Rajasthan Board RBSE Solutions for Class 4 English Let's Learn English Chapter 12 Be Kind to Animals Textbook Exercise Questions and Answers.
The questions presented in the RBSE Solutions for Class 4 English are solved in a detailed manner. Get the accurate RBSE Solutions for Class 4 all subjects will help students to have a deeper understanding of the concepts.
Discuss (चर्चा करें)
Question 1.
What animals do you have in your house?
आपके घर में आपके पास कौनसे जानवर हैं?
Answer:
I have two cows, two goats and a parrot in my house.
मेरे घर में दो गाय, दो बकरी तथा एक तोता है।
Question 2.
How do you treat them?
आप उनके साथ कैसा व्यवहार करते हैं?
Answer:
I treat them kindly.
मैं उनके साथ दयालुतापूर्वक व्यवहार करता हूँ।
Question 3.
Which birds do you see in your house and around you daily?
अपने घर में तथा अपने आस-पास में आप कौनसे पक्षी प्रतिदिन देखते हो?
Answer:
I see pigeons, crows, parrots, sparrows etc. daily in and around my house...
मैं कबूतर, कौवे, तोते, गोरैया आदि पक्षियों को अपने घर तथा आस-पास में प्रतिदिन देखता हूँ।
Question 4.
How should we treat them?
हमें उनके साथ कैसा व्यवहार करना चाहिए?
Answer:
We should treat them kindly.
हमें उनके साथ दयालुतापूर्वक व्यवहार करना चाहिए।
Activity-I.
A. Tick T or F for true or false statements :
सत्य या असत्य कथनों के लिए T या F के निशान लगायें -
1. The bird was in the bush. (T/F)
2. Mother did not like Jaya's catching of the bird. (T/F)
3. The bird was hurt. (T/F)
4. The children wanted to put the bird in a cage. (T/F)
5. Mother wanted her children to free the bird. (T/F)
6. We should be kind to bird's and animals. (T/F)
7. The mother allowed the children to play with the bird. (T/F)
Answer:
1. True
2. True
3. False
4. True
5. True
6 True
7. False
B. Complete the following sentences:
निम्न वाक्यों को पूर्ण करें
1. Sushil said that it was not cruel because they .........
2. Sushil would cry for fear .........
3. The boys at school were .........
4. Animals also feel .........
5. As birds are weak you .......
Answer:
1. ...... would give it milk to drink and bread to eat.
2. ...... if a big giant took him away from his mother.
3. ...... in great fun yesterday.
4. ...... as we do.
5. ...... tease them.
C. Answer the questions briefly:
प्रश्नों के संक्षिप्त में उत्तर देवें
Question 1.
Who caught the bird?
पक्षी को किसने पकड़ा?
Answer:
Jaya caught the bird.
जया ने पक्षी को पकड़ा
Question 2.
What did the children want to do with the bird?
बच्चे पक्षी के साथ क्या करना चाहते थे?
Answer:
The children wanted to play with the bird.
बच्चे पक्षी के साथ खेलना चाहते थे।
Question 3.
Who had the bird?
पक्षी किसके पास था?
Answer:
Sushil had the bird.
पक्षी सुशील के पास था।
Question 4.
What advice did their mother give them?
उनकी माँ ने उन्हें क्या सलाह दी?
Answer:
Their mother advised them to put the bird back in its nest.
उनकी माँ ने उन्हें पक्षी को वापिस उसके घोंसले में रखन की सलाह दी।
Question 5.
Why should we be kind to little birds and animals?
हमें छोटे पक्षियों तथा जानवरों के प्रति दयालु क्यों होना चाहिए?
Answer:
We should he kind to little birds and animals because they have feelings as we do.
हमें छोटे पक्षियों तथा जानवरों के प्रति दयालु होना चाहिए क्योंकि वे हमारी जैसी भावनाएँ रखते हैं।
Question 6.
What did the children promise to their mother?
बच्चों ने अपनी माँ से क्या वादा किया?
Answer:
The childrur promised to their mother that they would always be kind to birds and animals, and not tease them.
बच्चों ने अपनी माँ से वादा किया कि वे हमेशा पक्षियों तथा जानवरों के प्रति दयालु रहेंगे और उन्हें परेशान नहीं करेंगे।
D. Tick the correct answer:
सही उत्तर के निशान लगायें
Mother is ...............
(a) kind to her children only. ( )
(b) kind to animals and birds. ( )
(c) unkind to puppies... ( )
(d) unkind to dogs and cats. ( )
Answer:
(b) kind to animals and birds.
Activity-II.
A. Fill in the blanks with the words given in brackets
कोष्ठक में दिए गए शब्दों से रिक्त स्थानों की पूर्ति करें
cruel, hurt, gently, pretty, pleasure
1. She looks very........ in her new frock.
2. The king was very.........
3. She touched the bird...
4. It is a..............to meet you.
5. We should not ...................animals.
Answer:
1. pretty
2. cruel
3. gently
4. pleasure
5. hurt
B. Write one word for the following group of words :
निम्न शब्दों के समूह के लिए एक शब्द fa
1. A place for birds to live in: ................
2. An iron or wooden frame to keep an animal or a bird in: C...
3. The young one of a dog : p...........
4. Take hold of something: C.........
Answer:
1. nest
2. cage
3. puppy
4. catch
C. Match the words in column A with its opposites in column B
कॉलम A के शब्दों का मिलान कॉलम B में उनके विलोम से करें
A |
B |
kind |
found |
Answer:
kind - cruel
live - die
lost - found
loose - tight
small - big
weak - strong
Activity-III
A. Write the full form of -
निम्न के पूर्ण रूप लिखें
1. We've : ...........
2. We'll : ...........
3. Didn't: ..............
4. Don't : .............
5. Isn't: ...
Answer:
1. We have
2. We shall
3. Did not
4. Do not
5. Is not
B. Study the following sentences and understand how the underlined word has been used.
निम्न प्रकारों का अध्ययन करें तथा समझें कि किस प्रकार से रेखांकित शब्दों का प्रयोग किया गया है
1. You must wear woollen clothes to keep warm.
2. You must go for a regular walk to lose weight
3. We must pay the taxes in time.
4. You must be kind to birds and animals.
उपरोक्त वाक्यों में 'must' का प्रयोग आवश्यकता/ विवशता/कानूनी बाध्यता को दर्शाने के लिए किया गया है। इसे मॉडल कहा जाता है। 'must' का नकारात्मक 'must not' होता है जिसका तात्पर्य | निषेध होता है।
C. Make sentences using 'must'.
'Must' का प्रयोग करते हुए वाक्यों को बनाएँ।
For example : respect / our elders
• We must respect our elders.
1. Be nice to other.
2. Help the poor.
3. Care for the sick.
4. Look after our old parents.
5. Work hard to pass the examination.
6. Take exercise to keep fit and healthy.
Answer:
1. We must be nice to other.
2. We must help the poor.
3. We must care for the sick.
4. We must look after our old parents.
5. We must work hard to pass the examination.
6. We must take exercise to keep fit and healthy.
C. Fill in the blanks with 'must' or 'must not.
रिक्त स्थानों को 'must' या 'must not' से भरकर पूर्ति करें
1. We. ...get up early in the morning.
2. You.........waste time.
3. We.........obey our parents.
4. People.........keep the streets clean.
5. We......throw plastic bags on the road.
6. We.........follow the rules of the road.
Answer:
1. must
2. must not
3. must
4. must
5. must not
6. must
D. Study the following sentences.
निम्न वाक्यों का अध्ययन करें
1. We will put it in a cage.
2. We will play with it.
3. We will give it milk to drink and bread to eat.
4. I will play with you.
5. I will help you if you like.
उपरोक्त वाक्यों में इरादा/स्वेच्छा आदि को भविष्य के समय में दर्शाने के लिए 'will' का प्रयोग किया
Make sentences using 'will' --
'will' का प्रयोग करते हुए वाक्य बनाइये --
For example: buy toys tomorrow
We / I will buy toys tomorrow.
1. play cricket /next month.
2. go on a picnic /next Sunday.
3. help you with money/if you need.
4. eat toffees and biscuits.
5. buy new books/next year.
Answer:
1. We will play cricket next month.
2. We will go on a picnic next Sunday.
3. I will help you with money if you need.
4. We will eat toffees and biscuits.
5. I will buy new books next year.
Activity-IV
A. First the students will listen to the words pronounced by the teacher. And then they will pronounce them together.
सबसे पहले विद्यार्थी अध्यापक के द्वारा शब्दों के किए गए उच्चारण को ध्यानपूर्वक सुनेंगे और उसके बाद वे साथ-साथ उनका उच्चारण करेंगे।
Answer:
B. From the list given below add the words of the similar sound to the group and then speak
नीचे दी गई सूची से समान ध्वनि वाले शब्दों को समूह में जोड़ें और इसके बाद बोलें
1. bird, shirt
2. night, light
3. nest, rest
4. die, buy
5. play, day
6. look, book
curd, hurt, learnt, took, cook, full, guest, test, best, bye, tie, lie, say, may, away, ray, tight, fight, sight
Answer:
1. curd, hurt, learnt
2. tight, fight, sight
3. guest, test, best
4. bye, tie, lie
5. say, may, away, say
6. took, cook, full
Activity-V.
I have a pet dog in my house. The dog is very faithful to me. It looks after my house day and night. I give it milk to drink and bread to eat. I don't beat it. I give it a place to live in. I look after it well. I try my best to make it comfortable and safe. A. Now read the above paragraph and write a similar paragraph by changing the first person pronoun into the third person pronoun wherever required.
उपरोक्त अनुच्छेद को पढ़ें तथा जहाँ कहीं आवश्यकता हो, प्रथम व्यक्ति के स्थान पर तृतीय व्यक्ति का बदलाव करते हुए इसी के समान एक अनुच्छेद लिखें।
Answer:
Kapil has a pet dog in his house. The dog is very faithful to him. It looks after his house day and night. He gives it milk to drink and bread to eat. He does not beat it. He gives it a place to live in. He looks after it well. He tries his best to make it comfortable and safe.
B. Now replace the first person by a name and rewrite the paragraph. Begin it like this.
अब प्रथम व्यक्ति को एक नाम से बदलें तथा इस अनुच्छेद को पुनः लिखें। इसकी शुरुआत इस प्रकार से करें
Anita has a ......
Answer:
Anita has a pet dog in her house. The dog is very faithful to her. It looks after her house day and night. She gives it milk to drink and bread to eat. She does not beat it. She gives it a place to live in. She looks after it well. She tries her best to make it comfortable and safe.
C. Write three sentences each using 'must' and 'must not' which show your kindness to birds and animals.
प्रत्येक में 'must' तथा 'must not' का प्रयोग करते हुए तीन-तीन वाक्यों को लिखें जो पक्षियों तथा जानवरों के प्रति आपकी दयालुता दर्शाते हों।
For example :
We must give them food to eat.
1. We..................... water to drink.
2. ............make them comfortable.
3. .... be kind to them.
Answer:
1. We must give them water to drink
2. We must make them comfortable.
3. We must be kind to them.
For example :
We must not beat them.
1. We .................. kill them for sport.
2. We ....................... tease...........
3. We ................ cruel to them.
Answer:
1. We must not kill them for sport.
2. We must not tease them.
3. We must not be cruel to them.
Seen Passages
Passage 1.
Sushil : (running up to his mother)
Look! Mother, look what we've found. Isn't it a pretty little bird?
Mother: Poor little thing! Where did you get it?
Sushil : There's a bird's nest in that big bush, over there. Jaya took the bird out of the nest and gave it to me.
Mother : Jaya, you mustn't do that. It's cruel to take a young bird out of its nest.
Jaya : I didn't hurt it, Mother. I took it so gently.
Mother: Don't hold it tight like that, Sushil. The poor little thing will die, if you press it.
Questions : 1-2. Answer the following questions in English
1. Who ran up to his mother?
2. Who took the bird out of the nest?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. छोटे पक्षी को कहाँ से प्राप्त किया गया?
4. माँ के अनुसार, क्या निर्दयता है?
5. उपर्युक्त passage में प्रयुक्त किए गए 'bush' का हिन्दी अर्थ लिखें।
6. उपर्युक्त passage में से 'small' का विलोम (opposite) शब्द लिखें।
Answers :
1. Sushil ran up to his mother.
2. Jaya took the bird out of the nest.
3. छोटे पक्षी को एक बड़ी झाड़ी में एक पक्षी के घोंसले से प्राप्त किया गया।
4. माँ के अनुसार, कम उम्र के पक्षी को उसके घोंसले से बाहर निकालना निर्दयता है।
5. झाड़ी
6. big
Passage 2.
Mother : What will you do with it?
Sushil : We'll put it in a cage, for we'll play with It.
Mother : No, you must put it back in its nest. It would be cruel to play with a little bird.
Sushil : Why would it be cruel? We'll give it milk to drink and bread to eat.
Mother : How would you feel if a big giant takes you away from me?
Sushil : I would almost cry for fear.
Mother : Well, that's what the little bird felt when you took it away from its mother-bird.
Questions : 1-2. Answer the following questions in English
1. Why did they want to put the birdin a cage?
2. What would they like to give it?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए3. माँ ने बच्चों को उस पक्षी के बारे में क्या सलाह दी?
4. उन्होंने उस छोटे पक्षी को किससे अलग किया?
5. उपर्युक्त passage में से 'दूध' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें।
6. उपर्युक्त passage में से 'kind' का विलोम (opposite) शब्द लिखें।
Answers:
1. They wanted to put the bird in a cage for playing with it.
2. They would like to give it milk to drink and bread to eat.
3. माँ ने बच्चों को उस पक्षी को वापिस घोंसले में रखने की सलाह दी।
4. उन्होंने उस छोटे पक्षी को उसकी माँ से अलग किया।
5. milk
6. cruel
Passage 3.
Sushil : But some of the boys at school had great fun yesterday. They caught a puppy and tied a stone to its tail. Then one of the boys beat it. It ran down the street yelping.
Mother: What cruel boys! Now listen carefully children. You must be kind to all birds and animals. You must never be cruel to them. They have feelings as you do. You are strong but they are weak. You don't tease a bull in the street because it is stronger than you. But you tease little birds, dogs and cats because they are weak and helpless.
Questions : 1-2. Answer the following questions in English
1. Who caught a puppy and tied a stone to its tail?
2. What did the puppy do after being beaten up?
3-4. निम्न प्रश्नों के उत्तर हिन्दी में दीजिए
3. माँ ने बच्चों को पक्षियों तथा जानवरों के प्रति कैसा व्यवहार करने की सलाह दी?
4. माँ के अनुसार साँड तथा छोटे पक्षियों में क्या अन्तर है?
5. उपर्युक्त passage में से 'गली' के लिए प्रयुक्त शब्द लिखें।
6. उपर्युक्त passage में से 'child' का बहुवचन (plural) शब्द लिखें।
Answers :
1. Some of the boys at school caught a puppy and tied a stone to its tail.
2. After being beaten up, the puppy ran down the street yelping.
3. माँ ने बच्चों को पक्षियों तथा जानवरों के प्रति दयालु होने की सलाह दी।
4. माँ के अनुसार साँड ताकतवर होता है जबकि छोटे पक्षी कमजोर होते हैं।
5. street
6. children
Sushil : running up to................. do with it. (Pages 87-88)
कठिन शब्दार्थ-pretty (प्रिटि) = आकर्षक, सुन्दर। little (लिट्ल) = छोटा। bird (बड्) = पक्षी, चिड़िया। poor (पॉ(र)) = बेचारा । treat (ट्रीट) = व्यवहार करना। get (गेट) = प्राप्त करना। nest (नेस्ट) = घोंसला। big (बिग) = बड़ा, बड़ी। bush (बुश) = झाड़ी। cruel (क्रूअल्) = क्रूर, | निर्दय । hurt (ह) = चोट पहुँचाना। gently (जेट्ल) = धीरे से, सावधानीपूर्वक। hold (होल्ड्) = थामना, पकड़ना। die (डाइ) = मरना । press (प्रेस्) = दबाना।
हिन्दी अनुवादसुशील : (अपनी माँ की तरफ दौड़ता हुआ) देखो! माँ, देखो हमें क्या मिला है। क्या यह एक छोटी | सुन्दर चिड़िया नहीं है?
माँ : बेचारी छोटी सी चीज! आपने इसे कहाँ से प्राप्त किया?
सुशील : उस बड़ी झाड़ी में एक पक्षी का घोंसला है, वहाँ ऊपर। जया ने घोंसले से इस पक्षी को |
बाहर निकाला तथा इसे मुझे दे दिया।
माँ : जया, आपको ऐसा नहीं करना चाहिए। एक कम उम्र के पक्षी को उसके घोंसले से बाहर निकालना निर्दयता है।
जया : मैंने इसे चोट नहीं पहुंचाई, माँ। मैंने इसे बहुत सावधानीपूर्वक लिया।
माँ : इसे इस प्रकार से कसकर मत पकड़ो, सुशील। बेचारी छोटी सी चीज मर जायेगी 'अगर | आप इसको दबाओगे। तुम इसका क्या करोगे?
Sushil : We'll put it ................ street yelping. (Page 88)
कठिन शब्दार्थ-put (पुट्) = रखना । cage (केज्) = पशु या पक्षी का पिंजरा । play (प्ले) = खेलना । milk (मिल्क्) = दूध । bread (ब्रेड्) = डबलरोटी, ब्रेड| giant (जाइअन्ट्) = राक्षस । takes (टेक्स्) = ले जाता है। away (अवे) = दूर । cry ('क्राई) = चिल्लाना । fear (फिअ(२)) = भय, डर। fun (फन्) = जी बहलाने वाला, आनन्दपूर्ण | puppy (पपि) = पिल्ला। tied (टाइड्) = बाँधा । stone (स्टोन्) = पत्थर । tail (टेल) = Jछ, दुम। beat (बीट) = पीटना, मारना । street (स्ट्रीट) = मार्ग, गली। yelping (येल्पिङ्) = चिल्लाते हुए।
हिन्दी अनुवाद:
सशील : हम इसे एक पिंजरे में रखेंगे. क्योंकि हम इसके साथ खेलेंगे।
माँ : नहीं, आपको इसे वापिस इसके घोंसले में रखना चाहिए। एक छोटे पक्षी के साथ खेलना निर्दयता होगी।
सुशील : यह निर्दयता क्यों होगी? हम इसे पीने के लिए दूध तथा खाने के लिए ब्रेड देंगे। माँ आप कैसा महसूस करोगे अगर आपको मुझसे दूर एक बड़ा राक्षस ले जाये?
सशील : मैं करीब-करीब भय से चिल्लाऊँगा।
माँ : ठीक, यही है जो इस छोटे पक्षी ने महसूस किया जब आप इसे इसकी माँ के घोंसले से लाये।
सुशील : लेकिन कल स्कूल में कुछ लड़कों ने बहुत आनन्द किया। उन्होंने एक पिल्ले को पकड़ा तथा उसकी पूंछ से एक पत्थर बाँधा। फिर उनमें से एक लड़के ने उसे पीटा। वह चिल्लाता हुआ नीचे गली में चला गया।
Mother: What cruel ............... and animals. (Pages 88-89)
कठिन शब्दार्थ-listen (लिस्न्) = सुनना । carefully (केअफलि) = ध्यानपूर्वक, सावधानी से। | kind (काइन्ड्) = परोपकारी, दयालु । animals (एनिम्ल्ज् ) = जानवर। feelings (फिलिंग्ज) = अहसास, भावना। weak (वीक्) = कमजोर । strong (स्ट्रोंग) = ताकतवर, बलवान, मजबूत । tease (टीज्) = चिढ़ाना, छेड़ना, तंग या परेशान करना) bull (बुल) = साँड। know (नो) = जानना। | promise (प्रॉमिस्) = वचन देना, वादा करना।
हिन्दी अनुवाद:
माँ : कितने निर्दयी बच्चे! बच्चों अब ध्यानपूर्वक सुनें। आपको सभी पक्षियों तथा जानवरों के प्रति दयालु होना चाहिए। आपको उनके प्रति कभी भी क्रूर नहीं होना चाहिए। उनकी आप जैसी भावनाएँ होती हैं। तुम ताकतवर हो लेकिन वे कमजोर हैं। तुम गली में किसी साँड को तंग नहीं करते हो क्योंकि वह तुमसे ज्यादा ताकतवर है। लेकिन तुम छोटे पक्षियों, कुत्तों और बिल्लियों को परेशान करते हो क्योंकि वे कमजोर तथा असहाय हैं। क्या किसी कमजोर की भावनाओं को चोट पहँचाना निर्दयता नहीं है?
सशील : हाँ, यह है। अब हमने जाना कि हमें जानवरों तथा पक्षियों के प्रति दयालु होना चाहिए।
माँ : तो फिर क्या आप दोनों वादा करते हो कि आप हमेशा पक्षियों तथा जानवरों के प्रति दयालु रहोगे, और उन्हें परेशान नहीं करोगे।
दोनों : हाँ, हम ऐसा ही करेंगे। माँ, हम हमारे मित्रों को भी पक्षियों तथा जानवरों के प्रति दयालु होने के लिए कहेंगे।