RBSE Solutions for Class 7 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

RBSE Solutions for Class 7 English

Rajasthan Board RBSE Class 7 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

RBSE Class 7 English The Unique Sacrifice Text Book Questions and Answers

Activity – I

1. Write ‘T’ for the statements which are true and ‘F’ for the false ones –
सत्य कथनों के लिए ‘T’ और असत्य के लिए F लिखें।

  1. Amrita Devi was working in the fields when the king’s men and woodcutters came to cut down the trees.
  2. Ashu, Ratni and Bhagu had gone to school when Amrita Devi was doing her household work.
  3. Girdhari Lal was the Hakim of the king and was the supervisor.
  4. One thousand people were killed by the king’s men while saving the Khejari trees.
  5. Amrita Devi succeeded in stopping the men from felling the trees.

Answer:

  1. False
  2. False
  3. False
  4. True
  5. False
  6. True

2. Answer the following questions in brief –
निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर संक्षेप में दीजिए –

Question 1.
Which trees were being cut down by the Royal people and why?
कौनसे पेड़ शाही लोगों द्वारा काटे जा रहे थे और क्यों?
Answer:
Khejari trees were being cut down by the Royal people. The cruel Hakim, Girdhari Lal ordered to do so.
खेजड़ी पेड़ शाही लोगों द्वारा काटे जा रहे थे। निर्दयी हाकिम गिरधारी लाल ने ऐसा करने का आदेश दिया था

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

Question 2.
Who was the supervisor of the team?
टीम का निरीक्षक कौन था?
Answer:
The Hakim, Girdhari Lal was the supervisor of the team.
हाकिम गिरधारी लाल टीम का निरीक्षक था।

Question 3.
How many people lost their livesand why?
कितने लोगों ने अपनी जान गंवाई और क्यों?
Answer:
363 people lost their lives because they didn’t want to have their holy trees cut.
363 लोगों ने अपनी जान गंवाई क्योंकि वे अपने पवित्र पेड़ों की कटाई नहीं चाहते थे।

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

Question. 4:
How did Amrita Devi protest?
अमृता देवी ने कैसे विरोध किया?
Answer:
Amrita Devi protested by claspingone of the khejari trees with her hands when the royal people were cutting them.
अमृता देवी ने खेजड़ी के पेड़ों में से एक को अपने हाथों से मजबूती से पकड़ कर विरोधकिया जब राजा के लोग उन्हें काट रहे थे।

Question 5:
What did Maharaja Abhay Singhdo when he came to know about the massacre?
महाराजा अभय सिंह ने क्या किया जब उन्हेंहत्याकाण्ड के बारे में पता चला?
Answer:
When Maharaja Abhay Singh came to know about the massacre he immediately rushed down to Khejarli and stopped his men from doing so.
जब महाराजा अभयसिंह को हत्याकाण्ड का पता चला तो वे तुरन्त खेजड़ली गये और अपनेआदमियों को ऐसा करने से रोक दिया।

Activity II

1. Correct the misspelt words –
गलत वर्तनी के शब्दों को ठीक कीजिए –

  1. sarcficie …………
  2. matrysk …………
  3. cmomadend …………
  4. cule …………
  5. masascer …………

Answer:

  1. sacrifice
  2. martyrs
  3. commanded
  4. cruel
  5. massacre

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

2 . Give one word each for the following –
निम्नलिखित के लिए एक शब्द दीजिए –

  1. order somebody to do something …….
  2. killing of people in a large number ……….
  3. the opposite to kind in the meaning ………..
  4. to give away something voluntarily ………

Answer:

  1. command
  2. massacre
  3. cruel
  4. sacrifice

3. Fill in the blanks with words given in the brackets –
कोष्ठकों में दिये शब्दों में से निम्न रिक्त स्थान भरों –

(felled, sacrifice, commanded, cruel, massacre)

  1. Not only Rajasthan but the entire world will remember the great ……… of Amrita Devi.
  2. The Jaliawalan bagh Kand is the event of ……… in the history of India where a number of innocents people were killed.
  3. Kansa was a …….. king who killed his own sister’s children.
  4. A large number of trees are ……… in the name of development.
  5. It is said that respect is not demanded but it is ……….

Answer:

  1.  sacrifice
  2. massacre
  3. cruel
  4. felled
  5. commanded

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

Activity III

1. Look at the following sentences –
निम्न वाक्य ध्यान से देखें –
Her three daughters followed the path shown by their brave mother. The Bishnois now poured in there in groups and sacrificed their lives.

Now, fill the blanks of the sentences changing the form of the words given in the brackets.
कोष्ठकों में दिये शब्दों की form में परिवर्तन करते हुए निम्न वाक्यों के रिक्त स्थान भरें।

(clasp, hear, shout, cut, declare)

  1. Shanu …….. a strange noise outside her house in the afternoon yesterday.
  2. The government of Rajasthan has ………… a holiday on Ambedkar Jayanti.
  3. Raghu’s father told Raghu to bring a bucket of water till he …….. the rope of the buffalo.
  4. I was surprised at the way Kamal ……….. back at his boss.
  5. Narendra ……… all the weeds with his small knife.

Answer:

  1. heard
  2. declared
  3. clasped
  4. shouted
  5. cut

2. Change the following sentences into Simple Past Tense –
निम्न वाक्यों को Simple Past Tense में बदलें –

  1. Hari prepares his food himself.
  2. The doctor examines the patients one by one.
  3. Madhur calls his younger sister to help him.
  4. The watchman keeps .a torch while patrolling
  5. The chairman thanks the guests with a grand speech.

Answer:

  1. Hari prepared his food himself.
  2. The doctor examined the patients one by one.
  3. Madhur called his younger sister to help him.
  4. The watchman kept a torch while patrolling
  5. The chairman thanked the guests with a grand speech.

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

Activity IV

Find out the name of trees in your surroundings.
आपके आसपास के वृक्षों के नाम खोजें।
which are worshipped. जो पूजे जाते हैं।
which have medicinal values. जिनमें औषधीय गुण हैं।

Now collect their leaves, flowers and paste them in your scrapebooks and write a few sentences about their uses.
अब उनके पत्ते, फूल एकत्रित करें तथा उनको आपकी स्क्रेपबुक में चिपकाएँ तथा उनके उपयोग के बारे में कुछ वाक्य लिखें।

[Note : Self Activity]

Activity – V

This is a poem about cutting down of trees. The poet is trying to persuade a woodcutter not to cut down an old tree. He explains, with great passion, his reasons for wanting the tree to remain where it is. The teacher may divide the whole class into four groups. Each group will be given two stanzas each to read and then recite in chorus as a part of presentation.

निम्न कविता वृक्षों के काटने के बारे में है। कवि एक लकड़हारे को एक पुराने वृक्ष को न काटने के लिए मना रहे हैं। वे गहरे भाव से उन कारणों को स्पष्ट करते हैं जिनके फलस्वरूप वे चाहते हैं कि उस वृक्ष को वहीं रहने देना चाहिए जहाँ वह स्थित है। अध्यापक, कक्षा को चार समूहों में विभक्त कर सकते हैं। प्रत्येक समूह को दो छंद पढ़ने को दिये जाएंगे तथा फिर सामूहिक गायन की प्रस्तुति होगी।

Woodman, Spare that tree ,
Woodman, spare that tree!
Touch. not a single bough!
In youth it sheltered me,
And I’ll protect it now.

That old familiar tree,
Whose glory and renown
Are spread o’er land and sea,
And wouldst thou hew it down?

Woodman, forbear thy stroke!
Cut not its earth-bound ties;
O, spare that aged oak,
Now towering to the skies!

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

When but an idle boy
I sought its grateful shade;
In all their gushing joy
Here too my sisters played.

My mother kissed me here;
My father pressed my hand
Forgive this foolish tear,
But let that old oak stand!

My heart – strings round thee cling,
Close as thy bark, old friend!
Here shall the wild – bird sing,
And still thy branches bend.

Old tree! The storm still brave!
And, woodman, leave the spot;
While I’ve a hand to save,
Thy axe shall hurt it not. – George Pope Morris

हिन्दी अनुवाद:
लकड़हारे, इस वृक्ष को छोड़ दो लकड़हारे,
इस वृक्ष को छोड़ दो!
एक टहनी को भी मत छूना !
अपनी युवावस्था में इसने मुझे छाया दी
और अब मैं इसकी रक्षा करूँगा।

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

यह वही पुराना जाना-पहचाना वृक्ष है,
जिसकी ख्याति व प्रसिद्धि
पृथ्वी व समुद्र पर फैली हुई है,
और क्या तुम इसे कुल्हाड़ी से काटकर गिरा दोगे?

लकड़हारे, अपने प्रहार को धैर्य दो!
इसके जमीन के साथ वाले रिश्ते को न काटो;
अरे, इस वृद्ध ओकवृक्ष को छोड़ दो,
जो अब आकाशों की ओर ऊपर बढ़ रहा है!

जब एक निठल्ले बालक के जैसे
मैंने इसकी कृतज्ञ छांव को खोजा था;
अपने भावुक आनन्द में
मेरी बहनें यहाँ खेली थीं।

मेरी माँ ने मुझे यहाँ चूमा था;
मेरे पिता ने मेरा हाथ दबाया/थामा था –
इस मूर्खतापूर्ण अश्रु को माफ करें,
किन्तु उस शाहबलूत के वृक्ष को खड़ा रहने दें!

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

मेरा हृदय-जिसकी प्रेम रस्सी तुम्हारे चारों ओर चिपकी है
इतने नजदीक जैसे कि तुम्हारी छाल, मेरे पुराने मित्र!
यहाँ जंगली पक्षी गायेंगे/चहचहायेंगे,
और तुम्हारी शांत शाखाएँ मुड़ेंगी।

अरे पुराने वृक्ष! तूफान का अभी भी साहसपूर्वक सामना करो!
और, लकड़हारे, उस स्थल को छोड़ दो;
मेरे पास (इसे) बचाने के लिए एक हाथ भी है,
तुम्हारी कुल्हाड़ी इसे घायल नहीं कर पायेगी। -जॉर्ज पोप मॉरिस

Don’t destroy the greenery and don’t
spoil the scenery, save mother earth
हरियाली को नष्ट मत कीजिए और प्राकृतिक दृश्
को बर्बाद मत कीजिए, धरती माता को बचाइए

RBSE Class 7 English The Unique Sacrifice Passages for Comprehension

Passage – 1
Our country has always remained a torch bearer in every walk of life. The world is busy today, striving hard to save the nature whereas we have been the worshippers of trees since ages. What follows is a famous story about a small village – KHEJARLI in the district of Jodhpur. It was a warm and sunny morning day of September 1737. Amrita Devi, a Bishnoi woman was busy doing her household duties. Her three daughters namely-Ashu, Ratni and Bhagu were at home, helping her. The men were away working in the fields.

Question 1.

  1. Where is Khejarli situated ?
  2. What type of morning day was there on September 1737 ?
  3. What was Amrita Devi doing ?
  4. What were the names of her daughters ?
  5. Where were the men at that time ?
  6. Give the meaning in Hindi:
    (a) household (b) worshippers
  7. गद्यांश में से वह वाक्य लिखिए जिसका अर्थ है हमारा देश जीवन के हर क्षेत्र में हमेशा मशाल वाहक रहा है।

Answer:

  1. Khejarli is situated in the district of Jodhpur.
  2. There was a warm and sunny morning day on September 1737.
  3. Amrita Devi was busy doing her household duties.
  4. The names of her daughters were Ashu, Ratni and Bhagu.
  5. The men were working in the fields at that time.
  6. (a) household – कात डलाना
    (b) worshippers – भहर धकेल
  7. Our country has always remained a torch bearer in every walk of life.

Passage – 2.
Suddenly, the family heard an unusual uproar outside. Amrita Devi rushed outside to see what the matter was. She saw the King’s men in Royal dress commanding the woodcutters to cut down the Khejari trees in that area. The Hakim, Girdhari Lal was supervising the entire action. Khejari trees were worshipped by the Bishnois.

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

Amrita Devi was dumbstruck with wonder. She wanted to do something to stop the people. But she did not know how to stop them. Finally, she shouted at the people at the top of her voice to stop felling those holy trees. Nobody heeded to her words. She straightaway went to the Hakim to command his men to stop felling the trees. Her all requests were turned down. Even she was pushed out of the tent.

Questions

  1. What were the king’s men doing ?
  2. Who was the supervisor ?
  3. Why was Amrita Devi dumbstruck ?
  4. What did she do to stop felling those holy trees ?
  5. What did she do when nobody heeded to her words ?
  6. Give the meanings of these words in Hindi
    (a) cut down (b) pushed out
  7. Give opposites:
    (a) start (b) up

Answer:

  1. The king’s men were commanding the woodcutters to cut down the Khejari trees.
  2. Hakim, Girdhari Lal was the supervisor.
  3. Amrita Devi was dumbstruck because the holy Khejari trees were being cut down.
  4. She shouted at the people at the top of her voice to stop felling those holy trees.
  5. When nobody heeded to her words, she straightaway went to the Hakim to command his men to stop felling the trees.
  6. (a) SATT SISSI (b) die staat
  7. (a) stop (b) down

Passage – 3.
Finding no other way to check these people she ran and clasped one of the khejari trees which the people were cutting. The woodcutters had to stop. The Hakim who had come there asked Amrita Devi to keep her away from their path. But she did not move. The cruel Hakim ordered his men to cut down the trees at any cost even if they had to cut Amrita’s limbs. Amrita Devi’s limbs were cut down, creating a panic among the onlookers.

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

Her three daughters followed the path shown by their brave mother. But there was no concession to the tender aged girls. Their limbs were also chopped off. The incident created a sensation in the community. The Bishnois now poured in groups and sacrificed their lives. The event took the form of a massacre as 363 lives were lost.

Questions

  1. How did Amrita Devi stop woodcutters from cutting trees ?
  2. Who asked her to keep her away from their path ?
  3. How did the three girls follow their mother ?
  4. Why was there a sensation in the community ?
  5. How many lives were lost ?
  6. What is the hindi meaning of-at any cost
  7. Give the opposites of –
    (a) kind
    (b) found

Answer:

  1. Amrita Devi ran and clasped one of the khejari trees which the woodcutters were cutting.
  2. Hakim asked Amrita Devi to keep her away from their path.
  3. The three girls followed their mother by sacrificing their lives.
  4. Limbs of Amrita Devi and her daughters were cut down so this incident created a sensation in the community.
  5.  Lives of 363 people were lost.
  6. at any cost – किसी भि कीमत पर
  7. opposites of –
    (a) kindcruel
    (b) found – lost

कठिन शब्दार्थ एवं हिन्दी अनुवाद:

1. Our country has ……… working in the fields. (Page 1)

कठिन शब्दार्थ:
country (कंट्रि) = देश। remained (रिमेन्ड) = बने रहना। torch bearer (टॉर्च बेअरी) = मशाल वाहक । striving (स्ट्राइविंग) = संघर्ष। hard (हार्ड) = कड़ा। save (सेव) = बचाना। nature (नेचर) = प्रकृति। whereas (वेयरएज) = जबकि। worshippers (वशिपर्स) = पूजा करने वाले। trees (ट्रीज) = पेड़। ages (एजिज) = लम्बा समय। follows (फॉलोज) = अनुसरण करना। famous (फेमस) = प्रसिद्ध।

story (स्टोरि) = कहानी। village (विलिज) = गाँव। district (डिस्ट्रिक्ट) = जिला। warm (वोम) = गर्म। sunny (सनि) = धूपदार। morning (मॉर्निंग) = सुबह। household (हाउसहोल्ड) = घरेलू। duties (ड्यूटीज़) = कर्तव्यों। home (होम) = घर। helping (हेल्पिंग) = मदद करने के लिए। away (अवे) = दूर। working (वर्किंग) = काम कर रहे। fields (फील्ड्ज ) = खेतों।

हिन्दी अनुवाद:
हमारा देश जीवन के हर क्षेत्र में हमेशा एक मशाल वाहक रहा है। संसार आज प्रकृति को बचाने के लिए कड़ा संघर्ष करने में व्यस्त है जबकि हम लम्बे समय से पेड़ों की पूजा करने वाले रहे हैं। आगे जोधपुर जिले के एक छोटे से गाँव खेजड़ली के बारे में एक प्रसिद्ध कहानी है। यह सितम्बर 1730 का एक गर्म तथा धूपवाला प्रातःकालीन दिन था। अमृता देवी, एक विश्नोई महिला अपने घरेलू कार्य करने में व्यस्त थी। उसकी तीन लड़कियाँ, जिनके नाम-आशु, रत्नी और भागु थे, घर पर उसे मदद कर रही थीं। आदमी घर से दूर खेतों में काम कर रहे थे।

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

2. Suddenly, the family……….out of the tent. (Pages 1 – 2)

कठिन शब्दार्थ:
suddenly (सड्नलि) = अचानक। heard (हड्) = सुना। unusual (अनयुजुअल) = असाधारण। uproar (अपरोर) = शोर। outside (आउटसाइड) = बाहर। rushed (रश्ट) = भागी। matter (मैटर) = बात। Royal dress (रॉइअल ड्रेस) = शाही पोशाक। commanding (कॅमांडिंग) = आदेश देते हुए। woodcutters (वुडकटर्स) = लकड़हारे। cut down (कट डाउन) = काटने को। area (एरिआ) = क्षेत्र। supervising (सुपरवाइजिंग) = निरीक्षण कर रहे। entire (इनटाइअर) = सारा। action (एक्शन) = क्रिया। worshipped (वॅशिष्ट) = पूजा किया।

dumb struck (डम स्ट्रक) = अवाक्। wanted (वान्टिड) = चाहता था। something (समथिंग) = कोई चीज। shouted (शाउटिड) = चिल्लाए। top (टॉप) = ऊँचा। felling (फेलिंग) = काटना, गिराना। holy (होलि) = पवित्र। Nobody (नोबॅडि) = कोई भी नहीं। heeded (हीडिड) = ध्यान दिया। words (वॅड्ज) = शब्द। straight way (स्ट्रेट वे) = सीधे-सीधे। command (कमांड) = आदेश देना। requests (रिक्वेस्ट्स) = प्रार्थना करना। turned down (टॅन्ड डाउन) = ठुकरा दिया। pushed out (पुश्ट आउट) = बाहर धकेला।

हिन्दी अनुवाद:
अचानक परिवार ने बाहर एक असाधारण शोर सुना। अमृता देवी बात जानने के लिए बाहर भागी। उसने शाही पोशाक में राजा के आदमियों को लकड़हारों को उस क्षेत्र में खेजड़ी के पेड़ों को काटने का आदेश देते देखा। हाकिम गिरधारी लाल सारे कार्यों का निरीक्षण कर रहा था। खेजड़ी पेड़ विश्नोई लोगों द्वारा पूजे जाते थे। अमृता देवी आश्चर्य से अवाक् थी। वह उन लोगों को रोकने के लिए कुछ करना चाहती थी।

लेकिन वह नहीं जानती थी कि उन्हें कैसे रोका जाए। अन्त में वह अपनी पूरी ऊँची आवाज में पवित्र पेड़ काटने से रोकने को लोगों पर चिल्लाई। किसी भी व्यक्ति ने उसके शब्दों पर ध्यान नहीं दिया। वह सीधे हाकिम के पास उसके आदमियों को पेड़ न गिराने का आदेश देने को कहने के लिए गई। उसकी सारी प्रार्थनाएँ ठुकरा दी गईं। यहाँ तक कि उसे टेंट से बाहर धकेल दिया गया।

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

3. Finding no other …………. from doing it. (Page 2)

कठिन शब्दार्थ:
Finding (फाइंडिंग) = पाकर। other (अदर) = दूसरा। clasped (क्लास्प्ट) = मजबूती से पकड़ लिया। path (पाथ) = रास्ता। keep away (कीप अवे) = दूर रहना। cost (कॉस्ट) = कीमत। limbs (लिम्ज) = बाँह या टाँग, अंग। cut down (कट डाउन) = काटना। panic (पेनिक) = भय। onlookers (आनलुक()स) = देखने वाले। followed (फालोअड) = अनुसरण किया। brave (ब्रेव) = बहादुर। concession (कन्सेशन) = छूट। tender (टेंडर) = नाजुक। aged (एजड) = उम्र की।

chopped off (चॉप्ट ऑफ) = काट डाला। incident (इन्सीडेंट) = घटना। sensation (सेन्सेशन) = सनसनाहट। poured in (पोर्ड इन) = आये। community (कम्यूनिटि) = समाज। sacrificed (सेक्रिफाइस्ट) = बलिदान कर दिया। event (इवेंट) = घटना। massacre (मैसकर्) = हत्याकाण्ड। lost (लॉस्ट) = चली गयी। travelled (ट्रेवल्ड) = पहुँची। rushed down (रश्ट डाउन) = भागा। immediately (इमिडिअलि ) = तुरंत। doing (डूइंग) = करना।

हिन्दी अनुवाद:
उन लोगों को रोकने का कोई दूसरा रास्ता न पाकर वह भागी और खेजड़ी पेड़ों में से एक को, जिनको वे काट रहे थे, मजबूती से पकड़ लिया। लकड़हारों को रुकना पड़ा। हाकिम जो वहाँ आया था, ने अमृता देवी से उनके रास्ते से हट जाने के लिए कहा। लेकिन वह हिली भी नहीं। निर्दयी हाकिम ने किसी भी कीमत पर पेड़ काटने का आदेश दिया चाहे अमृता के हाथ या पैर उन्हें काटने पडें। अमृता देवी के हाथ-पाँव काट दिए गए, जिसने लोगों में भय पैदा कर दिया।

उसकी तीनों बेटियों ने भी अपनी बहादुर माँ के दिखाए रास्ते का अनुकरण किया। उन किशोर उम्र की लड़कियों को भी नहीं बख्शा गया। उनके हाथ-पाँव (अंग) भी काट दिये गये। इस घटना ने समाज में सनसनी पैदा कर दी। विश्नोई अब समूहों में आये और अपना जीवन बलिदान कर दिया। इस घटना ने हत्याकाण्ड का रूप ले लिया जिसमें 363 जानें चली गई थीं। जैसे ही यह समाचार जोधपुर के महाराजा अभय सिंह तक पहुँचा, वह तुरन्त खेजड़ली गाँव दौड़ आया और अपने आदमियों को ऐसा करने से रोका।

RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 1 The Unique Sacrifice

4. Maharaja Abhay Singh ………. cost of her life. (Pages 2 – 3)

कठिन शब्दार्थ:
grief (ग्रीफ) = दुःख। stricken (स्ट्रिकन) = ग्रस्त। loss (लॉस) = नुकसान।। permanent (पॅमॅनॅन्ट) = स्थायी। ban (बैन) = प्रतिबन्ध। declared (डिक्लेअड) = घोषणा की। deceased (डिसीस्ट) = दिवंगत। martyrs (माटिर्ज) = शहीदों। defaulters (डिफाल्टर्ज) = दोषी। penalized (पेनलाइज्ड) = जुर्माना किया। prosecuted (प्रॉसिक्यूटिड) = अभियोग लगाया। Royal (रॉयल) = शाही। unique (यूनीक) = बेजोड़ । sacrifice (सेक्रीफाइस) = त्याग । nature (नेचर) = प्रकृति। at the cost of (एट दी कास्ट ऑव) = की कीमत पर।

हिन्दी अनुवाद:
महाराजा अभय सिंह उनके 363 लोगों की जान चली जाने से दु:खी हो गए। उन्होंने उस क्षेत्र के पेड़ों की कटाई पर न सिर्फ स्थायी प्रतिबंध लगा दिया बल्कि दिवंगतों को शहीद भी घोषित कर दिया। उन्होंने यह कहते हुए शाही हुक्म दिया कि बिश्नोई गाँव में हरे पेड़ों की कोई कटाई नहीं होगी। दोषियों को जुर्माना किया जाएगा और मुकदमा चलाया जाएगा। यहाँ तक कि शाही परिवार के सदस्य भी वहाँ जानवरों को गोली नहीं मारेंगे। ऐसा था अमृता देवी का बेजोड़ त्याग जिसने प्रकृति को अपनी जान की कीमत पर प्यार किया।

Leave a Comment