RBSE Solutions for Class 7 Sanskrit Chapter 15 डॉ. ए.पी.जे. अब्दुलकलामः

RBSE Solutions for Class 7 Sanskrit

Rajasthan Board RBSE Class 7 Sanskrit Chapter 15 डॉ. ए.पी.जे. अब्दुलकलामः

RBSE Class 7 Sanskrit डॉ. ए.पी.जे. अब्दुलकलामः पाठ्य-पुस्तक के प्रश्नोत्तर

प्रश्न 1.
निम्नलिखितपदानाम् उच्चारणं कुरुत –
अपरस्मिन्, तत्पश्चात्, वृत्तान्तम्, श्रावितवान्, उपविश्य, पूर्वापेक्षया, भाग्याधीनम्।
उत्तरम्:
[नोट-उपर्युक्त शब्दों का शुद्ध उच्चारण अपने अध्यापकजी की सहायता से कीजिए।]

प्रश्न 2.
निम्नलिखितप्रश्नान् एकवाक्येन उत्तरत –
(क) बाल्यकालात् एव मेधावी कः आसीत् ?
उत्तरम:
बाल्यकालात् एव मेधावी कलामः आसीत्।

(ख) सर्वे शिक्षकाः कं स्त्रिान्ति स्म ?
उत्तरम्:
सर्वे शिक्षकाः कलामं स्निह्यन्ति स्म।

(ग) रामकृष्णः अय्यरः कक्षायां किं पाठयति स्म ?
उत्तरम्:
रामकृष्णः अय्यरः कक्षायां गणितविषयं पाठयति स्म।

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(घ) कलामं विज्ञानविषयं कः पाठयति स्म ?
उत्तरम्:
कलामं विज्ञानविषयं पं. शिवसुब्रह्मण्यः अय्यरः पाठयति स्म।

(ङ) शिक्षकः कलामं कुत्र आहूय भोजनं कारितवान् ?
उत्तरम्:
शिक्षकः कलामं स्वगृहम् आहूय भोजनं कारितवान्।

(च) कदा विश्रामः न करणीयः ?
उत्तरम्:
स्वस्य प्रथमविजयात्परं विश्रामः न करणीयः।

प्रश्न 3.
रेखाङ्कितपदानि आधारिकृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत।
(क) परीक्षापरिणामे शतप्रतिशतम् अङ्कान् गणित विषये प्राप्तवान्।
(ख) शिक्षकः तं स्वेन सह पाकशालायाम् उपवेश्य भोजनं कारितवान्।
(ग) अस्माकं सर्वेषां समीपे समाना प्रतिभा नास्ति।
(घ) भवान् सूर्य इव प्रकाशमानः भवितुं इच्छति।
(ङ) श्येनः मेघानाम् उपरि उड्डीय वृष्टिजलात् स्वं रक्षति।
उत्तरम्:
प्रश्ननिर्माणम् –
(क) कदा शतप्रतिशतम् अङ्कान् गणितविषये प्राप्तवान् ?
(ख) शिक्षकः तं केन सह पाकशालायाम् उपवेश्य भोजनं कारितवान् ?
(ग) अस्माकं सर्वेषां समीपे का नास्ति ?
(घ) भवान् कीदृशः प्रकाशमानः भवितुं इच्छति ?
(ङ) श्येनः मेघानाम् उपरि उड्डीय कस्मात् स्वं रक्षति ?

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प्रश्न 4.
विभक्तिं वचनम् च लिखत।
उत्तरम्:
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योग्यता-विस्तारः

1. भारत के प्रमुख वैज्ञानिक –

1. आर्यभट्टः-अयं प्रसिद्धः वैज्ञानिकः। अस्य विशुद्धवैज्ञानिकरचनायाः नाम आर्यभटीयम् अस्ति।
(यह प्रसिद्ध वैज्ञानिक है। इनकी विशुद्ध वैज्ञानिक रचना का नाम ‘आर्यभटीयम्’ है।)

2. वराहमिहिर:-बृहत्संहिता अस्य प्रसिद्धा कृतिः। “वेदान् अधीत्य पञ्चाङ्गस्य परिवर्तनं विधेयम्” इति अस्य मतम् अस्ति।
(‘बृहत्संहिता’ इनकी प्रसिद्ध रचना है। “वेदों का अध्ययन करके पंचांग का परिवर्तन करना चाहिए”-यह इनका मत है।)

3. जगदीशचन्द्रवसुः-अयं हि कैस्टोग्राफनामकं यन्त्रम् आविष्कृतवान्। वृक्षेषु अपि स्पन्दनादिकं भवति इति एषः उद्घोषयत्।
(इन्होंने ‘कैस्टोग्राफ’ नामक यन्त्र का आविष्कार किया है। वृक्षों में भी स्पन्दन होता है, यह इन्होंने घोषित किया है।)

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4. प्रो. बीरबलसहानी:-वनस्पतेः जगतः विकासस्य तत्कालीनं भूगोलस्य वातावरणविषये आविष्कारं कृतवान्।
(इन्होंने वनस्पति जगत के विकास की तत्कालीन भूगोल के वातावरण के विषय में आविष्कार किया है।)

2. सन्धिं जानीम-(सन्धि को जानिए)
अयादिसन्धिः – ए, ओ, ऐ, औ वर्गों के (स्वरों के) आगे कोई भी स्वर (अ, इ, उ, ऋ, लु, ए, ओ, ऐ, औ) आने पर
ए – स्थाने = अय्
ओ – स्थाने = अय्
ऐ – स्थाने = अय्
औ – स्थाने = अय् आदेश होते हैं।।

उदाहरणानि:
ने + अनम् = नयनम्।
ने + अकः – नायकः।
भो + अनम् = भवनम्।
पौ + अकः = पावकः।

वृद्धि सन्धि:
अवर्ण के पश्चात् ए / ऐ दोनों में से कोई भी वर्ण होता है तो दोनों (अ + ए / अ + ऐ) वर्गों के स्थान पर ऐकार (ऐ) होता है तथा अवर्ण के पश्चात् ओ / औ दोनों में से कोई भी वर्ण होता है तो दोनों (ओ / अ + औ) वर्गों के स्थान पर औकार (औ) हो जाता है।
उत्तरम्:
सदा + एव = सदैव।
महा + औषधि = महौषधिः।
तण्डुल + ओदनम् = तण्डुलौदनम्।

RBSE Class 7 Sanskrit डॉ. ए.पी.जे. अन्य महत्त्वपूर्ण प्रश्नोत्तर

RBSE Class 7 Sanskrit डॉ. ए.पी.जे. वस्तुनिष्ठ प्रश्ना

प्रश्ना 1.
‘डॉ. ए.पी.जे. अब्दुलकलामः’ मूलतः आसीत्
(क) वैज्ञानिकः
(ख) कृषकः
(ग) शिक्षकः
(घ) धनिकः।
उत्तरम्:
(क) वैज्ञानिकः

प्रश्ना 2.
‘इति ज्ञात्वा तस्य शिक्षकः क्रुद्धः अभवत्’-रेखाङ्कितपदे प्रत्ययः अस्ति –
(क) ल्यप्
(ख) तव्य
(ग) क्त्वा
(घ) तुमुन्।
उत्तरम्:
(ग) क्त्वा

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प्रश्ना 3.
‘शिक्षकः तवृत्तान्तं …….. छात्रेभ्यः श्रावितवान्।’ समुचितं सर्वनामपदमस्ति –
(क) सर्वे
(ख) सर्वेभ्यः
(ग) सर्वेषाम्
(घ) सर्वाभ्यः।
उत्तरम्:
(ख) सर्वेभ्यः

प्रश्ना 4.
‘सः महान् विद्यार्थी भविष्यति।’ रेखाङ्कितपदस्य सन्धिविच्छेदं भवति –
(क) विद्य + आर्थी
(ख) विदा + यार्थी
(ग) विद्या + रथी
(घ) विद्या + अर्थी।
उत्तरम्:
(घ) विद्या + अर्थी।

कोष्ठकेभ्यः समुचितं पदं चित्वा रिक्त-स्थानानि पूरयत –

  1. बालकः स्वकक्षां त्यक्त्वा ………. गतः। (उपरि, बहिः, अपि)
  2. तत्पश्चात् कलामः ………….. विषयस्य कक्षा कदापि न त्यक्तवान्। (गणित, विज्ञान, संस्कृत)
  3. सर्वे …………….. तं स्निह्यन्ति स्म। (शिक्षकः, शिक्षके, शिक्षकाः)
  4. स्वप्नाः ……………. न सन्ति। (सः तौ, ते)

उत्तरम्:

  1. बहिः
  2. गणित
  3. शिक्षका:
  4. ते।

RBSE Class 7 Sanskrit डॉ. ए.पी.जे. अतिलघूत्तरात्मक प्रश्ना

एकपदेन उत्तरत

प्रश्न 1.
कस्य शिक्षकः क्रुद्धः अभवत् ?
उत्तरम्:
कलामस्य।

प्रश्न 2.
प्रक्षेपास्त्रजनकः कः आसीत् ?
उत्तरम्:
अब्दुलकलामः।

प्रश्न 3.
कलामे कीदृशी प्रतिभा आसीत् ?
उत्तरम्:
असाधारणी

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प्रश्न 4.
अस्माकं समीपे काम् विकासयितुं समानाः अवसराः सन्ति ?
उत्तरम्:
प्रतिभाम्।

RBSE Class 7 Sanskrit डॉ. ए.पी.जे. लघूत्तरात्मकप्रश्नाः

पूर्णवाक्येन उत्तरत

प्रश्न 1.
विज्ञानशिक्षकः कलामं किं कारयितुम् इच्छति स्म ?
उत्तरम्:
विज्ञानशिक्षकः कलामं सुशिक्षितं महापुरुषं कारयितुम् इच्छति स्म।

प्रश्न 2.
महान् वैज्ञानिकः राष्ट्रनायकश्च कः अभवत् ?
उत्तरम्:
महान् वैज्ञानिकः राष्ट्रनायकश्च अब्दुलकलाममहोदयः अभवत्।

प्रश्न 3.
वस्तुतः स्वप्नाः के सन्ति ?
उत्तरम्:
वस्तुतः स्वप्नाः ते सन्ति ये अस्माकं शयने विघ्नान् कुर्वन्ति।

प्रश्न 4.
मानवः सूर्यः इव प्रकाशमानः कदा भवितुं शक्नोति ?
उत्तरम्:
मानवः सूर्यः इव प्रकाशमानः तदा भवितुं शक्नोति यदा सः पूर्वं तद्वत् ज्वलेत्।

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पाठ-परिचय:
प्रस्तुत पाठ में सुप्रसिद्ध महान् वैज्ञानिक और भारत के पूर्व राष्ट्रपति डॉ. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम के बचपन के शैक्षणिक जीवन का, उनके विचारों का तथा उनकी प्रतिभा का प्रेरणादायक वर्णन किया गया हैं।

पाठ के कठिन-शब्दार्थ:
RBSE Solutions for Class 7 Sanskrit Chapter 15 डॉ. ए.पी.जे. अब्दुलकलामः - 1

पाठ का हिन्दी-अनुवाद एवं पठितावबोधन –

(1) डॉ. ए.पी.जे. अब्दुल ……. विद्यार्थी भविष्यति।”

हिन्दी-अनुवाद:
डॉ. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम महोदय बचपन से ही बुद्धिमान थे। सभी शिक्षक उनसे स्नेह करते थे। किन्तु जब कलाम दूसरी कक्षा में पढ़ते थे, तब ‘बालक अपनी कक्षा से बाहर गया है’-यह जानकर उसका शिक्षक क्रुद्ध हो गया। अगले दिन उसने (शिक्षक ने) उसे (कलाम को) फटकारा। उसके बाद उसने (कलाम ने) गणित विषय की कक्षा को कभी भी नहीं छोड़ा और परीक्षा-परिणाम में भी गणित विषय में शत-प्रतिशत अङ्कों को प्राप्त किया। प्रार्थना सभा में भी शिक्षक ने उस वृत्तान्त को सभी छात्रों को सुनाया और फिर कहा-“यह बालक इस विद्यालय का महान् विद्यार्थी होगा।”

पठितावबोधनम् –
निर्देश:
उपर्युक्तं गद्यांशं पठित्वा यथानिर्देशं प्रश्नान्
उत्तरत
प्रश्ना – (क) एकपदेन उत्तरत
(i) कलाममहोदयः बाल्यकालाद् एव कीदृशः आसीत् ?
(ii) तस्य विद्यालयस्य महान् विद्यार्थी कः अभवत् ?
(ख) पूर्णवाक्येन उत्तरत –
(i) कलामः कस्मिन् विषये शतप्रतिशतम् अङ्कान् प्राप्तवान् ?
(ii) कलामस्य तद् वृत्तान्तं शिक्षकः छात्रेभ्यः कुत्र श्रावितवान् ?
(ग) ‘त्यक्त्वा’ इति पदे कः प्रत्ययः ?
(घ) ‘कदापि’ इति पदस्य सन्धिविच्छेदं कुरुत।
उत्तरम्:
(क) (i) मेधावी। (ii) कलामः।
(ख) (i) कलामः गणितविषये शतप्रतिशतम् अङ्कान् प्राप्तवान्।
(ii) कलामस्य तद् वृत्तान्तं शिक्षकः छात्रेभ्यः प्रार्थनासभायां श्रावितवान्।
(ग) क्त्वा।
(घ) कदा + अपि।

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(2) पं. शिवसुब्रह्मण्य …….. राष्ट्रनायकश्च अभवत्।

हिन्दी-अनुवाद:
पं. शिवसुब्रह्मण्य अय्यर कलाम को विज्ञान विषय पढ़ाते थे। उन्होंने जान लिया कि कलाम में असाधारण प्रतिभा है। यदि अनुकूल वातावरण मिलता है तो वह बालक महापुरुष होगा, ऐसा विचार करके बारबार वे उसको प्रेरित करते और कहते कि “कलाम! मैं तुमको सुशिक्षित महापुरुष बनाना चाहता हूँ।” उस शिक्षक ने उसको (कलाम को) बहुत बार अपने घर बुलाकर अपने साथ भोजन कक्ष में बैठाकर भोजन कराया। वही अब्दुल कलाम महान् वैज्ञानिक, प्रक्षेपास्त्र (मिसाइल) के जन्मदाता और राष्ट्रनायक (राष्ट्रपति) हुए।

पठितावबोधनम् –
निर्देशः
उपर्युक्तं गद्यांशं पठित्वा यथानिर्देशं प्रश्नान्
उत्तरत
प्रश्ना – (क) एकपदेन उत्तरत
(i) पं. शिवसुब्रह्मण्य अय्यरः कलामं किम् पाठयति स्म ?
(ii) कस्मिन् असाधारणी प्रतिभा आसीत् ?
(ख) पूर्णवाक्येन उत्तरत
(i) अय्यरमहोदयः कलामं किं कारयितुम् इच्छति स्म?
(ii) अब्दुलकलामः कः अभवत् ?
(ग) ‘विचार्य’ इति पदे कः प्रत्यय ?
(घ) ‘अनुकूलः’ इत्यत्र कः उपसर्गः ?
उत्तरम्:
(क) (i) विज्ञानविषयम। (ii) कलामे।
(ख) (i) अय्यरमहोदयः कलामं सुशिक्षितं महापुरुषं कारयितुम् इच्छति स्म।
(ii) अब्दुलकलामः महान् वैज्ञानिकः प्रक्षेपास्रजनकः राष्ट्रनायकश्च अभवत्।
(ग) ल्यप्।
(घ) अनु।

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(3) कलामवर्यस्य शिक्षाप्रदकथनानि –
1. स्वस्य प्रथमविजयात्परं कदापि विश्रामः न करणीयः, यतोहि अपरस्मिन् अवसरे यदि भवान् असफलः भवेत् तर्हि पूर्वापेक्षया अधिके जनाः एतद वक्तुं सिद्धाः स्युः यत् प्रथमविजयः
केवलं भाग्याधीनः आसीत्।
2. अस्माकं सर्वेषां समीपे समाना प्रतिभा नास्ति, परम् अस्माकं समीपे प्रतिभा विकासयितुम् समानाः अवसराः सन्ति।
3. स्वप्नाः ते न सन्ति यान् वयं शयानाः पश्यामः, स्वप्नास्तु ते सन्ति ये अस्माकं शयने विजान् कुर्वन्ति।
4. यदि भवान् सूर्यः इव प्रकाशमानः भवितुम् इच्छति तर्हि पूर्वं तद्वत् ज्वलेत्।
5. सर्वे चटकाः वृष्टिसमये कमपि आलम्ब्य वृष्टेः जलात् स्वान् (आत्मनः) रक्षन्ति परं श्येनः मेघानाम् उपरि उड्डीय वृष्टिजलात् स्वं रक्षति।

हिन्दी अनुवाद;
कलाम महोदय के शिक्षाप्रद कथन.
1. अपनी पहली विजय के बाद कभी भी विश्राम नहीं करना चाहिए, क्योंकि अन्य अवसर में यदि आप असफल हो गये तो पहले की अपेक्षा अधिकतर लोग यह कहने में सफल होंगे कि पहली विजय तो केवल भाग्य से ही प्राप्त हुई थी।
2. हम सभी के पास समान प्रतिभा नहीं है, किन्तु हमारे पास प्रतिभा का विकास करने के लिए समान अवसर
3. स्वप्न वे नहीं हैं जो हम सोते हुए देखते हैं, स्वप्न तो वे हैं जो हमारे शयन में विघ्न करते हैं।
4. यदि आप सूर्य के समान प्रकाशमान होना चाहते हैं तो पहले उसके समान जलना (तपना) चाहिए।
5. सभी पक्षी (चिड़े) वर्षा के समय किसी का भी सहारा लेकर वर्षा के जल से अपनी रक्षा करते हैं, किन्तु बाज बादलों के ऊपर उड़कर वर्षा के जल से अपनी रक्षा करता है।

पठितावबोधनम् –
निर्देश:
उपर्युक्त वाक्यानि पठित्वा यथानिर्देशं प्रश्नान्
उत्तरत
प्रश्ना – (क) एकपदेन उत्तरत
(i) अस्माकं सर्वेषां समीपे समाना का नास्ति ?
(ii) ये अस्माकं शयने विघ्नान् कुर्वन्ति ते के सन्ति ?
(ख) पूर्णवाक्येन उत्तरत –
(i) कदा कदापि विश्रामः न करणीयः ?
(ii) श्येनः कथं वृष्टिजलात् स्वं रक्षति ?
(ग) ‘भवितुम्’ इति पदे कः प्रत्ययः ?
(घ) ‘भाग्याधीनः’ इति पदस्य सन्धिविच्छेदं कुरुत।
(ङ) ‘सफलः’ इत्यस्य विलोमपदं चित्वा लिखत।
उत्तरम्:
(क) (i) प्रतिभा। (ii) स्वप्नाः।
(ख) (i) स्वस्य प्रथमविजयात्परं कदापि विश्रामः न करणीयः।
(ii) श्येनः मेघानाम् उपरि उड्डीय वृष्टिजलात् स्वं रक्षति।
(ग) तुमुन्।
(घ) भाग्य + आधीनः।
(ङ) असफलः।

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