortable kind of shoe worn inside the house (7)
2. The process when a person get married (7)
3. Write someone's name' and......on an envelope (7)
Answer:
Seen Passages
Passage 1.
Children : Good morning, madam! We are from Tagore School, Karnal. We would like to ask you a few questions before you leave for your space mission.
Kalpana : Good morning children! Sure. Go ahead.
Navya : Please tell us about your childhood.
Kalpana : Well! I was born on 1July 1961 in Karnal, Haryana. I had always dreamt about flying when I was a child. In fact, I thought of going farther than the pilots and wanted to become an astronaut at the age of thirteen.
Shubham : Do tell us more about yourself.
Kalpana : (laughing) Well! I am a strict vegetarian. I respect my teachers. I like reading, flying, and bird-watching.
Questions : 1-2. Answer the following questions in English:
1. When and where was Kalpana Chawla born?
2. What did she want to become at the age of thirteen?
निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. कल्पना से प्रश्न करने वाले बच्चे कौनसी स्कूल से सम्बन्धित हैं?
4. कल्पना अपने बारे में और क्या बताती है?
5. उपर्युक्त passage में से 'अन्तरिक्ष' का अंग्रेजी शब्द लिखें।
6. उपर्युक्त passage में से 'pilot' का बहुवचन (plural) शब्द लिखें।
Answers :
1. Kalpana Chawla was born on 1 July, 1961 in Karnal, Haryana.
2. She wanted to become an astronaut at the age of thirteen.
3. कल्पना से प्रशन करने वाले बच्चे टैगोर स्कूल, करनाल से है
4. कल्पना बताती हैं कि वह एक पूर्णत: शाकाहारी है। वह अपने अध्यापकों का सम्मान करती है।
वह पढ़ना, उड़ाना तथा पक्षियों को देखना पसन्द करती है।
5. space
6. pilots
Passage 2.
Anand : What did you study to become an astronaut?
Kalpana : After passing Higher Secondary
Examination from Tagore school, Karnal in 1976 I joined the Punjab Engineering College, Chandigarh for my Bachelor's Degree in Aeronautical Engineering in 1982. I then went to the University of Texas, USA for my Master's Degree in Aerospace Engineering in 1984. I earned my Ph.D. in the same subject from the University of Colorado, USA in 1988.
Questions: 1-2. Answer the following questions in English
1. When did she pass her Higher Secondary Examination?
2. Why did she go to the University of Texas, USA.
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. आनन्द ने कल्पना से क्या सवाल पूछा?
4. उसने 1988 में अमेरिका में कोलोरेडो विश्वविद्यालय से कौनसी उपाधि प्राप्त । की?
5. उपर्युक्त passage में प्रयुक्त किये गये 'astronaut' का हिन्दी शब्द लिखें।
6. उपर्युक्त passage में से 'समान' शब्द का अंग्रेजी शब्द लिखें।
Answers:
1. She passed her Higher Secondary Examination in 1976.
2. She went to the University of Texas, USA for her Master's Degree in Aerospace Engineering.
3. आनन्द ने कल्पना से पूछा कि अन्तरिक्ष यात्री बनने के लिए उसने क्या पढ़ाई की?
4. उसने 1988 में, अमेरिका में कोलोरेडो विश्वविद्यालय से वैमानिक अभियांत्रिकी में Ph.D. की उपाधि प्राप्त की।
5. अन्तरिक्ष यात्री
6. same
Kalpna Chawla ................. own school. (Page 45)
कठिन शब्दार्थ-person (पस्न्) = व्यक्ति । travel (ट्रैवल) = यात्रा या सफर करना । space (स्पेस) = अन्तरिक्ष । woman (वुमन्) = महिला| astronaut (ऐस्ट्रनॉट्) = अंतरिक्ष यात्री। bold (बोल्ड्) = निडर, आत्मविश्वासी। enough (इनफ्) = पर्याप्त । aeronautics (एअर 'नॉटिक्स्) = | विमानविज्ञान। source (सॉर्स) = स्रोत। star (स्टा(२)) = तारा, सितारा। inspiration | (इन्स्पेरेशन) = प्रेरणा। colleagues (कॉलीग्स्) = सहकर्मी। role (रोल्) = भूमिका । model (मॉड्ल) = आदर्श । young (यंग) = कम उम्र के, युवा। imaginery (इ'मैजिनरि) = काल्पनिक। interview (इन्टव्यू) = साक्षात्कार, इंटरव्यू। conducted (कॉन्डक्टिड्) = किया गया। own (ओन्) = स्वयं के।
हिन्दी अनुवाद-कल्पना चावला, प्रथम भारतीय महिला अंतरिक्ष यात्री, विमानविज्ञान में अपना कैरिअर बनाने के लिए काफी निडर थी। वह अपने दोस्तों तथा सहकर्मियों के लिए प्रेरणा का एक स्रोत थी। वह कम उम्र की अनेक भारतीय लड़कियों तथा औरतों के लिए एक आदर्श व्यक्ति है। यह उसके स्वयं के स्कूल में किया गया एक काल्पनिक साक्षात्कार है।
Children : Good morning .....................bird-watching. (Page 46)
कठिन शब्दार्थ-ask (आस्क्) = पूछना। questions (क्वेस्चन्स्) = प्रश्नों, सवालों | mission (मिश्न्) = अभियान। flying (फ्लाइइइ) = उड़ना, उड़ान | age (एज्) = आयु । strict (स्ट्रिक्ट) = सख्त, कठोर vegetarian (वेज'टेअरिअन्) = शाकाहारी। respect (रिस्पेक्ट) = आदर करना।
हिन्दी अनुवादबच्चे : शुभ प्रभात, मैडम! हम टैगोर स्कूल, करनाल से हैं। हम आपके अंतरिक्ष अभियान पर जाने से पहले, आपसे कुछ सवाल पूछना चाहेंगे।
कल्पना : शुभ प्रभात बच्चो! क्यों नहीं। पूछिये।
नव्या : कृपया हमें अपने बचपन के बारे में बतायें।
कल्पना : ठीक है। मेरा जन्म 1 जुलाई, 1961 को हरियाणा के करनाल में हुआ। मैं हमेशा उड़ने के। सपने देखती थी जब मैं एक बच्ची थी। वास्तव में, मैं पायलट से भी दर जाने की सोचती थी
और तेरह साल की आयु में, मैं एक अन्तरिक्ष यात्री बनना चाहती थी।
शुभम् : कृपया करके आपके बारे में हमें और बतायें।
कल्पना : (हँसते हुए) ठीक है ! मैं एक सख्त शाकाहारी हूँ। मैं मेरे अध्यापकों का आदर करती हूँ। मैं पढ़ना, उड़ना तथा पक्षियों को देखना पसन्द करती हूँ।
Anand : What did you ........... in 1988. (Pages 46-47)
कठिन शब्दार्थ-study (स्टडि) = अध्ययन करना। joined (जॉइन्ड्) = शामिल हुई। went (वेन्ट) = गई। earned (अन्ड) = प्राप्त की। subject (सब्जेक्ट) = विषय। university (यूनिवसिटि) = विश्वविद्यालय।
हिन्दी अनुवादआनन्द । आपने अन्तरिक्ष यात्री बनने के लिए किसकी पढ़ाई की?
कल्पना : 1976 में, करनाल के टैगोर स्कूल से उच्च माध्यमिक परीक्षा पास करने के बाद, मैंने 1982
में, विमानविज्ञान अभियांत्रिकी में स्नातक उपाधि के लिए पंजाब इंजीनियरिंग कॉलेज, चंडीगढ़ में दाखिला लिया। इसके बाद मैं, 1984 में, एअरोस्पेस इंजीनियरिंग में स्नातकोत्तर उपाधि के लिए अमेरिका में टेक्सास विश्वविद्यालय गई। मैंने 1988 में, संयुक्त राज्य अमेरिका में, कोलोरेडो के विश्वविद्यालय से इसी विषय में Ph.D. प्राप्त की।
Yash : How did ................. You're welcome. (Page 47)
कठिन शब्दार्थ-initially (इ'निशलि) = शुरू में । research (रि'सच्) = अनुसंधान, शोधकार्य । ultimately (अलटिमट्लि) = आखिर में | selected (सि'लेक्टिड्) = चयनित। crew (क्रू) = विमान के सभी कर्मचारी। specialist (स्पेशलिस्ट्) = विशेषज्ञ। prime (प्राइम्) = मुख्य। robotic (रोबॉटिक्) = यांत्रिक, यंत्र-मानव से सम्बन्धित। operator (ऑपरेट()) = मशीन को चलाने वाला व्यक्ति | moment (मोमन्द) = क्षण।
हिन्दी अनुवाद-
यश : आप नासा में कैसे शामिल हुई?
कल्पना : यह एक रुचिकर कहानी है। शुरू में मैं 1995 में, नासा में एक शोधकर्ता वैज्ञानिक के रूप में शामिल हुई तथा उनके लिए अमेस (Ames) रिसर्च सेन्टर पर कार्य किया। लेकिन उस समय, भारतीय पायलट जे.आर.डी. टाटा से प्रेरित होकर, मैंने कठिन परिश्रम किया तथा अन्त में, 1986 में, मेरा, मेरी प्रथम उड़ान के लिए चयन हो गया।
रोहन : आपका पहला अन्तरिक्ष अभियान कैसा रहा?
कल्पना : मैंने मेरे पहले अन्तरिक्ष अभियान, 19 नवम्बर, 1997 को स्पेस शटल कोलम्बिया में उड़ान भरी। उस उड़ान को STS-87 कहा गया। मैंने मेरे विमान के छ: कर्मचारियों के साथ, एक अभियान विशेषज्ञ तथा मुख्य रोबोट संचालक के रूप में कार्य किया। मैंने इसके प्रत्येक क्षण का आनन्द लिया।
शुभम् : आपको धन्यवाद मैडम्।
कल्पना : आपका स्वागत है।
NASA (नासा)-नेशनल एअरोनॉटिक्स एण्ड स्पेस एडमिनिस्ट्रेशन। नासा (NASA) संयुक्त राज्य सरकार की एक संस्था है जो अन्तरिक्ष में अनुसंधान करती है तथा अन्तरिक्ष यात्रा संचालित करती है।
ISRO (इसरो)-इण्डियन स्पेस एण्ड रिसर्च ऑर्गनाइजेशन हमारी सरकारी संस्था है जो अन्तरिक्ष में अनुसंधान कार्य करती है तथा अन्तरिक्ष यात्रा संचालित करती है एवं अन्तरिक्ष में कृत्रिम उपग्रह प्रक्षेपित करती है।