RBSE Solutions for Class 7 Sanskrit Chapter 14 आपत्प्रबन्धनम्

RBSE Solutions for Class 7 Sanskrit

Rajasthan Board RBSE Class 7 Sanskrit Chapter 14 आपत्प्रबन्धनम्

RBSE Class 7 Sanskrit आपत्प्रबन्धनम् पाठ्य-पुस्तक के प्रश्नोत्तर

प्रश्न 1.
निम्नलिखितपदानाम् उच्चारणं कुरुत –
जलाप्लावः, हिमस्खलनम्, वर्षोपलपातः, मेघस्फोटः, प्रतिद्वन्द्वम्, अगणयित्वा, रक्षणोपायाः।।
उत्तरम्:
[नोट-उपर्युक्त शब्दों का शुद्ध उच्चारण अपने अध्यापकजी की सहायता से कीजिए।]

प्रश्न 2.
अधोलिखितानां प्रश्नानाम् उत्तराणि लिखत।
(क) प्राकृतिकापदया कीदृशी हानिः भवति ?
उत्तरम्:
प्राकृतिकापदया जनहानिः धनहानिः च भवति।

(ख) अकस्माद् घटितानां घटनानां नामानि लिखत।
उत्तरम्:
भूकम्पः, ज्वालामुखीस्फोटः, जलाप्लावः, अनावृष्टिः, हिमस्खलनम्, करकपातः, अग्निज्वालः, मेघस्फोटादयः।

(ग) सौराष्ट्र कस्मिन् क्षेत्रे भूकम्पः जातः ?
उत्तरम्:
सौराष्ट्रे भुजक्षेत्रे भूकम्पः जातः।

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(घ) राजस्थाने कया सह प्रतिद्वन्द्वः भवति ?
उत्तरम्:
राजस्थाने अनावृष्ट्या सह प्रतिद्वन्द्वः भवति।

(ङ) आहतान् आदौ कुत्र नयामः ?
उत्तरम्:
आहतान् आदौ चिकित्सालयं नयामः।

प्रश्न 3.
रिक्तस्थानानि पूरयत।।
(क) तमिलनाडुराज्ये भयङ्कर …….. ताण्डवं जातम्। (चक्रवातस्य, भूकम्पस्य)
(ख) उत्तराखण्डे केदारनाथे जलाप्लावने ……….. जनाः मृताः। (5000, 7000)
(ग) आपदाः विकासगतिं ………… (वर्धयन्ति, रुन्धन्ति)
(घ) रक्षणोपायाः ………… भवन्ति। (श्रेयस्कराः, हानिकराः)
(ङ) आपत्प्रबन्धने उत्कृष्टसहयोगकर्तृणाम् ……….. करणीयम्। (उत्साहदमनम्, उत्साहवर्धनम्)
उत्तरम्:
(क) चक्रवातस्य
(ख) 5000
(ग) रुधन्ति
(घ) श्रेयस्कराः
(ङ) उत्साहवर्धनम्।

प्रश्न 4.
अधोलिखितपदेषु निर्दिष्टविभक्तिवचने योजयित्वा रूपाणि लिखत –
उत्तरम्:
RBSE Solutions for Class 7 Sanskrit Chapter 14 आपत्प्रबन्धनम् - 3

प्रश्न 5.
कोष्ठके प्रदत्तस्य शब्दस्य निर्दिष्टरूपेण रिक्तस्थानानि पूरयत।
(क) …………… सर्वं साध्यं भवति। (मति-तृतीया-एकवचनम्)
(ख) तत्र …………….. समूहः अस्ति। (युवति-षष्ठी-एकवचनम्)
(ग) आचार्यस्य ……………. महत्त्वपूर्णाः सन्ति। (उक्ति-प्रथमा-बहुवचनम्)
(घ) …………….. व्यजनम् अस्ति। (छदि-सप्तमी-एकवचनम्)
(ङ) कालिदासस्य सप्त प्रसिद्धाः ………….. सन्ति। (कृति-प्रथमा-बहुवचन)
उत्तरम्:
(क) मत्या
(ख) युवत्याः
(ग) उक्तयः
(घ) छदौ
(ङ) कृतयः।

RBSE Class 7 Sanskrit आपत्प्रबन्धनम्अ न्य महत्त्वपूर्ण प्रश्नोत्तर

RBSE Class 7 Sanskrit आपत्प्रबन्धनम्व स्तुनिष्ठ प्रश्नाः

प्रश्ना 1.
‘आपत्प्रबन्धनम्’ पाठस्य क्रमः अस्ति –
(क) द्वादशः
(ख) चतुर्दशः
(ग) दशमः
(घ) अष्टमः।
उत्तरम्:
(ख) चतुर्दशः

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प्रश्ना 2.
‘मिलित्वा’ इति पदे प्रत्ययः अस्ति –
(क) ल्यप्
(ख) तव्य
(ग) यत्
(घ) क्त्वा।
उत्तरम्:
(घ) क्त्वा।

प्रश्ना 3.
‘अभवत्’ इति पदे लकारः अस्ति –
(क) लट्लकारः
(ख) लोट्लकारः
(ग) लङ्लकार
(घ) लृट्लकारः।
उत्तरम्:
(ग) लङ्लकार

प्रश्ना 4.
केदारनाथे प्रकोपः जातः –
(क) जलाप्लावनस्य
(ख) भूकम्पस्य
(ग) अग्निदाहस्य
(घ) करकपातस्य।
उत्तरम्:
(क) जलाप्लावनस्य

कोष्ठकेभ्यः समुचितं पदं चित्वा रिक्त-स्थानानि पूरयत –

  1. सर्वे ………………. पश्यन्तु। (चित्राणि, भद्राणि, दुःखानि)
  2. स आपदाप्रकोपाद् अस्मान् …………… (रक्षतु, रक्षन्तु, रक्ष)
  3. अनेन …………. प्राणिनः प्रभाविताः भवन्ति। (सर्वः, सर्वे, सर्वाः)
  4. ……….. ईश्वरं प्रार्थयामः। (आवाम्, वयम्, यूयम्)

उत्तरम्:

  1. भद्राणि
  2. रक्षतु
  3. सर्वे
  4. वयम्।

RBSE Class 7 Sanskrit आपत्प्रबन्धनम्अ तिलघूत्तरात्मक प्रश्ना

एकपदेन उत्तरत –

प्रश्न 1.
धरण्यां प्रकृत्याः केन अकस्माद् घटना घटते?
उत्तरम्:
प्रकोपेन।

प्रश्न 2.
कुत्र चक्रवातस्य ताण्डवं जातम् ?
उत्तरम्:
तमिलनाडुराज्ये।

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प्रश्न 3.
सर्वे मिलित्वा केषु प्रवृत्ता भवेम ?
उत्तरम्:
रक्षणकार्येषु।

प्रश्न 4.
कश्चिद् किम् न भवेद् ?
उत्तरम्:
दुःखभाग।

RBSE Class 7 Sanskrit आपत्प्रबन्धनम्ल घूत्तरात्मक प्रश्ना

पूर्णवाक्येन उत्तरत

प्रश्न 1.
अकस्माद याः घटनाः भवन्ति ताः केन रूपेण ज्ञायन्ते ?
उत्तरम्:
अकस्माद् याः घटनाः भवन्ति ताः प्राकृतिकआपदारूपेण ज्ञायन्ते।

प्रश्न 2.
आपदाभिः पूर्वं का हानिः जाता ?
उत्तरम्:
आपदाभिः पूर्वं महज्जनहानिः धनहानिश्च जाता।

RBSE Solutions for Class 7 Sanskrit Chapter 14 आपत्प्रबन्धनम्

प्रश्न 3.
आपदाः काम् रुन्धन्ति ?
उत्तरम्:
आपदाः विकासगतिं रुन्धन्ति।

प्रश्न 4.
वयं सर्वे ईश्वरं किं प्रार्थयामः ?
उत्तरम्:
वयं सर्वे ईश्वरं प्रार्थयामः यद् स आपदा प्रकोपाद् अस्मान् रक्षतु।

पाठ-परिचय:
संसार में जहाँ कहीं भी अकस्मात् भूकम्प, बाढ़, अकाल आदि प्राकृतिक आपदाओं के कारण भारी जन-धन की हानि होती है। ऐसी विषम स्थिति में विश्व के सभी लोग यथा-सम्भव उनकी सहायता भी करते हैं। प्रस्तुत पाठ में कुछ विशेष प्राकृतिक आपदाओं का उल्लेख करते हुए उनसे बचाव के लिए महत्त्वपूर्ण उपायों के बारे में बतलाया गया है।

पाठ के कठिन-शब्दार्थ
RBSE Solutions for Class 7 Sanskrit Chapter 14 आपत्प्रबन्धनम् - 1

पाठ का हिन्दी-अनुवाद एवं पठितावबोधनम् –

(1) धरण्यां प्रकृत्याः ……… आपदारूपेण ज्ञायन्ते।

हिन्दी-अनुवाद:
धरती पर प्रकृति के क्रोध से अचानक घटना घटित होती है, जिस घटना से न केवल धन-हानि ही होती है, अपितु जन-हानि भी होती है। अचानक घटित होने वाली घटनाओं में भूकम्प, ज्वालामुखी का फटना, बाढ़, अकाल, बर्फ पिघलना, ओलावृष्टि, आग लगना, शीतलहर, बादल फटना आदि घटनाएँ प्राकृतिक आपदा के रूप में जानी जाती हैं।

पठितावबोधनम् –
निर्देश:
उपर्युक्तं गद्यांशं पठित्वा यथानिर्देशं प्रश्नान्
उत्तरत
प्रश्ना – (क) एकपदेन उत्तरत
(i) धरण्यां कस्याः कोपेन अकस्माद् घटना घटते ?
(ii) ‘करकपातः’ इत्यस्य कोऽर्थः ?
(ख) पूर्णवाक्येन उत्तरत –
(i) आकस्मिकघटनया का हानिः भवति ?
(ii) अकस्माद् घटिताः घटना: केन रूपेण ज्ञायन्ते ?
(ग) ‘शीताघातः’ इति पदस्य सन्धिविच्छेदं कुरुत।
(घ) ‘प्रकृत्याः’ इत्यत्र का विभक्तिः ?
उत्तरम्:
(क) (i) प्रकृत्याः।
(ii) वर्षोपलपातः (ओलावृष्टि)।
(ख) (i) आकस्मिकघटनया जनहानिः तथा धनहानिः भवति।
(ii) अकस्माद् घटिताः घटनाः प्राकृतिक आपदारूपेण ज्ञायन्ते।
(ग) शीत + आघातः।
(घ) षष्ठी।

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(2) एताभिः आपदाभिः एव प्रभावितः सर्वेऽपि प्राणिनः प्रभाविताः भवन्ति। एताषां द्वारा पूर्वं महज्जनहानिः धनहानिश्च जाता। यथा – तमिलनाडुराज्ये भयङ्करचक्रवातस्य ताण्डवम्। तत्रैव कुम्बकोणस्थाने अग्निदाहेन त्रिनवतेः बालानां सक्रन्दनमृत्युः जातः। सौराष्ट्र भुजक्षेत्रे भूकम्पस्य विनाशकारि दृश्यम्। उत्तराखण्डराज्ये केदारनाथे जलाप्लावनस्य प्रकोपेन पञ्चसहस्त्र जनाः कालकवलिताः जाताः।

हिन्दी-अनुवाद:
इन आपदाओं से ही प्रभावित होने पर सभी प्राणी प्रभावित होते हैं। इन आपदाओं के द्वारा पहले अत्यधिक जन-हानि और धन-हानि हुई है। जैसेतमिलनाडु राज्य में भयानक तूफान का ताण्डव। वहीं पर कुम्बकोण नामक स्थान पर आग में जलने से तिरानवे (93) बालकों की दर्दनाक मृत्यु हुई।। सौराष्ट्र के भुज क्षेत्र में भूकम्प का विनाशकारी दृश्य। उत्तराखण्ड के केदारनाथ में बाढ़ के प्रकोप से पाँच हजार लोग काल के ग्रास बन गये।

पठितावबोधनम् –
निर्देशः
उपर्युक्तं गद्यांशं पठित्वा यथानिर्देशं प्रश्नान्
उत्तरत –
प्रश्ना – (क) एकपदेन उत्तरत
(i) तमिलनाडुराज्ये कस्य ताण्डवं जातम् ?
(ii) केदारनाथे कस्य प्रकोपः जातः ?
(ख) पूर्णवाक्येन उत्तरत –
(i) कुत्र भूकम्पस्य विनाशकारि दृश्यं जातम् ?
(ii) सर्वेऽपि प्राणिनः कैः प्रभाविताः भवन्ति ?
(ग) ‘पञ्चसहस्र जनाः’ इत्यत्र विशेषणं किम् ?
(घ) ‘तत्रैव’ इति पदस्य सन्धिविच्छेदं कुरुत।
उत्तरम्:
(क) (i) चक्रवातस्य। (ii) जलाप्लावनस्य ।
(ख) (i) सौराष्ट्रे भुजक्षेत्रे विनाशकारि भूकम्पस्य दृश्यं जातम्।
(ii) प्राकृतिक-आपदाभिः सर्वेऽपि प्राणिनः प्रभाविताः भवन्ति।
(ग) पञ्चसहस्र।
(घ) तत्र + एव।

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(3) राजस्थाने अनावृष्टया ………….. उपायान् कुर्मः।

हिन्दी-अनुवाद:
राजस्थान में अकाल के साथ बारबार मुकाबला करने को हम याद करते ही हैं। ये आपदाएँ विकास की गति को रोकती हैं। इन आपदाओं के अनुसंधान और अनुमान की अपेक्षा रक्षा के उपाय ही प्रशंसनीय होते हैं। हम सब मिलकर इन उपायों को करें।
पठितावबोधनम् –
निर्देश:
उपर्युक्तं गद्यांशं पठित्वा यथानिर्देशं प्रश्नान्
उत्तरत –
प्रश्ना – (क) एकपदेन उत्तरत
(i) काः विकासगतिं रुन्धन्ति ?
(ii) राजस्थाने कया सह वारं वारं प्रतिद्वन्द्वं भवति ?
(ख) पूर्णवाक्येन उत्तरत
(i) आपदानाम् कस्य अपेक्षया के श्रेयस्कराः भवन्ति ?
(ii) वयं मिलित्वा कान् कुर्मः ?
(ग) ‘मिलित्वा’ इति पदे कः प्रत्ययः ?
(घ) ‘रुन्धन्ति’ इत्यत्र कः लकारः ?
उत्तरम्:
(क) (i) आपदाः। (ii) अनावृष्ट्या सह।
(ख) (i) आपदानाम् अनुसंधानस्य अनुमानस्य च अपेक्षया रक्षणोपायाः एव श्रेयस्कराः भवन्ति।
(ii) वयं मिलित्वा आपदानां रक्षणोपायान् कुर्मः।
(ग) क्त्वा।
(घ) लट्लकारः।

(4) 1. सर्वे मिलित्वा रक्षणकार्येषु प्रवृत्ता भवेम।
2. धैर्यसाहसाभ्यां स्वविवेकेन परितः स्थितजनानां रक्षा कर्तव्या।
3. आहतान् आदौ चिकित्सालयं नयाम।
4. नवभवनादिनिर्माणकाले भवननिर्माणनियमान् कठोरतया पालयाम।
5. विद्यालयेषु महाविद्यालयेषु च आपत्प्रबन्धनशिक्षाप्रशिक्षणं च अनिवार्य कर्तव्यम्।

हिन्दी-अनुवाद:
1. सभी मिलकर रक्षा के कार्यों में प्रवृत्त होवें।
2. धैर्य और साहस से अपने विवेकपूर्वक चारों ओर विद्यमान लोगों की रक्षा करनी चाहिए।
3. घायलों को सबसे पहले चिकित्सालय में ले जाना चाहिए।
4. नये भवनों के निर्माण के समय भवन-निर्माण के नियमों का कठोरता से पालन करना चाहिए।
5. विद्यालयों और महाविद्यालयों में आपदा प्रबन्धन की शिक्षा और प्रशिक्षण अनिवार्य करना चाहिए।

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पठितावबोधनम् –
निर्देश:
उपर्युक्तं गद्यांशं पठित्वा यथानिर्देशं प्रश्नान्
उत्तरत –
प्रश्ना – (क) एकपदेन उत्तरत
(i) सर्वे मिलित्वा कुत्र प्रवृत्ताः भवेम ?
(ii) आहतान् आदौ कुत्र नयाम ?
(ख) पूर्णवाक्येन उत्तरत
(i) स्वविवेकेन केषां रक्षा कर्तव्या ?
(ii) विद्यालयेषु महाविद्यालयेषु च किम् अनिवार्य कर्त्तव्यम् ?
(ग) ‘पालयाम’ इति पदे कः लकारः ?
(घ) नियमान्’ इति पदे का विभक्तिः ?
उत्तरम्:
(क) (i) रक्षणकार्येषु। (ii) चिकित्सालयम्।
(ख) (i) स्वविवेकेन परितः स्थितजनानां रक्षा कर्तव्या।
(ii) विद्यालयेषु महाविद्यालयेषु च आपत्प्रबन्धनशिक्षाप्रशिक्षणं च अनिवार्यं कर्तव्यम्।
(ग) विधिलिङ्लकारः।
(घ) द्वितीया।

(5) 6. प्रतिग्रामम् आपत्शमनदलं भवेत्।
7. आपत्प्रबन्धने उत्कृष्टसहयोगकर्तृणाम् उत्साहवर्धनं कर्तव्यम्।
8. आपदानां भेदाः रक्षणोपायाः च सार्वजनिकस्थलेषु लेखितव्याः।
9. वयं सर्वेऽपि मिलित्वा ईश्वरं प्रार्थयामः यद् स आपदाप्रकोपाद् अस्मान् रक्षतु।
10. सर्वे भद्राणि पश्यन्तु मा कश्चिद् दुःखभाग्भवेद् ।

हिन्दी-अनुवाद:
6. प्रत्येक गाँव में आपदा-निवारण दल होना चाहिए।
7. आपदा प्रबन्धन में उत्कृष्ट सहयोग करने वालों का उत्साह-वर्धन करना चाहिए।
8. आपदाओं के भेद और रक्षा के उपाय सार्वजनिक स्थलों पर लिखने चाहिए।
9. हम सबको मिलकर ईश्वर से प्रार्थना करनी चाहिए कि वह आपदाओं के प्रकोप से हमारी रक्षा करे।
10. सभी कल्याण (हित) को देखें, कोई भी दु:खी नहीं होना चाहिए।

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पठितावबोधनम् –
निर्देशः
उपर्युक्तं गद्यांशं पठित्वा यथानिर्देशं प्रश्नान्
उत्तरत –
प्रश्ना – (क) एकपदेन उत्तरत
(i) प्रतिग्रामं किं भवेत् ?
(ii) सर्वे कानि पश्यन्तु ?
(ख) पूर्णवाक्येन उत्तरत –
(i) सार्वजनिकस्थलेषु के लेखितव्याः ?
(ii) केषाम् उत्साहवर्धनं कर्तव्यम् ?
(ग) ‘रक्षणोपायाः’ इति पदस्य सन्धिविच्छेदं कुरुत।
(घ) ‘रक्षतु’ इत्यत्र कः लकारः ?
उत्तरम्:
(क) (i) आपत्शमनदलम्। (ii) भद्राणि।
(ख) (1) आपदानां भेदाः रक्षणो पायाः च सार्वजनिकस्थलेषु लेखितव्याः।
(ii) आपत्प्रबन्धने उत्कृष्टसहयोगकर्तृणाम् उत्साहवर्धनं कर्तव्यम्।
(ग) रक्षण + उपायाः।
(घ) लोट्लकारः।

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