Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 4 English Let's Learn English Chapter 7 A Railway Station Textbook Exercise Questions and Answers.
The questions presented in the RBSE Solutions for Class 4 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 4 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.
Discuss (चर्चा करें)
A Railway Station Class 4 Question 1.
Do you like holidays?
क्या तुम्हें छुट्टियाँ पसंद हैं?
Answer:
Yes, I like holidays.
हाँ, मुझे छुट्टियाँ पसंद हैं?
RBSE Class 4 English Chapter 7 Question Answer Question 2.
Where do you go in holidays?
तुम छुट्टियों में कहाँ जाते हो?
Answer:
I go to my village in holidays.
मैं छुट्टियों में अपने गाँव जाता हूँ।
Class 4 English Chapter 7 A Railway Station Question Answer Question 3.
With whom do you go there?
आप वहाँ किसके साथ जाते हो?
Answer:
I go there with my sister.
मैं वहाँ अपनी बहिन के साथ जाता हूँ।
Class 4 English Chapter 7 Question Answer Question 4.
How do you go there?
आप वहाँ पर कैसे जाते हो?
Answer:
We go there by bus...
हम वहाँ पर बस से जाते हैं।
Class 4th English Chapter 7 Question Answer Question 5.
Have you seen a railway station?
क्या आपने रेलवे स्टेशन देखा है?
Answer:
Yes, I have seen a railway station.
हाँ, मैंने रेलवे स्टेशन देखा है।
Activity-I.
A. Answer the following questions:
निम्न प्रश्नों के उत्तर दीजिए
Class 4 English Chapter 7 Question 1.
Who were carrying the passengers' luggage?
यात्रियों के सामान को कौन ले जा रहे थे?
Answer:
The coolies were carrying the passengers' luggage.
यात्रियों के सामान को कुली ले जा रहे थे।
English Class 4 Chapter 7 Question 2.
What did Tarun and Riti eat at the railway station?
तरुण तथा रिति ने रेलवे स्टेशन पर क्या खाया?
Answer:
Tarun and Riti eat a packet of chips and some popcorn at the railway station.
तरुण तथा रिति ने रेलवे स्टेशन पर एक पैकेट चिप्स तथा कुछ पोपकॉर्न खाये।
Class 4th Chapter 7 English Question Answer Question 3.
Why did they throw the wrapper into the dustbin?
उन्होंने लपेटने के कागज को कूड़ादान में क्यों फेंका?
Answer:
They threw the wrapper into the dustbin because it was the only place for such things.
उन्होंने लपेटने के कागज को कूड़ादान में फेंक दिया क्योंकि यह इस प्रकार की चीजों के लिए उपयुक्त स्थान था।
Class 4th Chapter 7 English Question 4.
How many tickets did the father buy? Also tell why?
पिता ने कितने टिकट खरीदे? क्यों खरीदे, यह भी बतायें?
Answer:
The father bought three tickets to enter the platform.
पिता ने रेलवे प्लेटफार्म में प्रवेश के लिए तीन टिकट खरीदे।
Class 4 Chapter 7 English Question 5.
Why did they stand at a distance from the track?
वे रास्ते से एक दूरी पर क्यों खड़े हुए?
Answer:
They stood at a distance from the track to wait for their uncle's train to stop.
वे रास्ते से एक दूरी पर अपने चाचा की रेलगाड़ी के रुकने, के इन्तजार में खड़े हुए।
B. Say whether the following statements are True or False.
बताएँ कि निम्न कथन सत्य हैं या असत्य हैं|
1. People were not standing in a queue. ( )
2. The TC was checking tickets. ( )
3. The train was late. ( )
4. The children bought biscuits. ( )
5. The coolies were in their uniform.( )
Answer:
1. False
2. True
3. False
4. False
5. True
C. Write who was/were doing these activities.
इन गतिविधियों को कौन कर रहे थे, लिखिए।
............ pushing carts.
............ selling poha, chips, etc.
............ buying books.
............ carrying luggage.
............ selling books and magazines.
............. checking tickets.
Answer:
The porters were
Many vendors were Some people were
The coolies were
The hawkers were
A TC was
Activity-II.
A. Fill in the blanks with missing letters.
रिक्त स्थानों को छूटे हुए अक्षर की वर्तनी को भरकर पूरा करें
(a) rec_ _ve.
(b) lug_age
(c) pas_enger
(d) dep_rt_re
Answer:
(a) receive
(b) luggage
(c) passenger
(d) departure
B. Arrange the following letters to form meaningful words.
निम्न अक्षरों को अर्थपूर्ण शब्द बनाने के लिए व्यवस्थित करें
(a) avriral
(b) dibustn
(c) bsles
(d) wgaon
Answer:
(a) arrival
(b) dustbin
(c) bless
(d) wagon
C. Write name for five vehicles. The first letter of each word is given below
पाँच वाहनों के नाम लिखें। प्रत्येक शब्द का पहला अक्षर नीचे दिया गया है
(a) b .........
(b) t .........
(c) b.......
(d) m...........
(e) c ........
Answer:
(a) bus
(b) train
(c) bicycle
(d) motorbike
(e) car
D. Write one word for the following group of words.
निम्न शब्दों के समूह के लिए एक शब्द लिखें
1. A person who sells fruits, biscuits, etc: v_---
2. A person who carries other passengers luggage : C----
3. People standing in a long line : q---
4. An instrument showing time c ---
Answer:
1. vendor
2. coolie
3. queue
4. clock
E. Arrange the following words given in the box according to their order in the dictionary. Write them in your note book.
बॉक्स में दिये गये निम्न शब्दों को, शब्दकोश में दिये उनके क्रम के अनुसार व्यवस्थित करें। इन्हें अपनी कॉपी में लिखें।
station, dustbin, eat, ticket, wagon, hawker, buy, train, magazine, green
Answer:
buy, dustbin, eat, green, hawker,magazine, station, ticket, train, wagon
Activity-III.
Study the following sentences
निम्न वाक्यों का अध्ययन करें
1. People were standing in a queue at the booking window.
2. The coolies were carrying passengers' luggage.
3. The booking clerk was issuing tickets to them.
In the above sentence we notice that the activities were taking place at a certain time in the past. In order to describe the activities taking place in the past we use the past continuous tense with help of was/were + V1 (ing) + ....
उपरोक्त वाक्यों में हम देखते हैं कि गतिविधियाँ भूतकाल में एक निश्चित समय पर घटित हो रही थीं। भूतकाल में हो रही गतिविधियों को दर्शाने के लिए हम was/were + V1(ing) + .... की मदद से Past Continuous tense का प्रयोग करते हैं।
1. He was sitting in the room (Affirmative)
Sentence pattern :
S+ was/were + V1(ing) + object ...........
2. He was not sitting in the room (Negative)
Sentence pattern : S+ was/were + not + V1 (ing) object + .............
3. Was he sitting in the room (Interrogative)?
Sentence pattern: Was/Were + sub + V1 (ing) object + .............?
A. Rewrite the sentences according to the directions given in the brackets.
कोष्ठक में दिये गये निर्देशों के अनुसार इन वाक्यों को पुनः लिखें
1. (a) He was singing a song. (Affirmative)
(b) ................ (Negative)
(c) ............. (Interrogative)
2. (a) Children were playing in the garden. (Affirmative)
(b) ...... (Negative) (Interrogative)
3. (a) .............. (Affirmative)
(b) I was not doing my home work. (Negative)
(c) .......... (Affirmative)
4. (a) .................. (Interrogative)
(b) ........................ (Negative)
(c) Were the children quarrelling? (Interrogative)
5. (a) .............. (Affirmative)
(b) The cattle were not grazing in the field.
.............. (Negative)
.............. (Interrogative)
Answers :
1. (b) He was not singing a song.
(c) Was he singing a song?
2. (b) Children were not playing in the garden.
(c) Were children playing in the garden?
3. (a) I was doing my home work.
(c) Was I doing my home work?
4. (a) The children were quarrelling.
(b) The children were not quarrelling.
5. (a) The cattle were grazing in the field.
(c) Were the cattle grazing in the field?
B. Arrange the words in correct order to make a meaningful sentence.
एक अर्थपूर्ण वाक्य बनाने के लिए, शब्दों को सही क्रम में व्यवस्थित करें
(a) drinking tea/We/were/at 7.00 a.m.
(b) The boys/a noise/were/in the class/ making.
(c) was teaching/The teacher/ English/in the class.
(d) Were /playing/the children/kho-kho/in the ground?
(e) What/doing/you/were/when the phone rang?
Answer:
(a) We were drinking tea at 7.00 a.m.
(b) The boys were making a noise in the class.
(c) The teacher was teaching English in the class.
(d) Were the children playing kho-kho in the ground?
(e) What were you doing when the phone rang?
Activity-IV.
Ask each student to speak two sentences about the activities that he/she and the members of his/her family were doing in the evening yesterday.
प्रत्येक विद्यार्थी को उन गतिविधियों के बारे में जो उसने और उसके परिवार के सदस्यों ने बीते हए दिन की सायंकाल को की, के बारे में दो वाक्य बोलने के लिए कहें।
(He/She may take help of the words given in the brackets.) वह कोष्ठक में दिए गए शब्दों की मदद ले सकता है।
I was doing my homework. My mother ....... (cook) food. My sister ............... (play) ............. My father.............(watch) T.V. My grandmother............... (sing) hymns. Our servant...............arranging things in the drawing room. Answer: I was doing my homework. My mother was cooking food. My sister was playing with toys. My father was watching T.V. My grandmother was singing hymns. Our servant was arranging things in the drawing room.
Activity-V.
Write a paragraph about the activities that were taking place in your school yesterday when you reached there. You may use the words given in the box below.
कल आपके स्कूल में जो गतिविधियाँ घटित हो रही थीं, जब आप वहाँ पहुँचे, के बारे में एक पैराग्राफ लिखें। आप नीचे दिये गये बॉक्स के शब्दों का प्रयोग कर सकते हो।
teacher taking attendance, some boys standing at the gate, boys and girls saying prayer, the headmaster talking to the teachers, the peons cleaning the |room, some children playing, some children making a noise.
Answer:
I reached my school late yesterday. The teacher was taking attendance. Some boys who were late, were standing at the gate. The boys and girls were saying prayer. The headmaster was talking to the teachers. The peons were cleaning the rooms. Some children were playing while some were making a noise.
मैं कल मेरे विद्यालय में देरी से पहुँचा। अध्यापक उपस्थिति दर्ज कर रहे थे। कुछ लड़के जो देर से | आये थे, मुख्य दरवाजे पर खडे थे। लड़के तथा लड़कियाँ प्रार्थना कर रहे थे। प्रधानाध्यापक अध्यापकों से बातें कर रहे थे। चपरासी कमरों को साफ कर रहे थे। कुछ बच्चे खेल रहे थे जबकि कुछ शोरगुल कर रहे थे।
Look at the given picture and write 5 sentences about it,
दी गई तस्वीर को ध्यानपूर्वक देखें तथा इसके बारे में 5 वाक्य लिखें
Answer:
1. There are two girls and a boy.
2. They are playing with baby animals.
3. There are two parrots, one puppy, one hare and one tortoise.
4. The puppy is running.
5. They are in happy mood.
Seen Passages.
Passage 1.
Last Thursday, Riti and Tarun went to the railway station to receive their uncle. They went there with their father. Their father bought three platform tickets. They saw that people were standing in a queue at the ticket window to buy tickets. The booking clerk was issuing tickets to them. Their father entered the platform with both of them. They saw many coolies in their uniform. The coolies were carrying the passengers' luggage. There was a TC (ticket-collector) too. He was checking tickets. There were many vendors too. They were selling poha, samosa, chips, fruits, biscuits, popcorn, sandwich and sweets.
Questions : 1-2. Answer the following questions in English.
1. Why did Riti and Tarun go to the railway station?
2. What were the coolies doing there?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. रिति तथा तरुण के पिता ने कितने टिकट . खरीदे?
4. विक्रेता क्या-क्या बेच रहे थे?
5. उपर्युक्त passage में से 'सामान' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें।
6. उपर्युक्त passage में से 'sell' का विलोम (opposite) शब्द लिखें।
Answers :
1. Riti and Tarun went to the railway station to receive their uncle.
2. The coolies were carrying the passengers' luggage.
3. रिति तथा तरुण के पिता ने तीन टिकट खरीदे।
4. विक्रेता पोहा, समोसे, चिप्स, फल, बिस्किट्स, पोपकोर्न, सैंडविच तथा मिठाइयाँ बेच रहे थे।
5. luggage
6. buy
Passage 2.
They saw a big clock there. It was 1.00 p.m. by the clock. There was a book shop also. Some people were buying books and magazines of their interests. There was a man there with two flags in his hand-one was red and the other was green. The father told them that the man was the guard. They saw a train coming. It had a diesel engine and twenty coaches. The train departed after five minutes. They saw hawkers who were selling newspapers and magazines.
Questions: 1-2. Answer the following questions in English
1. What was the time by the clock?
2. When did the train depart from the platform?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. कुछ लोग वहाँ पर क्या खरीद रहे थे?
4. उस व्यक्ति के दोनों हाथों में किस-किस रंग के झण्डे थे?
5. उपर्युक्त Passage में 'फेरीवाले' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें।
6. 'Magazines' का हिन्दी शब्द दें।
Answers :
1. It was 1.00 p.m. by the clock.
2. The train departed after five minutes from the platform.
3. कुछ लोग वहाँ पर अपनी रुचि की किताबें तथा पत्रिकाएँ खरीद रहे थे।
4. उस व्यक्ति के एक हाथ में लाल रंग का तथा दूसरे हाथ में हरे रंग का झण्डा था।
5. hawkers
6. पत्रिकाएँ
Passage : 3.
The porters were pushing carts near the goods train. Riti asked Tarun, "Are these coaches?" Tarun said to her, “These are wagons." Suddenly they heard a long whistle of the train. They stood at a distance from the track and waited for their uncle's train to stop. The train arrived on time. They saw their uncle and received him with joy. They touched their uncle's feet and the uncle blessed them. He also gave them chocolates. The father also blessed the uncle. They all set out for home happily. The children enjoyed a lot at the railway station.
Questions : 1-2. Answer the following questions in English --
संजीव आल इन वन
1. What were the porters doing?
2. What did the uncle give them?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. अचानक उन्होंने क्या सुना?
4. बच्चों ने काफी आनन्द कहाँ पर किया?
5. उपर्युक्त passage में से 'चाचा' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें।
6. उपर्युक्त passage में प्रयुक्त की गई लाइन
"The train arrived on time" का हिन्दी अनुवाद दें।
Answers:
1. The porters were pushing carts near the goods train.
2. The uncle gave them chocolates.
3. अचानक उन्होंने रेलगाडी की एक लम्बी सीटी की आवाज सुनी।
4. बच्चों ने रेलवे स्टेशन पर काफी आनन्द किया।
5. uncle
6. 'रेलगाडी सही समय पर आई।
Last Thursday ............ ................. passengers' luggage. (Pages 101-102)
कठिन शब्दार्थ-last (लास्ट्) = पिछला। Thursday (थज्डे) = गुरुवार। went (वेङट्) = गया। receive (रि 'सीव्) = स्वागत करना, लेना। uncle (अंकल) = चाचा। three (थ्री) = तीन। platform (प्लैटफॉम्) = रेलवे स्टेशन का प्लेटफार्म । standing (स्टैन्डिङ्) = खड़े हुए। queue (क्यू) = कतार, लाइन, पंक्ति । window (विन्डो) = खिड़की। buy (बाइ) = खरीदना। clerk (क्लाक्) = लिपिक, क्लर्क। issuing (इस्यूइङ्) = जारी करते हुए। ticket (टिकिट) = टिकट । entered (एनट(२)ड्) = प्रवेश किया, प्रवेश पाया। uniform (यूनिफॉम्) = वरदी। carrying (कैरिइंग) = ले जाते हुए। passengers (पैसिन्जज) = यात्री, मुसाफिर । luggage (लगिज्) = सामान।।
हिन्दी अनुवाद-पिछले गुरुवार को, रिति तथा तरुण अपने चाचा का स्वागत करने (लेने) के लिए | रेलवे स्टेशन गये। वे वहाँ पर अपने पिता के साथ गये। उनके पिता ने तीन प्लेटफार्म टिकट खरीदे। उन्होंने | देखा कि लोग टिकट खिड़की से टिकट खरीदने के लिए एक कतार में खड़े हुए थे। टिकट क्लर्क उन्हें टिकट जारी कर रहा था। उनके पिता ने, उन दोनों के साथ प्लेटफार्म में प्रवेश किया। उन्होंने बहुत सारे कुलियों को उनकी वरदी में देखा। कुली यात्रियों का सामान ले जा रहे थे।
There was .................departure of trains. (Page 102)
कठिन शब्दार्थ-too (टू) = भी। checking (चेकिङग्) = जाँचते हुए। vendors (वेनड्ज) = | विक्रेता। threw (श्रीयु) = फेंका। wrappers (रैपर्ज) = लपेटने के कागज। dustbin (डबिन्) = कूड़ादान । pick (पिक्) = बीनना, चुनना । some (सम्) = कुछ। bags (बेग्स्) = बैग, थैले । drop | (ड्रॉप) = गिराना। listened (लिसन्ड्) = सुना। announcements (अनाउन्समन्ट्स्) = घोषणाएँ। | arrival (अराइवल) = पहुँच । departure (डि 'पाच(र)) = रवानगी।
हिन्दी अनुवाद-वहाँ पर एक टिकट एकत्रित करने वाला भी था। वह टिकट जाँच रहा था। वहाँ| पर अनेक विक्रेता भी थे। वे पोहा, समोसा, चिप्स, फल, बिस्किट्स, पोपकॉर्न, सैंडविच तथा मिठाइयाँ बेच रहे थे। उनके पिता ने बच्चों के लिए चिप्स का एक पैकेट तथा कुछ पोपकॉर्न खरीदे। वे उन्हें खाते हुए घूमते रहे। उन्होंने लपेटने के कागजों को कूड़ादान में फेंक दिया। तरुन ने फर्श से कुछ प्लास्टिक थैलियाँ भी उठाईं तथा उन्हें कूड़ादान में फेंक दिया। उन्होंने रेलगाड़ियों के आगमन तथा रवानगी की घोषणाएँ भी सुनीं।
They saw ............are wagons." (Page 102)
कठिन शब्दार्थ-clock (क्लॉक्) = घड़ी। magazines (मैग'जीन्स्) = पत्रिकाएँ। flags (फ्लैग्स्) = झण्डे । that (देट्) = कि। guard (गाड) = गार्ड। coaches (कोच) = यात्रियों के बैठने के डिब्बे | hawkers (हॉर्ज) = फेरीवाले। porters (पॉटर्ज) = कुली। goods train (गुड्स ट्रेन्) = मालगाड़ी | wagons (वैगन्ज्) = मालगाड़ी के डिब्बे।
हिन्दी अनुवाद-उन्होंने वहाँ पर एक बड़ी घड़ी देखी। घड़ी के अनुसार दोपहर के एक बजा था। वहाँ पर किताबों की एक दुकान भी थी। कुछ लोग अपनी रुचि के अनुसार किताबें तथा पत्रिकाएँ खरीद | रहे थे। वहाँ पर एक व्यक्ति था, उसके पास दो झण्डे थे, एक हाथ में लाल रंग का तथा दूसरे हाथ में हरे रंग का था। पिता ने उन्हें बताया कि वह व्यक्ति गार्ड था। उन्होंने एक रेलगाड़ी आते हुए देखी। इसमें डीजल का इंजन था तथा यात्रियों के बैठने के 20 डिब्बे थे। वह रेलगाड़ी पाँच मिनट बाद रवाना हो गई। उन्होंने फेरीवालों को देखा जो अखबार तथा पत्रिकाएँ बेच रहे थे। कुली ठेलों को मालगाड़ी के पास धकेल रहे थे। रिति ने तरुण से पूछा, "क्या ये यात्रियों के बैठने के | डिब्बे हैं?" तरुण ने उसे कहा, "ये मालगाड़ी के डिब्बे हैं।"
Suddenly they.............. railway station. (Pages 102-103)
कठिन शब्दार्थ-suddenly (सन्लि ) = अचानक, एकाएक। heard (हड्) = सुना। long (लॉङ्) = लंबा, लंबी। whistle (विस्ल) = सीटी। distance (डिस्टन्स्) = दूरी। track (ट्रेक्) = रास्ता। waited (वेटिड्) = इन्तजार किया। stop (स्टॉप) = रुकना। joy (जॉइ) = हर्ष, खुशी। feet (फीट) = पैर। blessed (ब्लेसिड्) = सौभाग्यशाली, आशीर्वाद दिया। gave (गेव्) = दिया। set out (सेट् आउट) = रवाना होना।
हिन्दी अनुवाद-अचानक उन्होंने रेलगाड़ी की एक लम्बी सीटी की आवाज सुनी। वे रास्ते से कुछ दूरी पर खड़े हो गये तथा उनके चाचा की रेलगाड़ी के ठहरने का इन्तजार किया। रेलगाड़ी सही समय पर आई। उन्होंने उनके चाचा को देखा तथा हर्ष से उनका स्वागत किया। उन्होंने उनके चाचा के चरण स्पर्श किये तथा चाचा ने उन्हें आशीर्वाद दिया। उसने उनको चॉकलेट्स भी दिये। पिता ने भी चाचा को आशीर्वाद | दिया। वे खुशी-खुशी से घर के लिए रवाना हो गये। बच्चों ने रेलवे स्टेशन पर काफी आनन्द किया।