RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

RBSE Solutions for Class 8 English

Rajasthan Board RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

Sentence Reordering

से तात्पर्य है अंग्रेजी के शब्दों को सही क्रम में रखकर शुद्ध वाक्य बनाना। परीक्षा में वाक्य बनाने के लिए कुछ शब्द दिये जायेंगे जो कि सही क्रम में जमे हुए नहीं होंगे। आपको इन सभी शब्दों को एक शुद्ध वाक्य के रूप में सही क्रम में रखना होता है। इसके लिए आपको निम्नलिखित बातों का विशेष तौर पर ध्यान रखना चाहिए –

1. अंग्रेजी में साधारण वाक्य की रचना निम्नलिखित प्रकार से होती है –
Subject + Verb + object + others
(कर्ता) + (क्रिया) + (कर्म) + (अन्य शब्द)

2. नकारात्मक वाक्य की रचना निम्नलिखित प्रकार से होती है –
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

नोट:
यदि वाक्य में एक से अधिक helping verbs हों तो not को पहली helping verb के बाद ही रखा जाता है। जैसे –

  1. I have not read that.
  2. I will not have read that.

3. Do, does तथा did को helping verb के रूप में प्रयोग करने पर negative sentence में do, does तथा did के बाद not रखा जाता है। जैसे –
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

4. वाक्य को प्रश्नवाचक बनाने के लिए Helping verb को subject के पहले लगाते हैं तथा वाक्य के अंत में प्रश्नवाचक चिह्न का प्रयोग किया जाता है। जैसे –
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

5. यदि प्रश्नवाचक वाक्य wh-word से बना हो तो वाक्य रचना इस प्रकार से होगी –
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

परन्तु यदि wh-word Subject के बारे में पूछे तो वाक्य रचना इस प्रकार से होगी
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

6. his, her, your, my, our, their possessive adjectives होते हैं तथा इनके बाद उसी noun का प्रयोग अवश्य ही किया जाता है जिसके लिए ये प्रयुक्त होते हैं। जैसे –

  1. You are using my computer
  2. She has lost her purse.

7. कभी-कभी वाक्य में एक से अधिक adjectives पाये जाते हैं। जैसे –
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

उक्त वाक्यों में old, large, round, wooden तथ्य बताने वाले adjectives हैं। ये बताते हैं कि कोई किसी चीज या व्यक्ति के बारे में क्या सोचता है। इनको सही क्रम में रखने के नियम निम्नलिखित प्रकार से हैं –
(a) वाक्य में यदि तथ्य (fact) बताने वाले तथा विचार (opinion) बताने वाले दोनों ही adjectives दिये हों तो इनका क्रम इस प्रकार से होता है –
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

(b) size तथा length जैसे big/small/tiny/huge/tall/ short/long इत्यादि को shape तथा width (मोटाई) बताने वाले adjectives जैसे-  round/fat/thin/wide इत्यादि के पहले रखते हैं –
size/length + shape/width + noun

  1. a tall slim girl.
  2. a long narrow bridge.
  3. a short wide canal.
  4. a big round ball.

(c) यदि वाक्य में दो adjectives एक समान दिए हुए हों तो छोटे को पहले रखा जाता है। जैसे –

  1. a quite intelligent man.
  2. a long interesting poem.

8. Verbs Having Double Objects –

(a) यदि वाक्य में दो objects दिए हुए हों तो उन्हें इस प्रकार से रखा जाता है –
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

नोट:
यदि direct object को indirect object के पहले रखा जाता है तो to/for का प्रयोग किया जाता है –
(i) She booked a seat for me.
(ii) We gave a doll to her.

9. “It” का प्रयोग कर्ता के रूप में
(a) ‘It’ का प्रयोग कर्ता के रूप में Infinitive के बदले में किया जा सकता है। जैसे –
To make fun of others is easy = It is easy to make fun of others.

(b) जोर देने के लिए। जैसे –
I met Hari = It was I who met Hari.

10. (a) सामान्यतया adverbs को verb + object के ठीक बाद में रखा जाता है। जैसे –

  1. She enjoyed dancing very much
  2. He sang the song sweetly.

(b) सामान्यतया निम्नलिखित adverbs का प्रयोग पहली helping verb के पश्चात में किया जाता है –
still, just, already, yet, always, often, rarely, sometimes, generally, frequently, usually, only, little. जैसे –

  1. We are still playing.
  2. He always tells a lie.

(c) यदि वाक्य में अनेक adverbs हों तो उनका क्रम इस प्रकार से होता है –
RBSE Class 8 English Vocabulary Sentence Reordering

(d) यदि वाक्य में समय या स्थान बताने वाले adverbs एक से अधिक हों तो इन्हें छोटे से बड़े के क्रम में लिखते हैं। जैसे-
आज सुबह दस बजे = at ten in the morning today.

(e) Passive sentences में adverb of manner को सामान्यतया verb की III form के ठीक पहले रखा जाता है। जैसे –

  1. He is highly respected.
  2. It must be clearly understood.

11. Imperative sentences subject में ‘You’ नहीं दिया हुआ होता है। ये वाक्य सीधे ही verb की I form या don’t से होता है। जैसे –

  1. Come and see me tomorrow
  2. Don’t play in the sun.

Exercise 1.
(From the Text Book)
Arrange the words in proper order to make ………… sentences.
शब्दों को सही क्रम में रखकर वाक्य बनाइये।

  1. not done / he / has / homework /yet / his.
  2. has / kicked / he / the ball
  3. you / been / ever / have / to Jaipur?
  4. have / I / been / from / arthritis / suffering
  5. would /a/coin / they / toss.
  6. is / in / Bharat / and / loved / liked / the / Ramayan
  7. received / this / your / 1 /morning / letter
  8. husband / is / your / where?
  9. ourselves / had / we/ concealed / for / them
  10. fire / eyes / the / flashed / lady’s.

Answer:

  1. He has not done his home work yet.
  2. He has kicked the ball.
  3. Have you ever been to Jaipur?(क्या तुम कभी जयपुर गए हो?)
  4. I have been suffereing from arthritis,
  5. They would toss a coin.
  6. The Ramayan is liked and loved in Bharat.
  7. I received your letter this morning.
  8. Where is your husband?
  9. We had concealed them for ourselves..
  10. The lady’s eyes flashed fire.

Exercise 2.
(From the Text Book)
Arrange the following sentences in a meaningful order.
निम्न वाक्यों का सही अर्थपूर्ण ढंग से व्यवस्थित करएि।

  1. student / now I every / to / wanted / talk / with her.
  2. two / rupees / hundred / me / gave / he.
  3. device / an / is / a / computer, electronic
  4. was praised / good/her/ performance/Seema /
  5. for are helped / Aruna / by / children / poor
  6. write / to / sister / her / Hema / will / a letter?
  7. has ruined / land / deforestation / changed / and climates
  8. water / be / wastage 1 of / should / avoided
  9. wettest / is / which / the / in / place / India?
  10. water / cause / poor / management / health / serious / problems

Answer:

  1. Now every student wanted to talk with her.
  2. He gave me two hundred rupees.
  3. A computer is an electronic device.
  4. Seema was praised for her good performance.
  5. Poor children are helped by Aruna.
  6. Will Hema write a letter to her sister?
  7. Deforestation has ruined land and changed climates.
  8. Wastage of water should be avoided. Which is the wettest place in India?
  9. Poor water management cause serious health problems.

Leave a Comment